Isnin, 18 November 2013

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Pereka muda Indonesia mencabar stereotaip

Posted:

Pereka muda Indonesia mencabar stereotaip

Pereka muda Indonesia mencabar stereotaip

SEBAGAI sebuah negara dengan populasi penduduk Islam terbesar di dunia, Indonesia mempunyai permintaan yang tinggi terhadap pakaian yang memenuhi syarak dan menekankan kesopanan wanita.

Pada Minggu Fesyen Jakarta (JFW) yang berlangsung pertengahan Oktober lalu, para peserta tampil mendedahkan koleksi pakaian Muslim yang penuh bergaya, berwarna-warni dan ternyata menarik. Ini sekali gus mempelawa negara-negara Asia Tenggara yang lain untuk memasang hajat menjadi peneraju global dalam industri fesyen Islam yang nilainya dianggarkan mampu mencecah hampir AS$100 bilion (RM319.65 billion).

Sehubungan itu, kerajaan Indonesia mengalu-alukan penglibatan pereka muda dalam dunia fesyen dan perniagaan yang mempunyai pasaran berpotensi melibatkan tiga bilion pengguna di seluruh dunia, sekali gus menyumbang kira-kira AS$15 bilion (RM47.95 bilion) kepada ekonomi.

"Kita boleh menjadi pemacu trend," kata Menteri Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Indonesia, Mari Pangestu.

Mencabar stereotaip

Sering dianggap sebagai konservatif dengan pakaian lengkap menutupi kepala sehingga ke kaki, tafsiran mengenai fesyen Muslimah turut dipengaruhi tradisi dan penghormatan yang diamalkan di negara-negara Islam seperti Arab Saudi dan Afghanistan.

DIAN (kiri) bersama model dan baju rekaannya.


Namun, itu bukan realitinya di negara seperti Malaysia dan Indonesia. Di kedua-dua negara tersebut, fesyen Islam tampil lebih sederhana dan menarik.

Sungguhpun selendang atau tudung berserta pakaian longgar dan tidak telus yang menutup aurat merupakan tuntutan pemakaian dalam Islam, tiga anak muda dari Indonesia yang mengambil langkah sulung di JFW, jelas mencabar stereotaip menerusi koleksi pakaian sedia untuk dipakai mereka.

Nur Zahra mempamerkan rekaan rakyat bertemakan Folk Solitude dengan menggunakan fabrik organik yang warna-warni, terutamanya indigo dan khaki. Semua koleksinya bercirikan kasual dengan penerapan elemen keselesaan tanpa mengabaikan gaya.

Folk Solitude adalah fesyen yang diinspirasikan daripada pengaruh Eropah Timur seperti tunik longgar, jaket panjang, seluar slim fit dan kapas voile.

Koleksi tersebut juga diperkayakan dengan corak-corak geometri unik shibori Jepun yang terhasil melalui teknik ikat celup dan batik Indonesia.

Dalam pada itu, koleksi Eastern Opulence oleh Jenahara Nasution mempersembahkan rekaan potongan bergaya dengan lapisan organdi dan sifon beralun yang dipenuhi sulaman tradisional Tasikmalaya dari Jawa Barat.

"Misi saya selama ini ialah untuk menghasilkan pakaian yang boleh membuatkan wanita Muslimah kelihatan mempersona," kata Jenahara yang berusia 27 tahun.

Dia sedang berunding dengan ejen dari Milan untuk memasarkan jenamanya, Jenahara, ke Itali, Rusia dan Dubai.

Jenahara memberitahu, kapasti pengeluarannya telah meningkat hampir dua kali ganda sejak tahun lepas.

"Ejen itu tampil dengan tempahan permulaan sebanyak 200 helai untuk setiap musim.

"Tetapi selepas mereka melihat koleksi saya, mereka mahu saya menandatangani kontrak tiga tahun," ujarnya.

REKAAN minimalis Jenahara dalam tona monokromatik sesuai dengan cita rasa Barat.


Pasaran eksport

Sementara itu, Dian Wahyu Utami yang tampil dengan label Dian Pelangi mempamerkan fesyen tahun 1960-an dengan persembahan warna-warna terang dalam cetakan batik.

Dian, yang kini memiliki jenama berusia 22 tahun yang dimulakan oleh ibu bapanya itu, tampil dengan persembahan fesyen sulung beliau lima tahun lalu di Melbourne, Australia.

"Ekoran sambutan menggalakkan yang diterima,saya sedar terdapat potensi antarabangsa untuk fesyen Muslim ini," ujarnya.

Dian Pelangi kini mempunyai cawangan di Malaysia, Singapura dan Brunei dengan para pelanggan dari Australia, Mesir, Emiriah Arab Bersatu, Jordan dan Kuwait.

Koleksi Dian Pelangi turut dijual di pameran-pameran fesyen yang diadakan di Perancis, Jerman, Hungary dan beberapa negara Eropah lain.

"Amerika Syarikat merupakan sasaran pasaran kami seterusnya. Saya juga ingin membuka butik sendiri di Asia Barat, bukan sekadar menjual koleksi pakaian ini di pusat-pusat beli-belah," ujarnya.

Ketiga-tiga pereka busana Muslim tersebut merupakan antara 12 pereka fesyen yang mengikuti program Indonesia Fashion Forward (IFF) 2013.

Mereka mendapat bimbingan secara langsung dari Center for Fashion Enterprise (CFE) di London yang membimbing peserta untuk menghasilkan rekaan bagi tujuan menembusi pasaran antarabangsa.

Persalinan lasak pengembara

Posted:

Persalinan lasak pengembara

Persalinan lasak pengembara


KOLEKSI baharu Jeep lengkap untuk seisi keluarga dengan persalinan bergaya ketika bercuti atau bersantai bersama.


HUJUNG tahun merupakan waktu paling mengujakan untuk bercuti dan mengembara ke lokasi-lokasi menarik. Bagi meraikan detik istimewa itu, jenama pakaian Jeep memperkenalkan koleksi baharu yang direka khusus buat si pengembara tegar.

Tema Rugged Nomad menepati barisan rekaan Jeep kali ini. Ia sesuai untuk mereka yang sering mencari lokasi mencabar dan golongan pengembara yang gemarkan percutian panjang.

Menerusi koleksi Jeep Spirit, si pemakai lebih yakin melihat negara orang dari sudut yang berbeza, sekali gus menimba pengalaman berharga untuk dikongsi bersama rakan-rakan.

Kepelbagaian warna dan tekstur dalam koleksi kali ini mewakili kebudayaan dan gaya hidup berbeza dalam jiwa pengembara Jeep. Rona cerah dicampur dengan warna tanah bagi memaparkan ekspresi seimbang kepada si pemakai saat berkunjung ke tempat orang.

Rona tanah seperti biru, hijau, kelabu, khaki dan coklat menjadi warna teras kepada koleksi Jeep Spirit.

Lelaki Jeep lebih fleksibel dan versatil dalam persalinan berlapis. Jean dan seluar kargo yang mempunyai banyak poket di sisi diolah moden menerusi penggunaan material dan potongan yang lebih baik. Kemeja, baju-T berleher bulat dan baju-T berkolar pula disuntik elemen segar dengan penambahan cetakan dan warna baharu.


BAJU T leher bulat dipadankan dengan seluar jean warna tanah memberi gaya baharu kepada kanak-kanak aktif Jeep.


Lasak dan ceria, ciri-ciri dalam koleksi Jeep Spirit untuk jejaka memberikan gaya sempurna kepada pengembara global. Kemeja fabrik chambray diperkenalkan manakala jaket tentera melalui pembaharuan perincian dan penggunaan material yang lebih ringan untuk keselesaan berpanjangan si pemakai.

Rekaan untuk golongan wanita pula diutamakan kepada nilai keselesaan dan santai. Kemeja berkotak dan dres korduroi diberi sentuhan feminin dengan penggunaan cetakan flora cerah dan tona tanah seperti biru, merah, kuning dan kuning air.

Jean, seluar kargo dan jegging (berfungsi seperti legging tetapi diperbuat daripada jean) dalam warna asas seperti biru, coklat dan hitam juga tersedia untuk dipadankan bersama kemeja dan baju-T berleher bulat.

Jeep Spirit turut menawarkan fesyen ceria, lasak dan ringkas untuk kanak-kanak. Baju-T polos dan kemeja berkotak dengan percikan warna-warna alam semula jadi bersatu sempurna dengan seluar pendek kargo atau jean.

Koleksi Jeep Spirit boleh didapati di semua butik Outfitters Studio dan gedung beli-belah utama di seluruh negara. Koleksi ini ditawarkan pada harga RM39 sehingga RM399. Untuk keterangan lanjut berkenaan koleksi baharu Jeep, layari laman Facebook www.facebook.com/JeepApparelMY.

Pesona mata berkilat

Posted:

Pesona mata berkilat

Pesona mata berkilat


BERLIAN mawar, coklat jingga, coklat cair, hijau, istimewa dan perak adalah variasi pembayang mata yang boleh dipilih mengikut kesesuaian kulit.


SOLEKAN mata berkilat menjadi pilihan utama kebanyakan wanita sempena musim luruh/sejuk 2013. Jika diimbas, tahun 2008 dikuasai solekan mata yang lebih gelap, manakala 2012 didominasi teknik semula jadi yang menekankan penggunaan warna-warna neutral.

Bagi mendapatkan pesona mata berkilat, alat solek berasaskan berlian berwarna wajar dijadikan pilihan terbaik. Sebagai alternatif, kaum Hawa mungkin boleh mencuba seleksi kosmetik khusus untuk mata daripada jenama Kate.

Pengenalan Kate kepada warna-warna berkilat yang bertujuan menyerlahkan seri sepasang mata, dilihat bertepatan dengan solekan sempena musim luruh dan sejuk tahun ini. Kombinasi efek kilauan dan rona pastel atau hitam menciptakan pesona feminin yang elegan.

Rahsia gabungan warna dan efek kilauannya tercipta daripada penggunaan bedak berwarna yang bersinar. Ia sekali gus membolehkan pembayang mata Kate memberi ilusi kepada mata yang lebih galak dan besar.

Enam jenis pembayang mata Kate Colorcious Diamond juga bebas daripada sebarang wangian. Berlian mawar, coklat jingga, coklat cair, hijau, istimewa dan perak adalah variasi pembayang mata yang boleh dipilih pengguna mengikut kesesuaian kulit.

Setiap jenis pembayang mata pula disediakan mengikut lima gradasi warna. Penyediaan tona warna cerah kepada gelap membolehkan pengguna mengadunkan bayangan berbeza, seterusnya membentuk solekan mata yang unik.

Anda disarankan untuk memulakan solekan dengan mengaplikasikan tona warna paling cerah menggunakan hujung jari atau berus. Kemudian, oleskan rona paling gelap menggunakan hujung berus dengan membentuk satu garisan di tepi kelopak mata atas.

Tona kedua gelap pula disapu dari tepi kelopak mata menghala ke arah bawah kening. Warna neutral (terletak antara tona cerah dan gelap) kemudiannya dioleskan di tepi kelopak mata dan bawah kening menggunakan berus kecil.

Sempurnakan solekan dengan mengoles tona kedua cerah pada kelopak atas mata menggunakan hujung jari. Hasil akhir akan mencipta solekan mata berkilat yang menawan.

Beg kanvas

Seiring introduksi pembayang mata Kate Colorcious Diamond, jenama itu turut mengambil peluang bekerjasama dengan ilustrator dan pereka grafik tempatan, Vivian Loh bagi menjayakan satu projek menarik.

Menjadikan falsafah Kate iaitu No More Rules sebagai rujukan asas, Vivian menghamparkan empat rekaan beg mekap kanvas edisi terhad yang comel. Nilai vintaj jelas terpapar pada setiap beg yang diinspirasikan daripada memori kanak-kanak, impian, haiwan, muzik dan alam semula jadi.

Dengan pembelian produk Kate bernilai RM100, termasuk sekurang-kurangnya satu item daripada koleksi musim luruh/sejuk 2013, anda layak untuk memiliki beg kanvas istimewa itu secara percuma.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved