Ahad, 20 Oktober 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Terkandas 7 jam di Gunung Asahan

Posted:

Terkandas 7 jam di Gunung Asahan

Terkandas 7 jam di Gunung Asahan

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
zulsham@kosmo.com.my

PASUKAN penyelamat berjaya membawa turun kesemua guru dan pelajar pada pukul 11.30 malam di kaki Gunung Asahan, Jasin kelmarin.


JASIN – Hajat sekumpulan tujuh orang guru dan 81 pelajar untuk turun dari Gunung Asahan di sini, sebelum menjelang malam tidak kesampaian apabila mereka terkandas lebih tujuh jam di gunung tersebut akibat hujan lebat kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira pukul 4 petang itu, semua pelajar dan guru dari Sekolah Menengah Kebangsaan Nyalas Jasin terbabit, tidak dapat turun dari gunung tersebut dan semua mereka terpaksa berteduh di satu kawasan di gunung itu.

Timbalan Penguasa Bomba Bahagian Operasi negeri, Kamarulzaman Mohd. Din berkata, pelajar yang terkandas itu terdiri daripada 38 pelajar lelaki dan 43 pelajar perempuan manakala guru yang mengiringi mereka terdiri daripada empat guru wanita dan tiga guru lelaki.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Larangan demi kepentingan awam

Posted:

Larangan demi kepentingan awam

Larangan demi kepentingan awam


Abdul Gani


KUALA LUMPUR – Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail berkata, intipati daripada keputusan Mahkamah Rayuan dalam kes The Herald baru-baru ini ialah Menteri Dalam Negeri mempunyai budi bicara untuk melarang penggunaan perkataan yang boleh memudaratkan keselamatan dan ketenteraman awam.

Dalam kenyataan semalam, Abdul Gani berkata, selagi budi bicara itu dilaksanakan secara mengikut undang-undang, wajar, rasional dan mengikut kadarnya, maka mahkamah tidak akan campur tangan terhadap budi bicara menteri berkenaan.

Sehubungan itu, Jabatan Peguam Negara menasihati orang ramai supaya menghormati dan mematuhi keputusan Mahkamah Rayuan serta mengelak daripada membuat sebarang kenyataan yang boleh menjurus kepada perbuatan menghina mahkamah.

Abdul Gani membuat kenyataan itu sebagai respons terhadap penghakiman pada 14 Oktober lalu yang membenarkan Menteri Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bertarikh 31 Disember 2009.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pembedahan buang peluru berjaya

Posted:

Pembedahan buang peluru berjaya

Pembedahan buang peluru berjaya

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
syakir.sazili@kosmo.com.my


MOHD. AZIZI (dua dari kiri) melihat keadaan anaknya selepas dibawa keluar dari bilik pembedahan HRPB di Ipoh, Perak semalam.


IPOH – Seorang budak lelaki yang cedera terkena tembakan di Kampung Belanja Kiri, Parit di sini selamat menjalani pembedahan bagi mengeluarkan sebutir peluru yang tersekat pada kerongkongnya sejak seminggu lalu.

Pembedahan selama dua jam yang pertama kali dilakukan di negara ini itu dijalankan oleh sepasukan pakar perubatan dan tenaga sokongan yang dibentuk Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini semalam.

Mohd. Amar Mohd. Azizi, 10, dibawa masuk ke bilik pembedahan pada pukul 9 pagi dan selesai pada pukul 11.30 pagi.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved