Isnin, 25 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Benteng keselamatan timur Sabah

Posted:

Benteng keselamatan timur Sabah

Benteng keselamatan timur Sabah

Oleh LUQMAN RIDHWAN
MOHD. NOR
luqman.ridhwan@kosmo.com.my

NAJIB dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor bersama anggota komando VAT 69 ketika meraikan Sambutan Hari Polis ke-206 di Pusat Latihan Polis, Kuala Lumpur semalam. Turut sama hadir ialah Hishammuddin (barisan tengah, lima dari kanan) dan Ismail (kanan Najib).


KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pewujudan Zon Selamat Sabah Timur atau Eastern Sabah Safety Zone (ESSZONE) yang meliputi 10 daerah sebagai memberi asas perundangan kepada Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) berkuat kuasa semalam.

Beliau memberitahu, kawasan ESSZONE meliputi Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau.

Menurut Najib, ESSZONE ditubuhkan setelah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong dan ia diwujudkan bagi memelihara hak demokratik serta proses demokrasi penduduk Sabah selain mengukuhkan keselamatan, ketenteraman awam dan kesejahteraan di kawasan timur negeri itu.

"Sepuluh daerah berkenaan akan ditadbir oleh satu jawatankuasa yang ditubuhkan menurut Peraturan-Peraturan Pemeliharaan Keselamatan Awam 2013 yang digubal oleh Menteri Dalam Negeri," katanya ketika berucap pada Majlis Sambutan Peringatan Hari Polis ke-206 di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Amirbahar guna pas pelancong

Posted:

Amirbahar guna pas pelancong

Amirbahar guna pas pelancong

Oleh TEON EG dan NUR AISHAH AMIN
berita@kosmo.com.my


AMIRBAHAR (kiri) bersama orang kanan pengganas Sulu, Datu Piah ketika rundingan dengan pihak berkuasa di Kampung Tanduo, Lahad Datu baru-baru ini.


SEMPORNA – Jeneral lima bintang pengganas Sulu, Datu Amirbahar Hushin Kiram yang berjaya ditahan pihak berkuasa pada pagi Sabtu lalu didapati menggunakan pas lawatan sosial untuk masuk ke Kampung Tanduo sejak November lalu.

Satu sumber berkata, siasatan juga mendapati pas lawatan yang digunakan Amirbahar yang difahamkan juga merupakan Menteri Pertahanan Suluk itu pula didapati telah tamat tempoh.

"Beberapa dokumen milik Amirbahar dirampas pasukan keselamatan termasuk pasport miliknya. Pemeriksaan mendapati, lelaki itu masuk ke Kampung Tanduo menggunakan pas pelancong sejak November lalu.

"Pasport tersebut telah tamat tempoh Januari lalu," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Menurut sumber itu, Amirbahar ditahan bersama isterinya pada hari Sabtu lalu dekat kawasan Paya Bakau, Kampung Sri Melor Bugaya di sini ketika cuba menyelinap untuk lari pulang ke Filipina.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tuntutan tujuh agensi dipenuhi

Posted:

Tuntutan tujuh agensi dipenuhi

Tuntutan tujuh agensi dipenuhi


ORANG ramai berebut-rebut untuk bersalam dengan Najib pada Perhimpunan Perdana BBDS di PWTC, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan empat manfaat yang akan dinikmati oleh 40,000 pegawai dan kakitangan di bawah tujuh agensi Kesatuan Sekerja Badan Berkanun Yang Diasingkan Saraan (BBDS).

Pengumuman itu melibatkan persetujuan kerajaan untuk menubuhkan Skim Dana Pencen, Imbuhan Tetap Perumahan, Saguhati Tamat Perkhidmatan dan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) majikan diselaraskan untuk semua agensi.

Najib yang juga merupakan Menteri Kewangan berkata, atas dasar prihatin dan mengutamakan rakyat, tuntutan yang dibuat oleh pekerja di tujuh agensi itu wajar ditunaikan demi kebajikan mereka.

"Setelah mengadakan pertemuan pada 22 Februari lalu, kita kaji perkara-perkara yang dituntut, maka dalam majlis yang cukup bersemangat dan luar biasa ini kerajaan bersetuju menubuhkan Dana Pencen bagi BBDS.

"Pelaksanaan Dana Pencen ini misalnya, adalah melalui jumlah potongan caruman KWSP dibahagi kepada dua iaitu separuh dimasukkan ke dalam KWSP manakala separuh lagi dicarum kepada Dana Pencen. Apabila bersara nanti, mereka akan dapat keluarkan caruman KWSP dan dapat juga pencen," jelas Perdana Menteri.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved