Rabu, 20 Mac 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Lapan pengganas Sulu didakwa

Posted:

Lapan pengganas Sulu didakwa

Lapan pengganas Sulu didakwa

PASUKAN keselamatan IPD membawa seorang tertuduh masuk ke bilik mahkamah di Lahad Datu semalam untuk didakwa.


LAHAD DATU - Lapan lelaki warga Filipina yang disyaki pengganas Sulu didakwa di Mahkamah Majistret di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lahad Datu di sini semalam atas pertuduhan melakukan keganasan dan melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Kesemua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 130 K(A) Kanun Keseksaan kerana melancarkan keganasan dan Seksyen 121 Kanun Keseksaan kerana melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Kedua-dua pertuduhan itu dibacakan dalam bahasa Suluk dan Bajau.

Jika sabit kesalahan, mengikut Seksyen 130 kesemua tertuduh boleh dijatuhi hukuman penjara seumur hidup manakala bagi pertuduhan mengikut Seksyen 121 pula mereka boleh djatuhi hukuman mati.

Lapan tertuduh itu ialah Basad H. Manuel, Atik Hussin Abu Bakar, Holland Kalbi, Lin Mad Saleh, Timhar Hadir, Habil Suhaili, Kadir Buyong dan Lating Tiong.

Basad dan Atik dituduh atas kedua-dua pertuduhan iaitu melakukan keganasan dan melancarkan serangan terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Baki empat lagi tertuduh, didakwa melakukan keganasan. Kesemua tertuduh berumur 17 hingga 66 tahun.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Mayat 28 pengganas dikebumi

Posted:

Mayat 28 pengganas dikebumi

Mayat 28 pengganas dikebumi


PASUKAN tentera yang terlibat dalam Ops Daulat membuat rondaan memburu saki-baki pengganas di Kampung Tanjung Batu semalam.


LAHAD DATU - Kesemua 28 mayat pengganas yang selesai dibedah siasat dan dilakukan ujian Asid Deoksiribonukleik (DNA) di Hospital Lahad Datu dan Hospital Tawau akan dikebumikan sementara di sini bagi mengelak kekurangan ruang menyimpan mayat di kedua-dua buah hospital tersebut.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar (gambar kecil) berkata, identiti kesemua mayat pengganas lelaki itu telah dikenal pasti dan akan dikebumikan dalam masa terdekat.

Menurut beliau, keputusan mengebumikan sementara kesemua mayat tersebut dibuat hasil mesyuarat khas melibatkan beberapa agensi seperti Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Luar, Jabatan Peguam Negara, Jabatan Perdana Menteri dan Interpol pada 18 Mac lalu.

Khalid bagaimanapun tidak menyatakan lokasi pengebumian mayat-mayat itu.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pelakon wanita didakwa cederakan bekas suami

Posted:

Pelakon wanita didakwa cederakan bekas suami

Pelakon wanita didakwa cederakan bekas suami

Oleh WAZIHA WAHID
waziha@kosmo.com.my


SHARIFAH NADIA bersama peguamnya keluar dari Mahkamah Majistret Petaling Jaya semalam selepas didakwa atas tuduhan mencederakan bekas suaminya.


PETALING JAYA - Seorang pelakon wanita dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan mencederakan bekas suami dengan mencubit dan mencakar tangan ahli perniagaan itu dalam satu pergaduhan berhubung jagaan anak tahun lalu.

Sharifah Nadia Yusnita Abd. Haniff, 32, yang popular dalam drama Mahligai Gading mengaku tidak bersalah.

Dia didakwa mencederakan Lob Mahadir Abdul Syukur, 40, di Dewan Tan Sri Jefry Chia, Sekolah Kebangsaan Chee Wen USJ di sini pada pukul 10.30 pagi 25 November 2012.

Dakwaan dibuat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara setahun atau denda RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved