Jumaat, 20 Disember 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Terjun sapu bersih

Posted:

Terjun sapu bersih

Terjun sapu bersih

TERJUNAN emas daripada atlet negara, Ahmad Amsyar Azman (kiri) dan Ooi Tze Liang ketika beraksi dalam acara 3 meter papan anjal seirama lelaki pada Sukan SEA 2013 di Pusat Akuatik Wunna Theikdi, Nay Pyi Taw, Myanmar semalam.


NAY PYI TAW, Myanmar – Skuad terjun negara belum menunjukkan sebarang tanda belas kasihan apabila menyapu bersih pingat emas pada Sukan SEA 2013 buat hari ketiga berturut-turut, semalam.

Selepas menjuarai acara 10 meter platform individu lelaki dan wanita serta 3 meter papan anjal individu lelaki dan wanita sebelum ini, penerjun negara dilihat masih tidak mahu mengendurkan cengkaman dengan menguasai pula acara 3 meter papan anjal seirama lelaki dan wanita, semalam.

Gandingan Ahmad Amsyar Azman-Ooi Tze Liang meneruskan kecemerlangan skuad terjun dengan menjuarai kategori lelaki dengan mencatat 373.35 mata.

Mereka meninggalkan penerjun Singapura, Timothy Lee-Mark Lee (336.45 mata) dengan perbezaan 40 mata di tempat kedua manakala gandingan Jamjani Akhmad-Putra Adityo dari Indonesia (334.62 mata) menamatkan saingan di tempat ketiga.

"Kami hanya beraksi seperti biasa tanpa tekanan," kata Tze Liang yang meraih emas kedua peribadinya pada temasya kali ini.

Kejayaan penerjun lelaki itu kemudiannya disusuli dengan kejayaan penerjun wanita apabila gandingan Cheong Jun Hoong-Ng Yan Yee pula mengambil giliran melengkapkan kecemerlangan Malaysia, semalam.

Jun Hoong-Yan Yee mencatat 293.70 mata menewaskan penerjun Indonesia, Eka Indah Purnama-Dewi Setyaningsih (249.90 mata) di tempat kedua dan Fong Kay Yian-Myra Lee Jia Wen (223.53 mata), ketiga.

Hari ini, acara terjun akan menutup tirai dengan menawarkan emas ketujuh dan kelapan dalam acara 10 meter platform seirama lelaki dan wanita.

Setakat ini, Malaysia sudah memenangi kesemua enam emas yang telah dipertandingkan.

'Awasi ancaman Singapura'

Posted:

'Awasi ancaman Singapura'

'Awasi ancaman Singapura'


NASIR Basharudin (kanan) belum pasti diturunkan pada aksi menentang Singapura hari ini akibat kecederaan.


NAY PYI TAW, Myanmar - 'Jangan buat silap.' Itu peringatan daripada pengendali Harimau Muda, Datuk Ong Kim Swee kepada anak-anak buahnya menjelang aksi penentuan pingat gangsa menentang Singapura di Stadium Zeyyer Thiri petang ini.

Kim Swee berkata, sebarang kesilapan bakal mengundang padah kerana kedua-dua pasukan sudah mengenali rentak permainan masing-masing.

Selain sebagai hadiah terbaik untuk hari jadi Kim Swee, pingat gangsa itu juga sangat penting buat pemain-pemain yang kebanyakannya akan meninggalkan Harimau Muda tahun depan.

"Kami sudah bertemu dengan Singapura sebanyak dua kali dan kami seri dalam kedua-dua perlawanan tersebut.

"Jadi, sangat penting untuk pemain menampilkan aksi terbaik serta kurangkan membuat kesilapan. Siapa yang membuat silap, mereka pasti menerima padah," kata Kim Swee selepas mengendalikan sesi latihan pasukan di Golden Guest Hotel semalam.

Pada aksi ketiga Kumpulan A, 15 Disember lalu, Harimau Muda seri 1-1 dengan Singapura, manakala mereka terikat tanpa jaringan pada Sukan SEA 2011 di Jakarta, Indonesia.

Kim Swee berkata, perlawanan tersebut sangat penting kerana selepas gagal memenangi pingat emas hatrik, mereka perlu membawa pulang pingat gangsa.

Bagaimanapun, Kim Swee menjangkakan satu perlawanan yang sukar kerana kedua-dua pasukan bertekad untuk memenangi pingat gangsa sebagai pengubat kekecewaan.

Katanya, beliau tidak akan memandang mudah perlawanan itu dan akan menurunkan barisan terkuat.

Bagaimanapun, Harimau Muda bakal kehilangan khidmat dua pemain utama selepas Mohamad Nasir Basharudin dan Ashri Chuchu mengalami kecederaan.

"Selepas gagal mempertahankan pingat emas yang diinginkan, kami perlu memastikan pingat gangsa menjadi milik kami. Saya akan menurunkan kesebelasan terbaik bagi memastikan kami tidak pulang dengan tangan kosong.

"Pemain-pemain masih muda dan apabila bermain dalam perlawanan besar seperti itu, sudah pasti ada sedikit perasaan gugup tetapi secara keseluruhannya, saya tidak nampak kekurangan mereka.

"Saya berpuas hati terutamanya dengan sikap yang mereka tunjukkan. Mereka telah berjuang sehingga ke minit-minit terakhir.

"Kemungkinan besar, kedua-dua pemain itu (Nasir dan Ashri) tidak dapat diturunkan dalam perlawanan tersebut," katanya.

Kim Swee berkata, beliau akan memastikan pemain-pemain berada pada tahap terbaik meskipun ketika ini mereka berada dalam situasi keletihan selepas bermain lima perlawanan dalam tempoh dua minggu.

Katanya, pemain-pemain tidak menunjukkan perasaan kecewa meskipun gagal melayakkan diri ke final kelmarin.

Hoki wanita julang emas

Posted:

Hoki wanita julang emas

Hoki wanita julang emas


SKUAD hoki wanita negara meraikan kejayaan mereka meraih pingat emas acara hoki selepas menewaskan Thailand 6-1 pada perlawanan akhir semalam.


YANGON, Myanmar - Skuad hoki wanita negara berada dalam kelas tersendiri apabila berjaya mempertahankan pingat emas selepas menewaskan Thailand 6-1 pada final Sukan SEA 2013 di Stadium Hoki Theinphyu semalam.

Pada perlawanan tersebut, skuad bimbingan jurulatih Mohd. Nasihin Nubli Ibrahim cemerlang dengan rekod perlawanan tanpa kalah apabila Nuraini Abdul Rashid menjaringkan gol pertama menerusi pukulan sudut penalti seawal minit keempat perlawanan.

Separuh masa pertama menyaksikan pasukan Thailand terus memberi tentangan sengit kepada pasukan negara namun Juliani Mohamad Din berhasil menyempurnakan pukulan sudut penalti dengan gol kedua pada minit ke-28.

Babak kedua perlawanan, skuad negara terus memberikan aksi bertenaga apabila kapten pasukan Nadia Abdul Rahman cemerlang menjaringkan gol ketiga menerusi jaringan padang pada minit ke-38.

Skuad negara terus memberikan tekanan kepada pasukan lawan apabila Raja Norsharina Raja Shahbudin menjaringakan gol keempat pada minit ke-52, seminit kemudian Nurul Nabila Mansur menambah gol kelima buat negara menerusi jaringan padang.

Fazillah Sylbester Silin mengesahkan kemenangan pasukan negara dengan jaringan keenam menerusi gol padang pada minit ke-67.

Thailand yang meraih pingat perak memperoleh gol tunggal menerusi jaringan pukulan sudut penalti oleh Suratwadee Pimsan pada minit ke-70.

Pingat gangsa diraih pasukan tuan rumah, Myanmar selepas menewaskan Singapura 1-0 dalam satu lagi perlawanan penentuan pingat semalam.

Mohd. Nasihin ketika ditemui berkata, beliau berbangga dengan kesungguhan pasukan negara bagi memastikan kecemerlangan sukan hoki negara di peringkat Asia Tenggara.

"Kejayaan ini merupakan pingat emas pertama buat saya sebagai jurulatih di Sukan SEA. Saya amat gembira kerana daripada mula perlawanan berlangsung pasukan negara mencipta sejarah dunia dengan menjaringkan 36 gol ketika menentang Kemboja pada perlawanan pusingan awal.

"Pemain saya hari ini (semalam) bermain bermati-matian, saya amat menghargai kesungguhan mereka di sini. Thailand bermain dengan bagus, pertahanan mereka menyukarkan skuad negara untuk memberi serangan. Bagi saya perlawanan sebegini bagus untuk sukan hoki di peringkat Asia Tenggara," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved