Selasa, 3 Disember 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Dron dicipta untuk hantar barang

Posted:

Dron dicipta untuk hantar barang

Dron dicipta untuk hantar barang

GAMBAR tidak bertarikh yang disiarkan Amazon.com kelmarin menunjukkan sebuah dron membawa sebuah bekas yang dicipta untuk menghantar barang bergerak di udara.


WASHINGTON - Ketua Pegawai Eksekutif Amazon, Jeff Bezos kelmarin mendedahkan bahawa syarikatnya merancang untuk menggunakan dron mini bagi menghantar barang kepada pelanggan dalam tempoh hanya 30 minit.

Amazon merupakan syarikat peruncitan gergasi di Amerika Syarikat (AS) yang menjual pelbagai jenis barang menerusi internet.

Namun, dron ciptaan syarikat itu masih perlu menjalani ujian keselamatan dan memperoleh kelulusan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS.

Satu rakaman video yang disiarkan di laman web syarikat tersebut menunjukkan dron itu menghantar barang kepada pelanggan dalam tempoh 30 minit selepas pembelian dibuat menerusi Amazon.com.

"Kami boleh menghantar barang dalam tempoh 30 minit. Ia (dron) boleh membawa barang sehingga 2.3 kilogram.

Barang itu diletakkan di dalam sebuah kotak kecil yang kemudian akan digugurkan di rumah pelanggan.

Dron kecil itu dijana dengan kuasa elektrik dan mampu menghantar barang dalam jarak lingkungan 16 kilometer dari pusat penghantaran," kata Bezos dalam program 60 Minutes terbitan stesen televisyen CBS.

Dron itu dilengkapi dengan sistem penentu kedudukan global.

Menurut Bezos, penggunaan dron itu adalah lebih baik berbanding trak kerana ia boleh mengurangkan pencemaran alam sekitar. - AFP

Ibu pejabat polis jadi sasaran

Posted:

Ibu pejabat polis jadi sasaran

Ibu pejabat polis jadi sasaran


SALAH seorang penunjuk perasaan antikerajaan terkena semburan air dekat ibu pejabat polis di Bangkok.


BANGKOK - Pemimpin penunjuk perasaan Suthep Thuegsuban yang dikenakan waran tangkap berkata, beliau akan berhenti berpolitik tetapi akan terus memimpin tunjuk perasaan, lapor agensi berita Bernama semalam.

Beliau mengumumkan petang tadi bahawa beliau tidak akan kembali menyertai Parti Demokrat yang menjadi pembangkang di Dewan Perwakilan tetapi menegaskan akan menduduki ibu pejabat polis metropolitan hari ini.

Suthep berkata apa yang beliau lakukan tidak mempunyai kaitan dengan parti itu.

"Banyak mana pun mereka melepaskan gas pemedih mata terhadap kami, kami akan mengepung ibu pejabat polis metropolitan pada hari ini," katanya kepada penyokongnya di kompleks kerajaan yang kini menjadi kawasan tunjuk perasaan mereka.

Beliau berkata, mereka akan menuju sasaran pada pukul 7 pagi dan dijangka dapat menguasainya pada pukul 3 petang.

Ibu pejabat polis Bangkok itu menjadi sasaran kerana pihak polis disyaki tidak bersungguh-sungguh mengawal pertempuran antara penunjuk perasaan antikerajaan dan prokerajaan Baju Merah di Universiti Ramkamhaeng pada Sabtu lalu yang menyebabkan kematian dan kecederaan, katanya.

Sekurang-kurangnya tiga orang mati dan 50 lagi cedera dalam tunjuk perasaan yang berlaku pada minggu lalu selepas kumpulan antikerajaan dan prokerajaan bertempur.

Para penunjuk perasaan turut menduduki Pejabat Bajet dan sebuah kompleks yang menempatkan beberapa buah kementerian.

Kumpulan penunjuk perasaan antikerajaan itu turut menguasai sebuah stesen televisyen milik kerajaan.

Stesen televisyen itu kemudian menyiarkan ucapan Suthep yang meminta semua kakitangan kerajaan berhenti bekerja sehingga krisis politik di negara ini berakhir.

Suthep yang merupakan bekas timbalan perdana menteri menyatakan dalam pertemuan dengan Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra bahawa kerajaan yang ada ketika ini perlu menyerahkan kuasanya kepada rakyat dalam tempoh dua hari.

Suthep berikrar akan mengulingkan Yingluck yang dianggap boneka kepada bekas perdana menteri, Thaksin Shinawatra.

Thaksin merupakan abang Yingluck.

Yingluck merupakan pemimpin parti Pheu Thai.

Ketika memberi reaksi balas terhadap permintaan Suthep itu, Yingluck berkata, tuntutannya itu tidak mengikut perlembagaan.

"Saya tidak bermaksud kami menolak permintaannya tetapi kami tidak tahu bagaimana untuk menjadikan tuntutan Suthep menjadi realiti," kata Yingluck.

Yingluck berkata, beliau masih bersedia untuk menerima pelbagai cadangan untuk menyelesaikan krisis politik di Thailand.

Kelmarin, beratus-ratus penunjuk perasaan yang mahu menggulingkan kerajaan Thailand menyerbu sebuah kelab polis tempat Perdana Menteri Yingluck berada di sini sekali gus memaksa beliau meninggalkan tempat tersebut dan menuju ke satu lokasi rahsia.

Thaksin digulingkan dalam rampasan kuasa tentera pada 2006 sebelum didapati bersalah atas tuduhan rasuah dua tahun kemudian.

Beliau hidup di luar negara sejak tahun 2008 untuk mengelak daripada hukuman penjara tetapi masih mempunyai pengaruh yang kuat dalam kerajaan pimpinan Yingluck.

Tunjuk perasaan itu bermula pada 24 November lalu dengan para penunjuk perasaan berhimpun di beberapa buah bangunan kerajaan. - Agensi

Kelajuan mungkin punca Walker terkorban

Posted:

Kelajuan mungkin punca Walker terkorban

Kelajuan mungkin punca Walker terkorban


GAMBAR menunjukkan kereta Porsche yang dinaiki Walker terbakar di Los Angeles pada Sabtu lalu.


LOS ANGELES - Sejumlah peminat pelakon filem Fast & Furious, Paul Walker membina memorial sementara dekat lokasi sebuah kereta Porsche yang dinaikinya terbakar dalam satu nahas jalan raya di Valencia di sini.

Memorial itu dipenuhi dengan bunga-bungaan, lilin dan nota dibuat para peminat bagi mengingati kematian pelakon tersebut.

Jabatan Syerif Los Angeles menyatakan kelajuan tinggi merupakan faktor dalam nahas yang berlaku pada Sabtu lalu.

Dalam nahas itu, seorang rakan Walker, Roger Rodas yang juga penasihat kewangannya turut terkorban.

Menurut seorang wanita yang pernah menjadi jurucakap Walker, Ame Van Iden, pelakon filem berkenaan merupakan penumpang kereta sport tersebut.

Kereta Porsche Carrera GT itu dipandu di kawasan pinggir bandar raya ini.

Anggota-anggota jabatan syerif yang tiba di tempat kejadian mendapati kereta tersebut sudah terbakar.

Nahas itu berdekatan dengan kedai menjual kereta milik Rodas.

Beberapa pegawai masih tidak mendedahkan sama ada terdapat seorang lagi mangsa yang terkorban dalam nahas itu.

Menurut seorang timbalan syerif, Peter Gomez, siasatan akan dilakukan bagi menentukan punca kelajuan kereta tersebut.

Dia berkata, pihaknya juga akan melakukan siasatan bagi mengetahui sama ada terdapat objek di atas jalan raya yang menyebabkan kereta tersebut terbabas.

Kereta berkenaan terbakar selepas ia merempuh sebatang tiang lampu dan pokok.

Papan tanda di kawasan itu menunjukkan kereta perlu dipandu pada had laju 72 kilometer sejam.

Walker, 40, menjadi terkenal apabila dia berlakon dalam siri filem Fast & Furious sejak tahun 2001.

Filem tersebut mengisahkan tentang perlumbaan jalan raya jalanan yang melibatkan kereta berkelajuan tinggi. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved