Ahad, 5 Januari 2014

Kosmo Online - Kesihatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Kesihatan


Murung akibat kurang cahaya

Posted:

Murung akibat kurang cahaya

Murung akibat kurang cahaya

INDIVIDU yang mengalami SAD cenderung untuk memencilkan diri di dalam rumah berbanding terlibat dengan aktiviti luar.


SETIAP kali musim sejuk yang biasanya berlangsung dari bulan Disember hingga Februari, Susan Willis, 33, berasa tidak bermaya. Malah, Willis seperti tiada tenaga untuk pergi ke tempat kerja.

"Pada musim sejuk, saya tidak ada motivasi. Emosi saya juga tidak stabil dan mudah marah dengan rakan sekeliling," ujarnya yang tinggal di Derbyshire, England.

Pada mulanya Willis beranggapan perubahan yang dialaminya itu perkara normal.

Namun, sangkaannya meleset apabila doktor mengesahkan dia terkena penyakit yang digelar sebagai gangguan afektif bermusim (SAD).

SAD merupakan sejenis penyakit kemurungan yang cenderung berlaku ke atas seseorang yang menjalani kehidupan siang yang lebih pendek.

Gejala

Dalam erti kata lain, SAD menyerang individu yang kurang terdedah kepada cahaya matahari terutamanya pada musim sejuk.

Ini kerana pada musim sejuk waktu siang lebih pendek berbanding waktu malam yang panjang.

"Kekurangan cahaya matahari bermaksud otak kita menghasilkan kurang hormon yang merangsang emosi dan perasaan," ujar pakar psikiatri di Hospital Eau Claire, Wisconsin, Amerika Syarikat (AS), William Weggel.

Individu yang diserang SAD dikatakan mengalami beberapa gejala yang boleh dikesan oleh orang di sekeliling.

Antaranya, keletihan, kemurungan, susah fokus, sakit-sakit badan, kurang keinginan seks, kuat makan, dan kurang beraktiviti.

Bagaimanapun, menurut portal kesihatan MedicineNet.com tanda-tanda tersebut muncul pada awal musim luruh sehingga musim bunga.

Ia sekali gus menyokong kajian sebelum ini yang mendapati individu yang tinggal di negara yang terletak jauh dari garisan khatulistiwa lebih berisiko mendapat SAD.

Bagaimanapun, individu yang terlalu lama bekerja di dalam bangunan yang tertutup tanpa cahaya matahari juga berisiko mendapat sindrom SAD.

Penyelidik mendapati, sinaran matahari mampu mengubah kandungan kimia otak.


ALAT bantuan cahaya elektronik digunakan bagi menggantikan kekurangan cahaya matahari pada musim sejuk.


"Pada musim sejuk, tahap pencahayaan adalah pada kadar yang jauh lebih rendah.

"Keadaan itu menyebabkan sistem badan menghasilkan lebih banyak melatonin (hormon yang merangsang tidur) dan kurang hormon serotonin yang mencetuskan perasaan gembira," ujar penyelidik dari Universiti Surrey di England, Dr. Victoria Revell.

Ujar beliau, salah satu peranan cahaya ialah untuk menyeragamkan kitaran jam tubuh seseorang kepada 24 jam sehari.

Maka, oleh sebab itu pesakit SAD memerlukan jumlah pancaran cahaya lebih tinggi untuk menggerakkan sistem jam tubuh bagi menghasilkan bahan kimia tertentu pada otak.

Namun, pesakit SAD kebiasaannya lebih suka menyendiri di dalam rumah daripada keluar mendedahkan diri kepada cahaya matahari.

Antara cara untuk merawat SAD adalah dengan menggunakan rawatan cahaya yang dipanggil fototerapi.

Fototerapi

Fototerapi didatangkan dalam bentuk kotak cahaya yang mampu mengeluarkan sinaran yang 25 kali lebih cerah berbanding cahaya matahari.

Sungguhpun begitu, seorang saintis Universiti Oulu di Finland, Juuso Nissila menemui kaedah terbaharu untuk merawat pesakit SAD.

"Kami menemui cara terbaharu untuk menyalurkan cahaya ke bahagian otak yang menempatkan kawasan sensitif cahaya dengan lebih banyak iaitu menerusi lubang telinga," katanya.

Dalam ujian klinikal yang dilakukan, sebanyak 92 peratus pesakit SAD didapati sembuh selepas diberikan dos antara lapan hingga 12 minit setiap hari selama sebulan daripada gajet tersebut.

Gajet yang dipanggil Valkee itu digunakan untuk menghalang dan menyembuhkan penyakit kemurungan dan emosi yang tidak stabil," katanya.

Pesakit SAD juga dinasihatkan meluangkan masa yang lebih lama di luar rumah untuk mendapatkan cahaya matahari dan kekal menjalani kehidupan yang lebih aktif.

"Jika kehidupan seharian terganggu untuk ke tempat kerja atau menjadi tidak produktif, maka lebih baik pergi berjumpa dengan doktor," ujar pakar psikologi di Hospital Wanita dan Brigham di Boston, AS, Janis Anderson.

Bau badan busuk cetus sifat positif orang sekeliling

Posted:

Bau badan busuk cetus sifat positif orang sekeliling

Bau badan busuk cetus sifat positif orang sekeliling


BAU busuk seseorang dikatakan mampu mengundang simpati individu lain.


MELUANGKAN masa bersama individu yang mempunyai masalah bau badan sememangnya mahu dielakkan.

Namun, satu kajian membuktikan seseorang yang mengeluarkan bau badan busuk mampu menarik perhatian orang sekeliling untuk mendekati mereka.

Ia bermaksud, orang ramai cenderung untuk memberikan lebih kerjasama ketika berurusan dengan seseorang yang mempunyai bau badan busuk berikutan timbul rasa simpati kepada mereka.

"Biarpun bau busuk selalu mendatangkan pandangan negatif daripada umum, namun, kami berjaya membuktikan aroma busuk mampu menimbulkan perasaan kasihan dalam diri seseorang dan meningkatkan perilaku prososial," ujar ahli psikologi dari Universiti KU Leuven, Belgium, Jeroen Camps.

Dalam satu eksperimen melibatkan 62 orang responden, mereka disuruh duduk bersebelahan individu yang mempunyai bau badan busuk dan neutral.

Responden kemudian diminta untuk memberikan kredit kepada individu yang duduk di sebelahnya bagi diberikan peluang memenangi tiket menonton filem.

Keputusan menunjukkan responden yang duduk di sebelah individu busuk cenderung untuk memberikan lebih kredit kepada individu tersebut berbanding responden yang duduk di sebelah individu yang tidak mengalami masalah bau badan.

Kajian yang melibatkan beberapa eksperimen itu kemudian diterbitkan dalam jurnal Applied Social Psychology.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved