Isnin, 18 November 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Seorang maut, tujuh cedera dalam nahas membabitkan dua treler, dua kereta

Posted:

Seorang maut, tujuh cedera dalam nahas membabitkan dua treler, dua kereta

Seorang maut, tujuh cedera dalam nahas membabitkan dua treler, dua kereta

18/11/2013 11:09pm

IPOH - Seorang maut manakala tujuh yang lain cedera dalam kemalangan membabitkan dua treler dan dua kereta di kilometer 257.2 Lebuhraya Utara-Selatan menghala Selatan berhampiran Terowong Menora di sini hari ini.

Dalam kejadian pukul 4.30 petang itu, pemandu lori treler yang membawa muatan siling, M. Ukesparen, 31, disahkan mati di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini.

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Asisten Komisioner Abdul Gaffar Muhamad ketika dihubungi berkata, kejadian itu membabitkan treler berkenaan dengan sebuah lagi treler yang membawa muatan bitumen serta dua kereta masing-masing jenis Avanza dan Nissan Latio dengan kesemuanya dalam perjalanan menghala ke Selatan.

"Treler yang membawa muatan siling itu mengalami kerosakan brake dan cuba memperlahankan kenderaannya sebelum menghimpit treler yang membawa muatan bitumen itu dan menyebabkannya (treler bitumen) terbalik dan masuk gaung," katanya.

Katanya, treler yang membawa muatan siling itu kemudiannya terbabas ke hadapan dan merempuh dua kereta itu.

Beliau berkata, bapa kepada Ukesparen cedera pada bahagian kepala manakala pemandu treler yang membawa muatan bitumen tidak mengalami sebarang kecederaan.

"Kereta Avanza membawa seramai lima penumpang dan seorang daripada mereka Rokiah Awang mengalami patah tangan kiri manakala yang lain cedera ringan.

Pemandu kereta Nissan turut mengalami cedera ringan," katanya.

Tiga mangsa dihantar ke HRPB manakala empat yang lain menerima rawatan di Hospital Kuala Kangsar.

Abdul Ghaffar berkata, ekoran kejadian itu, kenderaan dari arah selatan menghala utara bergerak perlahan sepanjang empat kilometer disebabkan pengguna jalan raya mahu melihat kejadian itu. - Bernama

Graduan maut akibat keracunan makanan terima ijazah UIAM

Posted:

Graduan maut akibat keracunan makanan terima ijazah UIAM

Graduan maut akibat keracunan makanan terima ijazah UIAM

18/11/2013 9:54pm

KUALA LUMPUR - Allahyarham Nurshazana Mohd Rashid, 24, yang meninggal dunia akibat keracunan makanan di Sungai Petani, September lepas merupakan antara penerima ijazah sarjana muda dalam konvokesyen Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) hari ini.

Ibu Allahyarham, Mahani Ismail, 45, mewakili anaknya menerima Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Islam) daripada Rektor UIAM, Prof. Datuk Seri Dr. Zaleha Kamaruddin pada hari ketiga konvokesyen itu.

Mahani diberi tepukan gemuruh oleh graduan dan jemputan ketika menaiki pentas selepas seluruh dewan bertafakur dan menghadiahkan bacaan al-Fatihah kepada Allahyarham.

Ketika ditemui pemberita selepas itu, Mahani berkata, Allahyarham yang memperoleh Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) 3.8 bercita-cita menjadi ustazah.

"Pada mulanya mak cik tidak mahu mengambil ijazah itu kerana terlalu sedih mengingatkan arwah, tetapi anak-anak menasihati mak cik supaya pergi untuk menerima penghargaan bagi pihak Allahyarham," katanya yang hadir ditemani tujuh anggota keluarga.

Pada September lepas, tiga orang termasuk Nurshazana meninggal dunia akibat keracunan makanan selepas menikmati hidangan kenduri kahwin di Kampung Huma, Tanjung Dawai, Sungai Petani, Kedah.

Allahyarham merupakan anak ketiga daripada tujuh beradik dan menurut Mahani Allahyarham berhasrat membeli sebuah kereta untuknya selain membawa beliau menunaikan haji.

Kata Mahani, selepas menamatkan pengajian pada Jun lepas, Allahyarham sangat teruja dalam membuat persiapan konvokesyen dengan membeli sepasang baju kurung untuk ibunya itu.

"Anak mak cik seorang yang ceria dan taat, Allahyarham pernah menjaga mak cik yang sedang sakit ketika dia bersedia menduduki Sijil Pelajaran Malaysia dan berjaya memperolehi 7A dalam peperiksaan itu," katanya.

Dalam sesi hari ini, 583 graduan menerima ijazah sarjana muda dalam bidang seni bina dan reka bentuk, alam sekitar, sains kesihatan bersekutu serta pendidikan. - Bernama

Pengawal keselamatan maut motosikal dirempuh kereta

Posted:

Pengawal keselamatan maut motosikal dirempuh kereta

Pengawal keselamatan maut motosikal dirempuh kereta

18/11/2013 8:38pm

KEPALA BATAS - Seorang pengawal keselamatan sebuah bank maut selepas motosikal yang ditungganginya dirempuh sebuah kereta dalam kemalangan di Permatang Tok Loba, di sini hari ini.

Jurucakap polis berkata, dalam kejadian 12.25 tengah hari itu, mangsa Zull Sazali Abdullah, 51, meninggal dunia di tempat kejadian berikutan kecederaan parah di bahagian kepala selepas terpelanting beberapa meter akibat kejadian itu.

"Difahamkan mangsa yang baru habis bekerja di sebuah bank di Taman Inderawasih, Butterworth dalam perjalanan ke pekan Kepala Batas iaitu tidak jauh daripada tempat kejadian bagi menjelaskan bayaran ansuran motosikalnya.

"Dipercayai kereta yang melanggar mangsa dipandu laju dan dalam perjalanan ke Kepala Batas. Pemandu berkenaan merempuh motosikal mangsa dari belakang sehingga dia terpelanting beberapa meter," katanya kepada pemberita.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara (SPU), Asisten Komisioner Abdul Rahman Ibrahim ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu. Polis menahan pemandu kereta berusia 30-an itu untuk membantu siasatan.

Mayat Zull Sazali dibawa ke Hospital Kepala Batas untuk bedah siasat. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved