Ahad, 1 Disember 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Puisi trio tiga seniman

Posted:

Puisi trio tiga seniman

Puisi trio tiga seniman

LUQMAN HAKIM AB. RAHIM

DARI kiri: Zakaria, Raja Ahmad Aminullah dan Mustapa bergambar bersama buku, Sajak-Sajak 3 Seniman:Kata dan Rupa pada majlis pelancaran buku tersebut di Hotel Sheraton Imperial, Kuala Lumpur baru-baru ini.


GENRE sastera lebih-lebih lagi sajak bukan elemen yang popular untuk diterbitkan menjadi sebuah buku untuk laris dalam pasaran seperti pisang goreng panas lantaran penyampaian isi kandungan yang 'berat' dan kurang komersial.

Langkah yang diambil oleh Institut Terjemahan dan Buku Negara (ITBM) untuk menerbitkan naskhah berjudul Sajak-sajak 3 Seniman: Kata dan Rupa boleh dianggap berisiko tinggi berdepan dengan kesukaran memperoleh keuntungan dalam jangka masa yang cepat.

Namun, atas rasa tanggungjawab untuk mengangkat nilai genre sastera ke tahap yang lebih tinggi untuk dijiwai oleh kelompok peminat tegar cabang itu, himpunan sajak-sajak serta lukisan oleh tiga seniman negara menjadi taruhan.

Tiga seniman itu, Mustapa Ibrahim, Raja Ahmad Aminullah dan Prof. Dr. Zakaria Ali, masing-masing yang disifatkan mempunyai persamaan dalam karya sajak serta lukisan yang dihasilkan dalam buku tersebut.

Ketua Pegawai Eksekutif ITBM, Mohd. Khair Ngadiron menyifatkan ketiga-tiga seniman negara itu mempunyai pengalaman yang luas dari segi pemikiran dan diterjemah melalui bait-bait sajak serta lukisan tampak.

"Karya ini memuatkan 104 buah sajak nukilan mereka yang melangkaui subjek politik, agama, sosial dan ekonomi.

"Usaha pertama menghimpunkan tiga seniman ini akan dijadikan kayu pengukur untuk terbitan-terbitan naskhah seumpama ini pada masa akan datang,'' katanya.

"Dalam tempoh dua tahun, ITBM menerima lebih 1,000 manuskrip untuk dinilai oleh ahli panel namun keutamaan kepada naskhah ini diterbitkan kerana penghasilan yang bermutu.

Kepada bakal pemilik naskhah ini, mereka bukan sahaja dihidangkan dengan ayat-ayat sajak yang sarat dengan makna yang tersirat, malah helaian dalam buku itu turut diselitkan koleksi gambar peribadi Raja Ahmad, lukisan Mustapa dan Zakaria.

Bahasa Inggeris

Lebih istimewa, himpunan sajak itu bukan sahaja boleh dinikmati oleh pembaca Melayu malah ia juga diterbit dalam bahasa Inggeris bagi memberi nilai tambah kepada penggemar sastera merasai keindahan nota puisi itu.

Terdahulu, pelancaran buku tersebut disempurnakan oleh Sasterawan Negara, Datuk Anwar Ridhwan di di Hotel Sheraton Imperial, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Berkongsi pengalaman dalam cabang sastera, tidak ramai pelukis yang boleh menghasilkan penulisan puisi yang baik, kata Anwar.

Namun apabila kedua-dua elemen kemahiran itu bergabung, pelukis khususnya dapat menggarap karya yang mempunyai daya imaginasi yang tinggi serta mampu mencetus impak yang besar.

"Menerusi tajuk buku ini, ia merujuk kepada sajak-sajak yang ditulis dan rupa pula adalah lukisan yang dihasilkan oleh seniman-seniman tersebut.

"Pengucapan tiga tokoh ini berbeza biarpun menyentuh aspek yang sama contohnya seperti cinta terhadap agama dan ini memberi warna dalam seni sajak yang dihimpun untuk tatapan semua peminat sastera," jelasnya.

Lagipun, sudah lama gugusan nusantara Melayu yang meliputi Malaysia dan Indonesia tidak menghasilkan karya yang menghimpunkan koleksi sajak milik seniman mereka.

Buku tersebut dijual pada harga RM60 di Semenanjung manakala RM65 di Sabah dan Sarawak.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved