Isnin, 4 Februari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Enam wanita Malaysia dipaksa jadi hamba seks

Posted:

Enam wanita Malaysia dipaksa jadi hamba seks

Enam wanita Malaysia dipaksa jadi hamba seks

SEORANG pekerja seks berada di dalam sebuah bilik di sebuah rumah pelacuran di Bondi Junction, Sydney pada 1 Julai 2008. - AFP


MELBOURNE - Seorang wanita yang dituduh mengendalikan rumah pelacuran di Sydney memberitahu mahkamah, enam wanita rakyat Malaysia yang ditahannya dalam kes 'perhambaan seks' perlu melacurkan diri untuk melangsaikan bayaran yang mereka berhutang untuk datang ke Australia.

Semua wanita tersebut dikatakan dipaksa untuk bekerja sebagai pelacur selama 20 jam setiap hari.

Wong Chee Mei, 37, mengaku tidak bersalah terhadap satu pertuduhan perhambaan seks dan enam pertuduhan melanggar visa, termasuk mengeksploitasi pekerja, menurut laporan Australian Associated Press (AAP).

Pada hari pertama perbicaraan kes di Mahkamah Daerah New South Wales di Sydney pada Isnin, Chee Mei yang juga dikenali sebagai Yoko, mengendalikan rumah pelacuran Diamonds di Willoughby di utara Sydney antara Ogos 2008 dan 2010.

Dia didakwa menggaji enam wanita keturunan India yang diambil kerja di Malaysia dan dihantar ke Australia atas visa pelajar.

Pendakwa Raya Carolyn Davenport SC berkata, wanita itu hanya tahu sedikit atau tidak tahu langsung bahasa Inggeris dan mereka diberitahu yang mereka perlu bekerja sehingga selesai melangsaikan kos tiket penerbangan, visa dan yuran kursus berjumlah kira-kira A$5,000.

"Sebaik tiba di negara ini, mereka juga diberitahu jenis perkhidmatan yang perlu mereka lakukan di rumah pelacuran itu," beliau dipetik berkata demikian oleh AAP.

Apabila mereka enggan berbuat demikian, mereka diberitahu yang mereka mesti melakukannya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dua beradik hilang ditemui

Posted:

Dua beradik hilang ditemui

Dua beradik hilang ditemui

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF
megat@kosmo.com.my


MOHAMAD (kiri) berkata sesuatu kepada Poh Choo (kanan) dan Poh Fong pada sidang akhbar di Klang semalam.


KLANG – Dua beradik, Chen Poh Choo, 15, dan Chen Poh Fong, 13, yang dilaporkan hilang sejak Khamis lalu ditemui orang awam di kawasan rumah kedai Taman Sentosa di sini semalam.

Pada hari kejadian, mereka dikatakan tidak pergi ke sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Pandamaran Jaya pada hari kejadian.

Jarak antara sekolah dan Taman Sentosa adalah sejauh 10 kilometer.

Kedua-dua remaja perempuan itu dijumpai pada pukul 2 petang ketika berjalan di kawasan tersebut sebelum orang awam menahan mereka sementara sebelum menghubungi polis.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, polis yang menerima laporan kemudian ke lokasi dan membawa dua beradik terbabit ke balai.

Namun begitu, katanya, dua beradik itu enggan pulang ke rumah dan pihaknya sedang menjalankan siasatan mengapa mereka bertindak demikian.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Najib terima kunjungan rombongan Guangxi

Posted:

Najib terima kunjungan rombongan Guangxi

Najib terima kunjungan rombongan Guangxi


NAJIB bersalaman dengan Qing Hua ketika menerima kunjungan rombongan dari Wilayah Autonomi Guangxi Zhuang di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam menerima kunjungan hormat rombongan dari Wilayah Autonomi Guangxi Zhuang di pejabat beliau di sini.

Rombongan diketuai Peng Qing Hua, Setiausaha Jawatankuasa Wilayah Autonomi Guangxi Zhuang Parti Komunis China (CPC).

Mereka membincangkan kemajuan pembangunan Taman Perindustrian Malaysia-China Kuantan (MCKIP) dan Taman Perindustrian Qinzhou di China.

Anggota lain dalam delegasi itu termasuk Naib Gabenor Guangxi, Lan Tianli, Timbalan Setiausaha Agung Pejabat Jawatankuasa CPC Guangxi, Lin Huaiyong, Timbalan Setiausaha Agung Kerajaan Guangxi, Wei Ran, Ketua Pengarah Pejabat Hal Ehwal Luar Guangxi, Li Wenjie, Pengerusi Guangxi Beibu Gulf Port Group, Ye Shixiang dan Duta China ke Malaysia, Datuk Chai Xi.

Jia Qinglin, Pengerusi Jawatankuasa Kebangsaan Persidangan Perundingan Politik China (CPPCC) tiba malam tadi dan akan melancarkan MCKIP bersama Najib hari ini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved