Sabtu, 19 Oktober 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Arkeologi cari harta karun RM157 bilion

Posted:

Arkeologi cari harta karun RM157 bilion

Arkeologi cari harta karun RM157 bilion

SEJUMLAH orang mengunjungi sebuah kawasan kubu pada abad ke-17 yang dikatakan mempunyai simpanan harta karun di Unnao, Uttar Pradesh kelmarin.- AP


UNNAO - Ahli-ahli arkeologi memulakan kerja-kerja menggali di sebuah kubu untuk mencari harta karun pada abad ke-19 di utara India semalam.

Kerja-kerja menggali itu dibuat selepas seorang sami mendakwa seorang bekas raja muncul dalam mimpinya dan memberitahu terdapat simpanan harta karun bernilai AS$50 bilion (RM157 87 bilion) di bawah tanah kubu.

Kerja-kerja itu dimulakan selepas sami tersebut, Shobhan Sarkar memaklumkan tentang mimpinya kepada seorang menteri India yang melawatnya pada bulan lalu.

Sami itu berkata, Raja Rao Ram Baksh Singh yang digantung sampai mati pada tahun 1858 kerana menentang penjajah British memberitahunya, terdapat 1,000 tan harta karun yang tersembunyi di bawah kubu miliknya itu.

Majistret daerah Unnao, Vijay Karan Anand berkata, beberapa pegawai geologi dan arkeologi telah meninjau kawasan tersebut dan menemui bukti tentang kewujudan logam yang terdapat kira-kira 20 meter dari bawah tanah.

"Kerja-kerja menggali merupakan satu cara untuk mengesahkan jenis logam itu," ujarnya.

Pihak Kajian Arkeologi India menyatakan, kerja-kerja menggali akan bermula di bawah sebuah kuil yang terletak di dalam runtuhan kubu lama itu.

Dalam pada itu, rata-rata penduduk kampung Daundia Khera yang tidak mempunyai bekalan elektrik berkata, cerita tentang harta karun tersebut telah diketahui daripada orang tua mereka.

Dalam pada itu, pihak berkuasa telah membuat sekatan bagi menghalang beribu-ribu orang yang mula membanjiri kampung itu untuk melihat harta karun dan mereka turut bersembahyang di situ.

Bagaimanapun, salah seorang keturunan raja itu, Navchandi Veer Pratap Singh berkata, jika emas benar-benar ditemui di kawasan itu, dia juga perlu memperoleh sahamnya.

Pihak berkuasa negeri Uttar Pradesh menyatakan, ia juga berhak ke atas harta karun itu. - AP

Pelajar universiti tunjuk perasaan dalam keadaan separuh bogel

Posted:

Pelajar universiti tunjuk perasaan dalam keadaan separuh bogel

Pelajar universiti tunjuk perasaan dalam keadaan separuh bogel


SEJUMLAH pelajar universiti yang menyertai tunjuk perasaan di Cali pada Rabu lalu.- REUTERS


CALI, Colombia - Sekumpulan pelajar universiti yang terdiri daripada lelaki dan wanita sanggup menanggalkan baju masing-masing semasa mereka menyertai satu tunjuk perasaan pada Rabu lalu.

Para pelajar wanita itu tanpa segan silu mendedahkan payudara mereka semasa mereka berarak di sebatang jalan raya di Cali dan di Medellin.

Sebahagian wanita yang mendedahkan payudara itu memakai topeng bagi mengelak identiti mereka diketahui.

Terdapat juga pelajar lelaki yang sanggup berbogel dalam tunjuk perasaan itu.

Sejumlah pelajar wanita lagi hanya memakai coli dan seluar dalam.

Para pelajar itu menuntut kerajaan menyalurkan lebih banyak bantuan kepada universiti-universiti tempatan dan menghapuskan kadar faedah ke atas pinjaman pendidikan. - Agensi

Tengkorak manusia 1.8 juta tahun ditemui

Posted:

Tengkorak manusia 1.8 juta tahun ditemui

Tengkorak manusia 1.8 juta tahun ditemui


GAMBAR yang dirakamkan pada tahun 2005 menunjukkan tengkorak manusia berusia 1.8 juta tahun yang ditemui di Dmanisi, Georgia.- AP


DMANISI - Penemuan satu tengkorak manusia berusia 1.8 juta tahun yang tertanam di sebuah perkampungan di Georgia, Eropah Timur memberi gambaran bahawa manusia hanya berasal daripada satu spesies sahaja, kata sekumpulan penyelidik kelmarin.

Menurut para penyelidik itu, tengkorak tersebut menjadi bukti baharu bahawa manusia awal yang hidup, hanya daripada satu spesies tetapi mempunyai wajah yang berbeza.

Bentuk tengkorak itu menunjukkan ia mempunyai otak kecil iaitu bersaiz kira-kira satu pertiga daripada otak manusia kini.

Ia mempunyai rahang seperti beruk.

Turut ditemui ialah beberapa peralatan batu dan tulang-tulang harimau.

Penemuan penyelidik itu disiarkan dalam jurnal Science.

Ia merupakan satu daripada lima tengkorak manusia awal yang telah ditemui di Dmanisi yang terletak kira-kira 100 kilometer dari ibu kota Georgie, Tblisi.

Tengkorak itu ditemui pada tahun 2005.

Empat daripada tengkorak yang ditemui itu mempunyai rahang.

Menurut penulis bersama kajian itu, Christoph Zollikofer dari Universiti Zurich, Switzerland, semua tengkorak itu menunjukkan ia datang dari kalangan sekumpulan penduduk dari spesies yang tunggal.

Bagaimanapun, Pengarah Program Kedoktoran Hominid dan Paleobiologi di Universiti George Washington, Amerika Syarikat, Bernard Wood menyatakan, tengkorak itu mungkin berasal dari satu makhluk yang tidak pernah diketahui para penyelidik sebelum ini. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved