Jumaat, 16 November 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Ilustrasi kartun sebagai identiti

Posted:

Ilustrasi kartun sebagai identiti

Ilustrasi kartun sebagai identiti

Melalui label Owh So Muslim (OSM) Runaliza Kamaruddin dan keluarganya berusaha mencipta pelbagai produk seperti lencana dan buku-buku keagamaan dengan ilustrasi kartun sebagai salah satu cara dakwah yang kreatif.

PULANG daripada menunaikan umrah di Tanah Suci Mekah pada bulan Oktober dua tahun lalu membuka lembaran baharu buat Runaliza Kamaruddin, 52 dan keluarganya.

Beliau yang sebelum ini tidak pernah sedar mengenai kepentingan berdakwah mula berfikir mengenai perkara tersebut.

Lalu, Runaliza berbincang dengan anak perempuannya, Illyana Muzliza Muzzaffa, 26, mengenai perkara yang bermain di benak fikirannya.

Walaupun pada peringkat awal Runaliza dan Illyana agak samar-samar mengenai cara terbaik untuk berdakwah ke jalan Allah, mereka telah mencipta satu medium untuk menyebarkan agama Islam melalui label Owh So Muslim (OSM).


ILLY (kiri) dan Ummu Nana menunjukkan buku Prophet Muhammad SAW:The Last Sermon yang laris dijual secara dalam talian.


Menurut Illyana, dia mengklasifikasikan label OSM sebagai dakwah kreatif menggunakan ilustrasi kartun dan grafik dalam setiap produk.

"Pada awalnya, saya melakar lukisan grafik dengan kalimah-kalimah memuji Allah dan memuat naik ke akaun Facebook saya untuk tatapan rakan-rakan di laman tersebut.

"Saya amat gembira apabila kebanyakan rakan-rakan di laman Facebook tahu mengenai usaha ini. Apa yang paling penting bagi saya ketika itu ialah kesedaran mereka mengenai mesej dalam setiap status Facebook saya," ujarnya ketika ditemui di kediamannya di Ukay Perdana, Ampang baru-baru ini.

Selain menggunakan laman sosial Facebook, OSM kini mengorak langkah dengan penghasilan karya tulisan dan lakaran di atas lencana, buku, penanda buku serta kad-kad dakwah.

Jika dilihat pada logo OSM, ia merupakan ilustrasi kartun grafik pengasas label itu sendiri iaitu Illyana atau lebih mesra dengan panggilan Illy Muzliza.

Lencana berwarna-warni yang tertera kalimah memuji Allah seperti Alhamdulillah dan Subhanallah menjadi signatur label tersebut sejak ia dijual sejak setahun lalu.

Penghasilan lencana-lencana itu dalam penyebaran dakwah bertujuan mengajak golongan muda untuk sentiasa menyebut kalimah Allah.


KALIMAH Alhamdulillah dan Subhanallah berwarna-warni antara signatur OSM.


Kad dakwah

"Ramai yang membeli lencana ini untuk dijadikan hiasan pada beg dan pakaian mereka. Jika orang lain terpandang lencana itu, secara tidak langsung mereka turut membaca kalimah itu.

"Seperti yang kita tahu, remaja masa kini gemar bercakap mengenai perkara yang sia-sia. Kami berharap kalimah-kalimah ini setidak-tidaknya memberi sedikit perubahan kepada mereka terutama dalam perbualan seharian," ujar Illy.

Selain itu, tiga set kad dakwah iaitu Rukun Islam cara-cara memakai hijab mengikut panduan Islam dan tujuh cara mudah bagi umat Islam untuk memasuki syurga merupakan antara produk OSM yang sering mendapat perhatian.

Kad-kad dakwah berwarna-warni itu menggunakan bahasa Inggeris yang mudah bagi membolehkan golongan kanak-kanak memahami mesej yang ingin disampaikan.

Pada peringkat awal, OSM memperkenalkan produk buku yang bertajuk OSM Ramadan Booklet pada bulan Ramadan tahun lalu.

Buku yang menceritakan 30 amalan wajib dan sunat sepanjang Ramadan menggunakan ilustrasi kartun itu telah berjaya mencatat cetakan kedua menjelang bulan Ramadan tahun ini.

Label OSM bukan hanya bergantung kepada usaha Runaliza dan Illy Muzliza sahaja malah mereka turut dibantu oleh Muhammad Faiz Abu Bakar, 25 sebagai penggerak dalam hal ehwal pemasaran produk-produk OSM.

Muhammad Faiz memberitahu, selain menjalankan promosi dan jualan menerusi internet dan laman sosial Facebook, OSM juga menyertai pelbagai majlis dan acara dalam usaha untuk mengembangkan usaha dakwah mereka.


ILLY (paling kanan) bersama dengan peminat label OSM yang hadir dalam acara Twin Of Faith yang berlangsung baru-baru ini.


Pasaran luar negara

Menurutnya, ketika mengadakan sesi jualan pada acara-acara itu, mereka dapat berdakwah secara terus dengan pengunjung-pengunjung.

"Antara acara yang telah kami sertai ialah Bing Me, Twin Of Faith dan terbaharu Halfest. Menerusi acara-acara seperti ini, ramai yang bertanya apa yang kami yang cuba tonjolkan. Di situ juga secara tidak langsung akan wujud komunikasi dakwah antara kami dan pengunjung.

"Kami tidak hanya mahu menjual produk kami semata-mata. Kami mahu memperkukuhkan dakwah kami kepada umat Islam. Biar sedikit yang mengetahui usaha kami, asalkan ia berterusan," ujarnya yang juga menguruskan imej janaan komputer (CGI) untuk filem-filem tempatan.

Lebih membanggakan, usaha OSM bukan sahaja terhad di Malaysia malah buku yang bertajuk Prophet Muhammad (SAW) : The Last Sermon mendapat tempahan memberangsangkan dari Brunei, Australia, New Zealand dan United Kingdom.


MUHAMMAD FAIZ (kanan) sentiasa membantu olahan idea Illy mengenai hal ehwal rekaan ilustrasi produk OSM.


"Alhamdulillah, setakat ini penerimaan buku yang menceritakan mengenai khutbah terakhir Rasulullah itu mendapat sambutan yang menggalakan.

"Sebanyak 1,500 naskhah telah terjual sejak menjengah pasaran setahun lalu," tambah Muhammad Faiz, suami kepada Illy Muzliza.

Sehingga kini OSM mempunyai lebih daripada 20,000 peminat di laman Facebook mereka.

Cabaran utama OSM ialah kesahihan dan kebenaran dalam setiap mesej dakwah yang terdapat pada produk keluaran label tersebut.

Bagi Runaliza, selaku penasihat isi kandungan produk OSM, beliau perlu menjalankan kajian dengan merujuk pelbagai kitab untuk mendapatkan kepastian mengenai kebenaran sesuatu perkara yang melibatkan agama.

"Ramai yang tidak tahu bahawa banyak buku atau kitab yang terjual di pasaran diragui kesahihannya terutama perihal hadis dan sunah Nabi Muhammad. Kami tidak mahu dakwah kami ini menimbulkan kekeliruan kepada orang ramai.

"Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim merupakan antara hadis sahih yang sentiasa menjadi rujukan saya. Walaupun teks dalam kebanyakan produk OSM ringkas namun setiap ayat juga perlu dijaga bagi menjamin kebenaran kata-kata Rasulullah untuk dijadikan rujukan generasi akan datang," ujarnya yang lebih dikenali dengan panggilan Ummu Nana.

Tambahnya, dia mahu setiap produk OSM memberi kebaikan dan manfaat kepada umat Islam terutama penghayatan dalam setiap mesej yang disampaikan dan memberi gambaran kepada golongan bukan Islam untuk mengenali Islam.

Hari meraikan gagak, anjing dan lembu

Posted:

Hari meraikan gagak, anjing dan lembu

Hari meraikan gagak, anjing dan lembu


ANJING diberi kalungan bunga dan dihiasi pewarna di kepala.


SAMA seperti penganut agama Hindu lain di seluruh dunia, penduduk Nepal juga merayakan sambutan perayaan cahaya atau Deepavali.

Namun, mempunyai nama dan amalan yang sedikit berbeza, perayaan itu dikenali sebagai Tihar di Nepal.

Dirayakan selama lima hari, setiap hari mempunyai makna dan ritual tersendiri yang perlu dilakukan oleh penganut Hindu di Nepal.

Selain mengindahkan rumah dengan lampu pelita dan dekorasi kolam menggunakan beras berwarna-warni, perayaan lima hari itu ternyata bukan hanya untuk mengeratkan hubungan sesama manusia.

Bagi warga Nepal, Tihar juga adalah masa untuk manusia menunjukkan rasa hormat dan meraikan haiwan. Dalam kepercayaan mereka, burung gagak, anjing dan lembu mempunyai tempat yang tersendiri sehingga diraikan semasa Tihar.


LEMBU diberi persembahan makanan yang enak dan dihias dengan bunga pada hari ketiga Tihar.


Hari pertama Tihar, penduduk Nepal biasanya akan meletakkan manisan atau makanan di atas bumbung. Ia adalah penyembahan khas untuk burung gagak.

Dalam kepercayaan masyarakat Hindu, bunyi burung gagak membawa simbol kesedihan dan kematian. Disebabkan itu, tujuan pemberian makanan kepada haiwan itu dikatakan sebagai simbol panjang umur dan menjauhkan kematian daripada rumah mereka pada hari perayaan.


MAKANAN diletakkan di atas bumbung rumah untuk dijamu kepada burung gagak.


Hari kedua pula adalah hari istimewa untuk anjing. Masyarakat India percaya anjing adalah utusan bagi Dewa Yamaraj atau dewa kematian. Jadi anjing diraikan setahun sekali sebagai doa panjang umur.

Pada hari itu, anjing-anjing diberikan kalungan bunga, disapukan dengan serbuk pewarna di kepala dan sudah tentunya diberi jamuan makanan yang enak.

Selepas ritual panjang umur, hari ketiga Tihar adalah hari untuk mendoakan agar dimurahkan rezeki dan dilimpahi kemewahan. Bagi penganut Hindu, lembu adalah haiwan yang membawa simbol tersebut.Oleh kerana itu, lembu diberi penghormatan tinggi dalam kalangan penganut Hindu sempena Tihar. Lembu-lembu biasanya dikalungkan bunga, dibelai penuh kasih sayang dan diberi makan rumput yang terbaik.

Prestij dan santai warnai anugerah

Posted:

Prestij dan santai warnai anugerah

Prestij dan santai warnai anugerah

Oleh SITI KAMILAH MUSTAPHA


ANUGERAH Academy Awards telah diwujudkan sejak tahun 1929.


MAJLIS anugerah hiburan di luar negara terutamanya di Amerika Syarikat (AS) sebenarnya tidak banyak beza dengan majlis anugerah di negara kita.

Realitinya, penganjuran majlis anugerah hiburan di mana-mana negara sekali pun, akan ada acara berbentuk formal atau berprestij dan ada juga hanya untuk memeriahkan industri di negara berkenaan.

Seperti Academy Awards di AS atau Festival Filem Cannes di Perancis ia lebih untuk mengangkat sesuatu karya dan anak seni setelah dinilai oleh juri profesional.

Berlainan dengan anugerah yang hanya untuk memenuhkan acara pada kalendar dan bagi menghargai peminat seperti Kids'Choice Awards yang lebih santai atau 'gila-gila'.

Academy Awards boleh dikatakan ada persamaan dengan Festival Filem Malaysia, manakala Anugerah Grammy yang mengangkat karya komposer atau individu belakang tabir yang berkaitan muzik pula seperti Anugerah Industri Muzik (AIM) di negara ini.

Bagi karya muzik dan persembahan penyanyi pula, MTV Video Music Awards mempunyai francais di seluruh negara turut memberi pengiktirafan terhadap pembikinan lagu dan muzik video.

Manakala Shout! Award pula seperti Kids'Choice Awards yang berlangsung di AS dalam suasana santai dan penontonnya merupakan kalangan anak muda dan kanak-kanak, selain persembahan yang lebih urban.

Academy Awards yang pertama kali diadakan di AS pada tahun 1929 telah berjaya mengangkat nama besar Hollywood seperti pelakon Denzel Washington, Angelina Jolie, Hilary Swank, Halle Berry dan Morgan Freeman.

Ketika majlis itu diadakan, ia akan mencuri perhatian di seluruh dunia termasuk di negara ini yang turut mengadakan siaran langsung bermula dari acara karpet merah hingga ke penganugerahan pemenang.

Kategori pelakon wanita dan lelaki terbaik yang akan memenangi anugerah Oscar itu akan mendapat perhatian berbulan lamanya selepas majlis itu berlangsung dan menjadi perhatian lebih banyak walaupun mereka telah terkenal sebelum ini.


PENYANYI Adele hanya memerlukan sebuah sahaja album yang berisi lagu-lagu hebat untuk menerima pengiktirafan dalam Anugerah Grammy pada tahun lalu.


Bagi Anugerah Grammy dan Anugerah MTV pula yang mengangkat penyanyi dan karyawan dalam bidang muzik penganjurannya tidak kurang hebat dengan Academy Awards.

Di negara ini turut mengadakan siaran langsung dan kadang kala turut diadakan majlis yang dihadiri oleh artis tempatan untuk menyaksikan acara itu secara langsung.

Berlainan dengan Kids'Choice Awards yang sinonim dengan tradisinya menyimbah cecair hijau kepada selebriti terpilih ia disebabkan acara itu lebih ranggi dan urban serta pemenangnya adalah pilihan peminat dan bukan daripada juri profesional.

Acara ini telah mengangkat dan mengiktiraf nama-nama besar antaranya Taylor Swift, Justin Bieber, Selena Gomez, Taylor Lautner dan beberapa watak kartun seperti SpongeBob SquarePants dan Alvin and the Chipmunks.

Secara amnya, walaupun setiap negara itu mempunyai pelbagai jenis corak anugerah dan bentuk pengiktirafan, ia tetap menjadi perhatian dalam kalangan peminat seni kerana telah dianggap sebagai acara tahunan industri hiburan.

Bagi penggiat seni pula, apabila mereka memenangi anugerah, ia satu pengiktirafan terhadap mereka setelah penat menyanyi dan berlakon.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved