Rabu, 6 Mac 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


FAM kecewa

Posted:

FAM kecewa

FAM kecewa

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

KETUA Pegawai Eksekutif Chelsea FC, Ron Gourlay (dua dari kiri) menyerahkan jersi pasukan itu kepada Naib Presiden FAM, Datuk Subahan Kamal pada sidang akhbar Jelajah Asia 2013 Chelsea di Subang semalam yang turut disaksikan Azzuddin (kanan).


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) kecewa dengan tindakan wakil Barcelona FC yang menghebahkan kedatangan kelab gergasi Liga Sepanyol itu tanpa merujuk kepada mereka terlebih dulu.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, apa yang dikesalkan ialah tindakan wakil berkenaan yang juga syarikat tempatan mengenai cadangan untuk mengadakan perlawanan persahabatan dengan skuad kebangsaan pada 10 Ogos depan.

Katanya, tarikh itu tidak sesuai memandangkan umat Islam masih merayakan Hari Raya Aidilfitri.

"Kita bagaimanapun akan membuat pengesahan terlebih dulu mengenai kesahihan wakil berkenaan selaku ejen Barcelona atau tidak, bagi mengelakkan segala masalah berbangkit selepas ini.

"Mereka telah mengadakan perjumpaan dengan saya hari ini (semalam) di Wisma FAM namun saya tidak boleh mendedahkan butiran pertemuan tersebut kerana kedua-dua pihak masih belum mencapai kata sepakat," katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis pengumuman kedatangan kelab Liga Perdana England, Chelsea FC ke Malaysia.

Chelsea dijadualkan tiba pada Julai depan untuk mengadakan perlawanan persahabatan dengan skuad Harimau Malaya.

Azzuddin berkata, FAM sentiasa mengalukan-alukan kedatangan mana-mana kelab yang berhasrat mengadakan perlawanan persahabatan dengan skuad kebangsaan, namun mereka perlu mengikut segala prosedur yang ditetapkan termasuk mengadakan perjumpaan dengan FAM terlebih dahulu.

Begitupun, di sebalik perasaan kecewa itu, FAM tetap membuat pertimbangan dengan menunjukkan kesediaan untuk meminda tarikh perlawanan tersebut sekiranya aksi persahabatan itu tetap diteruskan.

Ferguson alami tekanan emosi

Posted:

Ferguson alami tekanan emosi

Ferguson alami tekanan emosi


FERGUSON (kiri) bertikam lidah dengan pegawai perlawanan sejurus Nani dilayangkan kad merah ketika aksi menentang Real di Old Trafford awal pagi semalam.


MANCHESTER - Pengurus Manchester United, Alex Ferguson merupakan individu paling kecewa selepas skuad The Red Devils tersingkir daripada saingan Liga Juara-Juara musim ini.

United terpaksa melupakan kempen paling berprestij di Eropah itu selepas tewas menerusi agregat 2-3 kepada gergasi Sepanyol, Real Madrid.

Bekas bintang United, Cristiano Ronaldo muncul wira apabila membantu Real melakar kemenangan 2-1 pada aksi kedua peringkat kalah mati di Old Traf- ford awal pagi semalam.

Pada aksi pertama di Santiago Bernabeu bulan lalu, kedua-dua pasukan terikat 1-1.

"Pada mulanya kami menguasai tempo perlawanan, namun ia berubah sekelip mata. Ia merupakan satu keputusan yang tidak sepatutnya terjadi.

"Saya terpaksa berdepan dengan pengurus (Alex Ferguson) yang cukup kecewa (dengan kekalahan itu) serta situasi menyedihkan di bilik persalinan.

"Beliau mengalami tekanan emosi dan jika beliau depan kamera, pasti sesuatu yang tidak elok akan diungkapkannya," kata penolong pengurus United, Mike Phelan.

Phelan berkata, Ferguson memintanya menghadiri sidang akhbar selepas tamat perlawanan tersebut disebabkan terlalu kecewa dengan kekalahan United.

"Anda semua boleh melihat bola itu berada di udara dan pemain bersaing untuk mendapatkan bola.

"Tiada tolakan yang kasar cuma terdapat sentuhan biasa sahaja dan ia bukan kesalahan yang menyebabkan kad merah," ulas Phelan mengenai pemain sayap United, Nani yang diperintah keluar padang.

Nani dilayangkan kad merah pada minit ke-56 oleh pengadil dari Turki, Cuneyt Cakir selepas didakwa sengaja menendang dada pemain pertahanan United, Alvaro Arbeloa.

Tindakan Cakir itu mengundang kemarahan Ferguson yang terus menjerit di tepi padang bagi membantah keputusan kontroversi pengadil tersebut.

Sementara itu, jurulatih Real, Jose Mourinho menyuarakan rasa simpati terhadap Ferguson.

Mourinho berkata, beliau mempunyai pengalaman yang sama apabila Pepe dilayangkan kad merah selepas Real tewas kepada Barcelona pada aksi separuh akhir Liga Juara-Juara 2011.

"Layangan kad merah (kepada Nani) dilihat sama seperti insiden dua tahun lalu apabila Pepe diarahkan keluar padang," kata Mourinho.

"Beraksi dengan 10 pemain dalam tempoh yang panjang telah mengubah rentak perlawanan tersebut." - AFP

Ronaldo sedih United tersingkir

Posted:

Ronaldo sedih United tersingkir

Ronaldo sedih United tersingkir

MANCHESTER - Bintang Real Madrid, Cristiano Ronaldo (gambar) berasa sedih selepas menyingkirkan bekas kelabnya, Manchester United pada aksi kalah mati kedua Liga Juara-Juara awal pagi semalam.

Pada aksi di Old Trafford itu, Real bangkit daripada ketinggalan untuk menewaskan United 2-1, sekali gus mara ke suku akhir dengan agregat 3-2.

Ronaldo, 28, yang pernah beraksi bersama United selama enam musim menerima tepukan gemuruh daripada penyokong-penyokong skuad The Red Devils sebelum sepak mula perlawanan tersebut.

"Ketibaan saya disambut dengan meriah. Ia merupakan kenangan yang mengusik emosi saya terutama untuk perlawanan menentang United malam ini (semalam)," kata Ronaldo.

"Saya tidak tahu bagaimana mahu menggambar- kan perasaan saya. Penyokong-penyokong United membuatkan saya rasa malu.

"Bagaimanapun, saya telah berjaya membantu pasukan dan ia memberikan saya sedikit kegembiraan tetapi di sebalik perasaan itu, saya akui sedih kerana United telah tersingkir."

United terlebih dahulu berada di depan hasil jaringan sendiri kapten Real, Sergio Ramos pada minit ke-48.

Bagaimanapun, detik-detik 'kemusnahan' United mula menjelma selepas pemain sayap lincah, Nani dilayangkan kad merah pada minit ke-56.

Luka Modric mengikat kedudukan 1-1 pada minit ke-66 sebelum Ronaldo menjaringkan gol kemena- ngan Real tiga minit kemudian. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved