Jumaat, 9 September 2011

Kosmo Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Pemotoran


Varian petrol diperkenalkan, diesel pada suku keempat

Posted:

Varian petrol diperkenalkan, diesel pada suku keempat

Varian petrol diperkenalkan, diesel pada suku keempat

Oleh SHAWKATH AZDE

SETELAH mendapat hak pengedaran tunggal kenderaan Chevrolet di negara ini, Naza Quest Sdn. Bhd. (Naza Quest) memikul tanggungjawab penting untuk membangunkan jenama dari Amerika Syarikat (AS) itu.

Nama Chevrolet bukannya asing di Malaysia. Ia sudah berada dalam pasaran sejak tahun 2003 lagi. Namun, perjalanan dan sambutan terhadapnya kurang memberangsangkan. Lihat sahaja statistik jualannya. Sejak diperkenalkan sehingga November 2009, kira-kira 15,000 unit sahaja yang terjual.

Kemuraman jenama itu banyak dipengaruhi oleh sentimen pasaran. Di samping ketiadaan model menarik, sekali gus gagal menambat hati pengguna. Harus diakui, sebelum kemunculan model sedan Cruze dan SUV Captiva, Chevrolet di Malaysia tidak memiliki model yang cukup kuat, kecuali model hatchback Aveo. Jadi, bagaimana mahu bersaing dengan jentera-jentera berjenama Jepun?

Namun, itu semua sudah tinggal sejarah. Tumpuan sekarang ialah apa yang perlu dilakukan bagi meningkatkan semula kepercayaan pengguna dan bakal pembeli. Aspek promosi dilihat menjadi modus operandi utama Naza Quest demi menghidupkan semula jenama Chevrolet.

Jika diperhatikan, strategi anak syarikat Kumpulan Naza itu bukanlah terlalu luar biasa. Mereka hanya giat menaja acara-acara terkemuka menggunakan kenderaan Chevrolet. Lihat sahaja Jelajah 1Malaysia, Grand Prix Formula Satu Petronas Malaysia 2011 dan Persidangan serta Pameran Peralatan Pasukan Polis Awam & Khas 2011, semuanya menggunakan kenderaan Chevrolet.

Selain menaja, rangkaian pusat servis 3S (jualan, servis dan alat ganti) turut giat dibangunkan. Sehingga kini, Naza Quest sudah memiliki sebanyak 18 pusat servis 3S di seluruh negara. Sebanyak sepuluh lagi pusat 3S akan didirikan sebelum akhir tahun ini.

Ketua Pegawai Operasi Naza Quest, Datuk Maruan Mohd. Said menyatakan kos mendirikan setiap premis adalah di antara RM2 juta hingga RM3 juta. Tumpuan turut diberikan pada negeri Sabah dan Sarawak.

Model naik taraf

Baru-baru ini, Naza Quest memperkenalkan model naik taraf Captiva. Hanya varian petrol sahaja diperkenalkan. Maruan memberitahu, varian diesel akan diperkenalkan menjelang suku keempat tahun ini.


DARI kiri: Ketua Pegawai Operasi Naza Quest, Datuk Maruan Mohd. Said; Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Naza, Datuk SM Zulkifli SM Amin; Pengarah Projek Khas Kumpulan Naza, Abdul Hamid Ismail dan Pengarah Perhubungan Korporat Kumpulan Naza, Zakaria Ismail pada majlis pelancaran model baru Chevrolet Captiva di Naza Quest Jalan Ampang baru-baru ini.


Captiva dilengkapi unit pembekal kuasa baharu, enjin petrol empat silinder sebaris 2.4 L ECOTEC. Enjin bersesaran 2,384cc itu dilengkapi aci sesondol atas berkembar (DOHC) dan sistem Double Continuously Variable Cam-Phasing (Double CVC).

Dengan semua penambahan ini, pastinya kuasa maksimum ditingkatkan kepada 123kW berbanding 100kW pada model sebelumnya. Begitu juga dengan tork maksimumnya telah dilonjakkan kepada 225Nm daripada 220Nm.

Jentera yang diimport (CBU) dari Thailand itu dipasang dengan transmisi automatik Tiptronic enam kelajuan dengan ciri Driver Shift Control (DSC).

Rekaan menarik

Bahagian hadapan Captiva menerima solekan baharu. Ini termasuk pengenaan bampar baru dan dua gril yang lebih besar. Di antara kedua-dua gril berkenaan, terpampang lambang tali leher kupu-kupu (bow tie) berwarna kuning keemasan. Sementara bonetnya memiliki rekaan yang lebih tajam.

Turut dikenakan ialah lampu depan projektor prisma dan lampu kabus baru. Bagi cermin sisi pula, bahagian bawahnya dilengkapi dengan lampu isyarat membelok LED.

Bahagian belakang tidak mengalami pembaharuan ketara. Perbezaan cuma dapat dilihat pada lampu belakang dan penggunaan warna krom pada ekzos berkembarnya itu.


BAHAGIAN belakang yang tidak menerima perubahan kosmetik ketara.


Untuk rekaan dalaman, perubahan paling ketara membabitkan integrasi butang kawalan pada stereng Captiva. Bahagian kanan stereng dilengkapi butang kawalan sistem pendingin hawa dan fungsi cruise control. Sebelah kiri pula butang kawalan sistem audio. Konsol tengah jentera itu turut menerima susun atur yang lebih kemas.

Captiva didatangkan dengan dua jenis konfigurasi tempat duduk. Anda boleh memilih sama ada kapasiti lima atau tujuh orang penumpang. Kali ini, material kulit digunakan untuk membalut tempat duduknya. Susun atur tempat duduknya juga lebih mesra pengguna. Tempat duduk barisan ketiga dilengkapi saluran pendingin hawa untuk keselesaan semua.

Model SUV itu mendahului kelas tersendiri dengan teknologi Hill Start Assist. Ciri tersebut membantu mengelakkan Captiva daripada mengundur sewaktu brek dilepaskan ketika mendaki kawasan curam. Turut ditambah ialah Hill Descent Control yang membantunya mengekalkan kelajuan sewaktu menuruni bukit.

Aspek keselamatan tidak dipandang ringan. Captiva sarat dengan ciri-ciri keselamatan. Antaranya, dua beg udara pada barisan hadapan dan bahagian tepi, empat brek cakera ABS, EBD, Traction Control, ESP, ARP dan Self-Levelizer.

Ditawarkan pada harga RM153,888 seunit (termasuk duti import, cukai jualan dan aksesori), Captiva didatangkan dalam enam warna pilihan iaitu coklat, putih, hitam, kelabu, perak dan merah.

Naza Quest percaya model Captiva bakal menerajui jualan Chevrolet pada tahun ini. Hasrat mereka ialah meningkatkan jualan sehingga tiga kali ganda. Sasaran itu bukan mudah, tetapi tidak juga mustahil.

Mazda BT-50 (Fighter) baru!

Posted:

Mazda BT-50 (Fighter) baru!

Mazda BT-50 (Fighter) baru!

Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN


RUPA bentuk trak pikap Mazda yang lari daripada kebiasaan.


LEBIH kurang 10 tahun lalu, pasaran pikap tempatan mula berkembang. Terima kasih kepada Ford kerana mereka berjaya mempopularkannya melalui model Ranger. Sejak dari itu, saingan bagi merebut pelanggan semakin sengit.

Mitsubishi memperkenalkan Storm, Toyota dengan Hilux dan Mazda menerusi Fighter.

Pikap ialah kenderaan dwikegunaan. Oleh kerana itu, ia begitu popular dalam kalangan usahawan berkeluarga. Pada hari biasa mereka boleh memunggah stok kedai atau perkakasan rumah. Pada hujung minggu pula, pikap boleh digunakan untuk membawa keluarga makan-makan atau ke pusat beli belah.

Harganya pula sangat berbaloi jika dibandingkan dengan kereta sedan. Pada laras harga RM90,000 anda boleh membeli Honda City, Proton Inspira atau pun pikap. Apa yang pasti, mereka yang inginkan kelainan, ruang penumpang dan kargo besar pastinya akan memilih pikap, pakej yang tidak ada pada kereta sedan.

Harus tahu bahawa Toyota Hilux ialah kenderaan jenama asing kedua terlaris di Malaysia. Jika dahulu, rekabentuk pikap condong kepada rugged dan imej itu masih lagi dipegang oleh kebanyakan pengeluar.

Walau bagaimanapun ia langsung berbeza bagi model Triton. Entah kenapa Mitsubishi menggunakan konsep rekaan yang lembut dan lari jauh daripada sifir pengeluar lain. Bahkan, ia langsung berbeza dengan model Storm yang nampak tegap dan lasak.


RUANG kabin BT-50 yang tidak jauh beza dengan model sedan.


Semakin kucar-kacir

Sifir Mitsubishi ternyata betul apabila Triton menjadi model pikap kedua terlaris selepas Hilux. Jika anda dalam pasaran ini, sama ada anda akan memilih Hilux atau Triton, kedua model itu begitu popular walaupun Nissan mempunyai Navara dan Isuzu menawarkan model D-Max.

Jika ditanya pendapat saya mengenai antara Hilux dan Triton, jawapannya ialah pilihlah Triton jika anda ingin membawa keluarga. Hilux pula jika anda memerlukan kenderaan untuk bekerja 24/7. Triton selesa untuk membawa keluarga, manakala Hilux pula ternyata tahan lasak.

Tetapi andainya Mazda membawa masuk model terbaharu BT-50 atau lebih dikenali sebagai Fighter untuk pasaran tempatan, ternyata senarai pendek anda akan menjadi lebih kucar-kacir. Model itu berkonsepkan Active Lifestyle Vehicle, suatu yang agak sinonim dengan Triton dan berbeza langsung daripada Hilux yang kelihatan gagah perkasa.

Mazda mempamerkan kepada umum model baru BT-50 pada Pameran Kenderaan Antarabangsa Australia 2010. Dengan konsep kenderaan gaya hidup aktif, BT-50 dirancang supaya menonjol.

Untuk pasaran ASEAN, BT-50 disasarkan untuk kegunaan bisnes dengan keselesaan seperti sebuah kereta penumpang. Bagi pasaran Australia dan Eropah pula, pikap itu disasarkan kepada golongan yang aktif dengan aktiviti luar.

Hasil daripada konsep dan sasaran pelbagai pasaran, maka lahirlah sebuah pikap dengan rekabentuk ekspresif, selesa, ruang kabin berkualiti tinggi dan pemanduan yang lancar dengan ciri-ciri kereta penumpang. Tidak dilupakan, DNA Mazda iaitu pemanduan sporty dan responsif.

Konsep rekaan BT-50 adalah berasaskan kepada Sophisticated Beast. Menurut Ryo Yanasigawa, Ketua Pereka BT-50, pikap itu berdasarkan gambar seekor singa yang gagah seolah-olah menunggu untuk membaham mangsanya.


INILAH hasil daripada konsep Active Lifestyle Vehicle yang digunakan oleh Mazda.


Pada bahagian dalaman, pasukan pereka mahukan rekaan sporty bagi melengkapi rekaan luarannya. Di samping ruang yang selesa bagi menyaingi standard kereta penumpang Mazda. Kokpitnya direka fokus untuk pemandu yang menikmati pemanduan.

Ciri-ciri pemanduan sporty seperti itu adalah suatu yang asing untuk kenderaan pikap. Papan pemukanya pula mempunyai rekaan asimetrik untuk mendapatkan ruang optimal pada kedua-dua belah sisi dan ini memberi faedah kepada penumpang.

Dengan perkembangan terbaharu Mazda ini, nampaknya pola pasaran pikap semakin berpecah dua. Pada suatu sisi ada kem yang terdiri daripada Toyota Hilux, Isuzu D-Max dan Nissan Navara dengan imej utilitarian yang menekankan aspek kebolehgunaan, ciri tradisi pikap.

Sementara satu lagi sisi yang dahulunya mempunyai seorang ahli tunggal iaitu Mitsubishi Triton kini mempunyai rakan baharu, tidak lain tidak bukan ialah Mazda BT-50. Kedua model itu masih mempunyai ciri-ciri pikap seperti tahan lasak dan sebagainya.

Cuma ia ingin berseronok. Tiada salah dengan itu, asyik terlampau serius boleh membuatkan kita jadi tertekan. Apa salahnya membuat sesuatu di luar kebiasaan dan lari daripada sifir lazim. Mazda BT-50 adalah generasi baru kenderaan pikap.

CBR250R tampak hebat

Posted:

CBR250R tampak hebat

CBR250R tampak hebat

Oleh SHAWKATH AZDE


CBR250R sesuai untuk semua jenis pengalaman penunggang.


ENAM bulan lalu, senario segmen motosikal berkuasa tinggi kategori 250cc diramal berubah dengan kehadiran model terbaharu Honda. Apa lagi kalau bukan Honda CBR250R yang diimport dari Thailand oleh pihak Boon Siew Honda Sdn. Bhd. (Boon Siew).

Tidak keterlaluan dikatakan CBR250R ialah satu-satunya sportbike yang masih jarang kelihatan menderum di jalan raya. Jujur dikatakan, saya sendiri pun tercari-cari kelibat motosikal itu. Hanya sekali sahaja terserempak iaitu di Lebuh Raya Damansara Puchong (LDP) menghala ke Damansara Utama, Selangor.

Untuk mengetahui apa sebabnya, saya menghubungi hampir kesemua pengedar pusat 4S Boon Siew Honda di sekitar kawasan ibu negara dan Selangor.

Apa yang dapat dirumuskan ialah senarai menunggu untuk mendapatkan model itu agak panjang, sekitar satu hingga tiga bulan. Purata pengedar cuma diberikan satu unit atau dua unit sahaja. Mungkin berdasarkan tempahan pelanggan.

Pelancaran CBR250R mengambil tempat di Litar Antarabangsa Sepang pada 17 Februari lalu. Dua varian diperkenalkan iaitu standard dan Combined ABS.

Turut dikenali sebagai Honda MC41, ia dilengkapi enjin silinder tunggal empat lejang DOHC dengan sistem penyejukan cecair. Enjin bersesaran 249cc itu dipadankan dengan kotak gear enam kelajuan dan menggunakan khidmat suntikan terus bahan api.

Ia didakwa berupaya menjana 26 kuasa kuda pada 8,500rpm. Tork maksimum pula 23Nm pada 7,000rpm. Kelajuannya? Mampu mencapai lebih 150 kilometer/sejam (km/j).


SISTEM brek ABS diaplikasikan pada roda hadapan dan belakang.


Brek ABS

Baru-baru ini, saya berpeluang menguji varian Combined ABS. Maksud Combined ABS ialah kombinasi sistem brek antikunci (ABS) yang diaplikasi pada roda hadapan dan belakang. Fungsinya mengelakkan tayar daripada tergelincir atau brek terkunci apabila brek mengejut dibuat.

CBR250R dilengkapi dua set brek cakera. Bahagian depan berukuran 296 milimeter (mm) dengan angkup dua omboh. Cakera belakang pula bersaiz 220mm dengan angkup satu omboh.

Apabila brek belakang dipijak, sistem ABS akan berfungsi. Ia menggerakkan satu omboh pada brek depan dan brek belakang secara serentak. Kelancaran brek ABS memang dapat dirasa dengan ketara.

Untuk menghidupkan CBR250R, masukkan kunci dan tekan butang Engine Start. Dua lampu kecil berwarna oren akan menyala (untuk varian Combined ABS). Lampu itu ialah ABS dan Engine Check yang ditempatkan di bahagian kiri meter laju. Anda perlu menunggu sehingga lampu Engine Check terpadam sendiri.

Tempoh menunggu kira-kira tiga atau empat saat. Kemudian barulah tekan butang penghidup enjin. Untuk lampu ABS, jangan bimbang ia akan padam secara automatik sejurus sahaja klac ditarik dan gear dimasukkan sebelum motosikal bergerak. Enjin mudah dihidupkan dan tidak pula terasa semput.

Langkah sahaja kaki dan duduk atas pelana, posisi badan akan berada dalam keadaan menegak. Kedua-dua tangan mudah mencapai hendal tanpa perlu menganjak ke hadapan.

Sewaktu menunggang, lengan tidak berasa lenguh. Tempat duduknya cukup selesa dan membuatkan saya seperti melekat pada jentera ini. Ternyata CBR250R mengambil kira semua jenis pengalaman penunggang.

Paparan panel instrumen harus diberi pujian. Ia mengabungkan konsep analog dan digital. Takometernya terdiri daripada meter analog berlatar belakang warna biru hitam. Jarum petunjuk berwarna oren memudahkan lagi penglihatan. Sementara paparan meter laju dalam bentuk digital berwarna biru yang menunjukkan suhu enjin, jam, jarak perjalanan dan status semasa minyak petrol.


KONSEP digital dan analog digabungkan pada meter.


Teknologi Pro-Link

Menempuh kesesakan jalan raya tidaklah terlalu sukar. Jentera seberat 165 kilogram itu lincah apabila bermain di barisan kereta. Keseronokan tunggangan dirasai sewaktu mengambil selekoh pada kelajuan munasabah. Ia seimbang dan menawarkan keyakinan ketika menunggang.

Keseimbangan bukan hanya disokong padanan tayar depan dan belakang yang masing-masing bersaiz 110/70 dan 140/70 pada sport rim 17 inci. Ia berkait rapat dengan sistem suspensi jenis pro-link pada roda belakangnya. Pro-Link ialah komponen yang menghubungkan spring pada swing arm. Komponen standard bagi semua jentera superbike Honda.

Perkara yang kurang menarik ialah sistem ekzosnya. Mufler sememangnya besar dan bersegi tiga, tetapi bunyinya lembut dan kurang padat. Ramai yang berpandangan sama. Mungkin ada pengguna yang mahukan sportbike dengan bunyi lembut. Citarasa manusia sememangnya berbeza.

Model itu didatangkan dalam tiga warna pilihan iaitu merah, perak dan hitam metalik. Harga varian standard, RM18,799 seunit, manakala Combined ABS RM21,799 sebuah. Sasaran pelanggannya ialah pengguna bandar dan mereka yang mahu mula menunggang jentera berkuasa tinggi.

CBR250R bukan sahaja membuka lembaran baru dalam segmen 250cc. Ia sebenarnya menggantikan tempat model CBR150R versi kaburator dan ketiadaan CBR150R versi suntikan.

Boon Siew perlu memastikan penawaran, promosi dan pemasaran CBR250R lebih giat diadakan dan berjalan lancar. Mengapa? Mudah sahaja. CBR ialah model ikonik Honda.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved