Selasa, 21 Januari 2014

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Pengangkutan awam masa depan

Posted:

Pengangkutan awam masa depan

Pengangkutan awam masa depan

Oleh SOFIATUL SHIMA WAN CHIK
sofiatul.wanchik@kosmo.com.my

SELAMA ini, lelaki berusia 68 tahun itu tidak pernah menaiki bas untuk bergerak ke mana-mana destinasi tempatan, sebaliknya lebih suka memandu sendiri sama ada menggunakan motosikal atau kereta.

"Jika ingin pergi ke luar Melaka, barulah saya menaiki bas," ujar Wong Kiang Yong, yang ditemani isterinya, Ho Han Jah.

Namun, bas elektrik pertama negara yang telah dilancarkan di Seri Negeri, Ayer Keroh, Melaka pada 6 Januari lalu oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron menarik perhatian pasangan tersebut.

"Saya memang tidak biasa naik bas tetapi selepas membaca satu laporan akhbar mengenai ujian bas elektrik ini di terminal bas Melaka Sentral, saya dan isteri terpanggil untuk mencuba.

"Ternyata bas ini bergerak secara senyap dengan pemanduan yang lancar," jelas Kiang Yong.

Pasangan itu merupakan antara penumpang awal yang mencuba sistem pengangkutan bas elektrik pertama bernilai RM1.35 juta tersebut. Ia mula diuji untuk kegunaan orang ramai pada 8 Januari lalu.

Bas yang mempunyai kapasiti 50 penumpang iaitu 30 duduk dan 20 berdiri itu beroperasi bermula pagi hingga petang. Waktu perjalanan dilanjutkan sehingga ke malam pada hujung minggu atau mengikut keperluan.

Hasil projek usaha sama antara Panorama Melaka Sdn. Bhd. (Panorama Melaka) dengan syarikat AMDAC (M) Sdn. Bhd. (AMDAC) ini selari dengan usaha kerajaan negeri dalam merealisasikan dasar hijau di Melaka.

Ia dikenali sebagai Bas Elektrik Melaka telah direka dan dibiayai sepenuhnya oleh syarikat Automotif BYD Berhad (BYD) dari Shenzhen, China.

Selain di Melaka, kenderaan sama telah memasuki pasaran Amerika Syarikat, Belanda, China, Hong Kong dan beberapa negara maju lain sejak tahun 2010.


PAKAR Teknikal Bas Elektrik, Zaharuddin Mokhtar menyentuhkan Kad Pengecas (Charging Card) untuk tujuan imbasan sebelum mengecas bateri perkhidmatan Bas Elektrik.


Ujian percubaan

Menurut Pemangku Pengurus Besar Panorama Melaka, Mohd. Saleh Jusman, bas tersebut akan melalui ujian percubaan operasi dan pengumpulan data kesesuaian selama tiga bulan.

"Sekiranya tidak ada apa-apa halangan dan masalah, kemungkinan bas yang telah diluluskan boleh mula beroperasi di Melaka pada bulan September ini," ujarnya ketika ditemui di Melaka Sentral baru-baru ini.

Menjelas lanjut, beliau berkata, bas elektrik itu dijana oleh bateri ferum fosfat yang tidak mudah meletup apabila terdedah dengan kepanasan melampau.

"Bas ini juga dilengkapkan dengan sistem kawalan BMS untuk pemantauan voltan dan suhu bagi setiap bateri bagi tujuan keselamatan," katanya.

Buat peringkat percubaan setakat ini, hanya terdapat satu stesen pengecas bas elektrik terdapat di Melaka Sental. Masa yang diambil oleh bas yang mengandungi tiga bateri ini ialah lima jam bagi pengecasan penuh.

"Keupayaan bateri boleh menjana kuasa untuk bergerak lebih kurang 300 kilometer," ujarnya yang menyatakan jaminan ketahanan kadar efisien bateri ialah selama 16 tahun.

Menurut Saleh lagi, bas sistem diesel menggunakan minyak diesel yang bernilai RM170 sehari manakala bas elektrik melibatkan kos RM44.32 sehari iaitu 25 peratus daripada kos diesel.

Memandangkan bas tersebut menggunakan cas elektrik sepenuhnya, ia mampu memelihara alam sekitar daripada sebarang pencemaran.


JIN YONG menunjukkan cara alat keselamatan bas yang disediakan dalam Bas Elektrik untuk memecahkan tingkap cermin jika berlaku kecemasan.


"Faedah menggunakan bas elektrik ialah tiada pencemaran bunyi dan tidak ada penghasilan karbon yang menjurus kepada pencemaran udara," tambahnya yang menggesa penduduk Melaka mencuba bas yang tidak dikenakan tambang sepanjang tempoh percubaan itu.

Hal ini diperakui oleh Pengarah AMDAC, Lai Jin Yong, yang menyifatkan bahawa kos operasi bas itu lebih rendah daripada bas diesel kerana tidak memerlukan penyelenggaraan berkala yang melibatkan kos tinggi.

"Ini ditambah dengan ciri-ciri keselamatan yang terdapat dalam bas ini seperti sistem televisyen litar tertutup di bahagian belakang bas dan cermin tingkap mudah pecah untuk kecemasan serta 11 laluan pintu kecemasan.

"Kami juga mengutamakan tempat duduk untuk orang kelainan upaya (OKU) dan mereka yang lebih memerlukan seperti wanita hamil dan warga emas. Tempat duduk mereka berwarna merah berbanding ungu untuk orang biasa," jelas Jin Yong yang turut memaklumkan bahawa terdapat 1,200 buah bas elektrik yang digunakan di seluruh dunia pada masa ini.

Keselesaan

Mengutamakan keselesaan para pengguna, bas yang tertera ayat 'Melaka Go Green' ini dilihat lebih senyap, bersih dan nyaman jauh berbanding bas diesel.

Sistem penyamanan udara pada bas ini berkuasa secara maksimum kerana digerakkan dengan sistem putaran motor dan tidak menggunakan piston. Ini membuatkan bas ini terasa dingin terutamanya pada waktu siang.

Bagi memberi keselesaan dan kesenangan golongan OKU dan warga emas, sistem suspensi hidraulik yang terdapat pada bas ini menyenangkan laluan masuk dan keluar golongan tersebut.


RUANG duduk khas untuk penumpang Orang Kurang Upaya turut disediakan.


Bas yang dianggap sebagai pengangkutan awam masa hadapan akan berjalan secara percuma selama tiga bulan. Ia melalui kawasan bersejarah dan tarikan pelancong di Bandar Hilir seperti Bangunan Stadhuys, Dataran Pahlawan, Bukit Senjuang, Mahkota Parade dan Kota Laksamana.

Lebih menggembirakan hati penduduk Melaka, Saleh menjelaskan bahawa bas yang menggunakan sistem elektrik sepenuhnya ini akan mengenakan tambang yang sama dengan bas diesel.

Menjelaskan tentang bas berukuran 12 meter panjang dan 2.5 meter lebar tersebut, beliau menjangkakan penggunaan bas ini akan lebih meluas untuk tempoh lima hingga 10 tahun akan datang kerana memberikan kesan positif kepada negara.

Saleh menambah, pihaknya juga telah mengkaji beberapa laluan di sekitar bandar raya Melaka dan dijangka sebanyak lapan hingga 10 unit bas berkenaan akan digunakan sebagai peringkat permulaan apabila ia mula beroperasi kelak.

Fenomena ikan terdampar di pesisir

Posted:

Fenomena ikan terdampar di pesisir

Fenomena ikan terdampar di pesisir


SEEKOR anak ikan paus sirip sepanjang 12 meter yang masih hidup dijumpai terdampar di kawasan Pantai Kampung Kuala Tatau, Bintulu, Sarawak baru-baru ini.


SEJAK kebelakangan ini, fenomena hidupan laut terdampar di sekitar kawasan pantai peranginan sering terpampang di dada-dada. Bagi segelintir pihak, kejadian itu dilihat sebagai satu 'bahasa' alam yang mengatakan akan berlaku suatu bencana tidak lama lagi.

Pada Disember tahun lalu, negara telah dikejutkan dengan rakaman video yang tersebar luas di laman YouTube. Rakaman selama dua minit 15 saat itu memaparkan ribuan ikan tamban melompat-lompat naik ke darat seperti ketakutan.

Kejadian pelik di pesisir pantai Kampung Tambisan, Lahad Datu, Sabah pada 24 Disember lalu, kira-kira pukul 8 pagi itu telah mengubah warna landskap pantai kepada putih. Ia juga mencetuskan keresahan dalam kalangan penduduk kampung yang mendakwa bencana tsunami mungkin berlaku.

Keadaan dilihat bertambah buruk dengan perairan Sabah yang sememangnya terdedah dengan kemungkinan berlakunya bencana alam seperti tsunami. Namun begitu, pelbagai langkah awal telah diambil bagi mengelakkan kejadian itu berlaku, termasuk pemasangan tiga boya amaran tsunami di luar garis pinggir laut Malaysia.

Boya yang berperanan untuk memantau dan mengesan ancaman tsunami itu dipasang di Pulau Rondo, Pulau Layang-Layang dan Pulau Sipadan, Sabah merupakan antara komponen utama Sistem Amaran Awal Tsunami


IKAN paus ini mati terdampar di pantai selatan Bantul, Yogyakarta, Indonesia pada tahun 2012.


Kebangsaan (SAATNM). Sistem amaran yang dipasang kerajaan sebagai sistem amaran awal berikutan tragedi tsunami pada 26 Disember 2004 di Lautan Hindi yang melibatkan negara-negara seperti Malaysia, Indonesia, Thailand, Myanmar, Maldives, Somalia, India dan Sri Lanka itu bertujuan memberi maklumat kepada pihak berkuasa meteorologi tentang gempa bumi yang berlaku di wilayah berhampiran Malaysia.

Menafikan

Bagaimanapun, Jabatan Meteorologi Sabah menafikan dakwaan sesetengah pihak kononnya fenomena pelik di pantai Kampung Tambisan, Lahad Datu itu sebagai petanda tsunami bakal berlaku.

Fenomena itu mencetuskan pesta ikan dalam kalangan penduduk setempat yang mengambil kesempatan mengaut rezeki tambahan untuk dibawa pulang.

Difahamkan ikan tamban amat popular dalam kalangan penduduk sekitar dan nelayan. Terdapat juga sebahagian besar ikan tersebut dijual di sekitar daerah tersebut pada harga antara RM3 hingga RM15 sekilogram.

Selang empat hari selepas kejadian tersebut, dalam satu laporan akhbar tempatan, berlaku penemuan bangkai hidupan laut bersaiz gergasi di kawasan peranginan Pasir Panjang yang terletak di Kampung Santubong, Sarawak.

Bangkai hidupan laut yang masih tidak diketahui spesiesnya itu mempunyai panjang lebih empat meter ditemui oleh pekerja resort di sana, Mohd. Hamzah Man pada pukul 7 pagi.

Difahamkan, bangkai hidupan laut itu yang hampir mereput itu telah dipukul ombak kuat ke tepi pantai.

Dalam pada itu, baru-baru ini juga digemparkan dengan penemuan seekor anak ikan paus yang masih hidup yang mempunyai panjang kira-kira 12 meter terdampar di Pantai Kampung Kuala Tatau, Bintulu, Sarawak.

Kehadiran ikan paus yang dipercayai jenis paus sirip itu disedari oleh penduduk yang tinggal berdekatan pantai berkenaan. Apa yang menyedihkan, ketika mamalia ini ditemui orang awam, beberapa bahagian kulitnya didapati menggelembung akibat terdedah dengan sinaran matahari dan terdapat kesan luka di badannya.


PENDUDUK tempatan berkumpul berdekatan dengan ikan paus yang ditemui di Kuala Penyu, Sabah dalam usaha membebaskannya semula ke pantai.


Petanda

Pengarah Institut Akuakultur Tropika, Universiti Malaysia Terengganu, Prof. Emeritus Dr. Mohd. Azmi Ambak menolak dakwaan fenomena ikan terdampar di pantai yang berlaku baru-baru ini sebagai satu petanda berlakunya bencana alam.

"Kejadian pelik ini berlaku akibat pemakanan tanpa had organisma dalam air, plankton, yang merupakan sumber penting makanan bagi hidupan akuatik termasuk ikan tamban.

"Pengambilan tanpa had itu memberikan kesan toksin dalam organ hidupan laut tersebut semasa proses penapisan makanan. Ini secara tidak langsung telah mengganggu deria ikan tersebut dan menyebabkan mereka naik ke darat," jelasnya ketika dihubungi Infiniti baru-baru ini.

Mengulas lanjut, Mohd. Azmi berkata, air pasang besar atau alunan ombak memberi kesan terhadap haiwan tersebut.

"Ia juga menyebabkan mamalia laut ini hilang panduan arah di laut dan terdampar di pantai. Apabila keadaan ini berlaku, haiwan tersebut sukar untuk kembali ke laut dan berada dalam keadaan nyawa-nyawa ikan," ujarnya.

Berus gigi elektrik pertama di dunia

Posted:

Berus gigi elektrik pertama di dunia

Berus gigi elektrik pertama di dunia


BERUS gigi elektrik Kolibree berupaya mengesan jumlah karang gigi yang sedang dikeluarkan ketika memberus.


PAMERAN Pengguna Elektronik Antarabangsa (CES) yang diadakan di Las Vegas, Amerika Syarikat membuka tirainya baru-baru ini. Lambakan teknologi, peralatan elektronik dan komunikasi telah diperkenalkan kepada umum sepanjang pameran tersebut berlangsung.

Antaranya, berus gigi elektrik Kolibree yang pertama di dunia dihubungkan ke telefon pintar melalui sambungan bluetooth.

Pengasasnya, Loic Cessot mengumumkan, alat elektrik pintar berpangkalan di Perancis itu memberikan penjagaan gigi secara betul.

Berus gigi Kolibree dilengkapi sensor yang berupaya mengesan jumlah karang gigi ketika memberus. Selain itu, ia merekod setiap kali anda memberus dan secara tidak langsung pengguna boleh mengekalkan tahap pembersihan secara konsisten.

Tambah Cessot, peranti itu menyampaikan maklumat secara wayarles melalui aplikasi Android atau iOS di telefon pintar. Ia sangat berguna untuk ibu bapa yang mahu memantau aktiviti pembersihan gigi anak-anak.

"Apabila anda menggunakan berus gigi biasa anda sebenarnya tidak tahu apa yang dibersihkan," ujarnya. Aplikasi canggih itu membolehkan anda memberus secara menyeluruh termasuk di kawasan sukar dibersihkan. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved