Sabtu, 23 November 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Tunggu separuh abad tunai haji

Posted:

Tunggu separuh abad tunai haji

Tunggu separuh abad tunai haji

Oleh MULLER ASEN
muller.asen@kosmo.com.my

JAMIL (empat dari kiri) tertarik mendengar penerangan Menteri Perumahan Sarawak, Datuk Abang Johari Tun Abang Openg mengenai model Kompleks Tabung Haji dan TH Hotel Sarawak di Kuching semalam. Turut kelihatan Taib Mahmud (kiri)


KUCHING – Umat Islam di negara yang mendaftar untuk menunaikan haji kini terpaksa menunggu selama 50 tahun sebelum dapat menunaikan Rukun Islam kelima itu, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beliau berkata, keadaan itu memang meresahkan kerana kuota 0.1 peratus yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi menyebabkan Malaysia yang mempunyai 28 juta penduduk hanya layak menghantar 28,000 jemaah haji setahun.

Ini diburukkan lagi dengan kerja-kerja pembesaran kawasan Masjidil Haram yang menyebabkan jumlah jemaah haji di malaysia tahun ini dikurangkan kepada 22,320 orang tahun ini.

Katanya, ketika ini terdapat 1.2 juta daripada 8.2 juta pendeposit Tabung Haji (TH) sedang menunggu giliran menunaikan ibadat itu.

"TH menggunakan sistem komputer bagi menetapkan tarikh dan tahun bagi setiap individu berdaftar dengan kami.

"Bagaimanapun tempoh waktu menunggu akan berkurangan jika ada bakal jemaah yang dipilih untuk mengerjakan haji itu meninggal dunia atau mengalami sakit berpanjangan," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dakwaan soalan SPM bocor disiasat

Posted:

Dakwaan soalan SPM bocor disiasat

Dakwaan soalan SPM bocor disiasat

KOTA KINABALU - Kementerian Pendidikan akan menubuhkan pasukan petugas khas bagi menyiasat dakwaan berlaku kebocoran soalan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) membabitkan kertas Matematik dan Matematik Tambahan.

Ketua Pengarahnya, Tan Sri Abdul Ghafar Mahmud berkata, walaupun pada dasarnya sukar untuk berlaku kebocoran, pihaknya tetap mengambil serius dakwaan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) tersebut.

Ini kerana katanya, kertas soalan SPM dicetak di Universiti Cambridge, United Kingdom dan prosedur penghantarannya dari universiti itu hingga ke pusat peperiksaan di negara ini adalah ketat termasuk pengawalan oleh pihak polis.

"Jadi, kalau hendak dikatakan masa pencetakan itu bocor (mustahil) dan perkara sebegini sudah lama tidak berlaku dengan paling terakhir adalah pada akhir tahun 90-an dan apabila disiasat tiada kebocoran sebenarnya," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Abdul Ghafar berkata, pihaknya bagaimanapun akan menyiasat dakwaan PPIM itu secara terperinci.

Cuti mingguan Johor Jumaat, Sabtu

Posted:

Cuti mingguan Johor Jumaat, Sabtu

Cuti mingguan Johor Jumaat, Sabtu

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina.majid@kosmo.com.my


SULTAN IBRAHIM ISMAIL (tengah) bersama Raja Zarith Sofiah (dua dari kanan) memotong kek sambil disaksikan Muhyiddin (dua dari kiri) dan Mohamed Khaled (kiri) di Muar, Johor semalam.


MUAR – Negeri Johor yang mempunyai penduduk kira-kira 3.35 juta akan bercuti mingguan pada hari Jumaat dan Sabtu mulai Januari 2014.

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail Sultan Iskandar semalam menitahkan pertukaran cuti mingguan tersebut.

Johor pernah menguatkuasakan cuti mingguannya pada Jumaat dan Khamis separuh hari bekerja sebelum ditukar kepada Sabtu dan Ahad pada tahun 1994 ketika Johor diterajui Menteri Besar yang kini merupakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Sultan Ibrahim Ismail bertitah, hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan keberkatan hari itu hendaklah diambil peluang oleh umat Islam untuk memperbanyakkan amalan dituntut.

"Jika kita perhatikan pada masa kini, orang lelaki terkejar-kejar ke masjid untuk solat Jumaat pada waktu rehat yang singkat, waktu khutbah pula sering dijadikan sebagai waktu untuk berehat dan tidur.

"Selepas selesai solat Jumaat pula, mereka bergegas bangun dan meninggalkan masjid hingga ada yang tidak sempat menunggu imam membaca doa.

"Setelah meneliti banyak pandangan, saya telah membuat keputusan muktamad supaya hari cuti mingguan bagi negeri Johor ditukar kepada hari Jumaat dan Sabtu bermula 1 Januari 2014," titah baginda.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved