Isnin, 20 Jun 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Perhilitan rampas haiwan zoo

Posted:

Perhilitan rampas haiwan zoo

Perhilitan rampas haiwan zoo

Oleh RADIAH SAORI
radiah.saori@kosmo.com.my


KAKITANGAN Perhilitan memindahkan seekor ular sawa yang
terdapat di Zoo Saleng, Kulaijaya semalam.


KULAIJAYA - Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Johor merampas lebih 60 ekor haiwan pelbagai spesies yang dilindungi di Zoo Saleng, sebuah zoo persendirian di sini semalam gara-gara pemiliknya gagal memperbaharui permit khas yang tamat.

Pengarahnya, Saharudin Anan (gambar kecil) berkata, rampasan itu dilakukan kerana pemiliknya tidak mendapat kelulusan untuk memperbaharui permit bagi menyimpan haiwan perlindungan selepas dipercayai telah melanggar Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010.

"Antara pelanggaran akta yang dilakukan zoo berkenaan termasuk menyediakan kandang yang sempit dan tidak sesuai bagi setiap haiwan selain dipercayai cuba menghasilkan baka kacukan harimau dan singa kerana menempatkan kedua-dua haiwan terbabit dalam satu kandang," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

JPJ laksana sistem e-Tukar

Posted:

JPJ laksana sistem e-Tukar

JPJ laksana sistem e-Tukar


ANTARA pengusaha penjualan kereta mewah terpakai yang terdapat di sekitar Ampang.


GENTING HIGHLANDS - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dijangka melaksanakan sistem e-Tukar yang akan membolehkan orang ramai memeriksa maklumat berkaitan pembelian dan penjualan kereta secara online pada November ini.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan berkata maklumat online itu dibangunkan oleh eAuto Sdn. Bhd. dan disokong penuh JPJ, akan membolehkan orang ramai memeriksa maklumat mengenai kereta yang mereka mahu beli, terutamanya butiran mengenai pemilik asalnya dan butiran penting yang lain.

Menerusi sistem itu, seseorang boleh mengesan rekod dan status kewangan pemilik asal dan status kenderaan itu, katanya kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan Ke-33 Persekutuan Persatuan Syarikat Motor dan Kredit Malaysia (FMCCAM) 2011 di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Majikan bangga, amah terima diploma

Posted:

Majikan bangga, amah terima diploma

Majikan bangga, amah terima diploma


SARMINI diapit oleh Choo Tang (kanan) dan Phooi Khuan melihat sijil Diploma Pengurusan yang diterimanya pada Konvokesyen ke-10 OUM di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Perasaan bangga dan terharu terpancar pada wajah pasangan majikan ketika pembantu rumah mereka, Sarmini Muhyadi menerima tepukan paling gemuruh ketika menaiki pentas untuk mendapatkan diploma dalam bidang pengurusan pada majlis konvokesyen Universiti Terbuka Malaysia (OUM) ke-10 semalam.

Tan Choo Tang, 56, dan isteri, Wee Phooi Khuan, 47, telah membiayai sebahagian besar kos pengajian Sarmini, 28, yang bekerja dengan mereka sejak tujuh tahun lepas, selepas pembantu rumah itu menyatakan hasratnya untuk kembali ke Indonesia bagi melanjutkan pengajiannya pada 2007.

Choo Tang yang bertugas sebagai pensyarah sebuah kolej swasta, bagaimanapun telah memujuk Sarmini untuk terus bekerja dengannya sebagai pembantu rumah sambil melanjutkan pelajarannya di sini dengan bantuan Choo Tang, bukan sahaja dari segi kewangan tetapi juga mencarikan institusi pengajian tinggi yang sesuai.

Sarmini dari Kampung Bayunmas, Jawa Tengah walaupun terpaksa menjalani pengajian separuh masa sambil bekerja sebagai pembantu rumah selama empat tahun, telah berjaya memperoleh mata purata nilai gred kumulatif (CGPA) 3.39.

Choo Tang berkata: "Ketika nama Sarmini diumum pada majlis konvoksyen semalam, beliau menerima tepukan paling gemuruh dan ia membuatkan kami sangat bangga dan terharu dengan kejayaannya."

Sarmini yang akan pulang ke Indonesia pada 3 Julai ini menyatakan rasa terhutang budi kepada majikannya yang telah membantu dia mencapai impiannya untuk mendapat pendidikan tinggi.

"Saya sangat berterima kasih tak terhitung nilainya, senang sekali mendapat kesempatan untuk belajar di sini sekali gus bekerja... mungkin saya yang pertama bernasib baik," katanya.

Dia yang terharu mengenang kebaikan majikannya itu berkata: "Keluarga majikan turut membantu saya membuat tugasan, terutama untuk mendapatkan maklumat bagi tugasan universiti serta membantu saya menguasai bahasa Inggeris." - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved