Selasa, 21 Januari 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Pahang tepati ramalan

Posted:

Pahang tepati ramalan

Pahang tepati ramalan

Oleh FIRDAUS HASSAN dan AMMAR JAZLAN MAD LELA
sukan@kosmo.com.my

PENYERANG Perak, Khairul Asyraf terjatuh selepas diasak pemain tengah Pahang, Mohd. Hafiz Kamal pada aksi Piala FA di Stadium Perak, Ipoh malam tadi.


JUARA Piala Malaysia, Pahang menepati ramalan apabila layak ke pusingan kedua Piala FA selepas menundukkan Perak 5-4 menerusi penentuan sepakan penalti pada aksi pusingan pertama di Stadium Perak, Ipoh malam tadi.

Terdahulu, kedua-dua pasukan terpaksa bermain sehingga masa tambahan selepas terikat dengan kedudukan 2-2.

Penjaga gol, Mohd. Khairul Azhan muncul wira Tok Gajah selepas berjaya menepis tiga sepakan penalti Perak.

Pahang terlebih dulu mengejutkan Perak seawal minit kesembilan apabila memperoleh gol pembukaan hasil jaringan Mohd. Azammuddin Akil.

Kelebihan pasukan pelawat itu hanya bertahan selama tiga minit apabila kapten Perak, Hardi Jaafar berjaya menyamakan kedudukan melalui rembatan deras dari luar kotak penalti.

Ketua jurulatih Perak, Abu Bakar Fadzim terpaksa mengeluarkan tonggak pertahanan, Martin Kafando pada minit ke-30 akibat kecederaan.

Namun, situasi itu langsung tidak merencatkan percaturannya apabila kapten skuad Bawah 23 tahun Myanmar, Kyaw Zayar Win berjaya menggembirakan 10,000 penyokong Perak apabila meledak gol kedua pada minit ke-45.

Gol penyamaan yang dicari-cari pasukan pelawat akhirnya menjelma apabila Damian Stewart menandukkan kemas bola hasil sepakan penjuru Mohd. Hafiz Kamal pada minit ke-57.

Di Stadium Darul Aman, Alor Setar, Kedah boleh tersenyum bangga apabila berjaya membenam Kuala Lumpur 4-0.

Mendapat sokongan kira-kira 5,000 penyokong sendiri, Kedah bagaimanapun gagal memperoleh gol pada babak pertama.

Pada babak kedua, Kedah mula menmperkemas bahagian serangan melalui gerakan yang lebih tersusun.

Hasilnya pada minit ke-58, Kedah mendahului melalui tandukan kencang, Kharul Helmi Johari.

Pada minit ke-65, Kedah berjaya menambah gol kedua menerusi Mohd. Khyril Muhymeen Zambri.

Kuala Lumpur terus tertekan apabila pemain import Kedah, Adam Griffths berjaya meletakkan pasukannya selesa di hadapan tujuh minit kemudian.

Griffiths menambah gol kedua peribadinya pada minit ke-77.

T-Team nyaris diaib UiTM FC

Posted:

T-Team nyaris diaib UiTM FC

T-Team nyaris diaib UiTM FC

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

JURULATIH T-Team, Mohd. Azraai Khor Abdullah (gambar) belum mampu tersenyum bangga biarpun anak-anak buahnya melakar kemenangan 3-2 ke atas UiTM FC pada pusingan pertama Piala FA di Stadium UiTM, Shah Alam semalam.

Azraai menegaskan, skuad kendaliannya tidak memberikan fokus 100 peratus di tengah padang selain sering alpa dengan setiap gerakan UiTM FC yang hampir memalukan skuad The Titans itu.

"Kalau mereka (UiTM) boleh menyamakan kedudukan, masalah besar buat kami.

"Pada aksi separuh masa pertama, kami berjaya mendahului tiga gol tetapi kealpaan para pemain, menjadi punca mengapa gawang kami dibolosi dua gol pada babak kedua.

"Jelas ia menunjukkan satu petanda yang kurang baik. Kami bolos dengan gol mudah dan kami tidak boleh mengulangi kesilapan itu pada perlawanan akan datang," kata Azraai ketika dihubungi Kosmo! semalam.

T-Team selesa mendahului hasil dua jaringan Elvado Rodrigues Goncalves Cardoso pada minit ketiga dan 22 serta Fabio Flor De Azevedo (34).

Begitupun, rentak T- Team seakan-akan tidak menjadi apabila gawang mereka dibolosi dua gol menerusi Charles Obiikechukwu pada minit ke-50 dan Adam Othman (67).

Namun, Azraai akhirnya boleh menarik nafas lega apabila keputusan itu kekal sehingga tamat perlawanan.

Sementara itu, jurulatih UiTM FC, Azuan Zain berkata, skuad kendaliannya terlalu menghormati pasukan lawan yang dianggap menjadi punca kekalahan tersebut.

"Pada separuh masa pertama, kami terlalu menghormati T-Team sehingga dibolosi dua gol awal. Kami cuba bangkit pada separuh masa kedua tetapi gagal untuk memintas kedudukan mereka.

"Kini kami mahu menumpukan tumpuan kepada Liga Premier selepas terkandas awal dari saingan Piala FA," katanya.

The Titans bakal berdepan Johor Darul Takzim dalam pusingan kedua di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin pada 4 Februari depan.

Sporting Lisbon merendah diri

Posted:

Sporting Lisbon merendah diri

Sporting Lisbon merendah diri

Daripada NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


SPORTING Lisbon akan membuat perhitungan dengan skuad B-16 Slovakia pada aksi separuh akhir Piala Antarabangsa Frenz B-16 2014 di Stadium Frenz Janda Baik, Pahang esok.


YOGJAKARTA, Indonesia - Naib juara Kumpulan B, Sporting Lisbon tetap merendah diri menjelang pertemuan berdepan skuad Bawah 16 (B-16) Slovakia pada aksi separuh akhir Piala Antarabangsa Frenz B-16 2014 di Stadium Frenz Janda Baik, Pahang esok.

Pengendali Sporting, Pedro Goncalves berkata, skuad B-16 Slovakia pastinya menjadi pasukan pilihan berdasarkan reputasi selaku juara bertahan selain muncul juara Kumpulan A.

Menurut Goncalves, beraksi di Malaysia juga bakal memberikan kelebihan buat pasukan lawan dalam usaha memburu tiket ke pentas final.

"Pemain-pemain saya agak kepenatan ekoran jadual peringkat kumpulan yang padat selain perlu melalui penerbangan ke Malaysia.

"Ia berbeza dengan skuad B-16 Slovakia yang memiliki tempoh rehat yang mencukupi kerana mereka beraksi di Malaysia pada peringkat kumpulan sebelum ini.

"Meskipun mereka dianggap pasukan pilihan, saya tetap berharap anak-anak buah saya memberikan yang terbaik," kata Pedro.

Pedro memberitahu, beliau belum mengetahui kekuatan sebenar skuad B-16 Slovakia.

Namun, jelas beliau, aksi sengit ekoran perbezaan mata yang tidak ketara dalam Kumpulan A sudah menceritakan segala-galanya.

"Satu lagi pasukan tuan rumah (Frenz United Malaysia) juga tidak dapat mara ke separuh akhir biarpun mengutip 10 mata.

"Jadi, saya percaya ia satu pertemuan yang cukup sengit," katanya.

Pada kejohanan kali ini, skuad kendalian Pedro menamatkan saingan peringkat kumpulan dengan sembilan mata hasil tiga kemenangan dan sekali tewas.

Selepas mengatasi Eintracht Frankfurt 3-1 dalam aksi pembuka tirai kumpulan, Sporting kemudiannya tewas 0-3 kepada skuad B-16 Iran sebelum kembali bangkit menewaskan Frenz United Indonesia (3-1) dan Chonburi FC (4-3).

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved