Isnin, 18 Februari 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Jurujual telefon didakwa sebabkan kematian

Posted:

Jurujual telefon didakwa sebabkan kematian

Jurujual telefon didakwa sebabkan kematian

18/02/2013 7:33pm

KUALA LUMPUR — Seorang jurujual telefon hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini terhadap pertuduhan menyebabkan kematian seorang lelaki dua tahun lepas.

Chia Jiun Yee, 30, didakwa menyebabkan kematian Seet Wei Lung, 36, di hadapan rumah No. 50 hingga No. 64, Jalan Intan Baiduri 5D, Taman Intan Baiduri Kepong, Sentul di sini pada pukul 3 pagi, 7 Mei 2011.

Lelaki itu didakwa mengikut Seksyen 304 (b) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Terdahulu Timbalan Pendakwa Raya, P. Viknesvaran memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap tertuduh kerana kes itu merupakan kesalahan serius.

Viknesvaran berkata, tertuduh sebelum ini didakwa terhadap pertuduhan membunuh di Mahkamah Tinggi mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun pihak pendakwaan menarik balik pertuduhan itu dan mendakwa tertuduh yang diwakili peguam Shamsul Sulaiman mengikut Seksyen 304 (b) kanun sama.

Hakim S.M. Komathy Suppiah tidak membenarkan tertuduh diikat jamin dan menetapkan 21 Februari ini untuk sebutan semula kes. — BERNAMA

Beruang, kuda mati diracun di Zoo Melaka

Posted:

Beruang, kuda mati diracun di Zoo Melaka

Beruang, kuda mati diracun di Zoo Melaka

18/02/2013 7:13pm

MELAKA — Beruang Matahari dan kuda lumba spesis "Thoroughbred" ditemui mati disyaki diracun melalui makanan di Zoo Melaka dan Safari Malam di sini.

Pegawai Veterina zoo tersebut, Dr. Zubaidah Kamarudin berkata, beruang betina berusia antara 14 sehingga 16 tahun itu ditemui mati pada pukul 5 petang semalam sementara kuda lumba yang diberi nama Basket, 17, ditemui mati pada kira-kira pukul 7 pagi tadi.

Beliau berkata, dalam kejadian pertama semalam, beruang itu dilaporkan dalam keadaan pelik oleh pelawat yang mengunjungi zoo tersebut.

"Apabila penjaga haiwan dan penyelia zoo tiba di kandang menempatkan beruang itu, ia masih hidup tetapi mengalami sawan, air liur meleleh dan cirit-birit sebelum mati dalam masa yang singkat kira-kira lima minit," katanya kepada pemberita ketika ditemui di zoo tersebut hari ini.

Beliau berkata, hasil bedah siasat yang dijalankan pada pukul 8 malam tadi, beruang yang dijaga sejak tahun 2000 itu mati disebabkan makan pisang yang disyaki mengandungi sejenis serbuk racun.

Katanya, kematian tersebut terlalu cepat berpunca daripada kerosakan saluran makanan yang teruk.

Dr. Zubaidah berkata, dalam kejadian kedua, Basket ditemui mati dalam keadaan rebah di kandangnya pada pukul 7 pagi tadi dan bedah siasat akan dijalankan hari ini.

Beliau berkata, pihak zoo turut menjumpai sebungkus beg plastik yang mengandungi buah limau, pisang dan tebu; dipercayai telah dimasukkan sejenis serbuk racun di kandang haiwan Cimpanzi.

Katanya, bagaimanapun buah-buahan yang dipercayai dibawa dari luar itu tidak dimakan Cimpanzi tersebut.

"Kita syak ia adalah perbuatan sabotaj kerana selalunya haiwan di sini diberi makan selepas pukul 5.30 petang namun kejadian yang berlaku sebelum ia diberi makan," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, sampel makanan yang ditemui dalam kedua-dua perut haiwan tersebut dan serbuk dalam buah-buahan itu akan dihantar ke Jabatan Kimia untuk mengetahui jenis racun yang digunakan. — BERNAMA

Pengerusi Persatuan penduduk dipukul

Posted:

Pengerusi Persatuan penduduk dipukul

Pengerusi Persatuan penduduk dipukul

18/02/2013 6:13pm

KUALA LUMPUR — Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Kasipillay membuat laporan polis selepas dipukul sekumpulan lelaki kerana menegur seorang dari kumpulan itu yang membakar sampah secara terbuka di kawasan itu, petang semalam.

L. Muruga Rajan, 38, yang juga anggota Pertubuhan Ikatan Usahawan dan Sederhana Malaysia (IKHLAS) berkata, insiden beliau menegur lelaki itu pada 8 Februari lalu namun kumpulan tersebut hanya membalas dendam 10 hari kemudian.

"Saya menegur lelaki itu pada 8 Februari lepas kerana membakar sampah secara terbuka di kawasan kejiranan itu. Saya percaya lelaki itu telah menyuruh dua orang konconya untuk memukul saya kerana teguran itu.

"Sebelum ini juga mereka telah mengotorkan kawasan itu dan melakukan aktiviti tidak bermoral seperti mabuk tetapi saya tidak pernah menegur, sehingga insiden pembakaran sampah itu," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau yang cedera di tangan kirinya mendapatkan rawatan di sebuah klinik berhampiran sebelum membuat laporan di Balai Polis Sentul. — BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved