Jumaat, 4 Januari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Kos amah Indonesia RM6,700

Posted:

Kos amah Indonesia RM6,700

Kos amah Indonesia RM6,700

SEBAHAGIAN rakyat Malaysia memerlukan khidmat pembantu rumah asing untuk
melakukan kerja-kerja rumah. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (Papa) mengumumkan kos pengambilan pembantu rumah Indonesia ditetapkan pada harga RM6,700, berkuat kuasa serta-merta.

Struktur kos baharu itu tidak termasuk tambahan RM1,000 sebagai pinjaman kepada pembantu rumah untuk berkongsi yuran Penempatan Tenaga Kerja Indonesia Sektor Domestik di Indonesia.

"Kos sebenar majikan hanya RM6,700. Struktur kos itu dicapai selepas rundingan berpanjangan dengan rakan kami, Asosiasi Perusahaan Jasa Tenaga kerja Indonesia (Apjati) sejak beberapa bulan kebelakangan ini," kata Presiden Papa, Jefrrey Foo (gambar kecil) pada sidang media di sini semalam.

Di bawah memorandum persefahaman (MoU) sebelum ini antara kerajaan Indonesia dan Malaysia, bayaran kepada agensi pembantu rumah asing Indonesia ditetapkan sebanyak RM4,511 iaitu RM2,711 dibayar oleh majikan dan RM1,800 oleh pembantu rumah berkenaan.

Foo berkata, struktur kos baharu sebanyak RM6,700 itu adalah munasabah selaras dengan permintaan dan bekalan pasaran.

Beliau meramalkan bahawa struktur kos baharu itu boleh menarik lebih 10,000 pembantu rumah Indonesia ke Malaysia.

Beliau juga percaya cadangan yuran baharu itu akan diterima oleh kerajaan kedua-dua negara itu.

"Kami mengakui dan menghargai niat baik Kementerian Sumber Manusia dalam membenarkan Papa mencadangkan dan mamatuhi struktur harga yang adil," katanya.

Foo berkata, proses pengambilan pembantu rumah Indonesia melalui anggota persatuan itu akan dilakukan mengikut prosedur yang betul dan dikawal selia.

"Kami akan melibatkan rakan kami di Indonesia (Apjati) dalam mengenal pasti calon-calon yang sesuai yang akan direkrut dan dilatih.

"Kami menjangka sambutan yang baik daripada mereka dalam beberapa bulan akan datang," katanya.

Sementara itu, Foo berkata Apjati akan membuka sebuah pejabat perwakilan asing di Malaysia bulan depan bagi memantau kebajikan dan keselamatan pekerja mereka di negara ini. - Bernama

Rayu kerajaan kuat kuasa umur persaraan 60 tahun 1 Julai

Posted:

Rayu kerajaan kuat kuasa umur persaraan 60 tahun 1 Julai

Rayu kerajaan kuat kuasa umur persaraan 60 tahun 1 Julai


MOHAMED SHAFIE (tengah) bersama-sama ahli UNI-MLC berkumpul selepas mereka menyerahkan memorandum had umur persaraan sektor swasta kepada pegawai khas di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Majlis Perhubungan Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-MLC) bimbang kira-kira 500,000 pekerja swasta bakal ditamatkan perkhidmatan jika kerajaan bertegas untuk menguatkuasakan had umur persaraan minimum 60 tahun mulai 1 Julai depan.

Sehubungan itu, Presiden UNI-MLC, Mohamed Shafie BP Mamal memohon agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak campur tangan untuk menyelesaikan kemelut berkenaan dengan segera.

Beliau berkata, masalah tersebut boleh diatasi jika kerajaan menukarkan kembali tarikh penguatkuasaan umur persaraan tersebut pada 1 Januari, bukannya 1 Julai sebagaimana diumumkan baru-baru ini.

"Kira-kira 500,000 ataupun setengah juta pekerja sektor swasta yang akan bersara dalam tempoh enam bulan iaitu Januari hingga Jun dengan kadar 100,000 orang tamat perkhidmatan setiap bulan merangkumi syarikat kecil dan besar.

"Justeru kita mahukan tarikh kuat kuasa dan pelaksanaan itu mestilah disatukan agar mereka yang telah bersara pada 1 Januari hingga Jun dapat terus diambil bekerja," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengetuai kira-kira 300 anggota UNI-MLC menyerahkan Memorandum Tuntutan Penyelarasan Had Umur Bersara 60 Tahun kepada Pegawai Khas di Pejabat Perdana Menteri, Mohd. Samsi Kamarudin di sini semalam.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam sebelum ini berkata, umur persaraan 60 tahun bagi sektor swasta dijangka dilaksanakan enam bulan selepas undang-undang berkenaan diwartakan.

Dinamakan Rang Undang-Undang Umur Persaraan Minimum 2012, ia telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 27 Jun tahun lalu, diikuti Dewan Negara pada 17 Julai.

Rang undang-undang itu kemudian telah diwartakan pada 16 Ogos.

Mohamed Shafie menjelaskan, golongan pekerja di sektor swasta sebenarnya kecewa dengan keputusan kerajaan yang menetapkan tarikh kuat kuasa umur persaraan pada 1 Julai kerana ia bakal menjejaskan pekerja dan tanggungan mereka.

"Sepatutnya pekerja diberi opsyen sama ada untuk terus bekerja sehingga 60 tahun atau menamatkan perkhidmatan pada usia 55 tahun," ujarnya.

Bebas selepas dua hari tidur jel

Posted:

Bebas selepas dua hari tidur jel

Bebas selepas dua hari tidur jel

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my


ZARINA ketika menunggu adiknya membayar wang jaminan di Kompleks Mahkamah Petaling Jaya semalam.


PETALING JAYA - Selepas dua hari bermalam di Penjara Kajang, pelakon dan model kontroversi Zarina Anjoulie Mohamad Fahizul akhirnya bebas setelah dijamin keluar oleh adik perempuan tirinya semalam.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved