Rabu, 14 Ogos 2013

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Janji mummy gembira - Ammar

Posted:

Janji mummy gembira - Ammar

Janji mummy gembira - Ammar

PERCINTAAN selama tiga tahun antara aktres Rozita Che Wan, 40, atau mesra disapa Che Ta dan pelakon Zain Saidin, 29, bukan lagi rahsia.

Kontroversi yang dilalui sepanjang hubungan cinta itu bukan kepalang, namun kini satu Malaysia bagai merestui perhubungan tersebut termasuk dua anak bujang Che Ta sendiri, Ammar Effendy, 17, dan Aniq Ezzra, 15.

Buat pertama kalinya, anak sulung Che Ta, Ammar mengulas tentang hubungan ibunya dengan lelaki yang dipanggilnya dengan gelaran Uncle Zain itu.

"Ketika mula-mula dapat tahu mummy bercinta dengan Uncle Zain saya terkejut juga kerana saya tidak kenal siapa dia, jarang-jarang lihat dia berlakon di televisyen.

"Selepas tahu, saya selidik juga tentang Uncle Zain dan tengok drama lakonannya. Lihat wajahnya seperti orang putih, tetapi boleh pula cakap Melayu (ketawa).

"Sekarang okey kerana sudah kenal lama dan kami pun selalu keluar bersama," kata Amar.

Akuinya, walaupun Zain jauh lebih muda berbanding ibunya, tetapi tokoh seorang bapa terlihat jelas pada Zain.

"Bagi saya, Uncle Zain seorang lelaki yang bertanggungjawab, mengambil berat dan saya boleh menerimanya sebagai bapa andai dia berkahwin dengan ibu saya selepas ini.

"Umur bukan masalah, janji dia boleh menjaga keluarga dengan baik dan mummy gembira, saya pun turut gembira dengan kehidupan baharu yang bakal mummy lalui," balasnya penuh matang.

Bagaimanapun, Ammar yang belajar di sekolah berasrama penuh mengakui pernah berasa tertekan apabila ibunya dikatakan merancang untuk berkahwin pada bulan Julai lalu.

"Rasanya sepanjang mereka bercinta, saya rasa tertekan apabila keluar cerita di akhbar yang mengatakan ibu saya akan berkahwin pada bulan Julai, sedangkan saya sendiri sebagai anaknya tidak tahu apa-apa.

"Memang sangat terkejut sebab saya dapat tahu pun daripada rakan-rakan yang bertanyakan hal itu kepada saya," jelasnya.

Namun, selepas dijelaskan hal yang sebenar oleh ibunya, Ammar dapat menerima berita tersebut dengan baik.

"Biasanya apabila keluar cerita kontroversi di akhbar atau internet tentang mummy, saya akan terus hubunginya dan bertanya hal sebenar.

"Selepas diterangkan apa sebabnya dan hal yang sebenar, saya terus okey. Walaupun orang tulis apa sahaja tentang mummy, paling penting mummy selalu jujur dengan anak-anaknya," ucap Ammar.

CHE TA bertuah kerana anak-anaknya memahami dan merestui keputusannya untuk mengahwini Zain.


Raya dengan bapa kandung

Bercerita tentang sambutan Aidilfitri kali ini, kata Ammar, dia dan adiknya, Aniq beraya dengan bapa mereka selepas tiga tahun beraya di kampung halaman ibunya di Alor Setar, Kedah.

"Tahun ini, saya akan beraya di Kuala Lumpur dengan ayah sahaja kerana sudah tiga tahun raya dengan mummy.

"Raya kedua, kami adik-beradik akan ikut ayah bercuti ke Turki. Jadi, raya kami agak berbeza dan seronok tahun ini kerana dapat melancong ke luar negara," ungkap Ammar.

Mempunyai 10 pasang baju raya dan lima pasang kasut baharu yang telah disediakan oleh ibunya, tutur Ammar lagi, dia juga bersedia andai tahun hadapan akan beraya dengan bakal bapa tirinya.

"Rasanya okey sahaja kalau tahun hadapan beraya dengan Uncle Zain sebagai bapa baharu. Seronok juga, kira rutin raya kami akan berubah sedikit.

"Lagipun, Uncle Zain bukan orang baharu dalam hidup kami, saya juga doakan yang terbaik untuk mummy dan Uncle Zain. Sebagai anak, saya harap mereka akan bahagia," ujar Ammar.

Teruja bergelar isteri Zain

Bercakap tentang hubungannya dengan Zain, Che Ta mengakui dia begitu teruja untuk kembali memikul gelaran sebagai isteri.

"Terkejut juga ketika dilamar Zain pada hujung tahun lalu dengan sebentuk cincin. Ketika bercinta dengannya, kami tidak pernah berbincang soal kahwin sehinggalah tahun lalu.

"Bukan apa, saya sedar dia orang muda dan ramai lagi wanita muda yang boleh menjadi pilihannya, tetapi akhirnya dia pilih saya.

"Saya tahu bukan mudah untuk seorang lelaki membuat keputusan dalam memilih teman hidup.

"Sebelum ini kami sembunyikan hubungan cinta kerana bimbang putus di tengah jalan. Jadi, bila benar-benar ada perancangan ke peringkat yang lebih serius, barulah kami dedahkan hubungan kami," katanya.

Disoal apakah perasaannya bakal bergelar isteri kepada Zain, Che Ta hanya tertawa menandakan dia cukup bahagia dengan lelaki kacukan Melayu-Inggeris itu.

"Mestilah teruja untuk bergelar isteri kerana saya rasa keluarga saya cukup lengkap. Namun, selagi belum berlangsung majlis akad nikah, selagi itu saya tidak boleh kata Zain adalah jodoh saya," luahnya.

Walaupun heboh diperkatakan Che Ta dan Zain bakal bernikah selepas sambutan Aidilfitri pada tahun ini, tuan empunya badan menjelaskan, sehingga hari ini mereka berdua belum menetapkan sebarang tarikh untuk majlis pernikahan.

"Memang belum ada sebarang persiapan kerana tarikh kahwin pun belum ada.

"Kami berdua terlalu sibuk, jadi tidak tahu bila tarikh yang sesuai. Macam mana pun kami akan berkahwin juga pada tahun ini," akui Che Ta.

Walaupun mengimpikan majlis perkahwinan yang ringkas kerana ini perkahwinan keduanya, tetapi menurut Che Ta, keluarga Zain pasti mempunyai impian yang berbeza kerana ini perkahwinan pertama anak lelaki mereka.

"Saya ingin majlis akad nikah yang ringkas sahaja tetapi Zain mempunyai perancangan yang lain. Tengok macam mana kerana banyak juga pihak ingin menaja majlis perkahwinan kami nanti," tuturnya.

PADA tahun ini, anak-anak Che Ta beraya dengan bapa mereka.


Beraya di Alor Setar

Sama seperti tahun-tahun sebelum ini, setiap kali raya, Che Ta akan pulang beraya di kampung halamannya di Alor Setar, Kedah bersama ketujuh-tujuh adik beradiknya.

"Tahun ini, keluarga saya memang meriah kerana semua adik-beradik saya beraya bersama di Kedah. Seperti biasa raya ketiga kami buat rumah terbuka untuk keluarga dan peminat.

"Selepas itu, mungkin saya akan buat rumah terbuka di Kuala Lumpur pada minggu kedua raya untuk rakan-rakan dan keluarga," katanya yang sudah pun pulang ke Kuala Lumpur pada hari raya keempat kerana komitmen kerja.

Selain beraya dengan keluarga, sudah menjadi kelaziman buat Che Ta untuk singgah beraya di rumah bakal mertuanya di Kuala Lumpur.

"Jika ada kelapangan, saya akan singgah beraya di rumah keluarga Zain. Bagi saya, apa salahnya untuk mengeratkan silaturahim, lagipun saya sudah kenal ibu dan keluarga Zain," tuturnya.

Tambahnya, tahun ini walaupun merupakan raya terakhirnya sebagai wanita solo, dia hanya meraikannya dengan penuh sederhana.

"Tidaklah kata saya mahu beraya sakan sebab tahun hadapan saya sudah bersuami.

"Rasanya lebih seronok beraya dengan suami walaupun nanti kami harus bergilir-gilir sambut raya di rumah keluarga masing-masing," ujarnya yang mempunyai tiga pasang baju raya.

Raya berbeza empat personaliti ntv7

Posted:

Raya berbeza empat personaliti ntv7

Raya berbeza empat personaliti ntv7

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA

DARI kiri: Aishah Sinclair, Sheahnee dan Sasha Bashir mempunyai cerita tersendiri tentang sambutan hari raya.


EMPAT personaliti saluran ntv7, Aishah Sinclair, Sasha Bashir, Ras Adiba Radzi dan Sheahnee Iman Lee disatukan dalam sesi fotografi Kosmo! sempena raya.

Menyingkap cerita keempat-empat personaliti TV itu ternyata mereka mempunyai cerita menarik mengenai kehidupan dan juga memori raya masing-masing.

Aishah raya tanpa Ashraf

Sambutan raya Aishah Sinclair tahun ini hanya di Kuala Lumpur apabila dia tidak dapat mengikut keluarganya beraya di Jakarta, Indonesia bersama abangnya Ashraf Sinclair.

Ungkap Aishah, dia sekadar menyambut raya pada hari pertama, manakala pada hari raya kedua pula terpaksa bersiaran langsung untuk program bual bicara, The Breakfast Show.

"Saya akan beraya di rumah keluarga sebelah suami di Taman Tun Dr. Ismail (TTDI) pada hari raya pertama kerana hari raya kedua, saya perlu bersiaran langsung program The Breakfast Show sempena dokumentari khas Gaza.

"Tayangan itu akan memberi pendedahan pada orang ramai tentang apa yang berlaku di Gaza. Walaupun perjuangan orang-orang Palestin sudah lama namun ramai yang tidak mengetahui kisah sebenar yang dihadapi mereka," ungkapnya yang turut mengikuti misi ke Gaza pada bulan Mac lalu bersama penerbit, penerbit eksekutif dan jurukamera The Breakfast Show.

Tutur Aishah lanjut, dia berharap agar dokumentari itu dapat memberi inspirasi kepada orang ramai untuk memberi sumbangan lebih-lebih lagi pada golongan yang berpendapatan tinggi.

Usai perihal dokumentari dikongsikan, Aishah bercerita pula mengenai sambutan rayanya tahun ini. Ujarnya, sepatutnya Ashraf, isterinya, Bunga Cinta Lestari dan anaknya, Noah pulang ke Malaysia menyambut Aidilfitri.

Begitupun, disebabkan jadual seni yang ketat, dia meminta keluarganya untuk datang menyambut raya di Jakarta.

Biarpun sibuk dengan aktiviti seni sepanjang raya, kongsi Aishah, dia tetap akan menyediakan juadah raya seperti kek dan kuih raya.

Bicaranya lanjut, kemeriahan sambutan hari raya pada tahun ini juga lebih meriah apabila anaknya Soraya Ann Sheikh Abdul Shahnaz, sudah menginjak usia tiga tahun.

RAS ADIBA kembali menjalani rutin seorang isteri selepas berkahwin semula baru-baru ini.


Sasha terbit buku kanak-kanak

Bagi Sasha Bashir pula, selain dia masih aktif mengacara program TV, pengacara program Explorace itu juga sedang aktif menulis buku untuk kanak-kanak.

"Idea untuk menulis buku kanak-kanak muncul selepas saya menonton rancangan Oprah Winfrey. Ketika itu tetamu undangannya ialah John Wood. Lelaki itu menubuhkan sebuah perpustakaan di beberapa buah negara miskin seperti Nepal dan Bangladesh dengan niat untuk memberi kemudahan pada anak-anak muda membaca. Begitupun, dia memberitahu, perpustakaannya kekurangan buku. Jadi, dia menubuhkan unit kebajikan Room To Read supaya orang ramai dapat menyalurkan sumbangan di situ.

"Selepas menonton program tersebut, timbul idea untuk saya menulis buku kanak-kanak dan melakukan kerja amal seperti menyalurkan buku saya ke perpustakaan tersebut," ungkapnya yang berjaya merealisasikan impiannya dengan terhasilnya sebuah buku kanak-kanak berjudul Where is Joberg's Collar (Dimanakah kolar leher Joberg's).

Tiga tahun terpaksa menyimpan buku tersebut biarpun ia sudah siap ditulis, ujar Sasha, dia berasa lega kerana akhirnya mendapat tajaan untuk menerbitkan bukunya itu daripada seseorang yang pernah membeli buku dansa yang ditulisnya sebelum ini.

Bakal dipasarkan selepas raya sebanyak 2,000 unit, jelas Sasha lagi, 500 naskhah pula akan disumbangkan kepada rumah kebajikan Room To Read.

Bercerita mengenai sambutan raya pula, anak sulung daripada tiga beradik itu memberitahu, dia sekadar membeli baju raya yang sudah siap untuk dirinya, suami, Yani Hijjas dan anaknya, Ghibran Hijjas, 16 bulan.

"Kami pulang ke kampung dua hari sebelum raya. Selepas itu, kami akan berkumpul ramai-ramai sementara mak saudara akan menyediakan hidangan raya seperti dodol, rendang, nasi beriani dan ayam masak merah," ungkap Sasha.

Berkongsi memori rayanya, kata Sasha, tujuh tahun lalu ketika umat Islam menyambut raya dalam suasana meriah, dia dan keluarganya pula bersedih dengan pemergian neneknya.

Begitupun, dia lega kerana sempat bercakap dengan neneknya sebelum wanita itu menghembuskan nafas terakhirnya.

Jelas Sasha: "Nenek koma selama seminggu. Selepas saya berjumpa dan bercakap dengannya, nenek kemudiannya meninggal dunia. Segala masakan untuk hari raya pada tahun itu telah menjadi hidangan para tetamu yang datang ke majlis pengkebumian nenek."

Raya hijab Sheahnee

Berbeza pula dengan cerita raya penyampai berita khas ntv7 iaitu Sheahnee Iman Lee kerana buat pertama kalinya dia beraya dengan mengenakan hijab.

Mengenali Sheahnee dengan lebih dekat, wanita berketurunan Cina itu sudah memeluk Islam lima tahun lalu. Sheahnee yang juga isteri kepada pengacara dan juga pelakon, Nazrudin Habibur Rahman atau Naz itu juga membuat keputusan untuk berhenti menjadi penyampai berita sejak dikurniakan cahaya mata kedua, Zakry Aiman setahun lalu.

"Sejak melahirkan anak kedua tahun lalu, saya sudah berhenti daripada menjadi penyampai berita. Bagaimanapun, mereka tetap memanggil saya dan akhirnya saya setuju untuk menjadi penyampai separuh masa di ntv7," ujarnya yang baru mengenakan hijab sejak bulan lalu.

Mengakui pada mulanya takut untuk mengenakan hijab, luah Sheahnee, sehingga kini keluarganya masih belum tahu akan perubahannya kerana takut mereka sedih.

Katanya:"Persepsi orang bukan Islam apabila wanita mengenakan hijab seperti mengongkong kebebasan wanita itu. Mereka sebenarnya berasa kasihan. Tetapi, mereka tidak harus dipersalahkan kerana mereka tidak faham kenapa wanita Islam harus mengenakan tudung."


AISHAH SINCLAIR tidak mengikut keluarganya berhari raya di Jakarta, Indonesia.


Tidak hanya mengenakan hijab, sejak enam bulan lalu dia juga telah menyertai kumpulan usrah yang diketuai oleh Wardina Safiyyah. Sheahnee juga bersyukur kerana kini dia mula membaca al-Quran.

Mengulas mengenai sambutan rayanya, sejak lima tahun lalu Sheahnee akan menyambut raya di rumah mertuanya di Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur.

"Menariknya, sambutan hari raya di rumah keluarga Naz sangat meriah. Sebabnya, keluarga Naz ada campuran Cina dan India. Jadi, saya dapat menikmati juadah Cina, Melayu dan India yang disediakan oleh ibu-ibu saudara Naz ketika hari raya," jelasnya.

Berkongsi memori rayanya pula, kata Sheahnee, pertama kali menyambut Ramadan dan raya lima tahun lalu memberi seribu rahmat buat dirinya kerana ia adalah julung-julung kalinya dia menyambutnya.

Ras Adiba sedia baju raya suami

Bagi penyampai berita Ras Adiba Radzi, tahun ini dia tidak lagi menyambut raya bersama anak angkatnya, Umar Ras Engel Abdullah, 6 . Sebaliknya, Ras akan menyambut raya bersama suami baharunya, Ilias Yaakop dan juga anak tirinya, Amar Raj, 6.

"Raya tahun lepas, saya cuma sediakan baju untuk diri sendiri dan Umar. Tetapi, tahun ini kena sediakan baju untuk empat orang. Saya anggap ia satu cabaran kerana perasaan tidak percaya sudah berkahwin itu masih ada," ungkap Ras yang sudah menjanda selama 14 tahun itu.

Bakal menyambut raya di Kuala Lumpur pada raya pertama, ulas Ras, pada hari raya kedua pula mereka akan beraya di kampung ibu bapanya di negeri Sembilan.

Ditanya mengenai hidangan yang bakal disediakan buat suami tercinta, kata Ras, kemungkinan besar dia akan menyediakan rendang ayam.

"Harap suami boleh terima masakan pedas orang Negeri Sembilan selepas ini. Sebabnya, suami saya memang tidak tahan makanan pedas," jelasnya yang menutup perbualan pada hari itu.

Lisa, Zizan penyeri The Smurf 2

Posted:

Lisa, Zizan penyeri The Smurf 2

Lisa, Zizan penyeri The Smurf 2


LISA dan Zizan turut memberikan impak dari segi tenaga lakonan untuk filem The Smurf 2 versi bahasa Melayu.


MEREKA sering dikaitkan sejak kebelakangan ini. Dua nama popular dalam dunia hiburan tamah air ini bukanlah dikaitkan dengan gosip cinta, namun Lisa Surihani dan Zizan Razak kini dilihat semakin kerap bergandingan dalam beberapa projek lakonan.

Sebelum diumumkan sebagai dua pelakon karakter penting filem yang bakal memulakan penggambaran tidak lama lagi iaitu Cicakman 3, Lisa dan Zizan sebenarnya sudah bergandingan menerusi produksi mega Hollywood, The Smurf 2.

Filem animasi yang mula ditayangkan di rangkaian pawagam Malaysia sejak hari raya pertama pada 8 Ogos lalu dan memulakan tayangan di Amerika Syarikat serta seluruh dunia menjelang 9 Ogos lepas itu sudah mengumpul kutipan melebihi AS$100 juta (RM310 juta).

Naskhah yang merupakan sekuel kepada filem The Smurf (2011) itu menampilkan barisan pelakon seperti Hank Azaria, Neil Patrick Harris, Brendan Gleeson, Jayma Mays, Katy Perry, John Oliver, Christina Ricci dan Jonathan Winters yang meminjamkan suara masing-masing untuk karakter-karakter Gargamel, Patrick, Victor, Grace, Smurfette, Vanity Smurf, Vexy dan Papa Smurf.

Bagi versi The Smurf 2 yang dialih suara ke bahasa Melayu khusus untuk tayangan di pawagam Malaysia, Lisa dan Zizan telah diberi kepercayaan untuk meminjam suara masing-masing bagi watak Smurfette dan Vanity Smurf.

Berbanding Zizan yang kali pertama meminjamkan suara untuk The Smurf 2, Lisa sebaliknya pernah berpengalaman melakukan aksi yang sama untuk karakter Smurfette bagi The Smurf versi bahasa Melayu yang ditayangkan di saluran HBO (Astro 411) pada Ogos tahun lepas.

Ikuti sedutan temu bual Lisa dan Zizan bersama Kosmo! mengenai pengalaman mereka 'berlakon' bersama dalam The Smurf 2.

Kosmo!: Apakah perasaan Lisa apabila diberi kepercayaan meminjamkan suara untuk karakter Smurfette dalam The Smurfs 2?

LISA: Lisa berasa teruja dan pada masa yang sama sangat bersyukur sebab untuk membuat rakaman suara bagi watak animasi adalah sesuatu yang sangat mencabar.


MENERUSI The Smurf 2, watak Smurfette berhadapan dengan 'drama' apabila dia menjadi mangsa culik yang menggemparkan masyarakat Smurf.


Boleh ceritakan pengalaman Lisa sepanjang terbabit dengan filem ini?

Kali ini bagi Lisa, paling sukar jika mahu dibandingkan dengan pengalaman kali pertama (meminjamkan suara untuk watak Smurfette) untuk filem The Smurf versi bahasa Melayu untuk tayangan di TV.

Ini kerana untuk The Smurf 2, Lisa perlu merakam suara bagi versi yang ditayangkan di pawagam. Lisa perlu merakam suara untuk karakter Smurfette dalam bahasa Melayu sedangkan ia sudahpun dirakam sebelum ini dalam bahasa Inggeris (oleh Katy Perry).

Cabarannya adalah Lisa perlu cuba fikirkan cara yang efektif dengan bimbingan pengarah suara untuk 'sync' atau menyamakan sebutan bahasa Melayu supaya ia selari dengan bahasa Inggeris sedia ada.

Bolehkah Lisa ceritakan sedikit mengenai watak Smurfette?

Smurfette merupakan seorang seorang yang manis dan penyayang. Dia sememangnya satu-satunya 'bunga' di perkampungan Smurfs.

Dia sangat menyayangi dan rapat dengan setiap individu yang tinggal di perkampungan Smurf terutama Papa Smurf.

Adakalanya dia seorang yang tegas, namun dalam sifat tegasnya itu dia masih kelihatan comel. Khusus untuk The Smurf 2 pula, karakternya digambarkan seolah-olah dia seorang yang sedang menghadapi kekeliruan.

Ini kerana individu yang sebenarnya mencipta Smurfette ialah Gargamel iaitu ahli sihir yang bercita-cita untuk memusnahkan kaum Smurfs.

Boleh ceritakan apa yang cuba disampaikan menerusi The Smurfs 2 kali ini?

Dalam filem The Smurf, ia merupakan seolah-olah satu pengenalan kepada kaum dan perkampungan Smurfs yang mana mereka memulakan satu pengembaraan dalam dunia manusia.

Kali ini pula, menerusi The Smurfs 2, ia menampilkan Smufette yang diculik oleh Gargamel dan apa yang dilakukan oleh Papa Smurf dan rakan-rakannya yang lain untuk menyelamatkan Smurfette.


KARAKTER Vanity Smurf sering larut dalam emosi dan ada sedikit sifat diva yang menguasai dirinya.


BERIKUT pula sedutan temu bual bersama Zizan Razak yang ternyata cukup teruja apabila diberi kepercayaan meminjamkan suara untuk karakter Vanity Smurf dalam The Smurf 2 versi bahasa Melayu.

Kosmo!: Ceritakan sedikit tentang watak yang dipegang Zizan dalam filem The Smurfs 2 versi bahasa Melayu?

ZIZAN: Menerusi The Smurf 2 versi bahasa Melayu, saya memegang watak sebagai Vanity Smurf. Dia seorang yang sangat menyukarkan. Dia sangat emosi dalam setiap kelakuannya dan ada sifat diva dalam dirinya. Jadi, saya rasa itu satu watak baharu dalam diri ini. Saya kena bersifat lembut sedikit.

Apakah perasaan Zizan menjadi sebahagian daripada pelakon The Smurf 2?

Tidak sangka dalam ramai-ramai artis Malaysia, saya yang dipilih sebagai salah seorang penyumbang suara untuk The Smurf 2 versi bahasa Melayu.

Jadi, saya berasa sangat bangga. Saya sangat mentah, baharu dan bimbang buat benda-benda besar. Jadi apabila dapat tahu saya meraih kepercayaan untuk filem mega Hollywood ini, memang saya cukup terkejut.

Benda ini bukan main-main sebab kita mahu hasilnya menjadi sangat menarik dan hebat. Maka bagi saya, berpeluang terlibat dengan projek The Smurfs 2 ini sangat membanggakan diri ini. Ia merupakan satu pencapaian terbaharu untuk saya. Wow!

Golongan manakah yang anda fikir akan menonton filem ini?

The Smurf 2 mempunyai pelbagai input yang mendalam di sebalik apa yang dipaparkannya. Ia diluahkan mengikut stail kanak-kanak tetapi isunya memang berat. Jadi, kanak-kanak dan orang dewasa sama-sama boleh menikmati filem ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved