Jumaat, 1 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Dua komando maut bertempur

Posted:

Dua komando maut bertempur

Dua komando maut bertempur

ANGGOTA tentera berkawal di Kampung Tanduo, Lahad Datu selepas pertempuran tercetus semalam.


LAHAD DATU – Drama pencerobohan kumpulan penceroboh dari Filpina yang berkampung di Kampung Tanduo di sini sejak 18 hari lalu sampai ke kemuncaknya semalam apabila pasukan keselamatan negara bertempur dengan puak pengganas Sultan Sulu itu.

Pertempuran berdarah pada pukul 9.59 pagi yang berlaku di kawasan Kampung Tanduo menyebabkan dua komando VAT 69 terkorban, tiga yang lain cedera manakala 12 puak pengganas turut terbunuh.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, pertempuran itu berlaku selepas pasukan keselamatan menghampiri Kampung Tanduo untuk meningkatkan kawalan keselamatan sebelum terserempak dengan puak pengganas itu.

"Kita telah masuk ke kawasan itu beberapa hari lalu bagi meninjau kawasan yang dikepung dan pagi ini (semalam) pasukan kita sekali lagi membuat tinjauan sama sebelum terserempak dengan puak pengganas.

"Puak pengganas itu terus melepaskan tembakan ke arah pasukan keselamatan menyebabkan kita terpaksa membalas serangan itu," kata beliau pada sesi taklimat kepada media di sini semalam.

Menurut beliau, pertempuran yang mengambil masa 20 hingga 30 minit itu menyebabkan dua anggota keselamatan negara terbunuh, tiga lagi cedera manakala 12 anggota puak pengganas terbunuh.

"Kita berjaya mengeluarkan anggota kita yang terbunuh dan cedera dalam pertempuran itu tetapi 12 pengganas yang terkorban masih berada di kawasan kampung," jelas beliau.

Hamza memberitahu, dalam pertempuran itu juga, pasukan keselamatan merampas pelbagai senjata dan barangan milik puak penceroboh itu.

Antara senjata yang dirampas masing-masing dua laras M16, dua laras raifal semi-auto, dua pucuk pistol, peluru pelancar roket, kelongsong peluru dan beg pakaian.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

PM beri mandat kepada Polis, ATM

Posted:

PM beri mandat kepada Polis, ATM

PM beri mandat kepada Polis, ATM


BEBERAPA anggota polis mengawasi salah satu pintu masuk selepas pertempuran tercetus di Kampung Tanduo, Lahad Datu semalam.


PEKAN - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kumpulan pengganas Sultan Sulu yang bersenjata di Lahad Datu, Sabah terlebih dahulu memulakan serangan terhadap pasukan keselamatan Malaysia apabila mereka mara 1.5 kilometer dari tempat mereka berkampung sebelum ini.

Perdana Menteri berkata, beliau sudah memberi mandat kepada Ketua Polis Negara (KPN) dan Panglima Angkatan Tentera (ATM) untuk mengambil sebarang tindakan terhadap kumpulan pengganas dari Filipina itu tanpa ada kompromi lagi.

Najib turut mengesahkan dua anggota polis terbunuh dan tiga lagi cedera manakala 10 hingga 12 anggota penceroboh turut maut.

"Mereka (polis dan tentera) akan diberi kuasa sepenuhnya untuk bertindak dengan apa saja mengikut budi bicara mereka tetapi kumpulan (pengganas) ini mesti ditumpaskan dan mereka mestilah diambil tindakan yang sepatutnya," kata beliau kepada pemberita di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kejadian pertempuran antara pasukan keselamatan negara dengan pengganas yang diketuai adik Sultan Jamalul Kiram III, Agbimuddin Kiram yang telah berkubu di Felda Sahabat 17 di Tungku, Kampung Tanduo, daerah Lahad Datu sejak 9 Februari lalu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Ibu rindu pelukan Inspektor Zulkifli, isteri pengsan dengar berita kematian

Posted:

Ibu rindu pelukan Inspektor Zulkifli, isteri pengsan dengar berita kematian

Ibu rindu pelukan Inspektor Zulkifli, isteri pengsan dengar berita kematian

BESUT - Khadijah Ismail akan merindui pelukan dan kemanjaan anaknya, Inspektor Zulkifli Mamat, 30, yang sering tidur diribanya setiap kali pulang ke kampung selepas pegawai polis itu terbunuh di Lahad Datu, Sabah semalam.

Khadijah, 64, berkata, anak ketiga daripada enam beradik itu adalah seorang penyayang dan sikapnya tidak pernah berubah walaupun sudah beristeri dan bakal mempunyai tiga orang anak.

Isteri Zulkifli ialah Nor Aziah Nor, 28.

"Setiap kali balik ke kampung, perkara pertama arwah buat ialah peluk saya, Perangai arwah tidak berubah dari sebelum kahwin hingga dia sudah memiliki anak," kata warga emas itu ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kubang Ikan dekat sini semalam.

Kata wanita itu, Zulkifli, 29, yang dipanggil Ngah dalam kalangan ahli keluarga berlepas ke Sabah pada Jumaat lalu dan sepanjang berada di Sabah dia ada menghubunginya dan memaklumkan akan pulang segera.

"Saya tidak sangka, genap seminggu berkhidmat di Sabah hanya jasad arwah yang pulang," katanya sambil memberitahu kali terakhir dia bertemu anaknya adalah ketika Zulkifli pulang ke kampung pada 21 Januari lalu bagi menziarahi neneknya yang meninggal dunia.

Bagaimanapun, Khadijah memberitahu, dia reda dengan pemergian arwah yang sudah tujuh tahun berkhidmat dalam komando polis di Ulu Kinta, Perak.

Jenazah Zulkifli akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Gong Bayor pukul 11 pagi hari ini.

Sementara itu, di Ipoh, Nor Aziah pengsan selepas memaklumkan berita sedih itu kepada keluarganya di Bandar Baru Putra, Bercham di sini.

Nor Aziah yang hamil dua bulan merupakan seorang guru di sebuah sekolah di Tanjung Rambutan di sini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved