Ahad, 6 November 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Diberi pampasan serendah RM22.20

Posted:

Diberi pampasan serendah RM22.20

Diberi pampasan serendah RM22.20

Oleh MANIRAH OTHMAN
manirah.othman@kosmo.com.my

SEBAHAGIAN daripada 22 pekerja Terengganu Agrotech mengadakan demonstrasi aman di Gong Badak, Terengganu semalam.


KUALA TERENGGANU - Ketika umat Islam di seluruh dunia menyambut Hari Raya Korban, 22 daripada 70 kakitangan anak syarikat kerajaan negeri, Terengganu Agrotech Development Corp. Sdn. Bhd. (TADC) tidak menyangka mereka turut menjadi 'korban' apabila diberhentikan kerja berkuat kuasa esok.

Alasan yang diberi pihak syarikat untuk membuang seorang pengurus, enam eksekutif dan selebihnya kakitangan kontrak itu ialah kerana syarikat mengalami kerugian dan melakukan penstrukturan semula.

Lebih malang, apabila ada di antara kakitangan yang mula berkhidmat sejak tahun 2006 itu diberikan faedah pemberhentian tidak setimpal apabila salah seorang daripada mereka diberi pampasan berjumlah RM22.20.

Bekas Pengurus Pembangunan Perniagaan dan Pemasaran syarikat berkenaan, Mohd. Razak Salih berkata, surat pemberhentian kerja bertarikh 1 November itu diserahkan kepada mereka Khamis lalu (3 November).

"Pemberhentian kami pula berkuat kuasa pada 8 November ini iaitu pada tarikh sepatutnya kami masuk kerja selepas cuti umum Hari Raya Aidiladha," katanya ketika ditemui bersama rakan-rakannya di Gong Badak dekat sini, kelmarin.

Menurut Mohd. Razak, penamatan perkhidmatan mereka oleh syarikat tidak dilakukan secara adil menyebabkan mereka kini hilang tempat bergantung dan mereka berharap campur tangan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said bagi membela nasib mereka.

Jelasnya, sebelum ini dia cuba berjumpa dengan Pengurus Besar dan Timbalan Pengurus TADC namun pada tarikh surat itu diserahkan kepada mereka dua individu berkenaan tidak kelihatan di pejabat mereka di Bangunan Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) di sini.

"Saya juga cuba menghubungi telefon bimbit mereka tetapi panggilan kami tidak dijawab," katanya yang turut menjelaskan mereka tidak tahu alasan sebenar mereka dipilih di antara lebih 70 kakitangan syarikat berkenaan untuk diberhentikan.

Katanya, dia cuba merujuk masalah mereka ke Jabatan Perusahaan dan dia diberitahu pemberhentian kerja seperti yang dilakukan ke atas mereka hanya boleh dilakukan jika mereka merupakan pekerja bermasalah.

Tambahnya, beliau berharap agar campur tangan Ahmad dapat menyelesaikan masalah tersebut memandangkan mereka mempunyai tanggungan tambahan dua bulan lagi sesi persekolahan baharu akan dibuka.

Full content generated by Get Full RSS.

Import sayur dari China

Posted:

Import sayur dari China

Import sayur dari China

ALOR SETAR - Kerajaan disaran mengimport sayur dari China bagi meringankan beban pengguna berikutan kenaikan harga barangan keperluan akibat krisis bekalan ekoran banjir besar di Thailand.

Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Datuk Yusof Ismail (gambar) berkata, Malaysia tidak boleh terus bergantung dengan Thailand kerana negara itu masih berdepan krisis bencana alam dan ia mungkin mengambil masa lama untuk pulih.

"Sebagai alternatif, kerajaan boleh membawa masuk bekalan sayur-sayuran dari China termasuk cili merah yang ketika ini mengalami kenaikan harga mendadak di pasaran tempatan malah saya difahamkan harga bekalan cili merah dari China agak murah dan rasional iaitu RM8 sekilogram (kg)," katanya di sini semalam.

Beliau mengulas laporan Kosmo! mengenai kesan yang dihadapi pengguna di utara Semenanjung apabila terpaksa membeli barangan keperluan harian yang mahal berikutan banjir di Thailand yang masih berlarutan.

Menurut Yusof, orang ramai tidak seharusnya menuding jari terhadap peniaga dengan kenaikan harga barang keperluan kerana peniaga juga berhadapan tekanan daripada pemborong yang menawarkan harga tinggi berikutan krisis bekalan.

Katanya, bagi memastikan masalah bekalan selesai, kerajaan menerusi Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) perlu memikirkan alternatif lain bagi menstabilkan harga sayur di pasaran tempatan.

Dalam pada itu, Yusof yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengimport, Pembekal Ikan dan Sumber Laut Malaysia memberitahu, kenaikan harga ikan di pasaran tempatan tiada kaitan dengan banjir di Thailand kerana kebergantungan negara terhadap hasil laut dari negara itu dan Indonesia adalah kecil iaitu 30 peratus.

Katanya, selain itu, sumber ikan dari Thailand bukan dari kawasan yang terjejas banjir seperti Bangkok sebaliknya dari wilayah Takbai dan Patani.

"Mungkin cuaca tidak menentu yang menyebabkan nelayan tempatan tidak ke laut menyebabkan hasil berkurangan. Justeru, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia perlu memantau isu ini bagi menyelesaikan masalah kenaikan harga yang membebankan pengguna," tegasnya.

Bagaimanapun, katanya, pemantauan Cake di beberapa pasar sekitar bandar raya ini mendapati harga ikan kembung iaitu jenis ikan yang menjadi pilihan rakyat masih terkawal iaitu antara RM5 dan RM8 sekilogram bergantung pada saiz.

Full content generated by Get Full RSS.

Tindakan disiplin

Posted:

Tindakan disiplin

Tindakan disiplin

KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mungkin mengenakan tindakan disiplin terhadap beberapa pegawai yang mendorong pembayaran awal dibuat bagi bekalan peralatan kesihatan yang belum diterima bernilai RM708,220.

Ketua Setiausahanya, Datuk Kamarul Zaman Md. Isa berkata, tindakan itu disyorkan sebuah jawatankuasa siasatan yang ditubuhkan pada 19 Mei lalu.

Laporan Ketua Audit Negara 2010 baru-baru ini mendedahkan pengurusan perolehan bagi peralatan Jabatan Rehabilitasi Hospital Queen Elizabeth di Kota Kinabalu, Sabah adalah tidak teratur apabila bayaran bagi perolehan tahun 2007 dibuat sebelum peralatan diterima.

"Jawatankuasa siasatan mengesyorkan pegawai-pegawai yang mengesahkan kesempurnaan bekalan yang diterima dikenakan tindakan disiplin kerana mengesahkan bekalan telah diterima secara sempurna dan mendorong bayaran dibuat bagi bekalan yang belum diterima melibatkan amaun RM708,220," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Dalam pada itu, beliau berkata, kementerian mengenakan denda RM2.196 juta terhadap kontraktor berhubung kelewatan penyerahan peralatan bagi perolehan Next Generation Communication System (NGCS) bertujuan menaik taraf sistem komunikasi di hospital dan institusi KKM.

Menurut beliau, kementerian mengeluarkan surat tuntutan bertarikh 27 Oktober 2011 berhubung denda berkenaan.

Pada pendapat Audit, perolehan NGCS tidak menguntungkan kementerian kerana sistem itu lewat disiapkan dan tidak dapat digunakan secara optimum di 13 hospital atau institusi.

Kementerian juga terpaksa membayar RM3.22 juta untuk perkhidmatan lesen yang tidak dapat digunakan. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved