Selasa, 2 Julai 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Maut tertusuk besi terpelanting

Posted:

Maut tertusuk besi terpelanting

Maut tertusuk besi terpelanting

Oleh AINSAFRE BIDIN
berita@kosmo.com.my

INILAH kereta Proton Wira milik Ooi Yean Teong (gambar kecil) yang pecah cermin depan selepas dihentam plat besi sebelum menusuk leher mangsa hingga maut di Teluk Intan, Perak kelmarin.


TELUK INTAN - Seorang lelaki terbunuh selepas lehernya tertusuk plat besi yang terpelanting ke dalam kenderaannya di Kilometer 42, Jalan Teluk Intan-Sitiawan dekat sini kelmarin.

Ooi Yean Teong, 51, yang bekerja sebagai penimbang kelapa sawit dipercayai terlanggar plat besi berkenaan yang kemudiannya terpelanting memecahkan cermin hadapan Proton Wira yang dipandunya.

Ketua Polis Hilir Perak, Asisten Komisioner Goh Kok Liang berkata, kejadian berlaku kira-kira pukul 10 malam ketika mangsa bersama seorang rakannya dalam perjalanan pulang selepas makan malam di sebuah restoran di Sitiawan.

"Ketika melalui lokasi kejadian, mangsa dikatakan terlanggar sebatang plat besi melengkung yang kemudiannya melantun ke dalam kenderaan melalui cermin hadapan.

"Malangnya, besi berkenaan terkena pada leher mangsa sehingga menyebabkannya terbunuh di tempat kejadian," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Majikan hanya perlu tanggung RM6,200

Posted:

Majikan hanya perlu tanggung RM6,200

Majikan hanya perlu tanggung RM6,200

KUALA LUMPUR - Majikan perseorangan di Malaysia hanya perlu menanggung RM6,200 sebagai kos untuk mengambil pembantu rumah Indonesia daripada kadar baharu RM8,000 yang diumumkan semalam.

Kementerian Sumber Manusia dalam satu kenyataan memberitahu, kadar baharu itu termasuk RM1,800 yang boleh dibuat menerusi potongan gaji oleh majikan selama enam bulan.

Menurut kenyataan itu, struktur kos baharu itu telah mengambil kira perbincangan bersama kerajaan Indonesia dan cadangan struktur kos yang dikemukakan oleh Malaysia Recruitment Agency (MRA) dan Indonesia Recruitment Agency (IRA) berjumlah RM8,500 hingga RM11,000.

"Ini bermakna kos yang perlu ditanggung majikan hanyalah RM6,200," menurut kenyataan itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Wang polimer edaran hari raya

Posted:

Wang polimer edaran hari raya

Wang polimer edaran hari raya

Oleh IKHWAN IDERIS
Ikhwan.ideris@kosmo.com.my


NORZILA (kanan) dan Nor Aini menunjukkan wang polimer yang sesuai untuk edaran semula di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Bank Negara Malaysia (BNM) memperkenalkan wang polimer yang sesuai untuk edaran semula untuk kegunaan pada Hari Raya Aidilfitri nanti.

Ia terdiri daripada wang polimer bernilai RM1 dan RM5 yang telah diproses semula supaya kelihatan seakan-akan wang baharu dan sesuai digunakan sebagai duit raya.

Penolong Gabenor BNM, Norzila Abdul Aziz berkata, wang RM1 dan RM5 dipilih kerana ia diperbuat daripada substrat polimer tahan lama dan berupaya mengekalkan kualiti keselamatan dan estetika sepanjang hayat penggunaannya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved