Jumaat, 23 September 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Punca kematian terungkai

Posted:

Punca kematian terungkai

Punca kematian terungkai

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my

KERATAN Kosmo! semalam.


KOTA BHARU - "Kami reda dan terima dengan hati terbuka selepas doktor pakar mengesahkan punca kematian adik saya adalah akibat dihempap pokok dan bukannya dipukul orang."

Demikian jelas Wan Alzubir Wan Daud, 27, abang kepada Wan Mohd. Helmi (gambar), 24, yang mati selepas mengalami kecederaan parah di kepala akibat dihempap pokok ketika ribut dalam kejadian berhampiran hentian rehat dan rawat (R&R) Gua Musang pada Selasa lalu.

"Jenazah adik saya dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HPRZ II) dari Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) untuk dibedah siasat semalam (kelmarin) dan semuanya selesai kira-kira pukul 2 pagi tadi (semalam).

"Menurut doktor yang melakukan bedah siasat, adik saya mengalami kecederaan parah di kepala dan kesan kecederaan tersebut adalah akibat dihempap pokok bukannya dipukul oleh orang," katanya ketika dihubungi semalam.

Kosmo! semalam melaporkan bahawa keluarga Wan Mohd. Helmi telah membuat laporan polis selepas meragui punca kematiannya selepas seorang rakan kepada mangsa mendakwa dia mati akibat dipukul.

Pada hari kejadian Selasa lalu, Wan Mohd. Helmi yang mengalami kecederaan parah dihempap pokok telah dihantar ke Hospital Gua Musang sebelum dikejarkan ke HUSM, Kubang Kerian dekat sini dan meninggal dunia kira-kira pukul 5 pagi kelmarin.

Wan Alzubir memberitahu, jenazah adiknya itu telah dibawa pulang ke kampung halamannya di Kampung Bintang, Setiu, Terengganu dan selamat dikebumikan kira-kira pukul 9 pagi semalam di tanah perkuburan Islam di kampung tersebut.

Menurutnya, dia dan ahli keluarga lain termasuk ibu kini lebih tenang selepas mengetahui punca sebenar kematian Wan Mohd. Helmi yang berpunca daripada ditimpa pokok dan bukannya dipukul.

"Ibu saya juga nampaknya sudah lega dan boleh menerima kenyataan serta lebih tenang selepas keputusan bedah siasat diperoleh.

"Kami hanya mahukan kebenaran dan sekarang segala-galanya sudah selesai," katanya.

Mengenai laporan polis yang dibuat, dia dan keluarga menyerahkannya kepada pihak polis sama ada untuk meneruskan siasatan atau sebaliknya tetapi pengesahan daripada doktor itu sudah memadai kepadanya dan keluarga.

Dua beradik suspek bom Golok

Posted:

Dua beradik suspek bom Golok

Dua beradik suspek bom Golok

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my


LOKASI kejadian berdekatan Hotel Merlin yang menjadi sasaran bom pada 16 September lalu.


NARATHIWAT (Selatan Thailand) - Polis Thailand mengesahkan dua beradik bertanggungjawab memasang dan meletupkan bom di daerah Sungai Golok dalam kejadian pada 16 September lalu.

Ketua Polis Wilayah Narathiwat, Mejar Jeneral Chaitath Intanuchit (gambar) berkata, suspek tersebut ialah Suhaidi Rubaku, 26, dan abangnya, Roslan, 27.

Menurutnya, imej Suhaidi yang memiliki dua kerakyatan, Thailand dan Malaysia berjaya dirakam oleh sebuah kamera litar tertutup (CCTV) di Hotel Merlin yang turut terjejas akibat pengeboman itu.

"Selepas mendapatkan maklumat daripada 35 orang saksi dan rakaman CCTV, Suhaidi merupakan individu yang sangat dikehendaki polis manakala abangnya dipercayai turut bersubahat.

"Rakaman CCTV yang diperoleh jelas menunjukkan Suhaidi melintas di hadapan Hotel Merlin berulang kali dalam waktu yang singkat, sebelum meletakkan bom di sebelah hotel," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini kelmarin.

Chaitath menjelaskan pihaknya telah memaklumkan penglibatan Suhaidi kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) beberapa hari lalu kerana dia dipercayai berada di Malaysia ekoran memiliki MyKad tetapi menggunakan nama lain.


KEJADIAN letupan bom di Golok baru-baru ini menyebabkan pihak tentera Thailand memperketatkan kawalan di sempadan negara itu semalam.


Tambahnya, kedua-dua suspek berasal dari Mukim Peluru, Sungai Padi di sini merupakan rakan kepada tiga lelaki yang ditahan polis Kelantan pada 14 Disember 2009 di Pasir Mas kerana terlibat menghasilkan bahan letupan termasuk bom.

Jelas beliau, kedua-dua suspek yang merupakan pengedar dadah antarabangsa diisytiharkan sebagai penjenayah berbahaya memandangkan mereka turut terlibat dalam pengeboman lain di daerah Golok pada 21 Ogos dan 6 September 2009.

Dalam kejadian kira-kira pukul 7.30 petang 16 September lalu, empat rakyat Malaysia maut manakala 14 lagi cedera dalam tiga letupan bom di kawasan hiburan Jalan Charoen Khet di sempadan Thailand.

Chaitath berkata, pengeboman tersebut merupakan tindak balas Suhaidi dan abangnya selepas pihak berkuasa Thailand merampas pil kuda, wang tunai, senjata api dan emas milik mereka dua hari sebelum itu yang berjumlah kira-kira RM800,000.

Kerajaan bantu AIM bina akademi

Posted:

Kerajaan bantu AIM bina akademi

Kerajaan bantu AIM bina akademi

Oleh HISHAM IDRIS
hisham.idris@kosmo.com.my


NAJIB (kanan) melihat barang-barang pameran selepas merasmikan Menara AIM di Petaling Jaya semalam.


PETALING JAYA – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kesediaan kerajaan untuk membantu Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) mencari tapak yang sesuai bagi membina akademi latihan badan bukan kerajaan itu.

Katanya, perkara itu bakal diusahakan bersama pihak AIM dan mana-mana kerajaan negeri yang bersedia menyediakan tapak.

"Kerajaan akan membantu dalam penubuhan akademi AIM di satu tempat yang sesuai yang boleh diusahakan pihak AIM bersama kerajaan negeri yang boleh menawarkan tapak," katanya ketika merasmikan Menara AIM berharga RM40 juta di Bandar Sri Damansara di sini semalam.

Hadir sama Pengerusi Lembaga AIM, Datuk Amihamzah Ahmad dan Pengarah Urusan AIM, Datuk Zabidah Ismail.

Ujarnya, menjadi harapan beliau dan kerajaan untuk melihat AIM terus dibantu secara berterusan supaya lebih maju dan kukuh pada masa depan.

Beliau turut memuji rekod bayaran balik AIM yang amat cemerlang dengan kadar 99.5 peratus pembayaran oleh para peminjam.

Jelas beliau, rekod bayaran itu jauh lebih baik daripada rekod bayaran Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved