Ahad, 14 Ogos 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Harga tiga jenis bawang turut dikawal

Posted:

Harga tiga jenis bawang turut dikawal

Harga tiga jenis bawang turut dikawal

HARGA bawang besar, bawang putih dan bawang merah akan disenaraikan di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Aidilfitri 2011. – Gambar hiasan


BERA – Tiga lagi barangan keperluan iaitu bawang merah, bawang putih dan bawang besar disenaraikan di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Aidilfitri 2011, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Barang yang disenaraikan sebelum ini ialah daging lembu tempatan, daging lembu import, telur gred A, B dan C, ayam hidup, ayam standard, ayam super, daging kerbau tempatan, daging kerbau import, kobis bulat import, cili merah, tomato, kelapa parut, kacang tanah import, ikan kembung dan kentang.

Ismail Sabri berkata, barangan tersebut disenaraikan kerana ia dilihat akan menjadi keutamaan kepada orang ramai semasa musim perayaan nanti.

"Kawalan harga barang itu akan dikuatkuasakan selama dua minggu iaitu bermula dari 22 Ogos hingga 5 September 2011," katanya selepas majlis penyampaian bantuan kepada warga emas dan di rancangan Felda Rentam, Bera di sini semalam.

Menurut beliau, kerajaan juga memberi jaminan bahawa barangan keperluan sempena sambutan Aidilfitri nanti mencukupi dan semua pemborong telah diminta memastikan barangan seperti bekalan ayam, daging, kelapa serta minyak masak mencukupi di pasaran.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Sekat laman sesawang fitnah

Posted:

Sekat laman sesawang fitnah

Sekat laman sesawang fitnah


Salah seorang pengguna melayari laman sesawang yang memfitnah produk halal keluaran tempatan.


KUALA LUMPUR – Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) yang bimbang dengan fenomena penyebaran maklumat palsu mengenai status halal produk di negara ini menerusi Internet meminta pihak berkuasa segera menyekatnya.

Pengarah Komunikasi FOMCA, Mohd. Yusof Abdul Rahman berkata, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) perlu bertindak menyekat laman sesawang terbabit kerana ia jelas berunsur fitnah.

Beliau berkata, tindakan segera perlu dikenakan ke atas pengendali laman sesawang yang tidak bertanggungjawab itu kerana ia juga bertujuan menjatuhkan perniagaan orang lain.

"Mereka tahu orang Islam memang sensitif dengan isu halal dan dengan menggunakan isu itu, mereka berharap pengguna akan memboikot produk syarikat terbabit sekali gus menyebabkan bisnes jatuh," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang meminta orang ramai menghentikan tindakan menyebarkan pelbagai maklumat salah mengenai status halal sesuatu produk, jenama atau perkhidmatan khususnya menerusi Internet.

Pengarah Bahagian Hab Halal Jakim, Halimah Mohd. Yusof berkata, banyak maklumat yang disebarkan menerusi laman sosial Facebook, twitter dan blog adalah isu lama yang mula timbul seawal tahun 2005 dan ada di antaranya sudah diselesaikan.

Antara produk dan perkhidmatan yang menjadi sasaran ialah rangkaian barangan kosmetik SimplySiti, Starbuck dan Secret Recipe sehingga menyebabkan imej dan perniagaan pengusaha terjejas.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Persenda Negaraku di YouTube

Posted:

Persenda Negaraku di YouTube

Persenda Negaraku di YouTube

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


SALAH satu video mempersendakan lagu Negaraku yang boleh ditonton di YouTube.


KUALA LUMPUR – Sejak kebelakangan ini terdapat kecenderungan segelintir individu memuat naik video yang didakwa sengaja mempersendakan lagu Negaraku di YouTube.

Tinjauan Kosmo! di laman web berkenaan mendapati ia masih boleh diakses orang ramai dan tidak dialihkan meskipun telah dimuat naik lebih tiga tahun lalu selain telah ditonton lebih 100,000 kali.

Selain video yang memaparkan lagu Negaraku dalam rentak muzik rock, ada juga video yang memaparkan gelagat dua warga asing menyanyikan semula lagu tersebut sambil ketawa sekali gus menyinggung perasaan rakyat negara ini.

Seorang pekerja swasta, Nuratiqah Samad, 25, berkata, dia kecewa dengan tindakan individu terbabit memuat naik video-video berkenaan di YouTube serta menyifatkan tindakan itu sebagai tidak patriotik.

"Baru-baru ini, saya cuba mencari lagu Negaraku di YouTube sempena Hari Kemerdekaan dan terkejut apabila menemui video-video sedemikian.

"Saya kecewa kerana ia boleh diakses dan dilihat di seluruh dunia," katanya kepada Kosmo!.

Bagi jurugambar bebas, Shahrul Hassan, 40, dia marah dengan sikap 'kreatif tidak bertempat' segelintir individu yang mengubah irama lagu Negaraku dan kemudian dimuat naik di laman web tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved