Jumaat, 1 Mac 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


‘FAM tidak pilih kasih’

Posted:

'FAM tidak pilih kasih'

'FAM tidak pilih kasih'

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) tidak bersikap pilih kasih.Demikian tegas Setiausaha Agungnya semalam, Datuk Azzuddin Ahmad berhubung keputusan FAM mengambil sebarang tindakan kepada mana-mana ahli majlis gabungannya yang memburukkan badan induk bola sepak negara itu.

Azzuddin menegaskan pihaknya tidak mengamalkan dasar pilih kasih walaupun pihaknya menangguh bentuk tindakan ke atas Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Idris Sultan Ibrahim pada Mesyuarat Jawatankuasa Tatatertib FAM, kelmarin.

Azzuddin memberitahu, FAM masih menjalankan siasatan bagi meneliti kes Tunku Ismail selain mengumpul bukti kukuh sebelum sebarang keputusan dibuat.

Beliau menjelaskan, perbezaan kes Tunku Ismail dan Presiden Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA), Datuk Seri Shahidan Kassim tidak boleh dijadikan perbandingan untuk melabel FAM sebagai pilih kasih.

Katanya, hukuman tetap dilaksanakan terhadap Tunku Ismail sekiranya baginda didapati bersalah.

Sebelum ini, Tunku Ismail tampil secara terbuka mengkritik mutu pengadilan liga tempatan yang tidak mencapai standard diharapkan sementara Shahidan, dihukum selepas secara terbuka menggesa FAM melakukan transformasi dalam barisan kepimpinan mereka.

Shahidan digantung dua tahun setengah atas kesalahan melanggar Artikel 88 Statut FAM.

Artikel 88 menjelaskan bahawa hanya Presiden dan Setiausaha Agung FAM sahaja dibenarkan membuat kenyataan kepada media.

"Kes Tunku Ismail dan Shahidan berbeza. Ini kerana, berdasarkan siasatan FAM, laporan yang mengeluarkan kenyataan baginda masih tidak menggambarkan motif sebenar.

"Selain itu, dalam laporan atau keratan akhbar itu juga menyatakan satu sidang akhbar diadakan. Oleh itu, FAM memerlukan bukti yang lebih kukuh dengan meneliti pita rakaman yang merujuk kenyataan Tunku Ismail.

"Manakala kes Shahidan, kenyataan beliau dalam keratan akhbar yang dilihat kenyataan itu dibuat secara terbuka kepada media dalam tempoh yang agak lama.

"Kes Shahidan sudah selesai, dan bagi kes Tunku Ismail, FAM akan cuba menyelesaikan masalah dengan cara lebih profesional. Kami hanya memerlukan sedikit masa," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Dalam perkembangan sama, Azzuddin berharap semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi yang negatif terhadap FAM.

Jelasnya, beliau tidak mahu kenyataan awal itu disalah tafsir oleh pengamal media selepas bertindak merahsiakan keputusan terhadap kes Tunku Ismail selain yakin keputusan akan dicapai sekiranya pihaknya telah mendapat pita rakaman sidang akhbar baginda.

Anuar kempunan lagi

Posted:

Anuar kempunan lagi

Anuar kempunan lagi

Oleh NORZASRUDIN MOHAMED NOR
norzasrudin@kosmo.com.my


ANUAR bertekad untuk melakukan kejutan pada perlumbaan peringkat terakhir LTdL 2013 yang bermula dari Tasik Kenyir ke Kuala Terengganu hari ini.


PELUMBA pecut negara, Anuar Manan kempunan lagi.Anuar, 27, daripada Synergy Baku Cycling Project masih gagal untuk menaiki podium selepas sembilan hari berkayuh pada kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013.

Pada perlumbaan peringkat kesembilan dari Pasir Puteh ke Kuala Berang sejauh 123.60 kilometer (km) semalam, Anuar hanya mengulangi pencapaian terbaik yang dicatatkan pada perlumbaan peringkat apabila sekali lagi menduduki tempat ketujuh.

Bagaimanapun, dia mempunyai satu lagi peluang untuk menaiki podium iaitu di kampungnya sendiri pada peringkat terakhir dari Tasik Kenyir ke Kuala Terengganu sejauh 114.80km hari ini.

Anuar berkata, pelumba tempatan sudah melepaskan sembilan peluang untuk menaiki podium termasuk dirinya sendiri.

Ekoran itu, dia berjanji akan memberi persembahan terbaik selain mengharapkan rakan senegara juga mampu menaiki podium.

"Esok (hari ini) tidak kira macam mana sekalipun pelumba tempatan perlu ada wakil di podium.

"Saya akan melupakan terus mata di zon pecutan sebaliknya tumpu kepada garisan penamat," katanya yang sudah lima kali menjadi pelumba terbaik tempatan termasuk semalam.

Bekas Raja Pecut LTdL 2010 itu berkata, dia akan memberi fokus sepenuhnya untuk menaiki podium hari ini selepas tidak menumpukan perhatian kepada zon pecutan kerana takut kepenatan di garisan penamat semalam.

"Saya banyak menyimpan tenaga hari ini (semalam) tetapi pada satu kilometer menuju ke garisan penamat terdapat kemalangan yang mengganggu rentak kayuhan saya," kata pelumba kelahiran Kampung Kuala Ibai, Terengganu itu.

Anuar berkata, dia berada di kedudukan paling kiri semalam, namun usahanya untuk melonjak ke depan sedikit terbantut kerana pelumba berebut-rebut mencari posisi pada 300 meter sebelum melepasi garisan penamat.

"Saya juga berasa sukar untuk meraih Jersi Biru (Raja Pecut) kerana Francesco Chicchi (Vini Fantini-Selle Italia) turut memberi tentangan kepada saya dan Andrea Guardini (Astana Pro Team)," katanya.

Penguasaan Coquard

Posted:

Penguasaan Coquard

Penguasaan Coquard

Oleh NORZASRUDIN MOHAMED NOR
norzasrudin@kosmo.com.my


COQUARD (depan) menjuarai perlumbaan peringkat kesembilan dari Pasir Puteh, Kelantan ke Kuala Berang, Terengganu sejauh 123.6km semalam.


PELUMBA muda Perancis, Bryan Coquard daripada Team Europcar membuktikan kehebatannya apabila memenangi perlumbaan peringkat kesembilan pada kejohanan lumba basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2013 semalam.

Coquard, 21, mengambil masa dua jam 42 minit 11 saat untuk menamatkan perlumbaan dari Pasir Puteh, Kelantan ke Kuala Berang, Terengganu sejauh 123.60 kilometer (km) itu.

Tempat kedua menjadi milik pelumba Vini Fantini-Selle Italia manakala Allan Davis daripada Orica Green EDGE di kedudukan ketiga dengan catatan masa yang sama.

Kemenangan itu adalah yang kedua berturut-turut buat Coquard selepas memenangi peringkat kelapan dari Kuala Terengganu ke Tanah Merah, Kelantan sejauh 164.50km kelmarin.

"Sebenarnya, hari ini (semalam) lebih sukar daripada semalam (kelmarin). Sesuatu yang sukar untuk memenangi peringkat pada LTdL kali ini kerana terdapat ramai pelumba pecut. Tidak ramai pelumba yang memenangi banyak peringkat.

"Pasukan saya juga melakukan kerja dengan baik. Kami berjaya mengulangi kejayaan semalam (kelmarin). Ini adalah satu kemenangan yang menarik.

"Saya berjaya mengelak daripada terbabit dalam kemalangan kira-kira satu kilometer sebelum sampai ke garisan penamat. Saya hanya dengar bunyi di belakang. Saya berjaya menyelamatkan diri dan mengekori pelumba di hadapan.

"Graeme Brown (Blanco Pro Cycling Team) melakukan pecutan awal sebelum diekori Allan Davis (Orica GreenEDGE). Saya berjaya melakukan tepat pada masanya. Menang dua peringkat cukup baik buat saya.

"Bagaimanapun, saya akan cuba menang esok (hari ini) tetapi peringkat terakhir selalunya lebih sukar.

"Apa sekalipun keputusannya, saya tetap gembira dengan keputusan saya pada penampilan di LTdL kali ini," kata Coquard.

Bagaimanapun, Coqu- ard sekadar menduduki tempat ke-72 dalam perebutan Jersi Kuning (Individu Keseluruhan).

Coquard berkata, dia tidak menghadapi tekanan daripada pasukan lain.

"Tidak ada lagi tekanan buat saya. Saya gembira dengan kejayaan di sini. Jika menang esok (hari ini), ia adalah bonus," katanya.

Untuk rekod, Coquard merupakan pemenang pingat perak dalam acara Omnium pada Sukan Olimpik 2012 di London.

Kejayaan itu membuka peluang untuk dia menandatangani kontrak selaku pelumba profesional dalam acara lebuh raya bersama pasukan profesional benua, Team Europcar pada 2013.

Coquard memulakan kempen dengan baik apabila memenangi dua peringkat pada Etoile de Besseges di Perancis, Januari dan Februari lalu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved