Isnin, 18 Mac 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Warna penentu usia tuak

Posted:

Warna penentu usia tuak

Warna penentu usia tuak

DI SEBUAH pangsapuri yang terletak sejauh 14 kilometer dari bandar raya, Kuala Lumpur, Agustus Sapen tekun menanak beras pulut menggunakan dapur gas.

Dia yang berketurunan Bidayuh sedang melakukan langkah pertama dalam pembuatan sejenis minuman keras tradisional dari Pulau Borneo yang dikenali sebagai tuak.

Sehingga pulut itu masak, lelaki berusia 35 tahun itu perlu sentiasa mengacau beras tersebut supaya ia masak secara sekata dan tidak hangus pada mana-mana bahagian.

Agustus yang telah menetap di Semenanjung selama 15 tahun bukanlah seorang yang mahir membuat minuman tradisional itu, malah kedua-dua ibu bapanya tidak mempunyai kemahiran tersebut.

Namun, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, dia mula 'rindu' pada minuman itu yang merupakan hidangan wajib setiap kali tiba Hari Gawai.

Kerinduannya semakin bertambah apabila tidak dapat pulang menyambut Hari Gawai bersama-sama keluarga di Sarawak sebaliknya terpaksa memenuhi tuntutan kerja di Kuala Lumpur.

"Perasaannya sama seperti orang negeri dari Kelantan yang menetap di Kuala Lumpur. Kadangkala mereka juga mahu merasa nasi kerabu, perasaan yang sama dirasai oleh kami di sini.

"Kebanyakan orang Sarawak yang ke Semenanjung untuk menyambung pelajaran atau bekerja tidak membawa kemahiran membuat makanan tradisional. Agak sukar mencarinya di sini," luah lelaki yang bekerja sebagai jurutera elektrik itu.

Sudah hampir setahun dia mengkaji cara-cara terbaik dalam pembuatan tuak, daripada bertanya kepada orang tua berpengalaman atau mencari jawapan logik berdasarkan pemahamannya dalam sains dan teknologi.

Petua yang telah dihimpunkan Agustus. Antaranya, tidak boleh bercakap ketika mengadun beras dengan ragi, menyimpan tempayan dalam tempat yang gelap dan banyak lagi tip lain.

Menariknya, semua pantang-larang yang diturunkan secara lisan turun-temurun itu terbukti benar dan boleh disahkan serta dijawab secara saintifik.

Fermentasi

"Proses membuat tuak menggunakan kaedah fermentasi. Ia melibatkan bakteria untuk mengubah fizikal pepejal pulut menjadi cecair.

"Jadi, kebersihan sangat penting kerana kita tidak mahu sebarang kemasukan bakteria lain yang boleh merosakkan tuak," terangnya sambil menuang serbuk ragi ke atas beras pulut yang sudah masak.

Amat mustahil untuk mendapatkan tuak yang sama seperti di kampungnya di Miri, Sarawak. Daripada mendapatkan bahan asas sehinggalah mencari perkakas menapai minuman yang wajib dihidangkan ketika Hari Gawai.

Secara tradisional, ragi diperbuat daripada tepung beras, halia dan cengkih tetapi yang dijual di pasaran terdapat pelbagai bahan lain yang boleh mempengaruhi rasa tuak kelak.


MINUMAN tuak banyak dihidangkan pada Hari Gawai sebagai salah satu cara tradisi sambutan.


Tempayan yang dipanggil tajau untuk proses awal menapai juga tidak mungkin Agustus boleh dapat di Semenanjung jadi, dia menggunakan bekas kaca kerana lebih sesuai berbanding botol plastik yang boleh mempengaruhi baunya nanti.

Injap air

Sedikit berbeza dengan kaedah tradisional, dia tidak menyimpan bekas menapai tuak dalam tempat gelap, sebaliknya dia mencipta injap air supaya karbon dioksida yang keluar dapat dikesan sekali gus menjadi penunjuk apabila proses penapaian berlaku sepenuhnya.

Caranya mudah iaitu apabila tiada lagi gelembung udara keluar dan tiada pergerakan pada mendapan, maka tuaknya sudah siap dan sedia untuk diminum.

"Melihatkan ia (mendapan) bergerak-gerak seolah-olah sejenis hidupan, saya anggap ia seperti haiwan peliharaan," ujar Agustus yang meletakkan bekas penapaiannya di ruang tamu.

Kaedah lain yang masih diikuti olehnya ialah menapis dan menukar bekas tapaian beberapa kali selepas berlaku mendapan bagi mendapatkan tuak yang jernih.

Di Sarawak, tuak merupakan minuman tradisi yang wajib dihidangkan ketika perayaan seperti Hari Gawai. Sama seperti masyarakat Melayu dahulukala yang menyorong tepak sirih kepada tetamu sebagai tanda menyambut kedatangan, penghuni rumah panjang akan menghidangkan tuak kepada setiap tetamu yang melalui pintu hadapan rumah mereka.

"Dahulu, jika ada tetamu yang menolak untuk minum pasti tuan rumah berasa kecil hati tetapi kini mereka sudah faham bahawa terdapat golongan yang tidak boleh minum terutamanya orang Islam," cerita seorang lagi orang Sarawak yang menetap di Kuala Lumpur, Michael Fletinie, 24.

Dia yang mula dibenarkan untuk minum minuman tersebut sebaik tamat sekolah berkata, penduduk rumah panjang akan mula melakukan penyediaan tuak sekurang-kurangnya dua bulan sebelum perayaan.

Ilmu pembuatan

Michael boleh menentukan usia tuak dengan melihat pada warna sahaja, semakin gelap bermakna semakin tua usianya dan rasanya bertambah sedap.

Tuak terbahagi kepada dua jenis iaitu tuak apai (lelaki) dan tuak induk (perempuan). Tuak apai lebih masam dan digemari oleh orang lelaki manakala tuak induk lebih manis dan disukai wanita.

Usaha Agustus tidak berhenti setakat mempelajari dan mengkaji pembuatan tuak. Buat kali pertama, dia telah mengadakan sebuah pertandingan yang diadakan pada akhir Jun tahun lalu sempena sambutan Hari Gawai.

Bukan sebuah pesta minum sehingga mabuk, tujuan Agustus adalah mahu mencari pembuat tuak berkualiti dan paling penting menyebarkan ilmu mengenai pembuatan dan pengendalian minuman tradisional.

RAGI ditumbuk sehingga lumat sebeum dicampur dengan pulut yang telah dikukus.


Antara bahaya yang orang ramai tidak tahu tentang pembuatan tuak adalah ketika proses penyulingan yang berfungsi menaikkan kadar alkohol dalam minuman.

Terang Agustus, pada tahap suhu pertama iaitu 30 darjah celsius, bahan yang terhasil ialah metanol yang sangat bahaya dan boleh menyebabkan peminum mengalami buta.

"Ia sepatutnya dibuang dan bukan dicampur kembali dengan hasil yang keluar pada takat 70 dan 100 darjah Celsius seperti yang dilakukan oleh generasi terdahulu," kata Agustus dalam ucapan pembukaan di Kuala Lumpur.

Pada takat 70 darjah Celsius, ia menghasilkan etanol manakala wap air keluar pada suhu 100 darjah Celsius. Wap air tersebut mempunyai rasa seperti tuak tetapi tiada kandungan alkohol.

Agustus sempat berkongsi, makanan tradisional Melayu iaitu tapai perlu dimakan dalam tempoh dua hari selepas penyediaan kerana selepas tempoh tersebut, tapai mula mengalami proses fermentasi lalu menukar kanji menjadi alkohol.

Seramai lima orang peserta menghantar tuak tradisonal mereka bagi memasuki pertandingan tersebut dan juara dimenangi oleh Gilbert Katang, 28.

Dia yang berketurunan Iban membawa tuak yang dibuat oleh mak ciknya di Sarawak ke Kuala Lumpur.

Berbeza dengan Agustus, Gilbert percaya bahawa tuak yang terbaik mesti dibuat menerusi kaedah tradisional. Menurutnya, kaum wanita di rumah panjang secara semula jadi tahu membuat tuak.

Bahan yang digunakan dalam pembuatan tuaknya sangat ringkas tanpa sebarang improvisasi iaitu hanya beras pulut, gula dan ragi serta telah diperam selama enam bulan.

"Setiap tahun, mak cik saya akan membuat tuak dan rasanya bergantung kepada pembuat kerana air tangan orang berbeza-beza," kata pensyarah pengurusan maklumat itu.

Baginya, tapai wajib diperam di dalam tempayan tradisional dan bekas plastik sama sekali tidak boleh digunakan kerana akan mempengaruhi rasa tuak.

Mak cik Gilbert menggunakan setengah kilogram gula bagi setiap tiga kilogram beras bagi menghasilkan tuak apai yang pada malam itu berjaya membawa kemenangan kepadanya.

Kaedah pengadilan pada malam itu dijalankan oleh dua orang pengadil profesional dan salah seorangnya ialah Agustus. Markah juga dikira daripada juri awam yang terdiri daripada orang Sarawak yang tinggal di Semenanjung.

Dalam pertandingan tersebut, tempat kedua dimenangi Lily Spegie manakala tempat ketiga pula menjadi miliki Ashly Nandung. Kedua-duanya mempertaruhkan tuak induk.

Pandangan Islam

Di dalam al-Quran, terdapat ayat yang mengharamkan secara menyeluruh umat Islam minum arak iaitu dalam surah al-Baqarah dan terdapat 10 golongan yang berdosa kerana minuman itu.

Arak diharamkan kerana memberi kesan yang buruk kepada manusia dengan menghilangkan kewarasan akal fikiran dan mengkhayalkan peminumnya. Dalam menentukan hukum, umat Islam menggunakan empat sumber iaitu al-Quran, hadis, ijmak dan qias.

Sementara itu, peserta Imam Muda musim pertama, Ahmad Hazran Ahmad Kamal, 28, berkata, minuman tradisional seperti tuak atau air nira diqiaskan atau disamakan dengan hukum arak kerana kesan yang boleh didapati jika meminumnya.

"Kaedah qias yang sama digunakan dalam memberi hukum haram terhadap penyalahgunaan dadah," terang Ahmad Kamal ketika dihubungi.

Minuman keras termasuk dalam kategori air tidak suci lagi tidak boleh menyucikan. Istilah tidak menyucikan membawa maksud tidak boleh dibawa wuduk.

Minuman halal seperti air kopi atau teh tergolong dalam kategori air suci tidak boleh menyucikan. Jadi, tumpahan air jenis ini pada pakaian, sembahyang masih sah jika memakai baju atau seluar yang terkena.

Bagi minuman keras pula, bahagian yang terkena percikan perlu dibersihkan terlebih dulu sebelum dibawa solat, manakala bekas minuman arak cukup sekadar dibersihkan seperti biasa sebelum digunakan lagi,

Terdapat beberapa situasi yang membolehkan hukum mengambil minuman keras menjadi harus atau wajib. Harus dalam bidang perubatan apabila pesakit tidak mempunyai pilihan lain dan terdesak.

Contoh situasi bagi hukum wajib pula, apabila seseorang itu sesat di tempat yang tiada sumber makanan dan dalam keadaan kebuluran lalu, seekor babi melintas. Maka, wajib bagi individu itu makan.

"Jika tidak dimakan, ia dikira membunuh diri, tetapi hanya sedikit tidak sampai mengenyangkan," kata Ahmad Hazran yang mendapat pendidikan dalam bidang pengkhususan al-Quran di Universiti al-Azhar, Mesir.

Mandi sauna pirt Latvia

Posted:

Mandi sauna pirt Latvia

Mandi sauna pirt Latvia


SEORANG pengunjung kompleks pirt Lielzemenes membenamkan muka dan tubuhnya di atas salji selepas menjalani ritual di rumah mandian tersebut.


MEMBENAMKAN muka dalam salji dan berbogel dalam keadaan cuaca sejuk sudah cukup untuk membuatkan seseorang itu berfikir dua kali sebelum melakukannya.

Namun, ia merupakan cabaran melampau yang diperlukan untuk meneroka misteri pirt, iaitu istilah Latvia yang merujuk kepada kompleks sauna atau dipanggil banya, hammam, mandian Roman atau rumah peluh di negara berbeza.

Bagi Juris Batna, pemilik Lielzemes iaitu kompleks pirt yang terletak di selatan di ibu negeri Riga, tidak ada jalan pintas apabila berbicara tentang ritual di rumah mandian Latvia itu.

"Turut dikenali sebagai Strawberi Besar, pirt dianggap seperti kuil bagi penduduk Latvia. Di sini, tiada ruang untuk membesar-besarkan cerita," kata Batna, 56.

Memakai baju T linen putih yang dikenakan dengan pin perak berkilau, perilaku yang tenang dan kulitnya yang halus menjadikan diri Batna sendiri umpama iklan segera dalam mempromosikan pirt sebagai destinasi gaya hidup sihat.

"Sebelum agama Kristian bertapak di Latvia melalui tentera salib Jerman, pirt merupakan gereja kami," katanya sambil mengimbau kembali ke zaman sebelum kedatangan Kristian pada abad ke-13.

"Tidak banyak perbezaan antara sauna, banya dan pirt jika dilihat dari luar. Semuanya mempunyai bilik kecil dengan suhu yang tinggi. Namun, perbezaan besarnya adalah perkara yang kami lakukan di dalamnya. Kami menyifatkan ia sebagai upacara keagamaan," ujarnya.

Ranting dan daun

Ritual pirt bermula dalam sauna yang tenang. Lama-kelamaan, ia menjadi serangan skala penuh deria apabila Batna dan isterinya, Aelita, membanting, menggosok dan mencampakkan pengunjung pirt dengan gumpalan ranting yang diikat seperti penyapu ahli sihir dongeng.

Penggunaan batu panas, kayu, rimbun daun, simbol tenunan, loceng serta minyak digabung dalam upacara tersebut yang diiringi irama mengasyikkan. Seterusnya, suhu meningkat secara mendadak dan pengalaman diselang-seli dengan kesan visual, bau, bunyi, sentuhan, rasa serta sensasi perpeluhan

Menurut Batna, dalam upacara penuh yang dikendalikan secara teratur menggunakan 12 penyapu berlainan, ia mengambil masa sekurang-kurangnya tiga hingga enam jam.


AELITA meletakkan ikatan ranting dan daun di belakang badan seorang pengunjung pirt bagi memulakan upacara mandian tradisi.


Sentuhan terakhir biasanya akan dilakukan menurut rasa hati setiap individu. Sama ada untuk terjun di dalam kolam sejuk atau bagi mereka yang lebih tradisional, bergolek di dalam salji beku di luar pirt.

Namun sebelum memulakan tahap terakhir itu, Batna bingkas bangun untuk memberitahu sesuatu.

"Inilah saat di mana sesetengah orang menggelarnya sebagai pengalaman merasai saat kematian," ujar tersenyum lalu membuka pintu.

Bagaimanapun, dia tidak mempunyai masa untuk maraton sauna yang menjadi tajuk utama akhbar pada 2010. Laporan itu mendedahkan tentang seorang lelaki Rusia yang mati akibat hipertermia ketika menyertai Kejohanan Sauna Dunia di Finland.

"Saya boleh katakan bahawa saya benci acara tersebut," keluhnya yang menyifatkan acara maraton itu berkonsep perlumbaan bukan menghayati falsafah dan tujuan di sebalik ritual bersauna.

Hidupkan tradisi

Terdiri daripada beberapa buah bangunan kayu yang memaparkan varian pirt berbeza, Lielzemenes telah berkembang pesat menjadi lokasi perhimpunan peminat cerita rakyat, sejarawan dan pihak yang berminat dalam memahami susur-galur Latvia.

"Terdapat lebih daripada 300 lagu lama Latvia atau daina mengenai pirt dan ia sentiasa menjadi tempat yang penting dalam hidup kami.

"Orang Latvia telah dilahirkan di pirt dan pada akhir kehidupan, mereka akan dibawa pulang ke sana sebelum dikebumikan," terang Batna.

Wanita yang terlibat untuk berkahwin akan menjalani upacara khas dengan kaum kerabat perempuan mereka beberapa hari sebelum perkahwinan.

Batna dan isterinya telah menghidupkan semula tradisi memasuki pirt bagi ibu dan bayi yang baru dilahirkan. Ia menandakan permulaan kehidupan mereka bersama.

Selain itu, satu lagi upacara di pirt yang hampir dilupakan ialah kanak-kanak lelaki yang sudah memasuki usia baligh dan diberi status lelaki.


BERDEPAN cuaca sejuk yang melampau, pengunjung ini bersedia untuk menyempurnakan ritual di Lielzemenes.


Sebelum bekerja sepenuh masa di pirt, Batna merupakan seorang ahli psikoterapi klinikal. Kini, masanya diabdikan untuk mengajar ratusan kanak-kanak mengenai cara untuk menjiwai perasaan bangga menjadi warga Latvia.

"Pirt merupakan satu perkara yang tidak pernah berubah melalui sejarah sejak ribuan tahun dahulu. Ia terselamat daripada revolusi pekerjaan, perang, pengusiran dan sebagainya.

"Sewaktu era Sovuet apabila banya popular, pirt Latvia masih boleh ditemui di belakang rumah ladang," ungkap Batna.

Tambahnya, adalah amat penting bagi orang Latvia untuk memehami cara memanfaatkan pirt dengan betul.

"Biasanya, sebaik mereka mula mempelajarinya, mereka seolah-olah tidak puas dan mahu terus mendalaminya," tuturnya. - AFP

Pahit getir apabila kampung diceroboh

Posted:

Pahit getir apabila kampung diceroboh

Pahit getir apabila kampung diceroboh

BUNYI ketukan pintu sekitar pukul 3 pagi pada 12 Februari lalu masih segar dalam ingatan Akasah Abusammah. Detik itu, dia bersama isteri dan tiga orang anak hanya tergamam melihat sekumpulan lelaki asing lengkap berpakaian tentera dan bersenjata berdiri di depan pintu.

Kumpulan lelaki asing berkenaan mengerahkan mereka sekeluarga keluar dari kampung tersebut sebelum berlalu pergi tanpa mencederakan mereka.

Arahan tersebut berikutan kumpulan lelaki asing itu mahu mendiami rumah penduduk.

Tanpa mahu bertindak balas, anak jati Kampung Tanduo itu hanya berdiam diri. Di benak fikirannya, terlintas hasrat untuk melarikan diri. Baginya, kampung yang dihuni sejak 34 tahun lalu itu sudah tidak selamat.

"Saat itu juga kami mengemas barang. Keluar dari rumah bersama berpuluh-puluh lagi penduduk kampung menuju ke tempat yang selamat," katanya kepada Kosmo! baru-baru ini. Bermula saat itu, Akasah tidak pernah pulang ke kampung halamannya. Rumah, tanaman dan haiwan peliharaan yang ditinggalkan juga mungkin sudah musnah.

Bagi Akasah, Kampung Tanduo sudah tiada. Keriangan dan ketenangan kampung pesisir pantai itu juga sudah berakhir. Semuanya dimusnahkan kumpulan pengganas Sulu.

Kini, Akasah dan beribu-ribu lagi penduduk dari lapan buah kampung sekitar Kampung Tanduo hidup ibarat pelarian. Mereka ditempatkan di pusat pemindahan sementara di Felda Sahabat.

Satu daripadanya ialah di Dewan Fajar Harapan yang menempatkan kira-kira 1,500 penduduk. Tiga lagi lokasi penempatan sementara ialah di Dewan Embara Budi, Dewan Gemala Pura dan Dewan Cenderawasih.

Jarak pusat penempatan ini dengan lokasi pencerobohan di Kampung Tanduo adalah kira-kira 20 kilometer.

"Hari pertama kami tinggalkan kampung, kami hanya menumpang di rumah saudara di kampung berhampiran.

"Selepas itu keadaan makin tegang memaksa kami dipindahkan ke Dewan Embara Budi. Di sinilah keluarga saya berkumpul dan kami berkongsi kehidupan bersama 600 penduduk," jelasnya.

Pengganas Sulu

Selain penduduk Kampung Tanduo, turut dipindahkan ke pusat-pusat penempatan sementara ialah penduduk dari Kampung Tanjung Labian, Tanjung Batu, Sungai Bilis, Lok Buani, Lok Sembuang, Tagupi, Tanagian dan Sungai Merah.

Semua penduduk kampung tersebut dianggarkan sekitar 2,000 orang adalah mangsa kepada kerakusan sekumpulan manusia yang ingin menawan wilayah Sabah.

Menggelar diri mereka sebagai Tentera Diraja Sulu, kumpulan itu yang dilabel sebagai pengganas Sulu nekad bertarung nyawa, termasuk membunuh sembilan anggota pasukan keselamatan.


MISI bantuan kemanusiaan masih diteruskan oleh Kelab PUTERA 1 Malaysia kepada penghuni Dewan Embara Budi.


Bukan setakat Lahad Datu, keganasan kumpulan berkenaan turut tersebar ke daerah Semporna apabila Kampung Seri Jaya, Simunul menjadi saksi kepada pertumpahan darah.

Di pihak pasukan keselamatan, kumpulan yang diketuai Raja Muda Azzumudie itu perlu dihapuskan sepenuhnya.

Namun bagi penduduk kampung, apa yang berlaku termasuk serangan besar-besaran oleh pasukan keselamatan pada 5 Mac lalu mungkin sukar dilupakan.

Siti Rugayah, 50, yang kini ditempatkan di Dewan Embara Budi mengakui perlukan masa yang lama untuk menerima hakikat kampung halamannya di Tanduo telah musnah.

"Saya ada dua hektar tanaman kelapa sawit dan beberapa ekor kambing yang dipelihara. Tidak pernah terlintas di fikiran kami pencerobohan seperti ini akan berlaku," ujarnya.

Berbeza dengan penduduk Kampung Tanjung Labian, Afat Zaid, 40, dia memilih untuk tidak meninggalkan rumahnya sehinggalah pencerobohan merebak ke Kampung Tanjung Batu.

"Ketika serangan besar-besar tempoh hari, saya bersama beberapa penduduk masih berada di rumah. Sehinggalah pada Sabtu lalu apabila kami terdengar bunyi tembakan berhampiran kampung.

"Kami merasakan keadaan di kampung sudah tidak selamat dan memilih meninggalkan kampung untuk mencari perlindungan di Embara Budi," ujarnya.

Pengalaman berbeza dialami seorang suri rumah, Adawiyatul Jannah Sarip Maulah, 25. Dia terpaksa bertarung nyawa meninggalkan rumahnya di Tanjung Labian selepas tiga jam melahirkan seorang bayi perempuan.

Adawiyatul berkata, dia melahirkan bayinya pada pukul 6 petang iaitu sehari sebelum pasukan keselamatan menggempur Kampung Tanduo pada hari Selasa.

Bayi seberat 3.2 kilogram itu yang diberi nama, Wan Maulina Awani Izatul Basri dilahirkan dalam keadaan sihat dan cukup sifat. "Selepas melahirkan anak, kami sekeluarga mendapat berita mengenai empat buah bot yang mendarat di pantai berhampiran kampung kami.

"Bimbang sesuatu yang buruk menimpa kami sekeluarga, saya kuatkan kudrat dan semangat untuk keluar dari kampung bagi menyelamatkan diri," katanya ketika ditemui di Dewan Embara Budi.


ADAWIYATUL JANNAH SARIP bersama anaknya yang dilahirkan sehari sebelum pertempuran di Kampung Tanduo, Lahad Datu. Sabah.


Menceritakan pengalamannya itu, Adawiyatul berkata, anak bongsu dari tiga beradik itu hanya dilahirkan di rumah dan dibidankan oleh bidan kampung berikutan tiada pengangkutan.

Cari kenderaan

"Sebaik tali pusat Wan Maulina Awani Izatul dipotong oleh bidan, jiran-jiran membawa khabar berkenaan terdapatnya beberapa bot mendarat di pesisir pantai tidak jauh dari Tanjung Labian.

"Dalam keadaan saya yang masih berdarah selepas bersalin suami berusaha mencari kenderaan untuk kami melarikan diri," tambahnya.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Tungku, Datuk Mohd. Suhaili Said yang dipertanggungjawab memantau penempatan sementara di ketiga-tiga dewan berkenaan mengakui keadaan penduduk semakin stabil.

Ujarnya, kerajaan dengan kerjasama pelbagai pihak termasuk badan bukan kerajaan (NGO) tidak pernah mengabaikan keperluan semua penduduk yang dipindahkan, sebaliknya memberikan bantuan terbaik.

"Saya akui ini bukanlah pilihan yang mereka inginkan, tetapi inilah jalan terbaik demi keselamatan mereka.

"Kita yakin pasukan keselamatan akan melakukan yang terbaik bagi mengembalikan keharmonian di kampung-kampung yang terlibat," ujarnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved