Jumaat, 30 September 2011

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Teknologi kejuruteraan hibrid 111 tahun

Posted:

Teknologi kejuruteraan hibrid 111 tahun

Teknologi kejuruteraan hibrid 111 tahun

Oleh SHAWKATH AZDE

FERDINAND PORSCHE banyak menghabiskan masanya untuk membina sebuah kereta. Ciptaan pertamanya ialah sebuah kereta elektrik. Dikenali sebagai Lohner-Porsche, ia menjadi berita sensasi sewaktu dipertontonkan di Paris World Exhibition pada tahun 1900.

Lohner-Porsche menggunakan khidmat dua unit motor yang dipasang pada hab roda hadapan untuk menggerakkan kenderaannya itu. Ferdinand kemudian mengguna pakai idea tersebut untuk menghasilkan kereta lumba elektrik pacuan empat roda.

Inovasi Ferdinand terus dizahirkan. Kali ini, beliau memadankan dua buah enjin pembakaran dalaman dengan hab motor elektrik yang membenarkan tenaga elektrik disimpan di dalam bateri. Kereta tersebut dinamakan Lohner-Porsche Semper-Vivus. Inilah kereta hibrid pertama Porsche.

Abad ke-21 menyaksikan pembangunan lebih aktif jentera Porsche yang mesra alam sekitar. Syarikat automobil Jerman itu menunjukkan kesungguhan apabila memperkenalkan dua jentera hibrid iaitu 918 Spyder dan Cayenne S Hybrid sewaktu Geneva Motor Show 2010. Model Cayenne S Hybrid kemudiannya memasuki barisan pengeluaran.


JENTERA hibrid ini berupaya bergerak sejauh kira-kira dua kilometer dengan mod elektrik sepenuhnya. Kelajuan yang boleh dicapai pula mencecah 85km/j.


Selang setahun kemudian, di pameran yang sama, satu lagi model hibrid diperkenalkan iaitu Gran Turismo Panamera S Hybrid. Jentera empat pintu itu dilabel sebagai Porsche paling ekonomikal.

Model berkenaan baru sahaja dilancarkan dalam pasaran tempatan oleh Sime Darby Auto Performance Sdn. Bhd. (Sime Darby Auto). Turut sama dilancarkan ialah model Panamera Turbo S.

Panamera S Hybrid

Untuk makluman, Sime Darby Auto merupakan pengimport tunggal dan eksklusif kenderaan Porsche di Malaysia. Dengan tambahan dua model itu, anak syarikat Kumpulan Sime Darby itu kini menawarkan lapan varian Panamera.

Panamera S Hybrid dilengkapi enjin suntikan terus pengecas lampau 3.0 liter V6 dengan motor elektrik. Motor elektrik itu memainkan peranan sebagai penghidup (starter) dan generator.

Selain itu, motor berkenaan turut disambung pada bateri nickel metal hydride yang menyimpan cas-cas elektrik apabila kenderaan bergerak atau membrek. Bateri berkenaan ditempatkan di bahagian lantai ruang kargo.

Model hibrid itu berupaya meluncur (sailing) di laluan luar bandar dan lebuh raya pada kelajuan sehingga 165 kilometer sejam (km/j) tanpa menggunakan khidmat enjin pembakaran dalaman. Situasi ini hanya berlaku apabila tiada desakan kuasa diperlukan.


TURBO S merupakan varian yang paling berkuasa dalam siri Panamera.


Dalam situasi meluncur, operasi enjin dihentikan dan motor elektrik memainkan peranan sebagai generator dalam penjanaan kuasa elektrik.

Jika pemandu memijak pedal dalam situasi meluncur untuk memotong, enjin pembakaran dalaman akan dihidupkan dalam tempoh beberapa saat. Pada ketika ini, kelajuan enjin secara automatik menyamai kelajuan jentera (sebelum enjin dihidupkan).

Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby Auto, Arnt Bayer meletakkan sasaran minimum jualan Panamera S Hybrid adalah sebanyak sepuluh unit setahun dan lapan hingga sepuluh unit untuk Turbo S. Buat masa ini, pihaknya mempunyai sepuluh unit S Hybrid dan enam unit Turbo S.

"Kami berjaya menjual empat unit Turbo S dan tiga unit S Hybrid dalam tempoh dua bulan sebelum hari pelancarannya. Keluarga Panamera amat popular di negara ini.

"Siri ini menyumbang jualan sebanyak 22 peratus daripada keseluruhan model Porsche. Sebanyak 101 unit Panamera sudah dijual sejak pengenalannya pada akhir tahun 2009," jelas Arnt.

Panamera Turbo S

Prestasi, efisien, pemanduan dinamik dan keselesaan. Itulah empat elemen utama yang disuntik ke dalam varian Turbo S. Enjin yang digunakan adalah sama seperti model Panamera Turbo iaitu 4.8 liter V8 turbo berkembar.


DUA dari kiri: Pengurus Jualan Porsche Asia Pasifik, Hannes Ruoff Arnt, Pengarah Urusan Porsche Asia Pasifik, Christer Ekberg dan Pengurus Besar Jualan Asia Pasifik, Australia dan Jepun, Peter A. Hettich bersama dua model kereta Porsche iaitu Boxster Spyder (kiri) dan 911 GT3 RS 4.0 pada majlis pelancaran dua model Panamera di ibu negara, baru-baru ini.


Namun, Turbo S berupaya memberikan tambahan kuasa masing-masing 50hp dan tork 50Nm jika dibandingkan dengan varian Panamera Turbo.

Peningkatan prestasi itu dibantu oleh dua komponen iaitu penggunaan pengecas turbo dengan roda turbin titanium aluminium dan modifikasi kawalan enjin.

Penggunaan roda turbin itu mengurangkan berat turbin, manakala roda pemampat pula meningkatkan tindak balas enjin menjadi lebih pantas.

Sebelum ini, Sime Darby Auto hanya memasarkan model Panamera, Panamera S, Panamera Diesel, Panamera 4, Panamera 4S dan Panamera Turbo.

Nampaknya, Porsche yang sinonim dengan peneraju inovasi dalam kejuruteraan automobil sejak abad ke-19 tidak melupakan legasi Ferdinand. Ia nyata meneruskan warisan pembangunan teknologi hibrid Ferdinand Porsche.

Varian berprestasi Ford Fiesta

Posted:

Varian berprestasi Ford Fiesta

Varian berprestasi Ford Fiesta

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


BADAN model ini direndahkan dengan arca roda lebar yang dipadankan dengan roda aloi 17 inci. Kit badannya juga benar-benar agresif.


PENGELUAR kenderaan sekarang sedang sibuk dengan model global. Masing-masing mempertaruhkan model yang bukan sahaja untuk pembeli di Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) atau Asia Barat, tetapi ke seluruh dunia. Baik Jepun, Filipina, Bostwana atau mana-mana sahaja pasaran yang difikirkan berpotensi.

Jika anda menonton berita mengenai pergolakan negara Arab dan kini paling hangat di Libya, pasti ternampak yang tentera pemberontak menggunakan Mitsubishi Triton Lite dengan belakangnya dipasangkan senjata. Sangat cool!

Itu juga menunjukkan mengenai capaian global Mitsubishi yang begitu jauh. Ia juga membuktikan bagaimana sebuah kenderaan yang versatil untuk pelbagai jenis pasaran dan kegunaan.

Walau bagaimanapun, jika diperhatikan kepada sesebuah kereta global, spesifikasinya tidaklah suatu yang di luar dunia. Buktinya, lawatlah ke bilik pameran yang menjual kereta-kereta global seperti Ford Fiesta, Mazda2, Chevrolet Cruze atau Honda Jazz.

Walaupun terdapat model yang impresif, namun kita tetap akan menjumpai kelemahan seperti ruang dalaman yang sempit, kerusinya keras dan macam-macam lagi.

Model global Ford

Biarpun begitu, kereta-kereta itu tetap mencatat jualan yang bagus. Situasi ini membuatkan saya terfikir, susah sangatkah Proton untuk membina sebuah kereta sebegitu? Berapa lama lagi masa yang mereka perlukan?

Betul, Proton bakal mempunyai model global seperti pengganti Persona dan Emas. Tetapi itu tidak memadai, Hyundai dan Kia tidak hanya mempunyai sebuah model hit.


TEMA perlumbaan diteruskan pada ruang kabin dengan penggunaan kerusi Recaro.


Sedangkan Lotus yang merupakan syarikat milik Proton sendiri melancarkan lima model konsep secara serentak pada Pameran Kenderaan Paris 2010.

Sebuah model kereta global yang saya fikir biasa-biasa tetapi mencatat jualan yang membanggakan ialah Ford Fiesta generasi baru. Masakan tidak, setakat Mac lepas jualan globalnya sudah melepasi angka sejuta unit selepas pertama kali dijual pada tahun 2008.

Jika diikutkan, Fiesta ialah sebuah kereta bandar yang sempit. Ruang dalamannya mungkin akan membuatkan mereka yang bertubuh besar berasa lemas, bumbung belakangnya hampir mencecah kepala penumpang dewasa.

Sebetulnya Fiesta ialah kereta kompak yang selayaknya mempunyai dua pintu sahaja seperti Proton Satria Neo. Tetapi Fiesta sebenarnya ialah sebuah kereta yang sempurna.

Penerus legasi

Dengan harga yang berpatutan serta rekaan bergaya, Fiesta didatangkan dengan spesifikasi penuh seperti enjin Ti-VCT, ciri-ciri keselamatan seperti ESP, TCS serta transmisi 6 kelajuan berkembar Powershift. Kereta-kereta bandar Jepun atau Korea patut tersipu-sipu malu dengan pakej yang ditawarkan oleh Fiesta.

Baru-baru ini di Frankfurt, Jerman, Ford telah mempertontonkan kepada umum sebuah varian yang mungkin membuat pemilik sedia ada Fiesta atau peminatnya meleleh air liur. Ford Fiesta ST Concept adalah imbasan kepada varian berprestasi Fiesta ST yang bakal ditawarkan kepada umum pada masa depan.

Jika VW ada Polo GTI, Ford ada Fiesta ST. Fiesta ST Concept menggabungkan rekaan yang catchy, maskulin dan sporty.

Fiesta ST adalah penerus legasi 35 tahun Ford dalam menghasilkan kereta kecil berprestasi tinggi. Abang-abang senior Fiesta ST terdiri daripada model Fiesta XR2, XR2i, Fiesta RS1800 dan RS Turbo.

Sama seperti Fiesta RS WRC yang digunakan dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC), Fiesta ST Concept menggunakan enjin 1.6 liter EcoBoost yang mempunyai prestasi tinggi, sesuai dengan imej agresif model itu.

Sepertimana enjin-enjin lain dalam famili EcoBoost Ford, enjin Fiesta ST Concept menggunakan teknologi pengecas turbo dan pancitan terus bagi menyamai kuasa enjin tradisional yang berkapasiti lebih besar.

Molten Orange

Enjin Fiesta ST Concept turut mempunyai teknologi Twin-indipendent Variable Camshaft Timing (Ti-VCT) dengan kuasa yang dipertingkatkan sesuai dengan varian istimewa ST.

Kuasa puncak model itu ialah 180PS dengan 240Nm tork. Cukup untuk membolehkan capaian dari 0-100 kilometer sejam (km/j) kurang dari tujuh saat. Kelajuan maksimumnya pula dikatakan melebihi 220km/j.

Fiesta ST Concept bukan setakat mencerminkan kuasa Fiesta WRC, tetapi turut mengambil gayaannya.

Warna baharu turut dilayangkan pada badan model itu iaitu Molten Orange. Sama seperti model pikap Ford SVT F-150 Raptor yang dipasarkan di AS.

Geometri suspensi pula diubah bagi memastikan pengendalian dan kawalan yang dinamik untuk meraikan pemandu yang suka memandu pada batas-batas prestasi kenderaan.


FIESTA ST sempurna bersama kerangka dinamik, selain enjin berprestasi tinggi dengan penggunaan minyak impresif dan emisi CO2 yang rendah.


"Dengan Focus ST, kami berjanji untuk memberikan kereta yang berprestasi dan bergaya kepada pasaran global buat kali pertama, tanpa mengorbankan nilai utama Ford seperti pintar, selamat, kualiti dan hijau," kata Pengarah Kenderaan Berprestasi Global Ford, Jost Capito.

Sesuai dengan namanya, pemilik Fiesta ST pasti akan lebih berfiesta dengan model ini. Para pengikut dan peminat pula akan bertambah kagum dengan Ford. Itulah nilai yang ada pada sebuah model berprestasi global.

Dalam konteks kereta nasional pula, kita perlukan sebuah model global yang betul-betul global dan bukan setakat model syok sendiri dan jaguh kampung. Oopss! Bukan sebuah, tetapi pelbagai model global.

Bukankah Wira, Satria dan Waja itu membawa maksud hero, pahlawan dan kekentalan. Sudah sampai masanya kita membuktikan kepada diri sendiri dan dunia apa maksud-maksud nama itu.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved