Jumaat, 20 September 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Tentera bunuh lapan gerila MNLF

Posted:

Tentera bunuh lapan gerila MNLF

Tentera bunuh lapan gerila MNLF

BEBERAPA gerila MNLF yang menyerah diri kepada pihak tentera dihantar ke sebuah balai polis di Zamboanga semalam. - Agensi


BANDAR RAYA ZAMBOANGA - Pertempuran antara tentera dengan gerila pemisah di sini terhad kepada dua kawasan dan akan berakhir tidak lama lagi," kata Presiden Filipina, Benigno Aquino.

Namun, seorang jurucakap tentera memberitahu, pertempuran sengit masih berlaku di dua baha- gian di bandar pelabuhan ini semalam dengan lapan gerila Bari- san Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) terbunuh manakala 15 lagi menyerah diri.

Konfrontasi bersenjata itu tercetus pada 9 September lalu apabila sekumpulan anggota MNLF yang lengkap bersenjata berarak menuju ke bandar raya ini.

Lebih 100 orang terbunuh dan sekitar 112,000 penduduk melarikan diri dalam pertempuran yang berlanjutan selama 11 hari itu.

Aqunio yang berada di sini sejak Jumaat lalu memberitahu, hanya 20 tebusan yang terdiri daripada orang awam masih ditawan pengganas.

"Konfrontasi ini tidak akan berpanjangan," katanya pada satu sidang akhbar.

Dalam perkembangan berkaitan pihak tentera memberitahu, cuma 70 gerila MNLF masih bertahan selepas sekitar 100 orang menyerah diri atau ditangkap manakala 86 lagi dibunuh.

Bandar raya ini pula kembali beroperasi semalam dengan seba- hagian bank dan kedai dibuka.

Sebanyak dua penerbangan dengan sebuah hanya membawa 18 penumpang dari Manila turut mendarat di sebuah lapangan terbang di sini.

Aquino menyatakan bahawa beliau akan berada di sini sehingga krisis tersebut selesai. - Reuters

6 maut, 34 cedera bas, kereta api bertembung

Posted:

6 maut, 34 cedera bas, kereta api bertembung

6 maut, 34 cedera bas, kereta api bertembung


BEBERAPA pegawai polis menjalankan siasatan di lokasi kejadian kemalangan membabitkan sebuah bas dan kereta api di Ottawa kelmarin. - REUTERS


OTTAWA - Enam orang termasuk pemandu bas maut dan 34 yang lain cedera apabila sebuah bas dua tingkat merempuh halangan di sebuah simpang lalu bertembung dengan kereta api penumpang di Kanada kelmarin.

Punca kejadian dekat stesen kereta api Fallowfield di laluan Ottawa-Toronto dekat sini masih belum diketahui.

Bas berkenaan remuk manakala kepala kereta api dan sebuah gerabak kereta api berkenaan tergelincir dalam nahas tersebut.

Lapan mangsa masih kritikal setakat malam kelmarin.

Menurut seorang penumpang bas, Rebecca Guilbeault, bas berkenaan dipandu laju semasa menghampiri landasan kereta api.

Presiden kesatuan transit, Craig Watson mengenal pasti pemandu bas berusia 45 tahun yang terbunuh sebagai Dave Woodard.

Sementara itu, Lembaga Keselamatan Pengangkutan menyatakan, semasa kejadian kereta api milik syarikat Via Rail itu bergerak perlahan kerana ia menghampiri sebuah stesen dan persimpangan.

Pada 6 Julai lalu, seramai 47 orang terbunuh apabila sebuah kereta api membawa minyak tergelincir dan meletup di Quebec, Kanada. - Agensi

Jennifer Aniston nafi hamil anak sulung

Posted:

Jennifer Aniston nafi hamil anak sulung

Jennifer Aniston nafi hamil anak sulung

JENNIFER Aniston ketika hadir ke tayangan perdana filem Life of Crime pada Festival Filem Antarabangsa Toronto 2013 di Roy Thomson Hall, Kanada. - Agensi


LOS ANGELES - Aktres terkenal, Jennifer Aniston sekali lagi menjadi mangsa khabar angin yang mendakwa dia hamil anak pertama, lapor akhbar New York Daily News kelmarin.

Spekulasi itu menjadi hangat apabila majalah Us Weekly menerbitkan artikel bertajuk "rahsia besar" Aniston kelmarin.

Bagaimanapun, jurucakap bintang berusia 44 tahun itu menafikan laporan berkenaan.

"Seluruh artikel itu hanya direka-reka. Aniston tidak hamil," kata jurucakapnya.

Menurut laporan tersebut, Aniston berusaha untuk menyembunyikan perutnya yang semakin membuncit semasa dia mempromosikan filem terbaharunya.

Bekas pelakon siri Friends itu telah beberapa kali menafikan berita kehamilannya. Spekulasi itu timbul selepas dia hadir untuk beberapa acara karpet merah sejak beberapa bulan lalu.

Aniston bertunang dengan penulis skrip berusia 42 tahun, Justin Theroux pada tahun 2012.

Aktres itu pernah berkahwin dengan bintang Hollywood, Brad Pitt tetapi perkahwinan itu berakhir dengan per ceraian pada 2005. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved