Ahad, 14 Ogos 2011

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Ilham tradisi kurung dan kebaya

Posted:

Ilham tradisi kurung dan kebaya

Ilham tradisi kurung dan kebaya

Oleh ROSMALINA ABD. KADIR

TRADISI berbaju kurung dan berkebaya sememangnya begitu sinonim dengan sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri di Malaysia. Tanpa sehelai baju kurung yang cantik dan baharu, Aidilfitri dianggap kurang ceria.

Setelah lapan tahun beroperasi, ternyata butik Poya masih kukuh memegang tradisi Melayu. Justeru, sempena Aidilfitri yang bakal tiba, pelbagai pilihan baju kurung dan kebaya yang sarat ciri-ciri tradisi tersedia di sini.

Menurut pemilik butik, Adilah Ahmad Khairudin, butik Poya masih mengekalkan rekaan klasik tradisional dalam setiap rekaan baju kurung dan kebayanya.

"Baju kurung merupakan tradisi turun-temurun yang sudah melalui transformasi seiring perubahan zaman. Walaupun masih mengekalkan elemen tradisi, gaya klasik pula dilihat semakin dilupakan.

"Antara yang semakin dilupakan adalah baju kurung poket yang dipakai nenek moyang kita suatu masa dahulu. Di Poya, memori kurung poket dikembalikan dalam rekaan kurung Riau dengan potongan yang lebih ramping," katanya.

Menurut Adilah, rekaan-rekaan baju kurung Poya kebanyakannya dibuat dalam potongan Riau kerana penggemar kurung masa kini mahukan potongan yang menampakkan bentuk badan untuk nampak lebih ramping.

"Justeru, pelbagai pilihan baju kurung yang berpotongan ada di sini antaranya baju kurung poket, baju kurung Riau, baju kurung belah, baju kurung Cik Kiah, baju kurung anak dalam atau baju Kedah yang dipadankan dengan kain batik kipas.

"Beberapa rekaan baju di sini diberi nama khas seperti baju kurung Cik Kiah kerana ia adalah rekaan baharu yang disuntik elemen klasik tradisional. Namun, ia nampak lebih moden dari segi pemilihan fabrik dan potongan," jelasnya.


BUTIK Poya menawarkan koleksi pakaian kanak-kanak rona terang dan ceria.


Bagi pilihan kebaya pula, Adilah memberitahu, terdapat pelbagai pilihan yang ringkas mahupun sarat perincian antaranya kebaya jubah, kebaya nyonya, kebaya ballroom ratu, kebaya biku, kebaya tok dan kebaya kimono.

"Kebanyakan rekaan di sini menggunakan fabrik kapas, sifon, songket, krep, kaftan dan satin. Fabrik-fabrik ini adalah pilihan yang selesa digayakan serta dingin di badan.

"Untuk perincian pula pilihan sulaman, renda dan manik ditatah ringkas atau sarat, mengikut pilihan masing-masing," katanya.

Menurut Adilah, harga untuk pilihan baju kurung bermula daripada RM350 manakala kebaya pula bermula daripada RM200.

Dalam pada itu, butik Poya turut menyediakan pelbagai pilihan baju kurung dan kebaya untuk kanak-kanak termasuk baju potongan rama-rama yang disulam ringkas.

"Baju kurung kanak-kanak kebanyakannya menggunakan fabrik kaftan dan kapas, sesuai dengan kanak-kanak kerana selesa dipakai dan tidak panas.

"Pilihan kebaya nyonya, kebaya renda, kebaya rama-rama dan kebaya dua ton juga ada disiapkan untuk kanak-kanak tetapi potongan dan perinciannya lebih ringkas," katanya.

Menurutnya, pakaian kanak-kanak disediakan untuk mereka yang berumur setahun hingga 13 tahun, manakala harganya adalah RM55 ke atas.

Klasik daripada Hatta

Dalam pada itu, pereka fesyen Hatta Dolmat turut memilih konsep klasik bagi meraikan rekaannya dalam potongan yang sarat elemen tradisi.

Koleksinya yang dinamakan Kasyaf Classic 2011 Raya Collection by Hatta Dolmat tampil dengan 12 rekaan khas sempena sambutan Aidilfitri tahun ini.

"Untuk musim perayaan Aidilfitri kali ini, saya tampilkan rekaan yang membawa kita kembali kepada asas. Potongan-potongan koleksi Kasyaf Classic akan membawa kita ke era 50-an dan 60-an.


HATTA (lima dari kiri) bersama barisan model yang memperagakan koleksi fesyen rekaannya, Kasyaf Classic 2011 Raya Collection.


"Justeru, saya banyak menggunakan renda sebagai fabrik utama yang menyerlahkan konsep klasik dan elemen tradisi yang dihasilkan.

"Ia sekali gus menghasilkan busana yang memberikan mod klasik tetapi rekaannya tampak kontemporari," terangnya.

Hatta memberitahu, tidak seperti busana tradisi konvensional yang menggunakan kain renda bermotifkan bunga-bungaan, dia memilih renda dengan motif lebih moden.

"Penggunaan renda meninggalkan elemen tradisional dan klasik tetapi rekaan fabrik dan perincian memberikan mod berbeza iaitu kontemporari," katanya.

Tambahnya, pemilihan fabrik tradisi seperti songket dan satin turut mengutamakan rekaan bermotif moden.

"Selain itu, untuk rekaan kali ini juga saya menggunakan warna-warna mood raya seperti firus dan coklat cair serta tidak menggunakan warna-warna yang terlalu menonjol.

"Rekaan-rekaan saya dikenali melalui signatur perincian. Justeru, pemilihan warna penting supaya rekaan tidak nampak terlalu sarat serta tidak menenggelamkan perincian," katanya.

Jelas Hatta, perincian utamanya ialah manik dan kristal yang ditatah di atas fabrik dan sulaman serta menggunakan teknik jurai.

"Kombinasi fabrik, rekaan dan perincian menjadikan koleksi kali ini bukan sahaja sesuai dipakai semasa meraikan perayaan tetapi juga sesuai dipakai untuk menghadiri pelbagai acara," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Memori bazar Ramadan Addy

Posted:

Memori bazar Ramadan Addy

Memori bazar Ramadan Addy


ADDY pernah membantu ibu bapanya berniaga bazar Ramadan di Felda Lasah, Sungai Siput, Perak.


ZAMAN kecil telah lama berlalu, tetapi memori manis ketika melalui proses menjadi dewasa sehingga hari ini masih kuat dalam ingatan. Bagi pengacara rancangan Diva, di RTM 1, Addy atau nama sebenarnya Mohamad Junaidi Ahmad Zawawi, dia tidak dapat melupakan pengalamannya berniaga di bazar Ramadan semasa masih bersekolah rendah.

"Sewaktu tinggal bersama keluarga di Felda Lasah, Sungai Siput, Perak, saya pernah tolong emak dan abah berniaga lauk-pauk di bazar Ramadan.

"Kadang-kadang saya menjaga gerai sendirian sebab emak masih memasak di rumah. Saya tidak pandai mengira harga makanan jadi semuanya saya letak RM3.50 untuk semua jenis lauk, tidak kira sikit atau banyak," katanya mengimbas kembali saat manis itu.

Setelah menginjak dewasa dan masuk ke alam pekerjaan, Addy memberitahu, dia begitu rindukan pengalaman dahulu lebih-lebih lagi dia kini tinggal jauh daripada keluarga.

"Saya rindu hendak ke bazar Ramadan bersama keluarga saya," katanya.

Menceritakan pengalaman ke bazar Ramadan sepanjang bergelar anak perantau, Addy memberitahu, dia gemar ke bazar Ramadan di sekitar Shah Alam dan Pantai Dalam kerana berdekatan dengan rumah dan pejabat.

"Sekarang saya jarang ke bazar Ramadan kerana kekangan waktu bekerja. Jadi, bila waktu berbuka, saya makan apa yang ada sahaja.

"Tetapi, popiah basah memang menjadi kegemaran saya dan menjadi juadah wajib dibeli sekiranya saya berkunjung ke bazar Ramadan," katanya.

Tambah Addy, sekiranya tidak dapat membeli popiah basah di bazar Ramadan, dia akan pulang ke rumah dengan perasaan hampa walaupun telah membeli juadah-juadah lain.

"Popiah basah kegemaran saya dijual di bazar Ramadan Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur. Di tempat lain susah nak cari kalau ada pun tidak sesedap di sini," katanya yang turut menggemari pajeri nenas.

Addy memberitahu, dahulu dia sering membazir di bazar Ramadan, tetapi kini dia mengehadkan sebanyak RM10 sahaja dan dimakan beramai-ramai dengan rakan pejabat atau rakan serumah.

"Selalunya saya akan ke bazar Ramadan bersama rakan-rakan jadi semuanya akan membeli. Kami akan berkumpul semeja berkongsi makanan masing-masing. Semua makanan biasanya akan habis," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Alamanda siri terbaharu Anggun

Posted:

Alamanda siri terbaharu Anggun

Alamanda siri terbaharu Anggun


KOLEKSI Alamanda menerapkan kerawang bunga-bungaan.


KEINDAHAN emas bukan sahaja pada kilauan warnanya tetapi rekaan menarik yang bermotifkan bunga-bungaan. Ia nampak serasi dengan penampilan wanita yang berada di dalam kelasnya tersendiri.

Alamanda menampilkan kerawang bunga-bungaan dalam siri Anggun yang ditempa daripada emas 916. Ia bukan sahaja menampilkan keindahan, malah menerapkan unsur tradisional yang tidak pernah lapuk ditelan zaman.

Pengarah Eksekutif Poh Kong, Christine Choon berkata, Anggun adalah cetusan ilham yang halus berseni dan bersendikan keindahan eksotika. Malah, keunggulan reka bentuk dan ketelitian yang diterapkan dalam penghasilan set perhiasan itu mampu melahirkan naluri gaya yang mempesona dan tersendiri.

"Sama seperti koleksi Anggun yang terdahulu, koleksi Alamanda turut menampilkan perhiasan loket, rantai, gelang tangan, kalung serta subang dalam pelbagai saiz. Ia juga amat menarik jika disuai padan dengan aksesori sedia ada.

"Kami cenderung untuk mengetengahkan Anggun sebagai suatu karya seni yang amat halus dan teliti buatannya. Ia mengadunkan citra alam yang disulami garis-garis lengkung, lantas menyimpul indah unsur tradisional dan moden.

"Inilah ciri yang meronai dan menghidupkan Anggun sebagai seni tampak yang canggih dan unggul," ujar Christine.

Menurut Christine, kehalusan corak ukiran yang menjadi lambang keistimewaan Anggun telah ditempa dengan penuh berhati-hati dan teliti.

"Moto kami amat mudah iaitu memenuhi impian setiap wanita. Justeru, setiap perhiasan telah direka agar mampu menyerlahkan penampilan dan menyuntik rasa yakin dalam diri setiap wanita setiap kali mereka memakai perhiasan ini," katanya.


BARANG kemas koleksi Alamanda jenama Poh Kong diperbuat daripada emas 916.


Seperti mana koleksi Poh Kong yang lebih awal, iaitu Orkid, Bunga Raya dan Manja, Alamanda yang hadir dengan slogan See the Beauty, Capture the Memories masih mengekalkan ciri-ciri kewanitaan yang penuh daya tarikan, pesona serta keanggunan yang memikat.

"Kami mendapat ilham dan rangsangan berdasarkan pemerhatian setelah menghadiri banyak pameran barangan kemas di peringkat global di samping meneliti arus aliran terkini dalam reka bentuk perhiasan dan mengkaji karya tokoh-tokoh seni terkemuka," ujar Christine.

Dalam koleksi terdahulu, Manja direka khas untuk kanak-kanak merangkumi set halus antaranya rantai, gelang, cincin dan subang. Koleksi Orkid pula menampilkan aksesori dewasa termasuk loket yang begitu sesuai dipadankan bersama baju kurung atau kebaya.

Sementara itu, koleksi bunga raya pula direka khas sebagai mengingati bunga kebangsaan Malaysia dan mewakili konsep patriotik 1 Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved