Rabu, 14 Ogos 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Tidak ada sentimen peribadi

Posted:

Tidak ada sentimen peribadi

Tidak ada sentimen peribadi

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

JUNIOR (gambar kecil) dan Nik Shahrul dua dari kanan akan menyarung jersi skuad kebangsaan pada aksi persahabatan menentang China, 10 September depan.


SETIAUSAHA Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin menegaskan bahawa tiada sentimen peribadi antara ketua jurulatih Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal dan pengendali Harimau Muda A, Ong Kim Swee.

Hamidin memberikan kenyataan itu berhubung pemilihan dua pemain muda, Nik Shahrul Azim Abdul Halim dan Junior Eldstal yang akan menyertai skuad kebangsaan bagi mengharungi aksi persahabatan menentang China, 10 September depan.

Hamidin memberitahu, pemilihan tonggak pertahanan Kelantan dan Sarawak itu mendapat persetujuan kedua-dua jurulatih tersebut.

Jelasnya, FAM sentiasa mencari pendekatan terbaik buat kedua-dua pasukan negara kerana pihaknya menyedari Harimau Malaya kini berusaha untuk memburu slot automatik ke Piala Asia 2015 di Australia, manakala Harimau Muda berdepan dengan misi mempertahankan pingat emas Sukan SEA 2013 Myanmar, Disember depan.

"Tiada sebarang sentimen antara Rajagobal mahupun Kim Swee kerana FAM telah bersetuju untuk membenarkan Nik Shahrul dan Junior menyertai Harimau Malaya yang akan beraksi di China.

"Selepas berbincang dengan kedua-dua jurulatih (Rajagobal dan Kim Swee), FAM tiada masalah untuk melepaskan kedua-dua pemain ini menyertai Harimau Malaya.

"Berdasarkan situasi sekarang, FAM telah bersetuju dan perlawanan menentang China dianggap penting buat Harimau Malaya bagi memperbaiki ranking.

"Begitu juga dengan Harimau Muda yang bakal mengharungi kejohanan Pestabola Merdeka pada masa yang sama tetapi kedua-dua pengendali ini memiliki tugasan berat tersendiri. Saya percaya pemilihan dua pemain ini tidak akan memberikan masalah besar kepada skuad kendalian Kim Swee.

"Lebih penting adalah Penunjuk Prestasi Utama (KPI) mereka memburu slot automatik ke Piala Asia dan mempertahankan pingat emas pada Sukan SEA nanti," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Pemilihan Nik Shahrul dan Junior mencetuskan persoalan kepada pemerhati bola sepak khususnya peminat-peminat skuad negara apabila masing-masing mempertikaikan pemilihan itu.

Ia dikatakan akan menjejaskan perancangan Kim Swee selepas kehilangan dua tonggak penting dalam pasukannya untuk aksi kejohanan Pestabola Merdeka.

Ini kerana mereka menganggap kejohanan tersebut dianggap lebih penting berbanding aksi persahabatan biasa, sekali gus mencetuskan tanda tanya kepada peminat-peminat bola sepak tempatan.

Begitupun, Hamidin sekali lagi memberikan respons pantas dengan memberitahu bahawa, pemilihan tersebut tiada kena mengena dengan sentimen yang diwar-warkan oleh mana-mana pihak.

"Seperti yang saya katakan tadi, tiada sebarang sentimen berlaku. Kedua-dua jurulatih telah mencapai kata sepakat dan perkara ini tidak harus disensasikan oleh mana-mana pihak.

"Skuad Rajagobal akan berusaha untuk memperbaiki ranking, manakala skuad Kim Swee akan bersaing dalam kejohanan Pesta Bola Merdeka. Jadi, kedua-dua pasukan ini memiliki peluang terbaik dalam usaha merealisasikan KPI mereka," katanya.

Rajagobal melepaskan pemain pertahanan, Mohd. Fadhli Shas, Mohd. Zubir Azmi, Wan Zack Haikal Wan Noor dan pemain tengah Mohamad Nazmi Faiz Mansor untuk menyertai skuad muda negara itu dengan memberi alasan Nik Shahrul dari Kelantan dan Junior adalah tonggak penting bahagian pertahanan Harimau Malaya.

Dalam perkembangan sama, Kim Swee kekal tenang meskipun dilihat beliau berdepan situasi sukar apabila mengalami kepincangan di posisi pertahanan selepas Shahrul Saad dan Mohd. Amer Saiden masih ditimpa kecederaan sejurus 'kehilangan' Nik Shahrul dan Junior.

"Saya terima keputusan yang dibuat oleh Rajagobal dan saya akan menggunakan pemain yang sedia ada bagi membentuk skuad terbaik untuk menghadapi Pestabola Merdeka nanti," kata Kim Swee.

Dalam saingan Pestabola Merdeka, Harimau Muda bakal berdepan skuad bawah 23 tahun (B-23) Singapura, Thailand dan Myanmar.

PKBM tidak akan berkompromi

Posted:

PKBM tidak akan berkompromi

PKBM tidak akan berkompromi

Oleh NOR AZIRAN YUNUS
aziran.yunus@kosmo.com.my

PERSEKUTUAN Berbasikal Kebangsaan Malaysia (PKBM) tidak akan berkompromi dengan mana-mana pelumba yang terlibat dengan kes doping.

Timbalan Presiden PKBM, Datuk Naim Mohamad memberikan amaran itu selepas seorang bekas pelumba kebangsaan disahkan menggunakan bahan terlarang ketika Kejohanan Lumba Basikal Jelajah 1Malaysia (J1M) 2013, Jun lalu.

Jawatankuasa Anti-Doping PKBM yang diketuai Datuk Amarjit Singh Gill mengesahkan bahawa pelumba kelahiran Terengganu, Ahmad Fallanie Ali, 30, didapati positif menggunakan bahan terlarang.

Menurut Amarjit, mengikut laporan yang diterima pihaknya, Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) mendapati sampel A air kencing pelumba tersebut mencatat bacaan tidak normal untuk methandienone metabolit, yang merupakan

steroid anabolik.

Naim berkata, pada perlumbaan J1M 2013, pihaknya telah membuat ujian air kencing secara rawak kepada beberapa orang pelumba dan pelumba yang mewakili pasukan Terengganu itu didapati positif mengambil dadah terlarang.

Dalam tempoh dua minggu ini, Jawatankuasa Anti-Doping PKBM yang diketuai oleh Amarjit akan membuat siasatan terperinci mengenai perkara tersebut.

"Seperti yang dimaklumkan, pelumba tersebut mengambil sejenis ubat batuk tetapi kami serahkan perkara ini kepada Jawatankuasa Anti-Doping bagi mengesahkan bahan yang diambil olehnya dan bila masanya ia diambil.

"Selain itu, sebenarnya UCI tidak mensyaratkan J1M mengadakan ujian doping pada kejohanan itu tetapi, kami mengambil hasil inisiatif sendiri dengan kerjasama Institut Sukan Negara (ISN)," kata Naim ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Ujarnya lagi, mereka melakukan ujian tersebut secara rawak untuk memastikan kejohanan berprestij ini bebas daripada sebarang penggunaan bahan terlarang dan tanpa diduga ada pelumba menggunakannya.

Naim berkata, walaupun belum ada sebarang bentuk hukuman namun, penggantungan terhadap pelumba tersebut sudahpun bermula sebaik sahaja ujian air kencingnya didapati positif mengandungi bahan terlarang dan dia tidak boleh mengambil bahagian dalam mana-mana perlumbaan setakat ini.

"Di sini, saya ingin tegaskan bahawa PKBM begitu serius tentang isu doping ini dan tidak akan ada sesiapa yang boleh terlepas jika menggunakan bahan larangan yang mampu mencemarkan imej sukan ini di mata dunia.

"Siapa berani buat, dia akan terima padahnya. Sekarang biarlah Jawatankuasa Anti-Doping PKBM melaksanakan tugas mereka dahulu dan selepas semua maklumat diperolehi baharulah PKBM akan melakukan tindakan selanjutnya," kata Naim yang juga Ketua Pegawai Operasi (COO) JM 2013.

Beliau memberitahu, dalam kes seumpama ini, sekurang-kurangnya hukuman minimum digantung selama dua tahun akan dikenakan terhadap mana-mana pelumba yang didapati bersalah.

Naim berkata, kes itu tidak mencemar imej perlumbaan J1M tersebut sebaliknya semua pihak perlu sedar PKBM sangat bertegas dalam isu penggunaan doping ini.

Jelas Naim lagi, PKBM berusaha keras membuat kawalan serta peraturan ketat dalam perlumbaan tertua di negara walaupun kos membuat ujian doping itu sangat tinggi.

Kali terakhir sukan berbasikal negara 'digegarkan' dengan masalah doping ialah pada 2009 yang melibatkan pelumba lebuh raya negara, Mohd. Fauzan Ahmad Lutfi.

Mohd. Fauzan didapati positif menggunakan bahan terlarang anabolik steroid di Kejohanan Mini Olimpik dan telah digantung selama dua tahun, manakala kes pertama pula melibatkan seorang lagi pelumba, Razif Salleh pada 2006 selepas didapati mengambil steroid.

Azizah mahu tebus kecewa di pentas dunia

Posted:

Azizah mahu tebus kecewa di pentas dunia

Azizah mahu tebus kecewa di pentas dunia

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my

AZIZAH tidak pernah berputus asa dalam mencari ruang beraksi di pentas antarabangsa.


MESKIPUN masih kecewa selepas slot ke Sukan Olimpik 2012 di London dirampas atlet Vietnam, atlet angkat berat negara, Azizah Fadzil tidak pernah berputus asa dalam mencari ruang beraksi di pentas antarabangsa.

Pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) itu bertekad untuk menebusnya pada Kejohanan Angkat Berat Dunia yang bakal berlangsung di Poland, Oktober depan.

"Jika diikutkan, jadual saya memang padat dengan kejohanan. Sebelum kejohanan dunia itu, saya akan menghadapi sekurang-kurangnya dua kejohanan utama iaitu Sukan Perpaduan Islam di Indonesia.

"Bagaimanapun, selepas penyertaan pada Sukan Perpaduan Islam belum mendapat sebarang lampu hijau daripada Majlis Sukan Negara (MSN), buat masa ini, saya hanya menumpukan kepada kejohanan dunia," kata atlet berusia 22 tahun itu.

Azizah mengakui dia perlu mengatur jadual kejohanan dengan baik kerana kekurangan atlet pelapis dalam kategori 53 kilogram memaksa dia memilih kejohanan yang sesuai.

"Ikutkan hati, memang saya mahu menyertai semua kejohanan kerana dengan cara itu sahaja saya boleh mengukur pretasi saya.

"Namun, saya juga perlukan jarak masa yang sesuai untuk memulihkan kembali kekuatan saya sebelum melakukan angkatan lain.

"Jika tidak, sudah pasti angkatan saya akan terjejas untuk menghadapi kejohanan seterusnya dan saya sendiri, terdedah dengan risiko kecederaan," jelasnya yang mahu lebih ramai atlet pelapis berada dalam skuad negara.

Berbanding atlet Thailand dan Indonesia, Azizah mengakui bahawa dia terasa penat bersaing dengan diri sendiri.

"Lihat pada skuad angkat berat Thailand. Mereka mampu meletakkan atlet mereka secara bergilir-gilir pada kejohanan yang berlangsung sepanjang tahun.

"Sistem itu membuatkan atlet mereka sentiasa berada dalam keadaan terbaik, sempat pulih daripada kejohanan sebelumnya dan paling penting, dapat menjalani latihan secukupnya dalam menghadapi saingan.

"Saya terpaksa memilih kejohanan dan sudah pasti, ada kerugian jika dia kejohanan utama berlangsung serentak," luahnya yang mencipta rekod kebangsaan dengan angkatan 79kg bagi acara snatch dan 97kg untuk clean & jerk pada Sukan SEA 2011 di Palembang, Indonesia.

Biarpun berdepan dengan pelbagai cabaran, Azizah yang memenangi dua emas dalam kategori 53kg, iaitu emas keempat buat kontinjen Pulau Pinang pada Sukma 2012 di Pahang bertekad untuk membawa pulang pingat pada Kejohanan Angkat Berat Dunia itu.

"Selagi saya masih menjalani rutin latihan termasuk di China dengan baik dan pemakanan yang teratur, saya pasti mampu menyumbang pingat," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved