Isnin, 7 Januari 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Tanah diteroka, orang lain dapat

Posted:

Tanah diteroka, orang lain dapat

Tanah diteroka, orang lain dapat

Oleh JULIA ISMAIL
julia.ismail@kosmo.com.my

DUA peneroka kecewa apabila tanah yang mereka usahakan sejak puluhan tahun lalu diberi kepada pihak lain di Relai, Gua Musang semalam.


GUA MUSANG - Tindakan kerajaan negeri Kelantan pimpinan Pas memajak tanah seluas 4,000 hektar di Relai dekat sini, kepada sebuah syarikat yang didakwa mempunyai kaitan dengan dua pemimpin DAP Perak telah menimbulkan kemarahan dalam kalangan penduduk yang sudah hampir 20 tahun mengusahakan tanah di kawasan tersebut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paloh, Datuk Norzula Mat Diah berkata, setelah sekian lama penduduk mengusahakan tanah tersebut, mereka masih tidak diberi geran walaupun telah banyak kali membuat permohonan sejak beberapa tahun lalu.

Menurut beliau, kelulusan terhadap permohonan pajakan tanah bukan mudah dilakukan tetapi kerajaan negeri seolah-olah begitu cepat memajak tanah tersebut kepada syarikat luar.

"Lebih 10,000 permohonan daripada penduduk di seluruh daerah untuk mendapatkan geran telah dihantar kepada Majlis Daerah Gua Musang tetapi tidak satu pun diluluskan, namun hairannya permohonan yang dibuat oleh syarikat swasta mendapat kelulusan yang cepat daripada kerajaan negeri," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Jangan naikkan tambang bas sekolah sesuka hati

Posted:

Jangan naikkan tambang bas sekolah sesuka hati

Jangan naikkan tambang bas sekolah sesuka hati

KUALA LUMPUR - Para pengusaha bas sekolah di seluruh negara diminta berunding dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) terlebih dulu sekiranya berhasrat untuk menaikkan harga tambang bagi sesi persekolahan tahun 2013.

Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof. Madya Datuk Mohamad Ali Hasan berkata, pengusaha bas harus mengikut peraturan yang ditetapkan oleh SPAD dan tidak menaikkan tambang sewenang-wenangnya tanpa mendapat persetujuan SPAD.

"Sekiranya mereka (pengusaha bas) masih berdegil dan menaikkan tambang tanpa persetujuan SPAD, maka ibu bapa wajib segera melaporkan perkara ini kepada SPAD atau pihak berkuasa agar tindakan dapat diambil terhadap mereka," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan media baru-baru ini mengenai dakwaan ibu bapa pelajar sekolah bahawa ada segelintir pengusaha bas sekolah khususnya di Lembah Klang telah menaikkan tambang pada tahun ini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Lolos angkara serbuk lada

Posted:

Lolos angkara serbuk lada

Lolos angkara serbuk lada

Oleh RIZAM ZAKARIYA
rizam.zakariya@kosmo.com.my


ABDUL RAHIM (kanan) bersama beberapa pegawai melawat anggota polis yang cedera selepas dibelasah sekumpulan OKT di Butterworth semalam.


BUTTERWORTH - Sembilan orang kena tahan (OKT) berbahaya yang dalam perjalanan ke Kompleks Mahkamah Butterworth di sini dengan menaiki sebuah van untuk proses pertuduhan dan perintah reman bertindak nekad membelasah empat anggota polis pengiring hingga menyebabkan mereka berjaya meloloskan diri semalam.

Kejadian pukul 9.30 pagi di Lebuh Raya Lingkaran Luar Butterworth (LLB) berhampiran Bagan Ajam iaitu kira-kira dua kilometer dari kompleks itu mengakibatkan seorang anggota polis dikenali sebagai Nazzwan cedera parah di kepala.

Dua lagi yang dikenali sebagai Sharifuddin dan Mahendren pula cedera ringan di kepala dan beberapa bahagian badan manakala seorang lagi turut cedera di bahagian sama.

Mereka merupakan anggota polis dari unit pengiring Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Utara.

Kesemua OKT merupakan penjenayah berbahaya kerana terlibat dalam jenayah berat seperti bunuh, rompakan berkumpulan dan mendatangkan cedera dengan senjata tajam. Ketika kejadian, kesemua tangan mereka digari.

Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, sebelum kejadian, keempat-empat anggota itu telah mengambil kesemua OKT terbabit dari Penjara Pulau Pinang untuk dibawa ke kompleks berkenaan bagi proses pertuduhan dan reman kes masing-masing.

Katanya, sebaik tiba di tempat kejadian, beberapa OKT berpura-pura bergaduh sesama sendiri menyebabkan pemandu van terpaksa memberhentikan kenderaan itu untuk meleraikannya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved