Isnin, 7 Januari 2013

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


Perimau buat laporan polis akaun FB hina Islam

Posted:

Perimau buat laporan polis akaun FB hina Islam

Perimau buat laporan polis akaun FB hina Islam

07/01/2013 4:09pm

JOHOR BAHRU — Persatuan Pemuda Puteri Malaya Bersatu (Perimau) hari ini membuat laporan polis menggesa pihak berkuasa bertindak terhadap pemilik sebuah akaun Facebook yang didakwa menghina agama Islam.

Presidennya, Mohd. Ridhwan Othman berkata, laporan dibuat di Balai Polis Tampoi, di sini bagi membolehkan polis dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyiasat pemilik akaun itu yang menggunakan mana Adlin binti Abd Jalil.

"Kami dapati Facebook yang menghina Rukun Iman dan aktif sejak bulan Mac lalu mendapat sokongan (like) daripada ramai yang menggunakan nama Islam dan Melayu.

"Kita bimbang tindakan ini seakan mengajak umat Islam memusuhi agama sendiri dan boleh mencetuskan perpecahan dalam Islam," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan berkenaan.

Mohd. Ridhwan mendakwa kenyataan yang dikeluarkan menerusi akaun itu juga tidak rasional dan seakan-akan sengaja mahu mencetuskan perbalahan agama di negara ini.

"Kita terpanggil kerana sebelum ini tidak ada pihak yang membuat laporan berhubung tindakan pemilik akaun ini," katanya. — BERNAMA

Rokok bernilai lebih RM1j dirampas PGA

Posted:

Rokok bernilai lebih RM1j dirampas PGA

Rokok bernilai lebih RM1j dirampas PGA

07/01/2013 3:48pm



Pegawai Turus Risik/Gerakan Briged Utara, Deputi Supritendan, Mohd. Saleh (tengah) menunjukan rokok seludup bernilai lebih RM1 juta yang dirampas di pinggir hutan di kawasan Kompleks Bebas Cukai, Bukit Kayu Hitam. - UTUSAN/AHMAD SYAHIR KASSIM


BUKIT KAYU HITAM — Pasukan Gerakan Am (PGA) merampas 186 kotak besar berisi rokok jenama John Black bernilai lebih RM1 juta termasuk cukai di pinggir hutan berhampiran kawasan Kompleks Bebas Cukai di sini, Sabtu lalu.

Pegawai Turus Risik/Gerakan Briged Utara, Deputi Supritendan, Mohd. Saleh Mohd. Hussain berkata, rokok itu yang dipercayai diseludup dari negara jiran ditemui pada kira-kira pukul 5 petang ketika pasukan membuat rondaan di kawasan tersebut.

"Hasil pemeriksaan kita menemui 186 kotak besar dengan setiap kotak berisi 50 karton rokok bernilai RM665,000 dan nilai cukai RM418,000. Kotak-kotak rokok tersebut ditutup dengan kain kanvas di hutan tersebut," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata, pasukan itu telah menunggu di kawasan tersebut sehingga pukul 8 malam tetapi tiada sesiapa yang datang mengambil rokok-rokok tersebut.

"Semua rokok tersebut dibawa ke Markas Taktikal PGA di sini untuk pemeriksaan. Ini adalah rampasan besar yang kita lakukan untuk tahun ini," katanya.

Beliau berkata, pihaknya percaya rokok-rokok itu akan dibawa ke serata tempat termasuk ke ibu negara untuk peniaga pasar malam dan peruncit di kawasan kampung. — BERNAMA

Fitnah: Felda saman Presiden Anak

Posted:

Fitnah: Felda saman Presiden Anak

Fitnah: Felda saman Presiden Anak

07/01/2013 3:13pm

KUALA LUMPUR — Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) hari ini memfailkan saman fitnah terhadap Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan lima lagi berhubung kenyataan penjualan minyak sawit mentah ke Israel.

Felda memfailkan writ saman itu menerusi Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi di sini.

Felda (plaintif) menamakan Mazlan dan Mustafa sebagai defendan pertama dan kedua manakala Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman, Pengarang Harakah, Taufek Yahya, penulis artikel, Mohd. Arif Atan, pencetak Harakah, Angkatan Edaran Ent Sdn. Bhd. serta Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Saifuddin Nasution Ismail, masing-masing sebagai defendan ketiga hingga ketujuh.

Menerusi pernyataan tuntutan, Felda mendakwa bahawa Mazlan telah memuat naik kata-kata fitnah di laman sosial facebook miliknya pada 19 November tahun lepas dan empat hari selepas itu (23 November 2012), Mazlan mengeluarkan kata-kata fitnah dalam satu perhimpunan yang dilakukan di hadapan pejabat Felda.

Dakwanya, kenyataan fitnah yang dikeluarkan Mazlan telah diterbitkan semula oleh defendan kedua hingga keenam menerusi beberapa artikel di akhbar Harakah pada 26 sehingga 29 November tahun lepas.

Felda mendakwa kenyataan fitnah itu telah menjejaskan reputasi Felda dan mendakwa kesemua defendan sengaja berbuat demikian untuk menghancurkan kepercayaan dan keyakinan rakyat demi meneruskan agenda tersendiri dan kepentingan peribadi.

Felda menuntut gantirugi am, khas, teruk, teladan, faedah dan kos ke atas semua defendan.

Felda juga menuntut satu arahan injunksi untuk menahan Mazlan dan ejen-ejennya berbicara atau menerbitkan kata-kata fitnah tersebut di Internet atau media cetak.

Selain itu Felda turut menuntut supaya Mazlan menerbitkan permohonan maaf secara bertulis di akhbar dan majalah. — BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved