Ahad, 17 November 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


‘Usah pandai kritik saja’

Posted:

'Usah pandai kritik saja'

'Usah pandai kritik saja'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

SAFEE akui sedih ekoran ramai pihak mula hilang kepercayaan terhadap Harimau Malaya.


PENYERANG Harimau Malaya, Safee Sali menegaskan, sudah tiba masanya pasukan kebangsaan memerlukan sokongan padu dari semua pihak, bukannya kritikan yang tidak berkesudahan.

Safee yang baru pulang daripada Manama, kelmarin selepas menyaksikan skuad negara tewas 0-1 kepada Bahrain pada aksi kelayakan Piala Asia 2015, mengakui tidak mampu lagi menahan sabar dengan setiap kritikan yang tidak berasas.

Bintang Johor Darul Takzim yang dikaitkan bakal kembali ke Selangor pada musim depan itu menambah, Harimau Malaya kini terdesak untuk mempamerkan prestasi lebih memberangsangkan.

Justeru, Safee menganggap ia seperti satu perbuatan tidak adil bagi pasukan kebangsaan yang sering kali tidak mendapat sokongan moral daripada semua pihak.

"Bagi saya, tak payah nak kritik skuad kebangsaan. Sepatutnya mereka berikan sokongan moral.

"Pasukan ini tengah kalah dan moral skuad kebangsaan tidak begitu baik. Kami turun bermain bermati-matian untuk negara.

"Tiada siapa hendak kalah dan kami amat bencikan kekalahan. Beginilah nasib Harimau Malaya, bila menang semua nak dekat tetapi bila kalah, semua nak menjauh," katanya ketika dihubungi Kosmo!, semalam.

Kosmo! semalam melaporkan, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong mengakui memang tidak meletakkan harapan tinggi terhadap Harimau Malaya yang mengharungi kempen kelayakan Piala Asia 2015.

Ini kerana Zolkples menganggap, peluang Harimau Malaya untuk merebut slot automatik Piala Asia semakin samar berdasarkan prestasi hambar skuad kendalian Datuk K. Rajagobal.

Tambah Safee, dia berharap peminat-peminat Harimau Malaya akan terus memberikan sokongan padu ketika skuad negara dalam misi memburu kemenangan pada aksi menentang Qatar di Stadium Shah Alam, Selasa ini.

"Kami amat menagih sokongan padu daripada seluruh penyokong-penyokong. Pasukan ini mahu memberikan sesuatu kepada peminat-peminat pada aksi bertemu Qatar nanti.

"Saya berharap dengan sokongan ini dapat memberikan kami lebih semangat untuk tampil aksi lebih baik," katanya.

'Anggap sahaja provokasi wujud'

Posted:

'Anggap sahaja provokasi wujud'

'Anggap sahaja provokasi wujud'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


PASUKAN Harimau Muda yang akan menggalas cabaran negara pada Sukan SEA di Myanmar bulan depan.


PENGENDALI Harimau Muda A, Datuk Ong Kim Swee menuntut kekuatan mental anak-anak buahnya bagi berdepan sebarang provokasi yang cuba dicetuskan tuan rumah Sukan SEA 2013, Myanmar.

Belum pun sepak mula Kumpulan A temasya dwitahunan itu berlangsung di Stadium Zayyarthiri, Nay Pyi Taw pada 10 Disember depan, skuad kendalian Kim Swee dilihat telah diduga terlebih awal apabila perlu beraksi seawal pukul 3 petang (waktu Myanmar) dalam kesemua aksi peringkat kumpulan.

Justeru, Kim Swee mahu barisan pemainnya supaya tidak terlalu selesa dengan reputasi selaku juara bertahan memandangkan apa jua provokasi boleh berlaku di bumi Myanmar nanti.

"Kalau tiada baguslah... cuma saya mahu pemain bersedia pada bila-bila masa.

"Walaupun belum tentu ada (perang psikologi), anggap sahaja provokasi sedemikian wujud dan menanti kami di Myanmar nanti.

"Sekurang-kurangnya, ia akan membantu menguatkan mental pemain sepanjang di sana," katanya kepada Kosmo! semalam.

Pada masa sama, Kim Swee juga tidak menolak kemungkinan kehilangan sebahagian besar pemain skuad 2011 kali ini.

"Dengan krisis kecederaan pemain ketika ini, mungkin ramai pemain lama terpaksa digugurkan kali ini.

"Namun, saya enggan terburu-buru membuat keputusan berhubung senarai akhir 20 pemain ke Myanmar dan ia hanya akan ditentukan selewat-lewatnya 5 Disember depan," jelas beliau.

Kim Swee memberitahu, skuad kendaliannya juga bakal berdepan sekurang-kurangnya dua aksi persahabatan kompetitif termasuk menguji kelab divisyen Jepun, FC Ryukyu sebelum 'terbang' ke Myanmar kelak.

Dalam aksi Kumpulan A nanti, Harimau Muda A diundi bersama Brunei, Laos, Singapura dan Vietnam.

Finalis 2011, Indonesia pula diundi bersama tuan rumah, Myanmar bersama Thailand, Timor Leste dan Kemboja dalam Kumpulan B.

Satu trofi sasaran PKNS

Posted:

Satu trofi sasaran PKNS

Satu trofi sasaran PKNS

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

SATU trofi menjadi sasaran pengendali baharu PKNS, Wan Jamak Wan Hassan menjelang saingan Liga Super musim depan.

Selepas sah mengendalikan Selangor PKNS selama dua musim, Wan Jamak bagaimanapun menyedari ia bukan satu tugas mudah terutamanya apabila melihat beberapa pasukan lain berbelanja besar mendapatkan pemain berkualiti kali ini.

Enggan mengambil pendekatan serupa, bekas pengendali Kedah itu sebaliknya mahu meneruskan legasi pengendali terdahulu - Abdul Rahman Ibrahim dan mempercayai sebahagian besar pemain sedia ada The Red Ants.

"Bagi saya, Abdul Rahman berjaya membentuk PKNS menjadi pasukan yang mantap sejak empat musim lalu.

"Jadi, saya tidak bercadang memburu pemain baharu kerana yakin dengan kualiti pemain sedia ada.

"Selain mensasarkan satu trofi, saya juga berharap kami mampu berada dalam kelompok tiga pasukan terbaik Liga Super," katanya kepada Kosmo! semalam.

Antara pemain yang kekal bersama PKNS musim depan termasuklah kapten pasukan, Mohd. Helmi Remeli dan arkitek muda negara, Muhammad Nazmi Faiz Mansor.

Mengulas lanjut, Wan Jamak juga optimis dengan ketajaman penyudah PKNS musim depan apabila berjaya mendapatkan bekas penjaring terbanyak Liga Premier musim ini, Karlo Primorac dari Sime Darby.

"Saya percaya Primorac akan cepat menyesuaikan diri membentuk gandingan penyudah yang berkesan bersama seorang lagi penyerang import, Patrick Wleh Ronaldinho.

"Selain kedua-dua pemain import berkenaan, kami juga berjaya melengkapkan senarai kuota pemain import apabila berjaya mendapatkan tonggak pertahanan Indonesia, Hamka Hamzah.

"Ketiga-tiga pemain import berkenaan akan menjalani latihan bersama kami dalam masa terdekat," jelas beliau.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved