Sabtu, 14 Disember 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Langkah matang Britney Spears

Posted:

Langkah matang Britney Spears

Langkah matang Britney Spears

UTUH lantunan setiap lagunya mampu membuatkan pendengar ligat mencari maksud yang tersirat. Lincah gerak tarinya pula ternyata membiaskan perasaan kagum oleh para peminat yang sedang menonton.

Menjadi ikon muzik yang digemari oleh semua lapisan masyarakat menuntut terlalu banyak komitmen. Tidak terkecuali, kontroversi serta isu-isu hangat yang melanda sering menghambat kehidupan peribadinya sejak bergelar penyanyi.

Sepanjang tempoh 21 tahun bergelumang dalam gemerlap dunia nyanyian, jatuh dan bangunnya penyanyi pop tersohor dunia, Britney Spears, 32, ditafsirkannya sebagai pembakar semangat dalam usaha mengembangkan karier ke peringkat yang lebih tinggi.

Selepas menjayakan program realiti pencarian bakat The X Factor US tahun lalu, Britney yang menyandang jawatan sebagai salah seorang juri dan mentor untuk rancangan tersebut hadir dengan perancangan baharu untuk menawan bandar Las Vegas selama dua tahun bermula 27 Disember depan.

Penyanyi residen Planet Hollywood

Desas-desus mengenai tawaran kontrak dan pelantikan Britney sebagai penyanyi residen di Hotel Planet Hollywood, Las Vegas telah tersebar dalam kalangan peminatnya sebelum pengumuman rasmi dibuat beberapa bulan lalu.

Menepati jangkaan, Britney yang mengikut jejak langkah Celine Dion dan Elton John nyata teruja untuk mencuba sesuatu yang tidak pernah dilakukannya sebelum ini menerusi siri konsert yang diberi nama Piece of Me itu.

"Vegas merupakan satu cabaran baharu buat saya. Bagaimanapun, saya menginginkan satu kelainan dalam memberikan persembahan kepada peminat. Ia bakal menjadi seperti sebuah parti yang sangat besar.

"Melalui platform ini juga, saya mampu untuk memberikan persembahan yang luar biasa berbanding persembahan jelajah biasa yang memerlukan saya bergerak dari satu lokasi ke lokasi yang lain," ujarnya yang menerima bayaran sebanyak RM1 juta (USD 309, 000) bagi setiap persembahan.


BRITNEY kini bersedia untuk kembali berkahwin dan membina keluarga bersama kekasih baharunya, David Lucado.


Menurut Britney, demi mencapai persembahan yang baik sepanjang tempoh residensi tersebut, dia harus berusaha keras dan sentiasa fokus terhadap sesi latihan yang dijalankan.

"Saya perlu berlatih lebih kerap untuk menjayakan persembahan itu nanti. Sejak kebelakangan ini, saya mementingkan kesempurnaan dalam setiap apa yang saya lakukan.

"Sifat penuh ketelitian menyebabkan saya terpaksa bekerja keras. Orang mengharapkan lebih daripada saya, bukan sahaja apa yang saya lakukan tetapi siapa saya dalam industri hiburan hari ini," akuinya.

Dalam pada itu, Britney turut memberitahu, dia terpaksa mengikuti sesi latihan tarian dan nyanyian intensif selama lima hingga enam jam sehari sebagai persediaan sebelum memulakan siri konsertnya.

"Setiap kali habis sesi latihan, badan saya pasti akan sengal-sengal. Ia berlanjutan sekurang-kurangnya untuk tiga hari.

"Kadangkala, saya gagal untuk menggerakkan kaki dan tangan akibat terlalu kuat berlatih. Tetapi, saya komited dan terus mencabar diri untuk mencuba sesuatu di luar ruang selesa," ujarnya lagi.

Kongsi kisah peribadi

Ibu kepada Sean Preston dan Jayden James ini pernah melalui pelbagai episod patah hati dengan beberapa orang lelaki dalam hidupnya. Sejak bercerai dengan Kevin Federline, dia seperti sukar untuk bertemu dengan teman hidup yang baharu.

Awal tahun ini, dia mengambil keputusan untuk berpisah dengan tunangnya, Jason Trawick, setelah tiga tahun menjalinkan hubungan.

Menurut Britney, kisah putus cinta dan patah hati yang dilalui mampu memberikan inspirasi kepada para peminatnya. Justeru itu, dia berhasrat untuk berkongsi sedikit sebanyak tentang kisah peribadi serta cinta yang tidak kesampaian melalui album baharunya, Britney Jean.

"Banyak lagu yang terdapat dalam album ini mempunyai kaitan dengan kisah perpisahan yang telah saya lalui tahun ini.

"Bila kamu melalui proses perpisahan yang menyedihkan, banyak perkara yang ingin kamu lakukan untuk melupakannya. Lambat-laun, kamu sedar bahawa perkara tersebut mampu membuatkan kamu lebih gembira dalam meneruskan kehidupan," jelasnya yang menyifatkan pembikinan Britney Jean mampu menjadi terapi bagi melupakan kisah sedih tersebut.

Britney turut berharap agar lirik yang terkandung dalam lagu-lagunya mampu memberikan inspirasi kepada para peminat.

"Saya sering mengikuti kata hati dan cuba untuk mengejar cita-cita. Saya yakin ia merupakan sesuatu yang boleh memberikan inspirasi kepada para peminat.

"Sebagai seorang penyanyi yang dikenali ramai, saya juga berharap agar lirik-lirik yang positif dapat sampai terus kepada pendengar," jelasnya lagi.

BRITNEY SPEARS memberitahu, album terkininya, Britney Jean penuh dengan kisah peribadinya.


Peranan seorang ibu

Bagi Britney, walaupun kerjayanya sebagai seorang penyanyi menuntut lebih masa untuk beraksi di atas pentas, soal kebahagiaan anak-anak dan menjaga keperluan asas mereka tetap menjadi keutamaan baginya.

Bahkan, Britney memilih untuk menjadi artis residen di Planet Hollywood semata-mata kerana enggan berjauhan daripada dua orang anaknya.

"Sejak lima tahun lalu, saya kerap bergerak ke lokasi-lokasi yang berbeza dalam menjayakan empat siri konsert jelajah.

"Idea melakukan persembahan di satu tempat dalam tempoh masa dua tahun dapat mendekatkan saya dengan keluarga dan anak-anak. Para peminat juga berpeluang menonton persembahan tersebut bila-bila masa dengan mudah," ujarnya.

Mengulas lanjut mengenai perancangan masa depan, Britney yang kini menjalinkan hubungan cinta dengan lelaki yang dikenali sebagai David Lucado berkata, dia teringin untuk menambah bilangan cahaya mata serta mendirikan rumah tangga sekali lagi.

"Saya teringin untuk menimang cahaya mata baharu, mungkin sepasang kembar! Ia bakal menjadi momen yang sangat menggembirakan," ujarnya positif.

Amir tidak terlalu berharap

Posted:

Amir tidak terlalu berharap

Amir tidak terlalu berharap

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN

MENURUT Amir, dia menjangkakan menang dalam kategori Kulit Album Terbaik.


TERCALON buat kali pertama dalam sebuah acara berprestij seperti Anugerah Industri Muzik ke-20 (AIM 20) yang berlangsung hari ini di Stadium Putra Bukit Jalil merupakan satu kejutan buat penyanyi Mohamad Amirullah Jahari.

Mula dikenali ramai menerusi lagu Penghibur Jalanan, penyanyi yang menggunakan nama pentas Amir Jahari itu mengakui tidak menyangka akan tercalon sehingga empat kategori.

Tercalon dalam kategori Rakaman Album Terbaik, Video Muzik Terbaik, Kulit Album Terbaik dan Susunan Muzik Terbaik untuk album sulungnya, Penghibur Jalanan, penyanyi muda berusia 21 tahun itu menyatakan pada awalnya dia menyangka akan tercalon dalam satu kategori sahaja.

Amir yang dihubungi Kosmo! baru-baru ini meluahkan perasaan gembiranya dengan pencalonan yang diterima dan melihat ia sebagai satu perkembangan yang sihat dalam perkembangan kerjaya nyanyiannya.

Kosmo!: Tahniah kerana tercalon dalam empat kategori untuk AIM 20. Bagaimanakah anda melihat tentang pencalonan yang diterima ini?

AMIR: Sebagai seorang penyanyi yang masih boleh dikategorikan agak baharu lagi dalam industri muzik, sudah tentu ia merupakan kejutan buat saya. Saya juga bersyukur apabila hasil kerja saya mendapat penilaian yang baik daripada juri.

Adakah anda meletakkan harapan yang tinggi untuk menang dalam keempat-empat kategori tersebut?

Bohonglah kalau saya katakan tidak mahu menang kerana setiap individu yang tercalon pastinya inginkan kemenangan, tetapi kalau dapat menang untuk satu kategori pun sudah memadai. Kalau gagal, saya anggap sahaja sudah tiada rezeki.

Sebenarnya saya tidak mahu terlalu berharap sangat untuk menang kerana tidak mahu berasa kecewa sekiranya tewas. Dahulu saya pernah meletakkan harapan yang terlalu tinggi menang dalam sebuah pertandingan nyanyian, namun akhirnya tewas dan saya berasa sangat kecewa.

SEBAGAI pendatang baharu, Amir melihat pencalonan di dalam AIM 20 akan memberi impak besar terhadap perjalanan kariernya pada masa akan datang.


Dalam kategori manakah yang anda rasa ada peluang untuk menang?

Sejujurnya agak sukar untuk saya jangka, tetapi dalam keempat-empat kategori yang dicalonkan saya melihat peluang lebih besar dalam kategori Kulit Album Terbaik. Bagaimanapun, kalau menang lebih daripada satu pastinya ia merupakan satu bonus.

Bagaimanakah pula dengan saingan penyanyi-penyanyi lain untuk setiap kategori yang anda dicalonkan?

Saya lebih melihatnya sebagai sebuah persaingan yang sihat kerana kebanyakan penyanyi yang tercalon dalam kategeri sama adalah rakan-rakan saya sendiri serta masing-masing ada peluang untuk menang. Mengenai kategori yang paling memberikan cabaran buat diri saya pula sudah tentu untuk kategori Susunan Muzik Terbaik kerana perlu bersaing dengan penyanyi seperti Anuar Zain dan Hafiz Suip.

Apakah perkembangan terkini kerjaya anda sekarang?

Pada 22 Disember ini saya bersama beberapa penyanyi lain seperti Faizal Tahir, Hafiz Hamidun dan Yasin akan memulakan projek kolaborasi untuk sebuah lagu yang berunsur kerohanian. Selain itu, saya akan melancarkan single terbaharu saya pada hujung bulan ini, tetapi masih belum pasti untuk memilih sama ada lagu Aku Juga Manusia atau Masa Lalu. Perkara ini bergantung kepada perbincangan dengan pengurus saya sebelum keputusan dibuat.

Bukti Hujan masih bersatu

Posted:

Bukti Hujan masih bersatu

Bukti Hujan masih bersatu

Oleh KHAIRUL AMRI HASSAN


HUJAN mempersembahkan untaian hit mereka sejak zaman album 1,2,3 Go? sehingga Sang Enemy.


HUJAN merupakan band indie pertama yang berjaya melangkah masuk ke pentas Dewan Filharmonik Petronas (DFP) untuk sebuah konsert perdana bersifat akustik.

Revolusi yang diperkenalkan oleh DFP itu sedikit sebanyak membuka ruang dan menarik khalayak berbilang untuk menjengah dewan berprestij itu yang selama ini diberi tumpuan untuk persembahan klasikal khususnya.

Selepas Aizat Amdan, Yuna, Hafiz Suip dan Najwa Mahiaddin, pintu dibuka untuk Hujan mempertaruhkan bisa mereka buat penyokong band yang sudah lapan tahun bertapak.

Konsert Hujan pada malam 2 Disember lalu bersifat santai, sarat hilai tawa oleh humor bersahaja sang vokalisnya, Noh Salleh dan keseluruhannya menghiburkan.

Untaian lagu yang dipilih oleh band itu hits semata-mata dan dipetik daripada koleksi album empat album dan dua album EP terbaik mereka, Sang Enemy (2012), Lonely Soldier Boy (2010), Mencari Konklusi (2009), Hujan (2008), Check, Check, Rock, Rock (2007) dan 1,2,3 Go? (2006).

Pentas dibuka dengan penampilan tiga penyanyi latar Leo Azman, Dyana Shamsuddin dan Faris Shazie yang mempersembahkan overture medley lagu Rumah Kita, Ke Selatan dan DBS.

Bagaimanapun, kelemahan kualiti persembahan trio itu ditutup oleh kemunculan Noh yang langsung membuka panggung menerusi single Lonely Soldier Boy.

Noh diiringi tiga anggota kumpulan Hujan lain iaitu AG Coco (gitaris), Izzat (bass) dan Ambobzeela (dram) meneruskan persembahan dan melantik Faizal Uzir atau lebih terkenal disapa Lok Yu menggantikan posisi Dimas bermain keyboard.

Momento

Noh menyeret penonton melewati usia awal pembabitan Hujan dalam industri hiburan Malaysia yang akhirnya mendorong pencapaian mereka hari ini.

"Suatu ketika dahulu, Hujan pernah busking di depan KLCC dan peritnya waktu itu kami siap dihalau keluar daripada kawasan ini.

"Tapi tidak sangka pada malam ini tiket habis dijual dan itu membuktikan sokongan peminat yang tidak berbelah bahagi buat Hujan," ujar Noh berinteraksi bersama audiens sebelum mempersembahkan lagu Bagaikan Matahari dan Aku Yang Asing yang dipetik daripada album Lonely Soldier Boy.


SELAKU ketua, Noh menafikan yang Hujan sedang bergolak dengan isu dalaman.


Noh sesekali mengusik keluarga dan isterinya, Mizz Nina yang hadir sama menyaksikan konsert tersebut. Adakalanya jenaka dan ucapannya membuktikan kasih sayang pasangan yang telah tiga tahun mendirikan rumah tangga itu masih mekar mengharum.

Noh menghadiahkan lagu Kotak Hati buat isterinya. Sambil memetik sebuah gitar akustik, diiringi rembang lampu sorot solo penyanyi kelahiran Sarawak itu nampak larut membuai jiwa. Emosi sama diluahkan Noh menerusi lagu Di Kala Bulan Bermain Biola.

Melanjutkan acara, lagu-lagu seperti Empayarmu, Mencari Konklusi dan Dugaannya melewati suasana dewan yang makin gamat bersahut sorak-sorai peminat setia band Hujan.

Di kala berseloroh, Noh tidak putus-putus mengucapkan syukur atas sokongan tidak berbelah bahagi kelab peminatnya yang dipanggil Raingers.

Pagi Yang Gelap memperkenalkan band Hujan kepada khalayak. Benar pada mulanya perkenalan genre rock alternatif itu berlaku penolakan dalam masyarakat, tapi Hujan telah menjenamakan band itu ke satu tahap lebih tinggi dalam arus muzik tempatan.

"Single Pagi Yang Gelap merupakan simbol kepada Hujan dan telah meletakkan band ini ke kedudukan yang orang boleh hargai.

"Hari ini, Hujan membuktikan bahawa kami masih bersatu sebagai sebuah pasukan walaupun pelbagai spekulasi timbul. Insya-Allah kami akan teruskan perjuangan!" tuturnya bersemangat sebelum mengalunkan lagu ikonik Pagi Yang Gelap.

Puteri Gunung Ledang

Segmen akhir Hujan menampilkan seorang penyanyi jemputan yang belum pernah selama ini didedahkan sehingga malam tersebut.

Hanya bermain bayangan sosok badan, audiens berteka-teki sesama sendiri. Hingga notasi jazz jawa berkumandang mengambil intro lagu Bagaikan Sakti yang popular menerusi filem Puteri Gunung Ledang. Akhirnya mendedahkan empunya diri, raut wajah pemain teater Puteri Gunung Ledang, Datin Seri Tiara Jacquelina muncul bagai ditelah.

Mengejutkan. Dalam persalinan tuksedo Tiara berduet bersama Noh untuk sebuah lagu hit Aku Skandal dalam versi dan lenggoknya tersendiri.

"Saya memang peminat fanatik band Hujan selama ini. Apabila Noh menghubungi saya untuk menjemput kami berduet, kenapa perlu saya lepaskan peluang menarik ini. Jawapan saya adalah ya!" cerita Tiara.

Hujan meneruskan dua lagu terakhir mereka pada malam penuh indah itu. Bila Aku Sudah Tiada dan Kembara menutup tirai persembahan mereka.

Nyata, ia bukan sebuah persembahan biasa-biasa. Megahnya Hujan diberi peluang beraksi di pentas DFP jelas sebagai perlambangan bahawa mereka tidak pernah dipandang enteng dalam industri hiburan tempatan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved