Jumaat, 4 November 2011

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Serlah falsafah Das Auto

Posted:

Serlah falsafah Das Auto

Serlah falsafah Das Auto

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

KALAU tidak silap, konvoi anjuran Volkswagen Group Malaysia (VGM) baru-baru ini adalah yang paling besar. Ia melibatkan 40 unit kenderaan pelbagai model keluaran Volkswagen (VW) menuju ke Pulau Pinang. Kru televisyen, wartawan akhbar, majalah dan blogger, semua ada. Meriah betul.

Saya juga tidak dapat nafikan bahawa gimik itu memang menjadi. Buktinya, ramai yang perasan tentang kehadiran model baharu Volkswagen itu.

Sebenarnya, ia bukan sekadar konvoi dan memandu uji tiga tawaran terbaharu VGM. Tetapi aktiviti tersebut dibuat selari dengan pelancaran model sedan Jetta dan Passat, serta kenderaan pelbagai guna (MPV) pertama VW ke pasaran tempatan, Cross Touran di Hotel Hard Rock, Pulau Pinang.

Sebelum timbul sebarang spekulasi, ingin saya jelaskan di sini bahawa semua model tersebut adalah unit yang diimport sepenuhnya (CBU). Jetta datang dari Mexico, manakala Passat dan Cross Touran dikilang di Jerman.

Jadi, ia bukanlah model CKD hasil daripada perjanjian usahasama eksklusif antara pihak Volkswagen AG dan DRB-HICOM Bhd. pada Disember tahun lalu.

Saya ada bertanya mengenai perkembangan usahasama tersebut. Malangnya tiada ada apa yang boleh dikongsikan di sini. Pihak VGM lebih selesa berdiam diri dan mungkin membiarkan masa yang menentukan segalanya. Kalau diikutkan jadual, produksi pertama bakal keluar pada Disember depan.

Jetta

Perjalanan menuju ke Pulau Pinang dimulakan dengan memegang stereng sedan Jetta. Jika sebelum ini Jetta berkongsi platform, enjin, transmisi dan pelbagai sistem mekanikal yang lain dengan model hatchback Golf, kali ini ia dibina secara individual sepenuhnya.


PASSAT sesuai untuk mereka yang mementingkan aspek kemewahan.


Dikelaskan dalam segmen C, Jetta mempunyai enjin paling kecil dalam kelasnya kalau dibandingkan dengan Honda Civic, Toyota Altis atau Mazda3. Namun, enjin 1.4 liter TSI yang pernah memenangi anugerah enjin terbaik dunia dua tahun berturut-turut (2009 & 2010) itu memang mengagumkan.

Sedan itu terasa ringan. Kuasa enjin yang mencecah 160PS disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear berkembar Direct Shift Gearbox (DSG) tujuh kelajuan. Sama ada anda menggunakan paddle shifter atau mengabaikannya sepanjang pemanduan, kuasa yang diberi tetap memuaskan.

Tanpa sedar, jarum kelajuan sudah jauh melepasi had sepatutnya. Kereta itu juga membuktikan bahawa kelajuan siling 110 kilometer sejam (km/j) sudah menjadi terlalu perlahan.

Tahap NVH yang ditawarkan Jetta cukup bagus. Ditambah dengan kuasa membrek yang meyakinkan, jangan salahkan siapa-siapa jika anda tidak mampu menahan diri dan memecut sepanjang perjalanan.

Passat



Selepas menikmati makan tengah hari di Ipoh, saya berpindah kereta dengan memandu Passat. Selama ini, pasaran tempatan diperkenalkan terlebih dahulu dengan model lebih mewah iaitu Passat CC. Bersaing secara langsung dengan model sedan eksekutif seperti Honda Accord, Toyota Camry, Nissan Teana atau Ford Mondeo, ia dibekalkan dengan enjin 1.8 TSI.

Memiliki tubuh lebih besar dan output enjin yang sama dengan enjin 1.4 TSI (160 PS), anda boleh agak bahawa ia terasa sedikit berat. Tetapi ia memang kena dengan karekter pemiliknya yang terdiri daripada golongan yang bukan lagi jenis suka memecut tidak tentu pasal. Apa yang pasti, Passat menawarkan pemanduan yang releks dan menyenangkan.

Sudah memasuki generasi ketujuh, Passat mempamerkan kematangan pada setiap inci penghasilannya. Rekaan luarannya tidak bersifat berlebihan-lebihan. Ruang dalamannya pula menawarkan kemewahan sewajarnya yang harus ada dalam model segmen sebegini.

Cross Touran

Keesokan harinya, saya pulang dengan memandu model MPV yang disifatkan sebagai antara paling laris di pasaran Eropah. Cross Touran bukan sekadar sebuah MPV, tetapi perkataan Cross itu juga merujuk kepada elemen SUV yang diadun ke dalam model tersebut.

Cross Touran berkapasiti tujuh tempat duduk. Biarpun begitu, ia hanya dikuasakan oleh unit enjin bersesaran 1.4 liter TSI.

Sama dengan apa yang ada pada model Golf, Scirocco dan Jetta, bagaimanapun enjin tersebut telah menerima talaan yang menyebabkan ouputnya sedikit rendah. Lebih tepatnya, 140PS, kurang 20PS berbanding model-model yang saya sebutkan tadi.

Kenapa? Volkswagen memberi alasan bahawa Cross Touran merupakan kenderaan keluarga, jadi ia tidak perlu bertindak seperti jentera untuk berlumba di atas jalan raya. Satu lagi sebab, talaan untuk mendapatkan lebih kuasa adalah mahal. Maka, tindakan mengurangkan janaan kuasa tersebut adalah untuk merendahkan sedikit harganya.

Walaupun kecil, jangan pandang kemampuan enjin itu sebelah mata. Tidak dapat dinafikan ada masanya anda akan berasa Cross Touran seakan-akan tidak berkuasa untuk memecut atau memotong kenderaan lain. Pada ketika itulah penukaran gear secara manual menerusi paddle shifter benar-benar membantu.


PRAKTIKALITI dan aksesori yang boleh anda dapati pada model MPV Cross Touran.


Malah, kecekapan gear dapat ditukar dengan pantas juga membuatkan pemanduan terasa semakin menyeronokkan. Biarpun memiliki kerangka badan kotak dan tinggi, kestabilannya boleh dipuji. Olengan tubuhnya adalah minimum dan melepasi ekspektasi saya.

Cross Touran hadir dengan pelbagai aksesori yang pasti anda hargai. Antaranya, bumbung suria yang besar dan membolehkan cahaya semula jadi tembus ke dalam kabin. Jika ia dibuka sepenuhnya, penghadang angin disediakan bagi mengelakkan angin daripada menghuru-harakan keadaan di dalam kabin.

"Kami ingin menawarkan produk kelas dunia pada harga yang berpatutan. Inilah Das Auto atau The Car yang kami lihat di Volkswagen," kata Pengarah Urusan VGM, Ricky Tay.

Ketiga-tiga model itu sudah boleh anda lihat secara dekat di mana-mana bilik pameran VW di seluruh negara.

Selepas tiba dan menyerahkan kunci di bilik pameran VW di Glenmarie Shah Alam, saya ada satu kesimpulan. Orang Jerman memang pandai buat kereta.

Full content generated by Get Full RSS.

Mitsubishi Pajero Exceed

Posted:

Mitsubishi Pajero Exceed

Mitsubishi Pajero Exceed

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN


PENAMPILAN Pajero yang moden dan tetap kekal dengan imej rugged.


SUV bersaiz besar bukan untuk semua orang. Selain harganya yang mahal, tidak ramai juga yang sanggup membayar kos cukai jalannya yang tinggi setiap tahun. Biarpun begitu, permintaan terhadapnya tetap ada. Atas sebab itu jugalah, banyak pengeluar yang terus menawarkan produk tersebut walaupun jumlah jualan bulanannya tidaklah sebesar mana.

Kini, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa segmen itu dilihat lebih dimonopoli oleh tawaran daripada jenama Eropah yang menekankan aspek kemewahan. Volvo tampil dengan Volvo XC90. Sementara BMW kekal popular bersama X5. Itu belum dikira dengan model-model seperti Mercedes-Benz ML350, Volkswagen Toureg, Audi Q7 atau Porsche Cayenne.

Pesaing dari Jepun nampaknya tidak mahu ketinggalan. Jadi, para pengguna boleh memilih beberapa model yang ditawarkan. Walaupun pilihannya agak terhad, misalnya Mazda CX9, Nissan Murano dan Lexus RX350, ia tetap mempunyai peminatnya tersendiri.

Kalau diikutkan, segmen SUV sebegitu sudah ada sejak tahun 1980-an lagi di Malaysia. Waktu itu, model-model seperti Isuzu Trooper dan Mitsubishi Pajero cukup terkenal.

Kalau memandunya, anda sudah boleh dikelaskan sebagai tauke balak atau kontraktor yang berjaya. Kedua-dua model itu disaingi rapat oleh Toyota Land Cruiser yang turut pernah dipasang dalam negara (sama seperti Mitsubishi Pajero).

Pemilikan Trooper, Land Cruiser dan Pajero juga dilihat menjadi satu trend ketika itu. Nasib Pajero nampak lebih baik apabila banyak agensi kerajaan menjadikannya sebagai kenderaan rasmi mereka.

Saya sendiri pernah berulang-alik menaiki Pajero untuk pergi menghadiri tugasan ketika bekerja di Radio Televisyen Malaysia (RTM) satu ketika dahulu. Memanglah Pajero itu tidak seselesa kebanyakan model SUV yang saya sebutkan tadi, tetapi ia tidak pernah kalah kalau terpaksa meredah laluan sukar termasuklah memanjat pembahagi jalan jika keadaan memaksa.


BUMBUNG panoramik yang boleh dibuka dan ditutup dengan hanya menekan satu butang.


Cukai import tinggi

Populariti Pajero seakan terhenti seketika pada pertengahan tahun 1990-an. Antara punca utamanya ialah apabila kerajaan mula mengenakan cukai cukai import yang tinggi ke atas kenderaan pacuan empat roda.

Tiada pilihan, banyak pengeluar termasuk Mitsubishi terpaksa memberi fokus kepada segmen lain terutama sedan bagi memastikan kelangsungan jenama di pasaran yang mencabar ini.

Tanpa disangka-sangka, pengedar kenderaan Mitsubishi di Malaysia, Mitsubishi Motors Sdn. Bhd. (MMM) melancarkan generasi keempat Pajero pada lewat tahun 2010.

Jangan keliru dengan model Pajero Sport pula. Pajero Sport menggunakan platform dan enjin diesel yang sama dengan trak pikap Triton, malah saiznya juga lebih kecil.

Sedangkan Pajero merupakan satu 'makhluk' berbeza. Ia memiliki sejarah dan senarai kemenangan yang panjang dalam perlumbaan Rali Dakar. Diimport sepenuhnya dari Jepun, Pajero varian Exceed itu didatangkan dengan enjin petrol 3.8 liter V6.

Kuasa yang mampu dijananya mencecah 250PS, sementara tork maksimumnya ialah 329Nm. Tekan sahaja pedal minyak, kuasanya boleh dirasai secara serta-merta walaupun pada mata kasarnya, kenderaan itu nampak begitu besar.

Penghasilan kuasa itu diagih sebaiknya oleh kotak gear automatik lima kelajuan INVECS-II bersama ciri Sports Mode. Memandangkan enjinnya yang besar, janganlah anda terlalu berharap ia boleh memberi penjimatan minyak secara tidak munasabah.

Pajero mengekalkan penampilan tubuhnya yang berkotak-kotak. Nampak sangat rugged dan maskulin, jurutera Mitsibishi berjaya mengekalkan ciri asas sebuah Pajero dan menyuntik elemen moden kepadanya.


UNIT audio Rockford Acoustic Design menawarkan kualiti audio yang memuaskan.


Jika bahagian hadapan kelihatan gagah dengan padanan lampu utama HID, bampar dan gril radiator, penampilan bahagian belakang Pajero menyerlah menerusi penutup tayar serta gugusan lampu dalam perumah berwarna jernih.

Masuk ke dalam kabin, Pajero menawarkan ambien mewah menerusi tempat duduk dibalut kulit berwarna hitam, kemasan kayu pada stereng, papan pemuka dan perumah tuil gear.

Bagi memberikan kualiti hiburan terbaik, jentera itu dipasang dengan sistem audio Rockford Acoustic Design bersama 12 unit pembesar suara. Pemandu juga dibekalkan dengan pelbagai maklumat berguna seperti penggunaan bahan api, kompas, suhu luar kabin dan mamcm-macam menerusi paparan digital yang terletak di bahagian atas unit audio.

Beberapa hari memandu Pajero, cuma ada satu yang saya tidak gemar mengenainya. Mentang-mentang tubuhnya besar, setiap sudutnya dipasang dengan alat pengesan.

Memang bagus supaya anda tidak mencalarkan kereta mahal itu, tetapi kalau ia tetap berbunyi dengan kuat ketika mahu keluar dari kawasan parkir yang sempit, ia pastinya menjengkelkan dan boleh membuatkan sesiapa sahaja menjadi panik.

Walaupun sarat dengan peralatan dan berpenampilan mewah, Pajero tetap berpegang dengan DNAnya yang maskulin serta tidak gentar untuk meredah apa jua bentuk laluan yang terbentang di hadapannya.

Full content generated by Get Full RSS.

Volkswagen GT up!

Posted:

Volkswagen GT up!

Volkswagen GT up!

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


KERETA konsep ini mendapat perhatian meluas sewaktu Frankfurt Motor Show 2011 baru-baru ini.


BOLEH dikatakan setiap pengeluar kenderaan massa mempunyai kereta rakyat. Ia merujuk kepada kereta yang murah, praktikal dan tahan lasak.

Antara contoh model sebegitu ialah Proton Saga, Perodua Kancil, Honda Civic, Toyota Corolla, Volkswagen Beetle dan MINI.

Namun, seiring dengan penjenamaan dan reputasi yang diraih, model-model itu (kecuali Saga) menjadi tidak masuk akal dari segi teknologi dan paling penting, harganya.

Model yang dahulunya menggunakan konsep binaan yang mudah sekarang semakin rumit dengan sistem elektronik dan pelbagai teknologi canggih, hinggakan harganya sudah tidak mesra golongan marhaen.

Disebabkan oleh strategi pemasaran dan peredaran zaman juga, ada nama asal sesebuah model terus dibuang. Kancil kini dinamakan Viva, Corolla pula ditambah namanya dengan Altis.

Lebih dahsyat Beetle dan MINI. Jentera itu sudah menjadi jenama premium dan jauh lari daripada konsep asal pembinaannya sebagai kereta rakyat. Civic pula bukan lagi kereta biasa-biasa tetapi sudah jadi kereta golongan eksekutif berada.

Berikutan senario itu, maka muncullah satu vakum dalam pasaran kenderaan murah. Sudah namanya orang berniaga, peluang yang ada itu harus direbut. Justeru, pengeluar-pengeluar tadi menghasilkan pula model baru bagi mereplika kejayaan model-model terdahulu.

Honda menghasilkan City, Toyota dengan Vios dan Volkswagen (VW) dengan model terbaharu up!. Walaupun di negara kita harga City dan Vios terletak kemas dalam kategori mahal, namun hakikatnya tiada model lain yang lebih murah di dalam barisan produk kedua-dua syarikat tersebut.

Harganya tinggi kerana polisi cukai kerajaan. Namun secara peribadinya, saya lebih kecewa dengan VW dan BMW yang kini memiliki MINI. Mereka telah secara sengajanya menolak model kegemaran sedunia iaitu Beetle dan Cooper ke dalam pasaran premium.

Semangat Beetle klasik

Lebih kurang 20 tahun lalu, seorang saudara saya mempunyai sebuah model MINI. Sementara jiran saya yang kerjanya membaik pulih komputer secara sambilan pula memiliki Beetle. Bukan setakat Beetle, malah dia juga mempunyai sebuah VW Combi.

Dengan harga terkini yang berlegar-legar pada ratusan ribu ringgit, tidak hairanlah jika model-model tersebut tidak lagi mampu dicapai oleh orang-orang biasa.

Namun baru-baru ini VW dilihat sebagai cuba untuk melihat ke belakang dengan memperkenalkan model up!.

Model itu saya kira mengambil kembali semangat Beetle klasik yang ringkas. Harganya pula bermula dari bawah paras GBP8,000 (RM40,074) suatu yang saya kira masih lagi mesra rakyat.

Up! sebenarnya merupakan sebahagian daripada siri model Volkswagen Group New Small Family. Memandangkan VW adalah syarikat induk kepada pengeluar lain seperti SEAT dan Skoda, maka masing-masing mempunyai versi up! yang tersendiri iaitu Mii dan Citigo.


ENJIN TSI bersesaran 1.0 liter ini mampu menjana kuasa sehingga 100PS.


Selain itu, VW turut hadir dengan model konsep GT up!. Model itu adalah varian berprestasi up! yang dikatakan diinspirasikan daripada model Golf GTI.

GT up! mempunyai penggayaan sporty dengan gril sarang lebah yang lebar serta ekzos berkembar pada kiri dan kanan bampar belakang. Gril yang lebar pada up! adalah lebih besar berbanding model up! standard yang berfungsi untuk lebih udara memasuki bahagian enjin yang dikatakan berpotensi untuk mencapai lebih 100PS.

Bahagian bamparnya yang luas pula diposisikan salur yang berfungsi untuk mengalirkan udara bagi menyejukkan brek hadapan. Pada salur masuk udara tersebut dipasangkan pula lampu LED siang hari (daytime running lights).

Tema sporty GT up! diteruskan pada pintu belakang yang diwarnakan hitam kilat, roda aloi bersaiz 17 inci dengan tayar lebar bersaiz 195mm. Bagi menambah tahap kestabilan, kereta dipasangkan spoiler bumbung. Sementara peresap (diffuser) belakang pula dikombinasikan sekali dengan muncung ekzos berkembar.

Ruang kabin GT up! tidak kalah ciri sportynya. Tempat duduk penumpang dan pemandu mempunyai warna antrasit (arang batu) yang dikontrakan dengan panel tengah bercorak kotak-kotak warna biru dengan bayangan model GTI.

Papan pemuka yang berwarna hitam kilat pula turut dikontrakan dengan bulatan berwarna biru pada corong penyaman udara, manakala pemandu pula disediakan stereng tiga jejari yang dibalut kulit.

Kepada mereka yang berminat, masih tidak pasti sama ada up! akan dibawa masuk atau tidak ke pasaran tempatan. Model GT up! pula hanyalah kereta konsep sahaja. Dengar kata, ia menerima respon hangat sewaktu dipamerkan di Pameran Kenderaan Frankfurt baru-baru ini.

Walau bagaimanapun, pelanggan di United Kingdom sudah boleh menempah varian up! tiga pintu bersesaran 1.0 liter. Harganya bermula kira-kira GBP7,995 bersamaan dengan RM40,100. Macam ini barulah kena dengan maksud Volkswagen iaitu kereta rakyat!

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved