Ahad, 12 Januari 2014

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Mengenali peribadi Utusan Allah

Posted:

Mengenali peribadi Utusan Allah

Mengenali peribadi Utusan Allah

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI


SELAIN menulis buku, Muhadir juga merupakan pensyarah di Pusat Asasi UIAM.


TINGGAL sehari lagi untuk umat Islam di seluruh dunia menyambut hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW yang jatuh pada 12 Rabiulawal setiap tahun.

Kelahiran Rasulullah membawa rahmat kepada umat manusia kerana Baginda merupakan utusan Allah bagi melengkapkan ajaran agama Islam.

Kecintaan yang mendalam terhadap Rasulullah membuatkan Ustaz Muhadir Joll, 37, nekad menghimpunkan biografi lengkap Baginda untuk diterjemahkan ke Bahasa Melayu.

Muhadir dilahirkan pada 21 Julai 1976 dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Kuching, Sarawak sebelum mendalami ilmu agama di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Matang di Kuching. Seterusnya, beliau meneruskan pengajian peringkat ijazah sarjana muda ilmu wahyu, warisan dalam al-Quran dan pengajian sunah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

"Saya suka membaca buku berbentuk tasawwuf iaitu ilmu menyucikan jiwa dan akhlak serta yang berkaitan dengan Rasulullah.

"Sudah lama saya menyimpan hasrat untuk menyusun kitab yang berkaitan dengan riwayat hidup Nabi Muhammad SAW," katanya ketika ditemui Kosmo! di Kota Damansara, Selangor baru-baru ini.

Selain menulis, Muhadir dikenali melalui slot Maulid yang ke udara di saluran radio IKIM.fm sekali seminggu.

Menurutnya, beliau berkesempatan menziarahi tokoh agama berketurunan Rasulullah iaitu Dr. Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki di kediamannya di Rushaifah, Mekah sebelum tokoh tersebut meninggal dunia pada tahun 2004.

Ilham

Dr. Sayyid Muhammad telah menghadiahkan Muhadir sebuah kitab dalam Bahasa Arab yang berjudul Tarikh Peristiwa-peristiwa dan Hal-hal Kenabian.

Dari situ, beliau mendapat ilham untuk menterjemahkan kitab tersebut ke dalam Bahasa Melayu.

Muhadir mula menterjemah dan menyusun bacaan daripada kitab tersebut pada pertengahan Julai 2012 dan mengambil masa lima bulan untuk menyiapkannya. Buku yang dimaksudkan berjudul Kenal Untuk Cinta: Biografi Lengkap Rasulullah.

"Kebiasaannya, saya menulis pada sebelah malam iaitu selepas menyampaikan kuliah di surau-surau dan masjid di sekitar Kota Damansara.

"Buku ini menyampaikan sirah Rasulullah dengan ringkas dan setiap peristiwa disusun mengikut tahun bagi memudahkan pembaca," jelasnya yang juga merupakan pensyarah di Pusat Asasi UIAM, Petaling Jaya.

Tidak keterlaluan jika dikatakan buku tersebut sememangnya menceritakan tentang perihal Nabi Muhammad SAW secara menyeluruh.

Biografi tersebut terbahagi kepada dua bahagian dengan bahagian pertama menyentuh kehidupan Baginda, sementara bahagian kedua menceritakan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada zamannya.

Menariknya, kisah tentang hamba-hamba yang pernah berkhidmat dengan Rasulullah seperti penjaga selipar dan tongkat Baginda turut dimuatkan dalam buku berkenaan.

Buku kulit keras Kenal Untuk Cinta: Biografi Lengkap Rasulullah boleh didapati di kedai-kedai buku utama seluruh negara pada harga RM50 sebuah.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved