Ahad, 18 November 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Renjer melawan aedes

Posted:

Renjer melawan aedes

Renjer melawan aedes

Oleh Nurul Izza Rosly
izza.rosly@kosmo.com.my

PESERTA Road Rangers Anti-Aedes akan menjelajah ke 72 buah lokasi untuk memerangi aedes.


DIBERI nama Road Rangers Anti-Aedes, ia merupakan sebuah program bantuan komuniti bagi mencegah peningkatan kes denggi. Road Ranger Anti-Aedes merupakan hasil inisiatif SC Johnson iaitu sebuah syarikat pengedar jenama produk racun serangga.

Road Rangers Anti-Aedes terdiri daripada kakitangan SC Johnson yang berdedikasi serta duta-duta jenama itu. Mereka akan mengembara selama sebulan untuk menyebarkan mesej anti-aedes kepada komuniti di kawasan panas denggi.

Road Rangers akan mengembara ke 72 buah kawasan panas denggi di Lembah Klang dengan tujuan memperluaskan pendidikan pencegahan aedes kepada 10,000 warga komuniti terlibat.

10 minit seminggu

Program tersebut merupakan lanjutan daripada program anti-aedes SC Johnson yang melibatkan para pelajar sekolah rendah bagi merangsang pendidikan mengenai pencegahan denggi dalam tempoh empat tahun lalu.

"Di SC Johnson, kami mendokong usaha untuk menjadi warga korporat yang mulia. Oleh itu, kami sentiasa mencari peluang untuk menyumbang kembali kepada komuniti.

"Hari ini, anda akan menyaksikan para Road Rangers Anti-Aedes menyampaikan pesanan Kementerian Kesihatan iaitu Luangkan 10 Minit Setiap Minggu.

Ia untuk mengingatkan warga Malaysia agar memeriksa kawasan kediaman mereka bagi mengenal pasti tempat-tempat berpotensi pembiakan nyamuk aedes," kata Pengurus Besar SC Johnson & Son (M) Sdn. Bhd., Ramon Daez.

Tambah Ramon, pihaknya berharap dapat mencapai sasaran 10,000 orang bagi menjayakan pendidikan denggi supaya lebih banyak kediaman dapat dilindungi daripada ancaman nyamuk aedes.

Cegah lebih baik daripada merawat

"Adalah penting untuk memastikan endemik denggi menurun dan kita berpendapat pendidikan mengenai denggi adalah cara terbaik untuk menangani masalah ini dengan berkesan.

"Hakikatnya, masih tiada penawar atau rawatan bagi melawan denggi, maka pencegahan penting bagi mengekang penyakit ini," terang Ramon.

Meneruskan misinya untuk menyebarkan mesej pencegahan denggi bagi mengurangkan bilangan kes di Lembah Klang, Road Rangers Anti-Aedes berusaha untuk melibatkan diri dengan komuniti melalui permainan berunsur pendidikan yang mempunyai kaitan dengan aedes dan denggi.

SC Johnson berharap komuniti yang diperkasa dengan kesedaran anti-aedes akan berkongsi ilmu yang diperoleh bersama rakan-rakan serta keluarga mereka kerana memerangi denggi merupakan satu usaha kolektif.

Data yang dikumpulkan oleh Kementerian Kesihatan dari bulan Januari hingga Oktober tahun ini mendedahkan bahawa kes denggi meningkat 11 peratus dan kes membabitkan kematian meningkat 13 peratus.

Maklumat yang berasaskan perbandingan dari tahun ke tahun ini amat membimbangkan dan warga Malaysia perlu meningkatkan penyertaan serta bersikap proaktif untuk melaksanakan langkah-langkah pencegahan denggi.

Untuk maklumat lanjut mengenai cara membasmi nyamuk aedes, sila layari laman Facebook peminat SC Johnson Rage Against Aedes di www.facebook.com/RageAgainstAedes.

Maritim Malaysia menembak bersama media

Posted:

Maritim Malaysia menembak bersama media

Maritim Malaysia menembak bersama media


SEBAHAGIAN ahli jawatankuasa persenjataan Maritim Malaysia begitu teruja menyertai pertandingan menembak senjata kecil Maritim Malaysia bersama media.


MUNGKIN sesetengah daripada kita tidak begitu mengetahui mengenai fungsi kewujudan sebuah agensi keselamatan di negara ini yang bekerja keras membanteras segala jenayah di laut seperti jenayah lanun, pencerobohan nelayan asing dan penyeludupan dadah iaitu Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia).

Dalam usaha untuk mengetengahkan skop pekerjaan yang dilakukan oleh anggota Maritim Malaysia, agensi itu telah menganjurkan pertandingan menembak senjata kecil bersama pihak media pada 30 Oktober lalu.

Pertandingan yang julung-julung kali dianjurkan oleh agensi itu berlangsung di Lapang Sasar Majlis Sukan Negeri, Mantin, Negeri Sembilan. Sebanyak 80 pengamal media daripada 20 agensi media tempatan turut serta pada acara itu.

Ketua Pengarah Maritim Malaysia, Laksamana Datuk Mohd. Amdan Kurish memberitahu, objektif utama pertandingan tersebut ialah untuk memberi kefahaman mengenai tugas dan tanggungjawab yang dijalankan oleh agensi itu kepada pihak media.

"Banyak berita kejayaan Maritim Malaysia membanteras jenayah di perairan telah muncul di media tempatan. Namun, adakah mereka tahu tentang tugas kami di laut? Menerusi pertandingan ini, saya berharap pihak media mendapat informasi mengenai tugasan kami," ujar beliau semasa sesi penutup pertandingan itu.

Untuk pertandingan itu, pihak Maritim Malaysia telah menyediakan senjata kecil jenis Glock 19 untuk dua kategori iaitu kategori tembakan pada sasaran sejauh 15 dan 20 meter.

Senjata kecil buatan Austria itu menggunakan 19 butir peluru dalam setiap kelongsong. Untuk kedua-dua kategori yang dipertandingkan, hanya 10 butir peluru diisi dalam kelong.

Bagi seorang wartawan, Nor Adila Abdul Kadir, 26, ia merupakan kali pertama dia memegang senjata dan gugup apabila melepaskan setiap das tembakan.

"Ini merupakan langkah terbaik pihak APMM untuk memberi pendedahan mengenai skop pekerjaan mereka. Saya tidak pernah tahu bahawa Maritim Malaysia juga menggunakan senjata api dalam pekerjaan harian mereka," ujarnya ketika ditemui.

Pertandingan itu dimenangi oleh pasukan Maritim Malaysia bersama Ketua Pengarah. - MUHAMMAD AYMAN GHAFFA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved