Ahad, 1 Disember 2013

Kosmo Online - Kesihatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Kesihatan


Sushi tidak baik untuk kesihatan jantung

Posted:

Sushi tidak baik untuk kesihatan jantung

Sushi tidak baik untuk kesihatan jantung


RUTIN pengambilan sushi membuatkan tubuh terdedah kepada lebih banyak merkuri yang meningkatkan risiko penyakit jantung.


SUSHI selama ini dikenali sebagai makanan sihat kerana ia mengandungi rendah kalori tetapi kaya dengan omega-3.

Tetapi kajian mendapati, rutin pengambilan sushi akan membuatkan tubuh terdedah kepada lebih banyak logam, sekali gus meningkatkan risiko penyakit jantung.

Menurut kajian tersebut, ikan mentah berpotensi membahayakan kesihatan kerana tinggi kandungan logam berat.

Raksa boleh menyebabkan sistem saraf terjejas jika diambil dalam jumlah yang banyak manakala raksa dalam makanan cepat diserap oleh tubuh.

Ikan seperti tuna gergasi, todak, yu atau sardin memiliki kandungan raksa yang tinggi kerana ia memakan ikan lebih kecil.

Kajian sekumpulan penyelidik Majlis Pertahanan Sumber Alam Semula Jadi (NRDC) di New York, Amerika Syarikat (AS) mendapati pengambilan ikan dicemari raksa boleh memberi menyebabkan kemandulan dan tekanan darah.

Selain itu, ia juga menyebabkan lupa ingatan, menggeletar dan buta manakala peningkatan kadar raksa meningkatkan risiko penyakit jantung.

Keputusan analisis penyelidik daripada Universiti Rutgers di New Jersey itu membabitkan pengambilan raksa oleh lebih 1,200 orang responden.

Peserta yang mencatat bacaan tinggi kebanyakannya merupakan peserta yang gemar memakan sushi.

Mereka turut disoal lebih lanjut berkenaan jumlah dan jenis sushi yang dimakan setiap bulan.

Penyelidik mendapati, kebanyakan peserta percaya sushi akan memanjangkan umur mereka tetapi meragui bahawa kandungan raksa pada sushi cukup tinggi untuk membahayakan kesihatan mereka.

Menurut kajian Pusat Perubatan Wexner Universiti Ohio, AS, kadar raksa yang tinggi dikaitkan dengan penyakit jantung melalui aktiviti enzim pada dinding pembuluh darah.

"Selain memberikan kesan positif daripada omega-3, cemaran raksa pada ikan sushi memberikan kesan negatif seperti rendahnya kadar kolesterol baik, penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok serta kelahiran pramatang," jelas para penyelidik.

Lembaga Pemantau Makanan dan Ubat-ubatan AS (FDA) menyarankan pengambilan hanya dua sajian ikan yang mengandungi omega-3 pada setiap minggu.

Wanita tanpa faraj

Posted:

Wanita tanpa faraj

Wanita tanpa faraj


BECK tetap positif menempuh kehidupan.


IMPIAN Jacqui Beck untuk menjalani kehidupan seperti kebanyakan gadis normal lain tidak kesampaian apabila dia disahkan menghidap sindrom Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser (MRKH) iaitu penyakit berkenaan sistem reproduksi wanita.

Sindrom itu menyebabkan gadis berusia 19 tahun itu tidak akan didatangi haid sepanjang hayatnya selain tidak boleh melakukan hubungan seksual apatah lagi memiliki zuriat sendiri.

Keadaan tersebut berlaku disebabkan organ peranakannya itu tidak lengkap kerana tidak mempunyai rahim, serviks dan bukaan faraj.

Cerita Beck, ketika umurnya mencecah 17 tahun, dia masih belum didatangi haid, berbeza dengan rakan-rakan seusia lain yang sudah mengalami menstruasi seawal umur 14 tahun.

Bagaimanapun, dia tidak pernah berasa curiga dan menganggap kelewatan itu adalah normal bagi remaja yang mempunyai tubuh kurus serta tinggi seperti dirinya.

Namun, pada musim panas tahun lalu, dia mengalami kesakitan pada bahagian leher dan mengambil keputusan untuk berjumpa dengan seorang doktor.

Cerita Beck, ketika sesi rawatan itu, dia turut memaklumkan mengenai kelewatan haidnya kepada doktor kerana berasa agak risau dengan keadaan tersebut.

"Doktor berasa agak hairan ketika diberitahu mengenai perkara itu lalu dia menjalankan ujian saringan untuk mengenal pasti masalah yang mungkin timbul tetapi tiada apa-apa yang dikesan.

"Saya kemudian dirujuk kepada pakar sakit puan dan alangkah terkejutnya apabila diberitahu saya menghidap MRKH," lapor portal berita Daily Mail.

Bertutur lanjut, gadis yang berasal dari Isle of Wight, England ini berkata, dia tidak mempercayai berita itu kerana secara zahir, kemaluannya kelihatan normal.

Namun, selepas mendapat penerangan daripada doktor dan melihat sendiri keputusan ujian, dia menerima takdir itu dengan hati terbuka.

Optimis

"Pada mulanya, saya fikir doktor salah diagnosis, namun apabila mengenangkan saya masih belum haid pada usia yang sepatutnya, saya mula merasakan hal tersebut masuk akal.

BECK tidak mengalami sebarang gejala sindrom MRKH sewaktu dia masih kecil.


"Saya berasa sangat sedih dan takut namun saya pasrah dengan ketentuan takdir," katanya.

Meskipun 'cacat', Beck tetap optimis menjalani kehidupan malah, dia berharap dapat membantu meningkatkan kesedaran dalam kalangan orang ramai khususnya wanita yang senasib dengannya.

"Saya mahu sentiasa berfikiran positif dan merasakan hal ini bukan satu penghalang lebih-lebih lagi dalam mencari pasangan," katanya yang berhasrat untuk melanjutkan pelajaran di sebuah kolej muzik di Guildford, London.

Beck juga kini berusaha mendapatkan rawatan pakar di Hospital Queen Charlotte dan Hospital Chelsea di London, England.

Menurutnya, buat masa ini, dia menjalani rawatan dilation atau pengembangan bagi membentuk serta meregangkan bukaan lubang faraj.

"Doktor memaklumkan jika cara tersebut tidak berhasil, saya terpaksa menjalani pembedahan pada bahagian itu," katanya.

Menurut Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH), Amerika Syarikat, punca sindrom MRKH masih belum dapat dipastikan namun kebanyakan pakar obstetrik dan ginekologi percaya faktor genetik menyumbang kepada penyakit itu.

Bagi Perunding Obstetrik dan Ginekologi, Hospital Pantai Kuala Lumpur, Dr. Premitha Damodaran, ada juga sesetengah pakar mendakwa sindrom itu disebabkan oleh kecacatan atau keabnormalan perkembangan organ reproduksi yang berlaku di peringkat janin.

"Hal itu menyebabkan rahim dan bahagian atas saluran faraj tidak terbentuk," katanya.

Tambahnya, kaedah dilation dan pembedahan neovagina untuk mewujudkan saluran faraj merupakan antara cara rawatan yang boleh dilakukan bagi merawat penyakit tersebut.

"Ia dilakukan apabila tisu lembut di bahagian luar faraj didalamkan lagi menggunakan alat vaginal dilator yang mempunyai pelbagai saiz dan direka khusus untuk pesakit.

"Pesakit akan diajar menggunakan alat itu supaya mereka dapat melakukannya sendiri di rumah," jelasnya.

Sementara itu, kajian yang dijalankan Yayasan Magic pada tahun 2009 mendapati, wanita yang mula-mula didiagnosis menghidap sindrom itu mengalami trauma kerana beranggapan diri mereka tidak sempurna.

"Keadaan sedemikian memberikan tekanan dan menjejaskan emosi pesakit sehingga menyebabkan mereka berasa murung, keliru dan sedih," katanya.

Teknologi tangani polio di Nigeria

Posted:

Teknologi tangani polio di Nigeria

Teknologi tangani polio di Nigeria

Penggunaan teknologi komunikasi memudahkan pemantauan kerja-kerja menyuntik vaksin dalam kalangan penduduk di Nigeria.


KEGAGALAN mendapatkan suntikan vaksin polio boleh menyebabkan kecacatan kekal dan kematian.


MAHMUD Zubairu menumpukan sepenuh perhatian terhadap skrin komputer di hadapannya.

Dia meneliti situasi terkini pekerja-pekerja kesihatan yang bertugas di Kano, Utara Nigeria iaitu antara lokasi penyebaran wabak polio tertinggi di negara itu.

Dalam usaha membanteras polio, sekumpulan pekerja kesihatan menjelajah setiap kediaman di bandar tersebut bagi menyuntik vaksin khususnya dalam kalangan kanak-kanak di bawah umur lima tahun.

Bagaimanapun, Mahmud yang merupakan doktor dan penyelaras kempen vaksinasi itu menyifatkan program tersebut berbeza berbanding yang lalu kerana beliau boleh memantau para pekerjanya di mana sahaja mereka berada menerusi penggunaan teknologi komunikasi.

"Penggunaan teknologi memudahkan saya memantau pergerakan pasukan vaksinasi menerusi telefon penjejak yang dibawa mereka. Telefon penjejak akan memberikan maklumat lokasi mereka berada terus ke laman web kami.

"Sepanjang kempen ini berjalan, kami dapat menghimpunkan data secara tepat terutama melibatkan jumlah kediaman yang sudah menerima vaksin setiap hari," katanya.

Tahap kesedaran

Mahmud bertugas di sebuah pejabat di bandar Kano yang turut dikongsi bersama Yayasan Bill dan Melinda. Yayasan itu berjanji untuk membantu mengatasi penularan wabak tersebut.

Walaupun penggunaan telefon penjejak itu sangat membantu Organisasi Kesihatan Dunia (WHO) tetapi Gates yang merupakan pengasas Microsoft dan yayasan milik isterinya itu turut menghulurkan dana bagi membantu kempen tersebut yang memakan masa selama empat tahun.

Kano menjadi lokasi utama kempen vaksinasi memandangkan peningkatan wabak polio yang serius di negari itu.

Tahap kesedaran kepentingan suntikan vaksin di Kano berada pada tahap minimum, malah diburukkan lagi apabila ibu bapa turut meragui keperluan mengambil suntikan tersebut.

"Mereka menolak untuk disuntik vaksin dan bermakna jumlah keseluruhan kediaman yang dilawati serta individu yang menerima suntikan adalah pada tahap minimum.

"Kami mengesan setiap individu dan penduduk di sini, dalam usaha meningkatkan liputan vaksinasi kami di samping memberikan pengawasan yang terbaik," jelas Mahmud.

Setiap kali kumpulan vaksinasi berada di sesebuah lokasi melebihi masa dua minit, tompokan elektronik kuning muncul pada peta satelit menandakan enam daerah tumpuan di Kona.

Garisan grid mendatar dan garisan grid menegak berwarna hijau membahagikan kawasan tersebut kepada segi empat sama dengan setiap kotak mewakili sebuah premis kediaman.

"Jika tiada kesan jejak ditemui pada mana-mana kotak, ia bermaksud rumah itu belum pernah dilawati.

"Justeru, berdasarkan data tersebut, kita dapat mengenal pasti jumlah rumah dan berapa peratus kawasan yang sudah dilawati pasukan vaksinasi," jelasnya.

Dalam satu seksyen, skrin memaparkan pasukan berkenaan hanya melawat separuh daripada rumah yang ada di sesebuah daerah. Data yang diperoleh menunjukkan kejayaan yang memberangsangkan berdasarkan jumlah tompokan kuning yang terdapat pada peta Google.

Terhenti

Nigeria, Pakistan dan Afghanistan adalah tiga buah negara yang masih dibelenggu wabak polio dan usaha giat dilakukan untuk memerangi wabak berkenaan.

Negara-negara seperti Somalia dan Syria menyaksikan peningkatan mendadak penghidap polio berikutan keadaan politik dan infrastruktur di negara itu yang tidak stabil.

Antara 2003 dan 2004, suntikan vaksinasi di Kano terhenti selama 13 bulan selepas beberapa ulama dan doktor Muslim mendakwa vaksin berkenaan dicampur bahan yang memberi kesan terhadap tahap kesuburan kanak-kanak perempuan, sekali gus boleh mengakibatkan mereka mandul.

Selain itu, mereka mendakwa, program imunisasi itu adalah sebahagian daripada propaganda Barat yang diketuai Amerika Syarikat dalam usaha menghapuskan rakyat Afrika. Dakwaan sama dibuat oleh golongan Muslim di Afghanistan dan Pakistan.

Kesannya, Kano terdedah terhadap penularan virus polio yang boleh menyebabkan penghidapnya lumpuh, cacat seumur hidup atau kematian.

Keadaan itu membimbangkan WHO yang selama ini bertungkus lumus memerangi wabak berkenaan.

Laporan analisis makmal dalam dan luar negara Nigeria mengesahkan vaksin itu selamat untuk digunakan.

Bagaimanapun, rakyat tempatan tetap menolak untuk disuntik. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved