Rabu, 6 Februari 2013

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Tarikan negara bukan Islam

Posted:

Tarikan negara bukan Islam

Tarikan negara bukan Islam

Peningkatan ketara pelancong Muslim terutamanya dari Asia Barat dengan kuasa beli yang tinggi membuatkan banyak negara tidak mahu ketinggalan menarik kedatangan mereka.

DARIPADA pusat rawatan spa halal hingga bilik sembahyang di terminal lapangan terbang, industri pelancongan Islamik global semakin meningkat dan dijangka terus rancak dalam dekad akan datang.

Menurut pakar, bilangan golongan kaya beragama Islam terutamanya di Asia Barat meningkat dengan ketara dan mereka pula gemar melancong ke luar negara.

Bukan itu sahaja, jumlah perbelanjaan golongan tersebut ketika melancong juga menunjukkan peningkatan ketara dan dijangka mencecah AS$192 bilion (RM584 bilion) pada tahun 2020. Pada tahun 2011, perbelanjaan mereka kira-kira RM383 bilion.

Statistik tersebut didedahkan kepada AFP oleh syarikat pelancongan halal yang beribu pejabat di Singapura iaitu Crescentrating dan agensi penyelidikan pasaran Muslim global, DinarStandard.

Agensi di Amerika Syarikat itu membuat kajian pasaran berkaitan gaya hidup Muslim di 47 buah negara di seluruh dunia.

Kedua-dua syarikat tersebut pakar dalam kajian berhubungan industri pelancongan dunia.

Ketua Pegawai Eksekutif Crescentrating, Fazal Bahardeen berkata, negara dengan majoriti penduduknya beragama Islam seperti Mesir, Malaysia dan Indonesia telah lama menjadi pasaran kegemaran pelancong Muslim, namun kini negara bukan Islam semakin digemari.

Berdasarkan kajian itu, Malaysia berada di tempat pertama destinasi tumpuan pelancong Muslim, malah sepanjang Ramadan pelancong turut berkunjung ke negara berkenaan.


AKSI salah seorang peniaga medan selera yang menjual sate di sebuah lokasi popular di pinggir Sungai Singapura.


Bulan madu

Mohammed Ali Alali, 23, pelajar kejuruteraan petroleum dari Dammam, Arab Saudi melancong dan berbulan madu di Malaysia bersama pasangannya, pelajar perubatan berusia 20 tahun.

"Negara ini tidak begitu jauh dari Arab Saudi dan kos perbelanjaan lebih murah berbanding melancong ke Eropah. Malaysia juga negara Islam dan ia banyak memudahkan kami dalam pelbagai perkara seperti lokasi masjid dan makanan Arab," katanya selepas berbuka puasa di sebuah restoran Arab di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Berdasarkan kajian itu, mudah mendapat masakan halal merupakan keperluan utama para pelancong berkenaan.

Fazal berkata, destinasi pelancongan seperti Thailand dan Australia terutamanya Gold Coast, kini turut mengambil pendekatan serupa iaitu menyediakan perkhidmatan dan kemudahan kepada para pelancong Muslim.

Antaranya, termasuk menyediakan surau di terminal lapangan terbang dan hotel-hotel, restoran dan spa halal yang memenuhi tuntutan agama Islam.

'Mengapa tidak mencuba Gold Coast untuk Ramadan tahun ini?' Slogan ajakan tersebut dipetik daripada sebuah laman web pelancongan di Queensland, Australia.

Banyak pakar ekonomi global mendedahkan, usaha memenuhi keperluan dan kehendak kira-kira 1.8 bilion orang Islam di seluruh dunia merupakan satu peluang perniagaan yang menguntungkan.

"Daripada makanan dan perbankan Islamik, industri tersebut terus mengembangkan sayap dalam bidang farmaseutikal, fesyen, pelancongan dan pelbagai sektor lain," kata pakar tersebut.

Separuh daripada populasi masyarakat Islam dunia merupakan golongan berusia 24 tahun ke bawah dan kebanyakannya berpendidikan tinggi.


KEMUDAHAN mendapatkan makanan halal membuatkan ramai pelancong Asia Barat menyukai Malaysia. – Gambar hiasan


Spa halal

Thailand juga giat menjalankan usaha bagi tujuan menarik kedatangan pelancong Islam ke Negara Gajah Putih itu.

Pihak berkuasa pelancongan negara berkenaan yang mempunyai pejabat di Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE), telah mempromosikan spa halal untuk pelancong Islam dengan menitikberatkan privasi para pelanggan lelaki dan wanita.

Selain itu, mereka turut mengadakan festival makanan Thai di Dubai yang berlangsung dalam tempoh panjang iaitu dari 8 Jun hingga 7 Julai.

Menurut kajian Crescentrating, Lapangan Terbang Suvarnabhumi Bangkok dipilih paling baik dari segi lapangan terbang mesra pelanggan Islam di negara bukan Islam.

Kajian itu juga menunjukkan bahawa pelancong dari Negara-Negara Teluk seperti Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Arab Saudi dan UAE merupakan golongan yang paling banyak berbelanja.

Negara-Negara Teluk mewakili 37 peratus daripada perbelanjaan pelancong Islam pada tahun 2011 di Thailand meskipun bilangan mereka cuma tiga peratus daripada populasi Islam global. - AFP

Penyatuan warisan Bangkok dan Ayutthaya

Posted:

Penyatuan warisan Bangkok dan Ayutthaya

Penyatuan warisan Bangkok dan Ayutthaya


KELINCAHAN para penari sewaktu mempersembahkan tarian dan seni mempertahakan diri sangat mengagumkan para penonton.


BERKUNJUNG ke Bangkok dan Ayutthaya, Thailand baru-baru ini sempena lawatan anjuran syarikat tempat saya bekerja merupakan satu pengalaman yang sangat mengujakan kerana banyak perkara menarik ditemui di negara Gajah Putih itu.

Sebagai seorang peminat sejarah, kunjungan ke beberapa tempat pelancongan di negara tersebut membuka mata saya tentang sejarah, agama dan budaya masyarakat di sana.

Apa yang pasti, rakyatnya sangat mengagumi dan menghormati raja mereka, di mana-mana sahaja gambar pemerintah tersebut mudah disaksikan.


HIDANGAN tomyam di Bangkok dan Ayutthaya lebih asli dan sedap.


Arah kiblat

Pada hari pertama menjejak kaki di Lapangan Terbang Suvarnabhumi, Bangkok, rombongan kami disambut wakil agensi pelancongan Bang Chalong Travel merangkap pemandu pelancong kami dikenali sebagai Woody.

Sebelum menaiki bas, seorang gadis Thailand berpakaian tradisional menyambut kami dengan senyuman manis dan kalungan bunga. Selepas itu, barulah kami bertolak ke hotel lima bintang iaitu Grande Centre Point Hotel and Residence, Sukhumvit.

Setelah memasuki hotel, saya terkejut kerana negara yang penduduk Islam merupakan golongan minoriti tetapi bilik hotel mempunyai arah kiblat. Tanda arah kiblat itu terletak di dalam laci meja berhampiran katil.

Keistimewaan hotel itu di tingkat bawahnya terdapat kompleks beli-belah Terminal 21 dan saya sempat bersiar-siar melihat barangan yang dijual.


SEEKOR harimau memakan daging yang dihulurkan dari dalam sangkar oleh seorang pekerja wanita di Safari World & Marine World, Bangkok.


Tomyam tersedap

Kunjungan ke Thailand tidak sah sekiranya tidak menikmati hidangan tomyam. Walaupun di Malaysia terdapat banyak restoran menyajikan tomyam, namun rasanya tidak sehebat di Thailand.

Selama enam hari lima malam di negara berkenaan, setiap restoran yang saya kunjungi rasa tomyam yang dihidangkan kepada kami nyata berbeza rasa.

Namun, tomyam tersedap yang saya nikmati adalah di sebuah restoran di tepi sungai di Ayutthaya. Tomyam gong dan kari hijau terung pipit rasanya lazat.

Ketika menikmati hidangan di beberapa buah restoran, kami turut disajikan dengan persembahan muzik tradisional Thai.

Di Restoran Nopparat, Bangkok misalnya, sebanyak tujuh jenis tarian tradisional dan seni mempertahankan diri dipersembahkan kepada para pelanggan. Pada persembahan terakhir, para penari menjemput pengunjung untuk sama-sama menari di atas pentas.

Di Siam Niramit, Ayutthaya kami turut menyaksikan pementasan seni budaya Thai selama lebih sejam. Persembahan itu sangat mengagumkan dan menggunakan pentas terbesar di dunia yang diiktiraf Guinness World Record.


ISTANA lama dijadikan kuil di Ayutthaya yang mempunyai nilai dan estetika seni bina yang tinggi.


Menjejaki sejarah

Thailand mempunyai banyak bangunan bersejarah termasuk kuil-kuil lama dengan seni bina yang unik. Semasa menyusuri Sungai Chao Phraya di River City, saya bukan sahaja dapat menikmati pemandangan sungai yang indah, malah pemandu pelancong turut menerangkan sejarah bangunan atau kawasan yang dilalui sepanjang sungai itu.

Saya tidak melepaskan peluang mendengar dengan penuh minat sejarah setiap bangunan yang diceritakannya.

Dalam lawatan itu juga, saya meneroka beberapa buah istana lama. Antaranya, istana purba di Ayutthaya yang menjadi pusat pemerintahan lama iaitu sekitar tahun 1360-an. Ia merupakan Tapak Warisan Dunia Lembaga Eksekutif Pertubuhan Pendidikan Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

Istana purba itu kini dijadikan kuil dan terdapat sebuah patung Buddha tembaga bersalut emas yang besar di dalamnya.

Kira-kira 50 meter dari kuil lama itu terdapat sebuah lagi kuil kerajaan purba iaitu Wat Phra Si Sanphet. Di dalamnya terdapat tiga bangunan stupa (seperti piramid di Mesir) yang mengandungi abu mayat tiga raja dari zaman pemerintahan berbeza.

Sepanjang lawatan tersebut, baru saya tahu mengapa Thailand tidak pernah dijajah bangsa asing. Ini kerana, mereka tidak pandai berperang, malah dalam beberapa siri perangan menentang Burma (kini Myanmar), mereka tidak pernah menang. Terdapat banyak kesan tinggalan peperangan seperti kemusnahan kuil dan patung-patung rosak.

Justeru, kekalahan dalam peperangan dengan Burma membuatkan pihak pemerintah Thailand mengamalkan pendekatan perbincangan dengan orang luar bagi menggelakkan penjajahan.

Patung-patung Buddha di Thailand mempunyai rupa bentuk yang pelbagai. Perbezaan itu berikutan ia dihasilkan mengikut fizikal raja yang memerintah pada zaman-zaman tertentu. Oleh itu, setiap patung turut menggambarkan zaman yang berbeza.


PENULIS sempat bergambar kenangan dengan penari sewaktu singgah makan malam di Siam Niramit.


Hormat raja

Ketika dalam perjalanan melawat Balai Rong Seri Ananta Samakhom, bas kami berhenti di hadapan tugu Raja Rama Kelima.

Ketika itu, lalu rombongan yang membawa puteri raja untuk keluar dari istana bersebelahan. Walaupun berada dalam bas, kami tidak dibenarkan mengambil gambar atau merekod video kenderaan diraja dan kenderaan pengiringnya (kira-kira lebih 10 buah kereta).

Adat masyarakat Thailand, dilarang keras memandang tepat wajah keluarga diraja kecuali mereka memberi izin atau mencemar duli untuk berjumpa rakyat. Penjaga-penjaga pintu istana juga memandang ke arah bertentangan (membelakangi) ketika kereta puteri keluar dari situ.

Gambar-gambar raja mereka juga mudah dilihat sepanjang berada di Thailand. Perbuatan itu menunjukkan penghormatan yang tinggi rakyat negara berkenaan kepada raja mereka.

Justeru, sepanjang melawat Thailand, saya berasa sangat seronok kerana dapat menyelami sejarah negara tersebut yang unik. Jika berpeluang, sudah tentu saya akan datang kembali ke negara berkenaan.

Pengiktirafan untuk hotel hijau

Posted:

Pengiktirafan untuk hotel hijau

Pengiktirafan untuk hotel hijau

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA


PHILEA Resort & Spa mendapat pelbagai pengiktirafan di atas komitmennya sebagai sebuah hotel mesra alam.


HARI ini isu alam sekitar semakin mendapat perhatian masyarakat di seluruh dunia termasuk di Malaysia. Penggunaan teknologi hijau misalnya telah menjadi sebahagian daripada bidang sains masa depan bertujuan mengurangkan impak terhadap alam sekitar.

Industri perhotelan juga tidak terkecuali, justeru tidak hairanlah kebanyakan hotel kini mula melaksanakan inisiatif mesra alam secara lebih komprehensif dari segi konsep, reka bentuk, operasi dan penyelenggaraan sebagai tarikan kepada pelanggan.

Salah satu daripadanya ialah Philea Resort and Spa, resort bertaraf lima bintang terletak di Ayer Keroh, Melaka.

Sejak beroperasi kira-kira dua tahun lalu, resort kabin kayu pertama dan terbesar di Malaysia itu turut mengetengahkan konsep hijau demi kelestarian alam sekitar.


BANGKAI kapal terpakai turut diubah suai menjadi perabot bagi merealisasikan konsep kitar semula.


Usaha itu tampak berbaloi, apabila ia tersenarai antara 10 hotel berkonsepkan mesra alam 2012 oleh Agoda.com, peneraju laman web tempahan hotel terkemuka di Asia.

Pengarah Komunikasi dan Permasarannya, Connie Chin berkata, pengiktirafan itu secara tidak langsung memacu resort itu menjadi destinasi percutian kelas dunia pada masa hadapan.

Katanya, lebih manis, Philea Resort and Spa antara dua resort dari Malaysia yang tersenarai dalam kategori itu berbanding resort-resort terkemuka lain di serata dunia.


ELEMEN kayu pada binaan setiap resort menyerlahkan pesonanya.


Kitar semula

"Ia merupakan satu kebanggaan kepada penduduk di Melaka dan Malaysia, amnya. Sebelum ini kami pernah memenangi anugerah Best Green Resort daripada Persatuan Pelancongan Melaka dan Excellent Award for Landscape Design and Planning daripada Institut Landskap Arkitek Malaysia (ILAM)," katanya.

Tambah Connie, selain penggunaan kayu sebagai bahan binaan utama, resort itu juga mengetengahkan konsep kitar semula di samping penggunaan bahan pencuci yang mesra alam.


KEHIJAUAN pokok-pokok memberi rasa damai kepada pengunjung ke Philea Resort & Spa.


"Misalnya, tangga pada setiap bilik serta pagar resort diperbuat daripada lebih 8,000 keping kayu landasan kereta api terpakai, tembok resort yang menggunakan 6,000 tan blok marmar, manakala bangkai kapal pula telah diubah suai dan dijadikan perabot di bahagian lobi.

"Pada masa yang sama, kami turut menanam lebih 3,000 pokok di sekeliling resort ini bagi mewujudkan suasana hijau di samping menyejukkan pandangan," katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Agoda.com, Robert Rosenstein memberitahu, kebanyakan hotel dan resort kini mula menyedari kepentingan menjaga alam sekitar.


PENGURUS Besar Philea Resort & Spa, Ronald Choong (lima dari kanan) bersama-sama kakitangan resort menunjukkan isyarat bagus sebagai simbolik pengiktirafan yang diberikan Agoda.com.


"Kebanyakan hotel yang dahulunya diiktiraf mesra alam kini mula mengambil tindakan selanjutnya seperti membersihkan sampah, melabur dalam amalan terbaik penjagaan alam sekitar sekali gus turut meningkatkan kehidupan mampan masyarakat di sekeliling mereka.

"Sama ada di bandar-bandar besar atau pulau terpencil, pelanggan-pelanggan kami sememangnya menggemari resort yang berkonsepkan mesra alam," katanya.

Selain Malaysia, beberapa resort dan hotel bertaraf antarabangsa yang tersenarai termasuklah di Shanghai, Melbourne, Barcelona, New Delhi, Bangkok dan Koh Samui.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved