Jumaat, 16 September 2011

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Volkswagen Polo GTI

Posted:

Volkswagen Polo GTI

Volkswagen Polo GTI

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN

TIDAK keterlaluan jika dikatakan bahawa Volkswagen (VW) kini benar-benar mahu memastikan kehadirannya di pasaran tempatan disedari oleh semua pengguna kenderaan.

Bermula dengan pilihan model yang terhad, pengedar sah jenama dari Jerman itu Volkswagen Group Malaysia (VGM) semakin agresif untuk menawarkan sebanyak mungkin model yang dilihat sesuai di pasaran Malaysia.

Bukti terbaharu ialah acara Volkswagen Das Auto 2011 yang berlangsung di Bukit Jalil pada 10 dan 11 September lalu. Jika diukur daripada pertunjukannya yang memang kelas dan kesanggupan orang ramai beratur berjam-jam untuk masuk ke dalam dewan, VGM boleh membuat andaian bahawa peminat Volkswagen bukan sedikit.

Anggapan itu juga boleh dikaitkan dengan jumlah kenderaan Volkswagen yang semakin banyak di atas jalan raya. Kalau diikutkan, harganya bukanlah murah. Namun teknologi serta gah jenama VW membuatkan orang sanggup pejam mata membuat bayaran yang tinggi di bank setiap bulan.

Variasi produk yang ditawarkan oleh VGM sekarang agak luas. Mahu SUV mewah, anda boleh beli Touareg. Jika ia terlalu besar, beli sahaja SUV kompaknya Tiguan. Bagi mereka yang sukakan hot hatch, pasti model Golf menjadi idaman. Tidak kiralah sama ada GTI atau TSI, kedua-duanya mampu memberi kepuasan ketika melayan selekoh di mana-mana sahaja.

Bagi mereka yang gemar menghirup udara segar ketika memandu (tidak dicadangkan sewaktu jerebu ini), model EOS mungkin paling sesuai. Tidak dilupakan pastinya model comel VW, apa lagi kalau bukan Beetle dan Polo.

Minggu ini, berikan tumpuan anda kepada Polo. Harus tahu bahawa model mini itu merupakan antara model penting buat VW. Mula dihasilkan pada tahun 1975, Polo kini sudah memasuki generasi kelima bersama portfolio membanggakan. Terbaru, jentera subkompak itu dinobatkan sebagai Kereta Dunia 2010 dan Japanese Import Car of the Year 2010.

Di Malaysia yang terkenal dengan harga keretanya yang mahal, Polo dengan unit enjin 1.2 TSI dijual pada harga hampir RM110,000 seunit. Sekali fikir memang tidak masuk akal untuk sebuah kereta yang bersaiz seperti Perodua Viva atau Proton Savvy. Namun, harga premium itu tidak menghalang lebih 750 unit Polo TSI berjaya dijual pada tahun ini sahaja.


JENTERA berkuasa tinggi yang menjadi idaman ramai.


Mahu memeriahkan lagi tawaran sedia ada, VGM tampil dengan varian Polo lebih berkuasa, Polo GTI. Pengenalannya dibuat sempena pelumbaan Scirocco R-Cup yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang pada penghujung bulan puasa lalu.

Untuk makluman, model berprestasi tinggi atas nama Polo mula diperkenalkan dalam bentuk G40 Coupé dengan enjin supercharged berkuasa 113PS pada tahun 1986. Formula Polo GTI tidak pernah berubah. Ia merupakan sebuah kereta kecil dan ringan yang disumbat dengan enjin berkuasa tinggi, tanpa berkompromi dengan kualiti pengendaliannya.

Dalam kes Polo GTI terbaharu ini, ia dipasang dengan enjin twincharge (supercharge dan turbocharge) bersesaran 1.4 liter TSI. Kuasanya? Mampu mencecah 180PS pada putaran enjin 6,200rpm!

Sementara tork puncaknya iaitu 250Nm boleh dicapai pada 2,000 hingga 4,500rpm. Maka tidak hairanlah ia mampu memecut dari titik pegun ke kelajuan 100 kilometer sejam (km/j) dalam tempoh cuma 6.9 saat dengan kelajuan maksimum 229 km/j.

Walaupun janaan kuasanya 30PS lebih berbanding enjin 1.8 liter yang ada pada model sebelumnya, penggunaan minyak adalah lebih menjimatkan. VW mendakwa Polo GTI berupaya mencatat penggunaan 5.9 liter bagi setiap 100 kilometer, iaitu penjimatan sebanyak 24 peratus.

Sama seperti model-model terbaharu VW yang lain, enjin tersebut dipadankan dengan kotak gear DSG (Direct Shift Gearbox) tujuh kelajuan. Gear berkembar jenis kering itu dipadankan bersama sistem XDS electronic transverse differential lock yang hadir sebagai satu ciri standard.

Dari segi penampilan, Polo GTI mudah dikenal pasti menerusi lencana GTI yang dilekatkan pada gril hadapan yang berbentuk sarang lebah itu. Pada bahagian belakang, tiga huruf tersebut diletak berhampiran lambu sebelah kirinya.

Bagi menunjukkan ia berprestasi tinggi, anda akan dapat lihat angkup breknya yang dicat merah di sebalik rim aloi gaya 'Detroit' bersaiz 17 inci itu. Lampu utamanya pula dihias dengan butiran LED yang bertindak selaku Day Running Lights (DRL).


ENJIN 1.4 TSI yang telah ditala dan mampu menjana kuasa sehingga 180PS.


Pada ruang kabin, pemandu boleh menjangkakan reka letak papan pemuka kenderaan VW yang ringkas dan kemas. Bahagian tengahnya diisi oleh sistem audio yang mudah dioperasi dan menggunakan lampu merah sebagai latarnya.

Sterengnya rata pada bahagian bawah. Selain dibalut kulit bersama jahitan benang merah, anda juga boleh mengawal sistem audio menerusi butang-butang kecil yang ada di sana. Ingin mengekalkan tradisi sebuah GTI, tempat duduknya dibalut dengan fabrik bercorak kotak-kotak yang dipanggil Tartan.

Bagaimana dengan prestasinya? Saya antara yang bertuah kerana berpeluang memandu uji Polo GTI di litar SIC. Biarpun cuma empat pusingan, ia sudah menjadi satu pengalaman yang memuaskan.

Polo GTI seperti tidak sabar-sabar untuk meluru sebaik sahaja pedal minyaknya ditekan. Pertukaran gear DSG juga sangat cepat dan lancar. kalau mahu menentukan sendiri kedudukan gear, guna sahaja paddle shifter yang ada di bahagian belakang stereng.

Beraksi laju di selekoh, prestasi Polo GTI tidak dapat menandingi kestabilan Scirocco yang bertubuh lebih lebar. Tetapi sewaktu memecut di jalan lurus, harapan Scirocco untuk memotong jentera kecil ini memang tipis. Polo GTI pantas menghilangkan diri sebelum kembali ditemui di selekoh seterusnya.

Kestabilan dan kejituan pemanduan jentera itu banyak dibantu oleh sistem-sistem elektronik yang ada padanya. Selain XDS, sistem seperti ABS, EBD, BA, TCS dan ESP memastikan pemandu berada di landasan sebetulnya ketika mengambil selekoh serta memecut.

Pendek kata, Polo GTI bukan untuk mereka yang gemar memandu sambil makan angin di lorong laju. Sebaliknya, ia dibina bagi mereka yang tahu menghayati keseronokan memandu laju dengan selamat.

Di sebalik harganya yang tidak murah itu, VGM tetap optimis dapat menjual Polo GTI dalam kuantiti sepatutnya. Saya tidak fikir itu satu masalah. Orang Malaysia kan kaya.

GM buka kilang enjin diesel di Rayong

Posted:

GM buka kilang enjin diesel di Rayong

GM buka kilang enjin diesel di Rayong


KILANG ini dijangka mampu menghasilkan sehingga 120,000 unit enjin diesel setahun.


GENERAL MOTORS (GM) baru-baru ini mendirikan sebuah kilang pengeluaran enjin diesel yang canggih di Rayong, Thailand. Fasiliti yang bernilai kira-kira RM617 juta itu merupakan pelaburan paling signifikan pernah dibuat di Asia Tenggara.

Bangunan berkeluasan 54,275 meter persegi itu juga menjadi fasiliti pertama buat enjin diesel GM. Selain kilang pertama di dunia yang menghasilkan enjin diesel empat silinder untuk keluarga enjin Duramax. Enjin pengeluaran pertama akan dipasang dalam trak pikap Chevrolet Colorado.

Kilang tersebut berupaya merealisasikan kapasiti pengeluaran kira-kira 120,000 enjin setahun untuk kenderaan yang dikeluarkan di Thailand dan beberapa pasaran antarabangsa lain. Operasi dijangka melibatkan komponen tempatan buatan Thailand bernilai kira-kira RM289 juta menjelang tahun 2012.

Pembukaan kilang berkenaan merupakan antara strategi peluasan operasi GM di kawasan serantau bagi mencapai objektif sebagai pengeluar terkemuka untuk kenderaan berkelas dunia.

Selain itu, GM bakal melabur kira-kira RM461 juta di kilang pengeluarannya di Bekasi, Indonesia. Ia melibatkan talian pengeluaran baru untuk penghasilan jentera bagi pasaran Asia Tenggara.

Hadir pada majlis perasmian kilang di Rayong ialah Presiden Asia Tenggara GM, Martin Apfel, Setiausaha Tetap Menteri Perindustrian Thailand, Dr. Witoon Simachokdee dan Kaunselor Komersial kepada Duta Amerika Syarikat (AS) di Thailand, Michael L. McGee.

Menurut Apfel, kilang enjin itu membolehkan pihaknya menghasilkan enjin diesel yang lebih bersih, efisien dan berprestasi tinggi untuk para pelanggannya. Ia juga membuka peluang pekerjaan kepada 500 orang penduduk tempatan.

"Fasiliti tersebut mengaplikasi peralatan komputer termaju dengan potongan laser untuk menjamin kualiti yang tinggi. Malah proses menukar pengeluaran enjin berkapasiti 2.5 liter dan 2.8-liter dalam talian pengeluaran untuk memenuhi keperluan pasaran juga boleh dibuat dengan cukup mudah," katanya.

Lagi Power, Lagi Best

Posted:

Lagi Power, Lagi Best

Lagi Power, Lagi Best

Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN
syukran.zainuddin@kosmo.com.my


WARNA kuning terang ini memberi penampilan baru kepada Myvi SE dan Extreme.


SAYA masih ingat lagi, sewaktu Myvi generasi kedua dilancarkan pada Jun lalu, pihak pengurusan Perodua dengan tegas menyatakan bahawa mereka tidak ada perancangan untuk mengeluarkan Myvi yang menggunakan enjin bersesaran 1.5 liter.

Hasilnya, ramai juga yang percaya. Walaupun khabar angin, malah gambar curi mengenainya sudah berlegar di laman web sejak sekian lama. Namun, selepas kurang tiga bulan berlalu, Perodua membuat kejutan dengan memperkenalkan varian Myvi yang menepati jangkaan ramai itu.

Pengeluar kereta tempatan itu memperkenalkan varian terbaharu yang dikenali sebagai Myvi SE dan Myvi Extreme pada Khamis lalu. Menggunakan tagline Lagi Power, Lagi Best, ia menjadi model Myvi pertama dipasang dengan enjin melebihi sesaran 1.3 liter. Ini sekali gus menjadi bukti keprihatinan Perodua dalam mengambil kira maklum balas yang diterima daripada para pelanggannya.

Kali ini, Perodua memilih kuning sebagai warna signatur. Harus diakui bahawa warna yang pernah digunakan untuk model Kelisa Edisi Khas itu kena dan memberikan rasa segar kepada Myvi.

Secara visualnya, kedua-duanya telah menerima banyak penambahbaikan. Bahagian hadapannya tampil dengan rekaan hud, bampar dan gril radiator yang baru. Sementara bahagian belakangnya lebih menyerlah, terutama dengan spoiler yang seolah-olah boleh membuatkannya terbang ke bulan itu.

Agak mudah untuk membezakan antara kedua-duanya. Lihat sahaja kepada bampar hadapan dan belakang. Myvi Extreme mengenakan bampar dengan calitan warna hitam, di samping hendal pintunya yang berwarna krom.

Kelainannya kian ketara apabila dilihat pada ruang kabin. Myvi Extreme didatangkan dengan kerusi dibalut kulit berwarna hitam, sistem multimedia berskrin sentuh bersama navigasi, butang kawalan audio pada stereng dan banyak lagi.


ANDA pasti berpuas hati dengan tempat duduk yang bersalut kulit ini.


Myvi itu dikuasakan oleh unit enjin sama yang boleh didapati pada model Perodua Alza. Namun, ia telah menerima talaan baru bagi disesuaikan dengan karekter pemanduan Myvi.

Enjin berkod 3SZ-VE itu mampu menghasilkan kuasa maksimum 76kW @ 6,000rpm dan tork puncak 136Nm @ 4,400rpm. Bagi memberi lebih banyak pilihan kepada pengguna, Myvi 1.5 SE dan Extreme didatangkan dengan transmisi manual atau automatik.

Pada majlis pengenalannya di Cyberjaya, saya berpeluang memandu uji model SE bertransmisi manual. Biarpun jaraknya cuma 10.4 kilometer, Myvi mampu memberi persepsi pertama yang positif mengenai dirinya.

Pertama seumpamanya

Saya sukakan anjakan kuasa yang diberikan. Suspensinya sedikit keras yang membuatkan tugas mengambil selekoh menjadi lebih yakin. Perincian mengenai pemanduannya akan saya tulis jika mendapat unit pandu uji tidak lama lagi.

Pengarah Urusan Perodua, Datuk Aminar Rasyid Salleh menyatakan Myvi Myvi 1.5 SE dan Extreme ialah model yang pertama seumpamanya di dunia. Ia tidak meniru mana-mana model Daihatsu Boon atau Toyota Passo.

Pembinaan model Myvi 1.5 dan 1.3 liter menelan belanja sehingga RM250 juta dan memakan masa selama 27 bulan. Apa yang pasti pelaburan tersebut bakal memberi pulangan lumayan kepada Perodua tidak lama lagi.

Perodua meletakkan harapan tinggi terhadap produk baharu tersebut. Ia menjangkakan jualan Myvi 1.5 SE dan Extreme menyumbang sebanyak 45 peratus daripada 8,000 unit jumlah keseluruhan jualan Myvi setiap bulan.


PAPAN pemuka untuk model Extreme
bertransmisi automatik.


Sehingga kini, Perodua telah menerima sebanyak 34,000 unit Myvi generasi terbaharu, dengan 18,000 unit sudah dihantar kepada pemiliknya. Jumlah itu menjadikan jumlah Myvi mencecah lebih 500,000 unit di atas jalan raya sejak diperkenalkan kepada umum pada Mei 2005.

Jadi, penguasaan pasaran Perodua juga boleh dianggap mengagumkan. Dengan hanya tiga model ditawarkan iaitu Viva, Myvi dan Alza jenama itu menguasai sebanyak 28 peratus pasaran kenderaan di Malaysia.

Aminar Rasyid juga tidak menolak kemungkinan bahawa akan ada pengguna yang sudah menempah Myvi 1.3L beralih kepada Myvi 1.5L. "Kami sudah menjangkakan situasi ini. Ia tidak dapat dielakkan. Tetapi tidak kisahlah, Myvi juga," katanya sambil tersenyum.

Perodua juga akan memulakan pengeksportan Myvi ke beberapa buah negara termasuk Mauritius dan Sri Lanka. Namun, jumlahnya tidaklah besar. Hanya di antara 10 hingga 20 unit sebagai strategi untuk menembusi pasaran dan mengetahui minat pengguna terhadap Myvi di sana.

Sebelum ini, Perodua sudah mengeksport sebanyak 2,500 hingga 2,700 uniy Myvi ke Indonesia dengan memakai lencana Daihatsu Sirion.

Bagi yang mahu membuat tempahan Myvi 1.5L, anda boleh berbuat demikian di mana-mana 178 bilik pameran Perodua di seluruh negara. Demi memberi peluang kepada orang ramai untuk melihat Myvi SE dan Extreme secara lebih dekat, semua bilik pameran Perodua akan dibuka hingga lewat malam.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved