Rabu, 20 November 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Kualiti Forteen

Posted:

Kualiti Forteen

Kualiti Forteen

TIGA tahun bertatih dalam industri seni suara, bermula dengan lagu single Berdua Bersatu, Seperti Dulu dan Kita, kini kumpulan Forteen mampu menghembuskan nafas lega.

Dianggotai oleh empat orang anak muda, Muhammad Ridzuan Sharifuddin (One), Saiful Ridzuan Abd Hamid (Ariz), Mohd Arif Ameerais Azhar (Ameer), dan Muhammad Izzul Islam Mazlan (Izzue), perjalanan kumpulan yang ditubuhkan pada tahun 2011 ini semakin lancar.

Buktinya, mereka bakal melancarkan album sulung yang masih belum berjudul dan memuatkan enam buah lagu pada awal Disember depan.

"Alhamdulillah, selepas tiga tahun dan tiga single yang berjaya menarik perhatian peminat akhirnya kami akan lahir dengan album sulung yang amat dinanti-nantikan oleh kami sendiri.

"Album ini amat bermakna buat kami semua. Menariknya, daripada enam buah lagu, terdapat sebuah lagu yang berjudul Ketika Ini dicipta oleh Yusry selebihnya oleh Edry," ujar One.

Celah Izzue, sejujurnya mereka sendiri tidak menyangka perjalanan seni Forteen akan bertahan dan direstui peminat sehingga ke hari ini.

Tahun pertama kemunculan mereka, ramai yang mempertikaikan bakat serta kemampuan mereka menyanyi secara langsung berbanding rupa paras yang menarik.

"Mulanya pada tahun pertama, kami uji pasaran terlebih dahulu. Takut juga sebab zaman boy band seperti kami sudah berlalu.

"Kami masih ingat, susah juga masa mula-mula jadi penyanyi. Walaupun kami artis di bawah KRU, ramai yang memberi tanggapan kami guna mesin untuk menyanyi.

"Kami membuktikan dengan menyanyi secara langsung dalam setiap persembahan. Selain itu kami juga telah diiktiraf sebanyak dua kali dengan anugerah Persembahan Vokal Berkumpulan Terbaik Di Dalam Lagu pada Anugerah Industri Muzik (AIM) 19 dan AIM 20," kata Izzue.

Disoal di manakah letaknya kualiti kumpulan Forteen selain paras rupa yang menarik? Berfikir sejenak, ucap One, kualiti mereka terletak pada vokal dan persembahan.

Malangnya, pada Separuh Akhir Muzik-Muzik 28 minggu lalu, persembahan mereka menghampakan dan mengundang kritikan pedas di laman sosial Twitter.

Menjawab pertanyaan mengenai kualiti vokal dan persembahan Forteen, faktor kesihatan banyak mempengaruhi aksi mereka di pentas.

FORTEEN mahu memastikan karier mereka bertahan lama.


"Kami bukan robot dan ada masanya kami penat dan tidak boleh memberikan persembahan terbaik, ada masa masalah teknikal atau kesihatan mempengaruhi.

"Tapi kami sudah memberikan persembahan sebaik mungkin, inilah cabaran kami. Apa yang penting, peminat berpuas hati," katanya yang memberitahu, Forteen baru usai mengadakan persembahan di Singapura dan Sarawak baru-baru ini.

Menganggap perjalanan selama tiga tahun merupakan satu permulaan, tambahnya, mereka tidak mampu mengawal dan menentukan selera peminat yang bebas membidas bila-bila saja.

"Kadangkala apabila membuat persembahan akan ada kesilapan kerana kami pun manusia. Kami terima kritikan dengan hati terbuka kerana kami pun masih baharu," ujarnya.

Bukan itu sahaja, balas Ameer, keserasian dan hubungan rapat antara mereka juga menjadi sebab utama kejayaan mereka hari ini.

Tidak perlu berpura-pura di hadapan peminat dan mereka bebas menjadi diri sendiri membuatkan peminat juga senang mendampingi setiap anggota Forteen.

"Kami memang rapat seperti adik-beradik walaupun pada mulanya saling tidak mengenali antara satu sama lain. Jika ada masalah, ia akan selesai dengan segera kerana kami cukup memahami antara satu sama lain.

"Keserasian itu amat penting untuk sesebuah kumpulan bertahan lama. Kalau boleh kami mahu Forteen bertahan selama yang mungkin," tutur Ameer.

Minat fesyen

Jika dilihat dari awal kemunculan Forteen sehingga kini, mereka cukup konsisten dalam mengekalkan imej yang menjadi ikutan ramai peminat.

Sentiasa tampil segak, segar dan stailo ke mana sahaja mereka pergi membuatkan Forteen sentiasa menjadi perhatian lensa kamera.

Tutur Ariz, kerjaya mereka sebagai artis memerlukan mereka sentiasa tampil kemas sepanjang masa dan mereka langsung tidak terbeban dengan tugas itu.

"Kami memang menitikberatkan soal imej. Pakaian, rambut, kasut, semua diambil kira. Maknanya, bukan ketika persembahan sahaja kami tampil dengan kemas, sebaliknya di luar waktu bekerja juga kami sudah terbiasa begitu.

"Sekarang teknologi cukup canggih, terus ke internet. Jadi, ke mana sahaja kami pergi walaupun ke kedai makan atau pergi ke pusat beli-belah, kami harus bersedia untuk peminat bergambar dengan kami. Jika tidak kemas dan tidak terurus, secara tidak langsung memburukkan imej Forteen," luah Ariz.

Sambung Izzue, sungguhpun begitu, ini tidak bermakna mereka memakai pakaian formal sepanjang masa sebaliknya imej dan pakaian disesuaikan dengan lokasi yang ditujui.

"Memang kami suka berfesyen dan nampak stailo sepanjang masa tetapi tidaklah sampai pakai kot untuk masuk ke 7-Eleven (ketawa). Itu sudah melampau, kami pun manusia biasa.

"Mungkin kami hanya pakai baju-T atau pakaian kasual tetapi cukuplah sekadar sedap mata memandang. Bukan untuk orang yang melihat tetapi kepuasan diri sendiri juga," kata Izzue.


GAGAL menyanyi dengan baik pada separuh akhir Muzik-Muzik 28 minggu lalu, Forteen mendakwa mereka bukan mesin yang akan sentiasa memberi persembahan terbaik.


Azam 2014

Tidak hanya menyanyi, Izzue juga dikenali sebagai pelakon popular. Sudah banyak filem serta drama lakonannya yang mendapat perhatian peminat.

Bagaimanapun, penghujung tahun ini, Izzue menolak semua tawaran lakonan demi memberi fokus kepada promosi album sulung kumpulan Forteen.

"Jujurnya, kadangkala saya rasa bersalah apabila tidak bersama Forteen dalam mana-mana persembahan disebabkan jadual yang bertindih dengan penggambaran drama atau filem.

"Nasib baik anggota lain cukup memahami dan tidak pernah mempersoalkan ketiadaan saya. Sebab itu, saya sanggup mengambil cuti daripada lakonan demi album Forteen kerana mereka juga sudah cukup berkorban untuk saya," kata Izzue.

Tutur One, dia berasa terharu apabila Izzue sanggup mengosongkan jadualnya demi Forteen sedangkan mereka semua tahu, dalam kumpulan itu Izzue merupakan anggota yang paling sibuk.

"Kami semua cukup terharu, dia sanggup tolak tawaran lakonan yang bermakna tolak duit tambahan demi Forteen. Itu sudah cukup membuktikan komitmen Izzue terhadap Forteen," jawab One.

Bukan sahaja muncul dengan album, tahun 2014 merupakan tahun yang padat buat Forteen. Mereka merancang untuk mengadakan sebuah showcase khas pada hujung Januari tahun depan di KL Life Centre.

"Ini merupakan showcase pertama kami sejak penubuhan Forteen. Ini hadiah buat peminat yang selama ini menyokong kami. Berkemungkinan besar kami akan menyanyi antara satu hingga 12 buah lagu.

"Buat peminat yang ingin mendapatkan maklumat lanjut tentang showcase ini boleh dapatkan di Facebook, Twitter serta laman web rasmi kami dan KRU," kata Ariz.

Bakal kahwin, Zain dan Che Ta habiskan RM200,000

Posted:

Bakal kahwin, Zain dan Che Ta habiskan RM200,000

Bakal kahwin, Zain dan Che Ta habiskan RM200,000

Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL

SAMA seperti pada majlis merisik, Zain dan Che Ta tidak mengundang jurugambar pada hari perkahwinan mereka nanti.


KISAH percintaan mereka pernah menjadi kontroversi suatu ketika dahulu. Kini, Zain dan pelakon jelita, Rozita Che Wan bakal melangsungkan perkahwinan pada bulan Disember depan.

Walaupun sebelum ini ada dakwaan yang mengatakan mereka bakal berkahwin pada tarikh 11.12.13, namun baik Zain mahupun kekasihnya itu menafikan hal tersebut.

Ujar Zain, dia hanya akan memberitahu tarikh perkahwinannya kepada umum pada majlis sidang media yang bakal diadakan 25 November ini.

Selain itu, ada juga kenyataan yang dibuat Zain mungkin tidak akan menyenangkan banyak pihak.

Zain yang memegang watak Mr. Mid-

dleton itu, ditemui pada majlis pra tayangan telefilem Oh! My Ganu bertempat di GSC, The Garden untuk mempromosi lakonan terbaharunya itu. Oh! My Ganu akan bersiaran pada 27 November ini pukul 9 malam di TVIQ (saluran 135 dan 610).

Ikuti temu bual Kosmo! bersama Zain yang berkongsi kisah tentang persiapannya untuk bergelar suami.

Kosmo!: Boleh ceritakan serba sedikit tentang persediaan perkahwinan anda dan Rozita Che Wan?

ZAIN: Oleh kerana semakin hampir tarikhnya, jadi kebanyakan sudah hampir siap, cuma tinggal sedikit sahaja lagi. Sehubungan dengan itu, kami akan mengadakan satu sidang akhbar pada 25 November ini untuk membuat pengumuman tentang tarikh pernikahan kami.

Pada majlis itu, kami akan menjawab soalan yang selama ini ditanya oleh semua. Diharap semua dapat bersabar.

PASANGAN ini telah menjalani penggambaran praperkahwinan di Bali.


Berapa peratuskah persiapan yang sudah anda buat menjelang hari tersebut?

Lebih kurang 80 peratus dan bakinya 20 peratus lagi seperti pemilihan tarikh dan ada juga sedikit yang masih perlu dikemas kini lagi.

Memang kalian tidak mahu mendedahkan lagi tarikh perkahwinan walaupun semakin hampir seperti yang dikatakan tadi?

Memang belum lagi dan akan diberitahu kelak. Saya memang suka sebenarnya ramai yang membuat spekulasi tentang tarikh kahwin kami. Kami berdua juga memang benar-benar belum tetapkan sebarang tarikh kerana kami masih lagi mencari hari yang sesuai. Mungkin tempat semua kami boleh tetapkan, namun hanya ingin mencari tarikh yang sesuai bagi semua orang.

Ada yang mendakwa persiapan perkahwinan anda mencecah sehingga RM200,000. Boleh komen?

Ya, lebih kurang begitu kosnya. Bagi sebelah pihak saya, RM100,000 dan begitu juga Rozita. Jadi, apabila campurkan kedua jumlah itu, maka ia menjadi RM200,000. Ia termasuk hantaran, mas kahwin dan wang yang dikeluarkan untuk majlis tersebut.

Lokasi masih sama seperti yang didengar iaitu bertempat di Shah Alam?

Lokasi juga masih lagi tidak mahu didedahkan. Ada beberapa lokasi yang menjadi pilihan dan mungkin Shah Alam, Selangor salah satu daripadanya.

Apa yang membuatkan anda sukar untuk memilih tarikh kahwin?

Ini kerana kami masih lagi ingin mencari tarikh yang sesuai untuk semua orang. Oleh kerana Disember hampir tiba, ramai yang ingin pergi bercuti dan sebagainya. Jadi, kesemua perkara tersebut akan diambil kira, terutamanya keluarga kedua belah pihak. Kami ingin mereka semua hadir menjadi saksi hari bahagia kami berdua. Itu yang kami cuba untuk mencari yang terbaik.

ZAIN mengaku suka membiarkan khalayak berteka-teki terhadap spekulasi tarikh perkahwinannya dengan Che Ta.


Ada yang berkata, pada hari perkahwinan, kalian tidak mahu menjemput media. Adakah benar dakwaan tersebut?

Bukan tidak mahu jemput media. Sebenarnya kami rasa ada hadnya yang kami perlu sediakan. Kami hanya menjemput wartawan sahaja, tidak jurugambar. Ini kerana, kami telah mengupah jurugambar peribadi dan akan memberikan gambar majlis tersebut sebaik majlis tamat.

Boleh kongsikan tentang perasaan anda memandangkan tarikh perkahwinan yang semakin hampir?

Saya sudah mula rasa debarannya dan persiapan kecil-kecil yang tinggal ini saya perlu pastikan ia baik. Memang ketika ini perasaan

Siti tidak mahu isu KJ diungkit

Posted:

Siti tidak mahu isu KJ diungkit

Siti tidak mahu isu KJ diungkit

SITI bakal menyertai Festival Muzik Asia-Jepun buat kali kelima di Tokyo pada 28 November ini.


ISU teguran penyanyi tersohor Malaysia, Datuk Siti Nurhaliza kepada Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin pernah menjadi panas minggu lalu.

Ada yang mengkritik hebat penyanyi tersebut dan tidak kurang juga yang menyokong tindakan Siti kerana dianggap sebagai berani menegur.

Bagaimanapun, selang beberapa hari selepas itu, akui Siti sendiri, setelah membuat kenyataan kepada akhbar dan dan beberapa program hiburan, isu tersebut kembali reda.

"Apa-apapun, tidak perlu panjangkan cerita tentang isu tersebut. Ini kerana masyarakat sudah faham apabila saya telah terangkan dalam program Melodi serta di akhbar apakah tujuan saya tulis begitu.

"Jadi, cukuplah rasanya, ada yang boleh faham. Diharap perkara ini tidak usah diungkit lagi," jelas Siti ketika ditemui pada majlis sidang akhbar Festival Muzik Asia-Jepun yang bertempat di Kediaman Duta Jepun, Kuala Lumpur.

Selain itu, ketika ditebak persoalan mengenai teguran Roslan Aziz tentang isu jangan terlalu banyak (klon) Siti Nurhaliza kepada peserta Akademi Fantasia 2013 baru-baru ini, jawab Siti, dia faham dengan kenyataan Roslan itu.

"Saya tiada masalah, mungkin mereka gemar dan mahu jadi seperti saya. Namun, dari sudut keunikan menjadi artis, memang perlu ada trademark sendiri.

"Saya faham apa yang dimaksudkan oleh Roslan. Tiada masalah kerana sebelum ini juga saya pernah bekerjasama dengan dia," jawab Siti.

Wakil Malaysia ke Jepun

Sementara itu, berbicara mengenai Festival Muzik Asia-Jepun, tutur Siti, dia berbangga dijemput oleh pihak kedutaan Jepun bagi mewakili Malaysia selain perasaan teruja.

Siti merupakan antara 12 penyanyi terkenal yang mewakili negara Asia seperti Filipina, Laos, Myanmar, Singapura, Thailand, Vietnam, Brunei, Kemboja dan Indo- nesia, selain Jepun sebagai tuan rumah.

FIGURA tersohor ini mengakui tidak pernah ambil hati dengan komen salah seorang juri Akademi Fantasia 2013, Roslan Aziz yang mengaitkan nama dirinya.


"Ini merupakan jemputan yang dinanti-nantikan setelah sekian lama tidak pergi ke Jepun. Ini kali kelima saya ke Jepun yang mana pertama kali pada tahun 1998.

"Saya pernah pergi ke Saga, Osaka, Yokohama dan terakhir di Tokyo untuk mengadakan persembahan.

"Saya akan cuba untuk membuat persembahan yang terbaik dan melihat ia sebagai salah satu tanggungjawab untuk membantu mereka yang dilanda musibah, melalui muzik.

"Itu satu kebaikan muzik yang mana ia menyatupadukan dan saling membantu walaupun berbeza agama, bangsa dan negara.

"Itu merupakan keistimewaan muzik," tuturnya yang bakal menyampai tiga buah lagu secara medley iaitu Nirmala, Biarlah Rahsia dan lagu terkenal Jepun, Koibito Yo.

Turut hadir pada majlis sidang akhbar tersebut, Duta Jepun sendiri iaitu Shigeru Nakamura yang berbesar hati dengan kehadiran Siti untuk membuat persembahan di festival tersebut kelak.

"Festival ini merupakan antara acara terbesar yang diadakan di Jepun. Sebelum ini hanya artis Jepun sahaja membuat persembahan.

"Namun kali ini, atas permintaan, buat julung-julung kalinya kami menggabungkan artis terkenal negara Asia untuk membuat persembahan atas satu pentas.

"Selama dua setengah tahun menjadi duta di Malaysia memberi saya peluang untuk mendengar muzik di sini.

"Dari situ, saya mengenali Datuk Siti dan menjemputnya sebagai wakil Malaysia untuk ke sana," tutur Nakamura tentang pemilihan Siti.

Konsert Festival Muzik Asia-Jepun ini merupakan festival yang diadakan sempena mengutip dana bagi mangsa tanah runtuh yang berlaku di Jepun.

Ia bakal diadakan di Dewan NHK, Tokyo, Jepun pada 28 November ini.

Siaran rakamannya akan disiarkan di Jepun pada 15 Disember melalui stesen NHK World Premium.

Antara artis yang hadir ialah Datuk Siti Nurhaliza, Agnes Monica, Exile, AKB48, W-inds, Christian Bautista, Bird Thongchai McIntyre dan ramai lagi. – NOOR ASHREEN ISMAIL

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved