Rabu, 11 September 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Syria terima inisiatif Rusia selesai isu senjata kimia

Posted:

Syria terima inisiatif Rusia selesai isu senjata kimia

Syria terima inisiatif Rusia selesai isu senjata kimia

MENTERI Luar Syria, Walid Al-Moallem (kiri) berjalan bersama rakan sejawatannya dari Rusia, Sergey Lavrov selepas mengadakan sidang media
di Moscow, Rusia kelmarin.


MOSCOW - Syria menerima cadangan Rusia agar semua senjata kimianya diletakkan di bawah kawalan antarabangsa untuk tindakan berikutnya bagi mengelak serangan udara Amerika Syarikat (AS).

Menteri Luar Syria, Walid Al-Moallem menyatakan perkara itu semalam selepas beliau mengadakan pertemuan dengan speaker Parlimen Rusia di sini.

Kenyataan Walid hadir beberapa jam selepas Setia- usaha Negara AS, John Ker- ry mendesak negara Asia Barat itu menyerahkan semua senjata kimianya sebelum hujung minggu ini jika mahu mengelak daripada diserang.

Beberapa jam selepas kenyataan Kerry, Menteri Luar Rusia, Sergey Lavrov menyatakan Moscow menggesa Syria supaya akur dengan desakan AS tersebut.

Lavrov berkata, Rusia kini bekerjasama dengan Syria untuk menyediakan butiran mengenai pelan tinda- kan yang akan dibentangkan tidak lama lagi.

Menurut Lavrov, Rusia kemudian akan memuktamadkan pelan berkenaan bersama Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki- moon dan Pertubuhan Lara- ngan Senjata Kimia.

Dalam perkembangan berkaitan, Presiden AS, Barack Obama menyatakan kelmarin bahawa inisiatif Rusia itu berpotensi mencipta kejayaan, namun beliau masih curiga bahawa Syria akan mematuhi pelan tersebut.

AS mendakwa, rejim Presiden Bashar Al-Assad menggunakan senjata kimia untuk menentang rakyatnya sendiri sejak konflik berlanjutan lebih dua tahun.

Menurut AS, serangan di pinggir bandar Damsyik pada 21 Ogos lalu mengorbankan seramai 1,429 orang termasuk 426 kanak-kanak. - Agensi

Peminat One Direction ugut bunuh pemain bola sepak

Posted:

Peminat One Direction ugut bunuh pemain bola sepak

Peminat One Direction ugut bunuh pemain bola sepak


LOUIS TOMLINSON muntah di tepi padang selepas bangun daripada terjatuh.


LONDON - Pemain bola sepak, Gabriel Agbonlahor menerima ancaman bunuh daripada peminat One Direction selepas beraksi dengan salah seorang bintang kumpulan itu di perlawanan amal Stiliyan Petrov di sini.

Pemain kelab Aston Villa itu dikatakan melakukan terjahan ke atas Louis Tomlinson yang bermain untuk pasukan Doncaster. Terjahan itu menyebabkan Tomlinson terjatuh dalam perlawanan amal yang dipersetujuinya pada bulan lalu.

Menurut laporan akhbar Daily Mail, bintang One Direction tersebut kemudian muntah selepas bangun daripada terjatuh.

Salah seorang peminat setia kumpulan Britain itu menghantar mesej menerusi laman sosial Twitter dengan menulis "@gabby_10 Lelaki ini telah mencederakan lutut Tomlinson. Saya patut cederakan muka anda. Lebih baik kamu meminta maaf atau saya akan cari dan bunuh kamu."

Menurut pengurus, Martin O'Neill, Tomlinson berada dalam keadaan sakit ketika berada di dalam bilik persalinan.

Dalam pada itu, Agbonlahor berkata, dia akan meminta maaf.

"Saya akan meminta maaf kepada Tomlinson apabila kami berjumpa dengan semua orang selepas perlawanan.

"Saya tahu dia menikmati saat bermain dalam perlawanan ini. Ia adalah sesuatu yang hebat apabila dia sanggup meluangkan masa untuk berada di sini bersama-sama dengan pemain lain," tambahnya.

Bagaimanapun, beberapa peminat bola sepak turut memuji Agbonlahor yang telah bermain untuk pasukan England sebanyak tiga kali, menerusi laman sosial. - Agensi

Roda Ferris terbesar di dunia dibina di Las Vegas

Posted:

Roda Ferris terbesar di dunia dibina di Las Vegas

Roda Ferris terbesar di dunia dibina di Las Vegas


RODA Ferris terbesar di dunia kelihatan separuh siap terletak di tengah-tengah bandar Las Vegas di sini kelmarin.


LAS VEGAS, Amerika Syrikat - Sebuah roda Ferris terbesar di dunia akan mula dipasang di tempatnya di sini pada Isnin depan.

Menurut jurucakap syarikat Caesars Entertainment Corp. Christina Karas, projek raksasa setinggi 55 tingkat itu kini dapat dilihat dari seluruh bandar termasuk lapangan terbang.

"Roda Ferris Las Vegas ini akan mengambil masa 30 minit untuk melakukan satu pusingan.

"Harga tiket roda ini juga akan berbeza daripada roda Ferris di London. Harga tiketnya adalah AS$30 (RM98)," katanya.

Pada awal tahun depan, roda gergasi tersebut akan dilengkapi 1,500 lampu LED dan mula berpusing perlahan-lahan.

Roda itu bakal mempunyai ketinggian 30 meter lebih tinggi berbanding buaian gergasi London Eye yang dibuka pada tahun 2000, sembilan meter lebih tinggi daripada Bintang Nanchang di China yang dibuka pada tahun 2006 dan 2.7 meter lebih tinggi daripada Singapore Flyer yang dibuka pada 2008.

"Ia bakal menjadi sebuah ikon. Ia juga bakal menjadi satu lokasi kunjungan anda ke Las Vegas sama ada anda menaikinya atau tidak," kata Pengarah Projek, David Codiga. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved