Jumaat, 4 Januari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Hajat besar dua kapten

Posted:

Hajat besar dua kapten

Hajat besar dua kapten

JADI REBUTAN... Hairuddin (kanan) dan Badhri memegang Piala Sultan Ahmad Shah yang menjadi rebutan pasukan Negeri Sembilan dan Kelantan di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.


BAGAIKAN beraksi di pentas final, itu janji kapten Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Hairuddin Omar dan ketua pasukan Kelantan, Mohd. Badhri Radzi menjelang pertemuan kedua-dua pasukan dalam aksi Sumbangsih bagi merebut Piala Sultan Ahmad Shah di Stadium Shah Alam malam ini.

Biarpun aksi pembuka tirai Liga Malaysia (Liga M) 2013 itu tidak menghadiahkan sebarang mata buat kedua-dua pasukan, Hairuddin yang mesra disapa Hai-O enggan mengambil mudah pertemuan tersebut.

Sebaliknya, Hai-O percaya perlawanan itu menjadi titik tolak kemampuan pasukannya mencabar mana-mana pasukan elit dalam saingan Liga Super musim ini.

"Perlawanan Sumbangsih tetap menjadi keutamaan kami sebagai penyuntik semangat sebelum berdepan Lions XII dalam aksi sulung Liga Super di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi (9 Januari) nanti.

"Jika kami berjaya menewaskan Kelantan, ini bermakna ATM sudah bersedia mengharungi Liga Super," kata Hai-O pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Pada masa sama, Hai-O juga menyifatkan kejayaan menewaskan Kelantan mampu merealisasikan sasaran awalnya membantu ATM untuk sekurang-kurangnya mendakap satu trofi musim ini.

"Saya idam satu trofi, jadi Piala Sultan Ahmad Shah merupakan peluang pertama saya. Sudah tentu saya enggan mensia-siakan peluang itu," katanya.

Dalam pada itu, Badhri yang mesra dengan panggilan Piya mengakui, ATM bukan calang-calang pencabar seperti mana yang dibuktikan ketika aksi final Piala Malaysia, Oktober lalu.

Biarpun beberapa keputusan perlawanan persahabatan Kelantan sebelum ini kurang memuaskan, Piya optimis rakan-rakan sepasukannya kembali bangkit mempamerkan karakter selaku sang juara malam ini.

"Tekanan selaku juara trebel sentiasa ada, jadi kami perlu membuka buku baharu dan melupakan kejayaan lalu.

"Biarpun bukan mudah, terutamanya tanpa Apexs (Khairul Fahmi Che Mat), saya harap kami mampu mengekang serangan ATM dengan cukup baik.

"Saya juga tidak terlalu tertekan memburu gol kerana percaya dengan kemampuan jentera serangan Kelantan yang masih tajam biarpun tanpa Norshahrul Idlan Talaha dan Mohammad Ghaddar," katanya.

Tiada masa tambahan tentukan pemenang - FAM

Posted:

Tiada masa tambahan tentukan pemenang - FAM

Tiada masa tambahan tentukan pemenang - FAM

SEPAKAN penalti bakal menjadi penentu pasukan mana yang bakal mendakap Piala Sultan Ahmad Shah malam ini jika aksi 90 minit perlawanan berakhir dengan keputusan seri.

Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Afendi Hamzah memberitahu, tiada lanjutan masa tambahan akan dilaksanakan sekiranya kedua-dua pasukan terikat pada 90 minit perlawanan.

"Tiada masa tambahan, sebaliknya pemenang akan ditentukan menerusi penentuan sepakan penalti.

"Tiada sebarang mata juga diberikan kepada mana-mana pasukan yang menang, sebaliknya aksi Sumbangsih ini lebih dilihat sebagai simbolik pembuka tirai Liga Malaysia (Liga M) 2013," kata- nya pada sidang akhbar di Kelana Jaya semalam.

Afendi memberitahu, aksi sulung Kelantan (menentang PKNS) dan ATM (berdepan Lions XII) juga dilewatkan sehari berbanding pasukan lain seperti mana yang ditetapkan FAM sebelum ini.

"Saya harap kedua-dua pasukan, terutamanya penyokong dapat mempamerkan semangat kesukanan yang tinggi ketika perlawanan itu nanti," katanya.

Ini merupakan kali ketiga Kelantan beraksi di pentas Sumbangsih selepas muncul juara edisi 2011 (tewaskan Selangor 2-0) sebelum terpaksa berpuas hati dengan gelaran naib juara apabila tumpas 1-2 kepada Negeri Sembilan musim lalu.

ATM pula memburu Piala Sumbangsih buat kali pertama selepas muncul naib juara Piala Malaysia musim lalu.

Untuk rekod, aksi Piala Sumbangsih mempertemukan juara Piala Malaysia dan juara Liga Super sejak 2011.

Sebelum itu, ia membabitkan pemenang saingan liga dan Piala Malaysia sejak diperkenalkan pada 1985 sebelum dirombak semula yang membabitkan pemenang Piala Malaysia dan Piala FA pada 1993.

Selangor merupakan pasukan terbanyak mendakap Piala Sumbangsih iaitu lapan kali diikuti Perak dan Kuala Lumpur (tiga kali).

Ujian sebenar Kelantan bermula

Posted:

Ujian sebenar Kelantan bermula

Ujian sebenar Kelantan bermula

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


IMBAS KEMBALI... Barisan pemain dan pegawai pasukan Kelantan meraikan kejayaan muncul juara Piala Malaysia di Stadium Shah Alam musim lalu.


"TUNGGU sahaja perlawanan malam esok (malam ini)." Demikian reaksi ringkas yang cukup bermakna oleh pengendali Kelantan, Bojan Hodak menjelang aksi Sumbangsih menentang Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bagi merebut Piala Sultan Ahmad Shah di Stadium Shah Alam malam ini.

Biarpun sedar harapan menggunung peminat fanatik The Red Warriors dalam memburu trofi sulung itu musim ini, Bojan tetap optimis anak-anak buahnya mampu pulang dengan kemenangan yang cukup bergaya.

Cuma pada masa sama, Bojan tetap menuntut anak-anak buahnya supaya mengelak daripada dibuai sikap terlalu yakin sehingga mengundang padah.

Keupayaan sebenar pasukannya yang kehilangan beberapa pemain utama musim ini seperti Norshahrul Idlan Talaha, S. Chanturu dan Mohammad Ghaddar, jelas beliau, juga bakal teruji sepenuhnya malam ini.

"Kami kehilangan sekurang-kurangnya enam pemain utama musim ini, jadi sudah tentu perlawanan malam esok (malam ini) cukup mencabar.

"Kehebatan ATM juga tidak boleh dipertikaikan memandangkan mereka berjaya ke final Piala Malaysia.

"Jadi, saya harap dapat membantu Kelantan melakar sejarah kerana belum ada mana-mana pasukan trebel berjaya menjulang trofi keempat sebelum ini," katanya pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Bojan memberitahu, beliau percaya rakan sejawatannya, B. Sathianathan juga 'pening kepala' memikirkan formula terbaik bagi menghadapi aksi malam ini kerana turut kehilangan beberapa pemain utama seperti Azmi Muslim dan pasangan kembar, Aidil Zafuan dan Zaquan Adha Abdul Razak.

"Saya harap, pemain saya dapat memberikan yang terbaik sebagai penyuntik semangat sebelum aksi sulung menentang PKNS (9 Januari)," tambah Bojan.

Pada masa sama, Bojan turut mempertahankan kredibiliti penyerang import baharu, Keita Mandjou biarpun penyerang kelahiran Guinea itu belum cergas sepenuhnya selepas tidak beraksi selama enam bulan sebelum ini.

"Lihat sahaja Marlon (Alex James), semasa dia menyertai ATM musim lalu, ramai yang meragui kemampuannya atas faktor usia.

"Sebaliknya, Marlon berjaya membuktikan sentuhannya masih berbisa, jadi saya percaya Keita juga mampu melakukannya," katanya optimis.

Pertemuan kedua-dua pasukan ibarat aksi final Piala Malaysia musim lalu yang menyaksikan Kelantan muncul juara selepas meraih kemenangan 3-2 pada aksi di Stadium Shah Alam.

Perlawanan Sumbangsih merupakan aksi pembuka tirai musim baharu Liga Malaysia (Liga M).

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved