Sabtu, 6 Oktober 2012

Kosmo Online


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online


PPM rampas barang elektrik cuba diseludup

Posted:

PPM rampas barang elektrik cuba diseludup

06/10/2012 7:54pm

TAWAU – Pasukan Polis Marin (PPM) merampas pelbagai barangan elektrik, dipercayai cuba diseludup masuk ke Tawau, di kawasan pesisir Batu-Batu, Sabindo di sini hari ini.

Pemangku Pegawai Pemerintah PPM Tawau, ASP Krishnan A/L Ramasamy berkata, barangan itu, termasuk dua set penerima satelit digital, daripada sebuah lori kontena dalam Op Payung di kawasan Batu-Batu pada 10.35 pagi.

"Kesemua barangan dan sebuah lori kontena itu dianggarkan bernilai RM130,315. Siasatan awal mendapati barangan itu dibawa masuk secara seludup dari negara jiran," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, pihaknya turut menahan dua lelaki, seorang daripadanya rakyat tempatan, berumur lingkungan 24 hingga 44 tahan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 135 (1)(d) Akta Kastam. – BERNAMA

Persepsi awam jadi cabaran besar kepada polis

Posted:

Persepsi awam jadi cabaran besar kepada polis

06/10/2012 6:32pm

KUCHING – Persepsi awam berikutan kebimbangan orang ramai daripada menjadi mangsa jenayah masih merupakan cabaran besar kepada pasukan polis di negara ini, kata Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani.

Beliau berkata, usaha untuk mengubah pemikiran orang ramai adalah suatu cabaran kerana mereka menuntut polis menjadi penguat kuasa undang-undang yang berorientasi komuniti, walaupun menangani suspek yang berpotensi melakukan jenayah merupakan 10 peratus sahaja daripada tugas penguat kuasa.

"Anggota dan pegawai polis digalak menunjukkan imej tegas tetapi bertimbang rasa sejajar dengan perubahan masa yang telah menunjukkan impak positif daripada segi menurunnya indeks jenayah seperti dilaporkan khususnya di Sarawak dengan kes-kes berkurangan kepada 6,853 daripada Januari hingga Ogos tahun ini berbanding 7,411 kes bagi tempoh yang sama tahun lepas," katanya.

Beliau berkata demikian dalam majlis Dialog Media Sarawak 2012 yang dirasmikan oleh Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang di sini, hari ini.

Semasa membentangkan kertas kerja bertajuk "Senario Jenayah di Sarawak: Isu dan Cabaran", beliau berkata, aliran menurun dalam indeks jenayah itu menunjukkan kes-kes harian juga berkurangan kepada 28 bagi tempoh lapan bulan pertama tahun ini berbanding 30 kes dalam tempoh yang sama di negeri ini tahun lepas, yang berada pada kedudukan kesembilan di seluruh negara berbanding dengan 101,295 kes di seluruh negara daripada 112,000 kes. – BERNAMA

TSG naik status kepada pasukan pro continental

Posted:

TSG naik status kepada pasukan pro continental

06/10/2012 4:34pm

KUALA TERENGGANU, 6 Okt (Bernama) — Pasukan Terengganu Pro Asia Cycling Team (TSG) mendapatkan suntikan semangat apabila bakal dinaikkan taraf status "pro continental" (prokontinental) tahun depan, kata ketua pegawai eksekutifnya, Hadi Hasan.

Beliau berkata, kenaikan status pasukan benua itu adalah berikutan pencapaian gelaran juara benua dengan mengumpul 500 mata sepanjang penyertaan dalam pelbagai kejohanan tahun lepas.

"Pada kejohanan tahun depan, TSG berazam untuk mengekalkan kejuaraan itu sekali lagi," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, sesuai dengan kenaikan status itu juga TSG, yang ditubuhkan tahun lepas itu, akan menambah jumlah pelumba daripada 12 orang kepada 14 orang seperti yang disyaratkan.

Hadi berkata, pasukan itu juga sedang mencari beberapa pelumba baru dari dalam atau luar negara bagi persediaan menghadapi jelajah Le Tour de Langkawi (LTdL) tahun depan. – BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved