Ahad, 22 Mei 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Kelantan kekal status pendahulu

Posted:

Kelantan kekal status pendahulu

Kelantan kekal status pendahulu

Oleh WAN FAKHRUL BAKAR dan HAFIZ ABBAS
sukan@kosmo.com.my


NORSHAHRUL (tengah) mengelak daripada diterjah pertahanan Harimau Muda A, Gary Steven Robbat pada aksi Liga Super di Stadium Shah Alam malam tadi.


KELANTAN kekal di tangga teratas Liga Super meskipun sekadar mencatat keputusan seri 2-2 dengan Harimau Muda A di Stadium Shah Alam malam tadi.

Izzaq Faris Ramlan meletakkan Harimau Muda A di hadapan pada minit ke-13 menerusi lambungan cantik menewaskan Khairul Fahmi Che Mat hasil hantaran jauh penjaga golnya, Izham Tarmizi Roslan.

Namun Kelantan berjaya menyamakan kedudukan pada minit ke-31 setelah S. Chanthuru menanduk masuk sepakan sudut Badhri Radzi.

Harimau Muda A kembali di hadapan pada minit ke-69, juga hasil ledakan Izzaq Faris yang menyudahkan hantaran cantik Fandi Othman dari sebelah kiri.

Bagaimanapun, Norshahrul Idlan Talaha muncul penyela- mat Kelantan apabila berjaya menjaringkan gol kedua pada minit ke-86 hasil rembatan dari dalam kotak penalti mene- waskan Izham Tarmizi.

Sementara itu, Terengganu berjaya merampas tangga kedua daripada Selangor setelah mudah menewaskan Negeri Sembilan 3-0 di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu.

Abdul Manaf Mamat mele- dak dua gol pada minit ke-26 dan 57, manakala satu lagi gol disumbang Ashari Samsudin minit ke-64.

Di Stadium Darul Makmur, Kuantan, Selangor terus bernasib malang apabila tewas 1-2 kepada Pahang.

Pahang membuka tirai jaringan pada minit ke-26 menerusi Azamuddin Mohd. Akil yang merembat kencang bola ke gawang Selangor bagi menewaskan penjaga gol, Mohd. Iqbal Suhaimi.

Pahang kian bersemangat dan menggandakan usaha untuk menambah gol, namun keputusan 1-0 kekal sehingga berakhir babak pertama.

Di babak kedua, Pahang menambah derita Selangor apabila Mohd. Munir Ahmad meledak gol kedua tuan rumah pada minit ke-80.

Selangor mendapat gol sagu hati menerusi jaringan D. Surendran yang mengambil sepakan percuma pada masa kecederaan.

Berbaki lima perlawanan, Kelantan dan Terengganu kini berkongsi 44 mata tetapi Kelantan berkelebihan dari segi perbezaan gol, manakala Selangor turun ke tangga ketiga dengan kekal 42 mata.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ronaldo di puncak kejayaan

Posted:

Ronaldo di puncak kejayaan

Ronaldo di puncak kejayaan

MADRID - Bintang Portugal, Cristiano Ronaldo berjaya memecah rekod penjaring terbanyak Liga Sepanyol dengan meledak keseluruhan 40 gol.

Pada aksi terakhir liga di Santiago Bernabeu awal pagi semalam, Ronaldo meledak dua gol untuk membantu Real membelasah Almeria 8-1 dengan baki enam lagi gol di- sumbang oleh Emmanuel Adebayor (tiga), Karim Benzema (dua) dan Joselu (satu).

Sebelum turun beraksi, Ronaldo berkongsi rekod jaringan terbanyak 38 gol yang dilakukan bekas pemain Athletic Bilbao, Telmo Zarra pada 1951 dan le- genda Real, Hugo Sanchez (1990).

Dengan kejayaan menyumbat 40 gol pada saingan Liga Sepanyol musim ini, Ronaldo buat pertama kali berjaya merangkul anugerah Pichichi selaku penjaring terbanyak.

Ia pastinya sedikit mengubat kekecewaan Ronaldo yang hanya mampu merangkul satu piala iaitu juara Piala Raja-Raja Sepanyol musim ini setelah dia beraksi dua musim bersama Real.

"Saya mahu ucapkan terima kasih kepada semua rakan sepasukan yang membantu usaha mendapatkan 40 gol ini. Anugerah Pichichi ini ditujukan kepada mereka dan juga semua penyokong Real.

"Biarpun musim ini tidak begitu memihak kepada kami, jurulatih mahu kami menjaringkan banyak gol supaya kami dapat memulakan musim depan dengan penuh harapan.

"Menjaringkan 102 gol dalam semusim sesuatu yang sukar untuk dilakukan. Tidak mustahil ia mampu diulangi musim depan tetapi memang ia cukup sukar," kata Ronaldo.

Sementara itu, tiga pasukan yang tersingkir daripada saingan Liga Sepa- nyol musim depan ialah Deportivo La Coruna, Hercules dan Almeria. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Liverpool cabar United

Posted:

Liverpool cabar United

Liverpool cabar United


DALGLISH masih menganggap Liverpool memiliki rekod cemerlang berbanding United di pentas Eropah.


LIVERPOOL - Pengurus Liverpool, Kenny Dalglish secara sinis mencabar musuh tradisi mereka, Manchester United supaya menyamai terlebih dahulu rekod lima gelaran Liga Juara-Juara yang dimenangi skuad The Reds.

Peringatan dibuat Dalglish itu dibuat menjelang aksi final Liga Juara-Juara menemukan United dan Barcelona di Stadium Wembley pada awal pagi Ahad ini.

Bagi Dalglish, sekiranya United muncul juara Liga Juara-Juara musim ini, kelab tersebut masih kurang satu kejuaraan berbanding rekod lima kejuaraan yang dimiliki Liverpool.

"Jika penyokong United boleh membawa kain rentang yang tertulis perkataan 'United juara 19 kali' di Anfield minggu lalu, mungkin kami boleh bawa kain rentang tertulis lima kejuaraan Eropah milik Liverpool ke Old Trafford musim depan.

"Pada saya, tak kiralah apa yang difikirkan oleh United. Bagi saya, Liverpool tetap kelab paling penting buat jutaan penyokong di seluruh dunia.

"Sama seperti Everton yang menjadi kelab penting untuk sesetengah orang.

"Apabila terdapat seseorang yang meletakkan kami sebagai kayu pengukur untuk mencapai sesuatu kejayaan, kami tak percaya yang kami ini sebuah kelab yang teruk.

"Kami rasa kami perlu meletakkan ketetapan yang betul untuk terus maju. Kami mahu meningkat pada tahun ini dan kami akan cuba mencapainya selepas ini," kata Dalglish.

Minggu lalu, rekod 18 kejuaraan Liga Perdana England milik Liverpool telah dipecahkan oleh United apabila mereka mengesahkan kejuaraan liga buat kali ke-19 musim ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved