Isnin, 5 November 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Mesej dakwah Maher Zain

Posted:

Mesej dakwah Maher Zain

SEBELUM ini penulis hanya berkesempatan mendengar dendangan lagu-lagunya yang menjurus kepada genre spiritual dan kerohanian.

Bait-bait lirik dengan melodinya kedengaran sangat jujur. Seolah-olah ia lahir dari jiwa tulus penyanyinya membuatkan mesej dakwah yang disampaikan mudah meresap ke dalam hati pendengar.

Maher Zain antara nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi kepada pencinta muzik negara. Dua tahun lalu, nama jejaka keturunan Lebanon yang dibesarkan di Sweden itu mula menjadi sebutan dalam kalangan peminat Malaysia.

Sudah melahirkan dua album iaitu Thank You Allah pada tahun 2009 dan Forgive Me pada bulan April lalu, populariti bapa kepada seorang cahaya mata bernama Aya Zain itu semakin melonjak naik. Malah, populariti menjadi satu fenomena dalam dunia hiburan Islam antarabangsa.

Pemegang Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Aeronautik yang pernah bekerja sebagai penerbit muzik itu memberitahu, dia tidak pernah terfikir untuk menjadi penyanyi sebelum ini.

"Dahulu saya jauh daripada Islam kerana tidak mempraktikkannya dalam cara hidup seharian. Setelah tersedar dalam belenggu kelalaian dan mula mempelajari Islam, saya tidak mahu anak muda lain 'tersasar' seperti saya.

"Jadi, saya mahu kongsikan apa yang dipelajari melalui muzik untuk mengajak mereka ke arah kebaikan. Saya melihat cara ini lebih mudah untuk diterima dengan meluas," katanya sambil menyifatkan karyanya tidak hanya menekankan ajaran Islam, bahkan sarat dengan nilai kemanusiaan, kehidupan dan kekeluargaan.

Baginya, muzik merupakan bahasa antarabangsa kerana ia 'berbicara' dengan semua orang tanpa mengira bangsa, agama dan budaya.

"Jika anda menghasilkan muzik yang bagus, mereka akan mendengar dan menghayati bait-bait lirik yang penuh dengan inspirasi.

"Saya menerima maklum balas baik daripada orang bukan Islam daripada pelbagai latar belakang, budaya, agama dan usia," ujarnya yang mempunyai lima juta pengikut di laman sosial Facebook pada masa ini.

AURA Maher Zain membuatkan para peminat setia sanggup turun padang menghadiri konsert penyanyi kesayangan mereka itu.


Rahsia populariti Maher Zain

Apakah yang membuatkan Maher Zain meraih populariti mendadak hingga menjadi fenomena umat Islam seluruh dunia?

Tidak berniat melontarkan soalan berbaur provokasi, penulis bertanya: "Apa istimewanya anda sehingga mampu mencetuskan fenomena? Peminat terima anda kerana wajah yang kacak atau kualiti lagu-lagu yang dihasilkan?"

Dengan nada tenang, Maher Zain yang turut berlakon dalam siri drama televisyen Indonesia bertajuk InsyaAllah, Ada Jalan memberitahu, segalanya akan mustahil tanpa keredaan Allah.

"Di sebalik sesuatu kejayaan bergantung kepada beberapa elemen. Perlu ada kerja keras, dedikasi, matlamat dan pasukan yang sangat komited menyokong apa yang anda lakukan. Tanpa sumbangan besar mereka, siapalah saya.

"Ia sebenarnya satu pakej. Anda mungkin ada suara, tetapi tiada lagu yang bagus atau punya lagu bagus, tetapi tidak mempunyai suara sedap dan sebagainya," katanya yang tidak pernah lekang dengan senyuman.

Ujarnya, segala yang hebat itu datangnya daripada Allah. Sebenarnya Maher Zain tidak pernah melakukan sebarang promosi atau datang ke Malaysia sebelum ini. Seseorang telah memainkan lagu-lagunya di sini dan ia terus mendapat sambutan ramai sekali gus melakar fenomena.

Maher Zain memberitahu, dia selesa dan tidak menghadapi masalah menyanyikan lagu dalam bahasa Melayu kerana sebutan vokalnya hampir sama dengan bahasa yang dituturkannya iaitu bahasa Sweden. Bagaimanapun, ujarnya bahasa Turki dianggap paling sukar untuk dituturkan beliau.

Menyedari bahawa populariti yang dikecapinya akan ada pasang surutnya, Maher Zain sudah bersedia menempuh fasa tersebut.

Andai jodohnya dengan industri muzik tidak lama, dia memasang impian membuat sesuatu yang dekat dengan kanak-kanak kerana baginya mereka adalah penentu masa depan.

Seperti lagu-lagunya yang sarat dengan mesej dan nilai-nilai positif, Maher Zain sempat menitipkan pesan buat para peminatnya di negara ini.

"Sentiasa tekankan nilai positif dalam diri dan anggaplah esok anda menempuh hari baharu, walaupun hari ini anda berdepan dengan kesukaran. Sentiasa bersedia menempuh hari esok dan cuba menjalani kehidupan dengan lebih baik.

Sambutan memberangsangkan terhadap penjualan album Thank You Allah membolehkan Maher Zain mendapat Anugerah Platinum.


"Saya suka untuk berkongsi falsafah yang menjadi pegangan hidup saya kini iaitu Live your life as if you will live forever, live for akhirah as if you will die tomorrow. Percayalah, anda akan menjadi lebih bahagia," ujarnya.

Suram kerana kurang promosi

Posted:

Suram kerana kurang promosi

INILAH lima anggota asal Raihan yang menjadi peledak fenomena nasyid pada pertengahan tahun 90-an (dari kiri) Allahyarham Azahari Ahmad, Che Amran Idris, Nazrey Johani, Amran Ibrahim dan Abu Bakar Mohd. Yatim.


SURAM. Mungkin itulah gambaran yang paling tepat diberikan kepada muzik nasyid tempatan mutakhir ini.

Tahun 1996 hingga 2005 merupakan era kegemilangan muzik nasyid tempatan bermula dengan kemunculan kumpulan Raihan, Hijjaz, Rabbani, In-Team, Unic, NowSeeHeart dan banyak lagi. Bagaimanapun, nama-nama tersebut semakin jarang kedengaran.

Jika dulu, pelbagai lagu nasyid menjadi siulan anak-anak muda kerana kerap kali diputarkan di corong radio dan televisyen, kini demam K-Pop jauh mengatasi fenomena nasyid tempatan.

Malah, jika dilihat pelantun lagu nasyid dari luar negara juga diberi sambutan lebih meriah berbanding kumpulan nasyid tanah air.

Adakah muzik nasyid tempatan hari ini semakin hilang taring dan tidak lagi mendapat tempat di hati peminat?

"Suram bukan kerana tiada lagi kumpulan-kumpulan baharu yang memeriahkan arena nasyid tanah air, tetapi kesuraman itu berlaku kerana kita kurang dari segi publisiti," kata Isman Nadim Isam yang merupakan ketua kumpulan Hijjaz ketika dihubungi baru-baru ini.

Kata Isman, genre tersebut yang membawakan lagu-lagu spiritual, motivasi dan inspirasi sebenarnya cukup meriah dalam kalangan pencinta nasyid.

Bagaimanapun akui beliau, hanya beberapa kumpulan nasyid yang dikenali umum kini antaranya Raihan, Rabbani, Hijjaz dan In-Team.

Dipintas artis luar

Adakah kemunculan artis-artis luar seperti Maher Zain dan Sami Yusuf menjadi punca artis nasyid tempatan ketandusan populariti?

Isman tidak melihat perkara tersebut sedemikian, sebaliknya beliau menyifatkan kehadiran artis nasyid luar suatu perkembangan positif kerana ia mengembalikan semula ingatan orang ramai kepada muzik genre nasyid.

"Kita perlu lihat perkara ini dari sudut positif. Kehadiran mereka akan membuatkan lebih ramai khalayak tidak kira latar belakang mengenali irama nasyid.

"Benar, artis-artis luar negara yang sealiran lebih menonjol berikutan publisiti meluas yang diberikan kepada mereka, tetapi jujurnya vokal mereka biasa-biasa sahaja," katanya sambil menyifatkan artis nasyid tanah air mempunyai kualiti yang setaraf dengan artis antarabangsa, malah lebih baik.

Sebagai contoh, Konsert Bahasa Terindah menampilkan Opick, Mu'adz Dzulkefly, Mawi dan Hijjaz berlangsung di Esplanade, Singapura pada 7 September lalu telah mendapat sambutan hangat.

Mungkin ramai yang tidak sedar nasyid, lagu-lagu berunsurkan ketuhanan, dakwah dan sealiran dengannya membantu pembentukan sahsiah kehidupan anak-anak muda.

"Kita mahu lahirkan generasi muda berketerampilan, penuh nilai-nilai murni jauh daripada masalah sosial yang kian meruncing, tetapi ada stesen-stesen radio dan saluran televisyen melakukan sebaliknya.

"Kenapa ia dibenarkan? Pihak-pihak yang bertanggungjawab perlu lakukan sesuatu untuk mengawal kandungannya. Adalah lebih baik memberikan dana berbentuk geran kepada pengkarya muzik seperti kami bagi meningkatkan siasah anak-anak muda kini melalui hiburan pembentukan jiwa," ujarnya.

Kata Isman lagi, stesen radio khusus seperti IKIM.fm sahaja tidak cukup jika tidak disokong dengan alternatif lain.

"Bukanlah tidak ada sokongan langsung tetapi ia hanya ketara pada musim tertentu seperti ketika sambutan Maulidur Rasul, Maal Hijrah dan sebagainya," jelas Isman.

Sungguhpun begitu, Isman memuji langkah Kementerian Belia dan Sukan yang memberi ruang kepada kumpulan-kumpulan nasyid turut sama dalam aktiviti-aktiviti melibatkan belia.

Dalam pada itu, Wan Mohd. Farhan Wan Zakaria, 24, yang meminati nasyid berkongsi pendapat serupa dengan Isman.

Bekas vokalis kumpulan nasyid Universiti Putra Malaysia, Nahwan Nur pula berpendapat, nasyid di Malaysia sudah semakin berkembang, cuma ia tidak dipromosikan oleh media cetak dan elektronik.

"Bagi saya, lagu-lagu yang dibawa oleh Maher Zain mempunyai kekuatan dari segi melodi yang menarik perhatian pendengar, senang dihafal, santai dan universal.

"Ini bukan bermakna saya tidak menghargai nasyid tempatan. Artis-artis nasyid kita ramai yang bagus. Mereka hanya dikenali dalam kelompok peminat mereka sendiri iaitu dalam kalangan penuntut universiti dan pelajar sekolah," katanya.

Baginya, penciptaan lagu dan kualiti vokal yang dihasilkan oleh penggiat nasyid di negara ini sangat membanggakan.

"Mungkin label nasyid yang digunakan menyebabkan kumpulan nasyid di negara ini tidak mampu menembusi pentas antarabangsa.

"Sebaiknya jangan melabelkan muzik dan bawa imej lebih universal asalkan ia tidak keluar daripada landasan Islam," ujarnya. - NURUL IZZA ROSLY

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved