Sabtu, 5 Oktober 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Kematian ulama cetus keganasan

Posted:

Kematian ulama cetus keganasan

Kematian ulama cetus keganasan


ORANG ramai berkumpul di sekeliling sebuah kenderaan yang dinaiki oleh imam Sheik Ibrahim Ismael yang ditembak mati oleh sekumpulan lelaki bersenjata di Mombasa, Kenya kelmarin.


NAIROBI - Sekumpulan lelaki bersenjata menembak mati seorang pemimpin agama dan tiga yang lain di bandar Mombasa, setahun selepas seorang imam dibunuh dengan cara dan di lokasi yang hampir sama.

Insiden itu menyebabkan golongan remaja mencetuskan keganasan jalanan dan menyalahkan polis atas pembunuhan tersebut.

Kematian Sheik Ibrahim Ismael dilihat sebagai tindakan balas oleh pasukan keselamatan atas kejadian serangan kumpulan pengganas di pusat beli-belah mewah Westgate yang membunuh lebih 60 orang mangsa.

Kumpulan ekstremis, al-Shabab mengaku bertanggungjawab atas serangan terbabit.

Imam masjid Musa yang diganti oleh Ismael sebelum ini didakwa membantu al-Shabab dan merekrut remaja untuk melancarkan serangan.

Jurucakap polis, Gatiria Mboroki menafikan bahawa polis terlibat dalam pembunuhan itu. "Kami sedang menyiasat siapa yang bertanggungjawab dan apakah motif mereka," kata Mboroki.

Sekumpulan anak muda bertindak membakar sebahagaian sebuah gereja dan tayar di atas jalan. Tindak balas daripada pihak polis mengakibatkan empat orang perusuh maut dan sekurang-kurangnya seorang cedera akibat terkena tembakan.

Kematian tersebut dibimbangi akan memburukkan lagi hubungan di antara penganut minoriti Islam dengan penganut Kristian yang menjadi majoriti di negara ini. - AP

Obama batalkan lawat rantau ASEAN, APEC di Bali

Posted:

Obama batalkan lawat rantau ASEAN, APEC di Bali

Obama batalkan lawat rantau ASEAN, APEC di Bali

WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama (gambar) membatalkan kehadiran ke Sidang Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) 2013 yang bakal berlangsung di Nusa Dua, Bali, Indonesia pada minggu depan.

Perkara itu disahkan White House lewat kelmarin selepas AS mengalami krisis penutupan operasi kerajaan sejak beberapa hari lalu.

Penutupan itu berpunca daripada Kongres AS yang gagal mencapai kata sepakat untuk meluluskan bajet bagi membiayai perbelanjaan dan hutang negara.

Satu kenyataan White House menyatakan bahawa Obama telah membatalkan kunjungan ke Bali dan sebuah lagi negara rantau Asia Tenggara, Brunei.

"Lawatan Obama ke Indonesia dan Brunei dibatalkan.

"Presiden membuat keputusan ini berdasarkan kesukaran meneruskan agenda lawatan ke luar negara ekoran penutupan operasi kerajaan AS," kata kenyataan itu.

Pada awal minggu lalu, Obama turut membatalkan lawatan ke dua lagi negara di rantau itu, Malaysia dan Filipina.

Berikutan pembatalan tersebut, Setiausaha Negara AS, John Kerry dilapor akan mengetuai delegasi negara itu mewakili Obama ke Indonesia dan Brunei.

Dalam perkembangan berkaitan, Obama terus menggesa Parti Republikan yang mendominasi Dewan Perwakilan agar membenarkan satu undian bagi menamatkan penutupan operasi kerajaan.

Setakat ini, krisis di Washington memaksa ratusan ribu penjawat awam bercuti tanpa gaji, sejumlah muzium, monumen dan taman negara ditutup, manakala penyelidikan saintifik turut terbantut. - Agensi

Polis tembak mati pemandu cuba rempuh sekatan di White House

Posted:

Polis tembak mati pemandu cuba rempuh sekatan di White House

Polis tembak mati pemandu cuba rempuh sekatan di White House


AP
DUA anggota polis melihat kereta suspek selepas drama tembakan di Capitol Hill, Washington kelmarin.


WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Seorang wanita yang cuba merempuh sekatan polis dengan sebuah kereta dekat White House di sini kelmarin ditembak mati berhampiran bangunan Capitol Hill.

Suspek yang dikenali sebagai Miriam Carey, 34, memandu sebuah kereta Nissan Infiniti berwarna hitam secara berbahaya dan membawa seorang anak perempuan berusia satu tahun.

Ketua Polis Washington, Cathy Lanier berkata, pihak berkuasa kemudian mengejar suspek dari White House hingga ke bangunan Capitol Hill.

Suspek dari Stamford, Connecticut meninggal dunia berhampiran bangunan Capitol Hill selepas polis melepaskan dua tembakan ke arahnya.

Bagaimanapun, anak wanita terbabit berada dalam keadaan baik dan diberi perlindungan.

Sementara itu, Ketua Polis Capitol, Kim Dine berkata, insiden berkenaan tidak mempunyai kaitan dengan keganasan.

Drama tersebut turut disaksikan oleh sebahagian pelancong di luar bangunan Capitol Hill. Malah ketika kejadian, sejumlah wakil rakyat sedang berdebat bagi menamatkan penutupan operasi kerajaan AS.

Dalam perkembangan berkaitan, ibu suspek, Idella Carey mendedahkan bahawa anaknya mengalami kemurungan selepas melahirkan anak pada Ogos tahun lalu. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved