Rabu, 3 Julai 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Malaysia tumpas kepada England

Posted:

Malaysia tumpas kepada England

Malaysia tumpas kepada England

Oleh RADIAH SAORI
radiah.saori@kosmo.com.my

PEMAIN Malaysia, Faizal Saari (tengah) mengawal bola daripada dirampas pemain England pada aksi Kumpulan A pada kempen Liga Hoki Dunia di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru semalam.


IMPIAN skuad hoki negara untuk mengungguli kedudukan teratas dalam Kumpulan A pada kempen Liga Hoki Dunia tidak kesampaian apabila tewas 1-2 kepada England di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru semalam.

Skuad bimbingan Paul Revington itu berdepan misi sukar untuk mara ke separuh akhir apabila dijadualkan menentang pasukan No. 1 dunia, Jerman malam ini.

Aksi suku akhir lain menyaksikan Argentina bertemu Afrika Selatan, England berdepan Jepun dan Pakistan menentang Korea.

Skuad negara yang perlu seri dengan England untuk muncul juara kumpulan, sekali gus memudahkan laluan untuk ke pusingan separuh akhir.

Berdasarkan keputusan semalam, Malaysia menamatkan saingan peringkat kumpulan di tempat ketiga dengan mengumpul 4 mata, manakala England di tangga teratas selepas mengumpul lima mata.

Pada aksi tersebut, skuad negara dikejutkan apabila England membuka tirai jaringan pada minit ke-20 menerusi pukulan sudut penalti Richard Smith.

Tidak menyerah kalah, skuad negara menyamakan kedudukan tujuh minit kemudian juga menerusi pukulan sudut penalti yang disempurnakan Tengku Ahmad Tajudin Abdul Jalil.

Masuk babak kedua, permainan bertambah menarik apabila kedua-dua pasukan saling melakukan serangan, namun kelebihan berpihak kepada England apabila memperoleh gol kemenangan hasil jaringan padang Barry Middleton pada minit ke-57.

Bagaimanapun, Revington mengakui permainan anak buahnya sedikit terjejas selepas berhempas pulas ketika menewaskan Afrika Selatan Ahad lalu.

"Perlawanan menentang Afrika Selatan agak mencabar dengan kedua-dua pasukan saling melakukan serangan dan bertahan. Saya rasa, ia sedikit sebanyak menjejaskan kualiti permainan kami hari ini (semalam)," katanya pada sidang akhbar selepas perlawanan semalam.

Sementara itu, Argentina muncul juara Kumpulan A selepas menewaskan Korea Selatan 3-0.

Argentina dan Jerman masing-masing mengumpul tujuh mata, namun kelebihan gol memihak kepada Argentina untuk terus berada di tangga teratas Kumpulan A.

Pada aksi semalam, Argentina gagal menembus benteng pertahanan Korea Selatan pada babak pertama namun bangkit untuk memperoleh tiga gol pada babak kedua.

Gol-gol Argentina diperoleh menerusi Facundo Callioni pada minit ke-55, Matias Paredes (57) dan Gonzalo Peillat (68).

Jerman sebelum itu menewaskan Jepun 3-1. Jepun dan Korea Selatan masing-masing menamatkan saingan Kumpulan A dengan memperoleh satu mata.

Pada aksi terakhir Kumpulan B semalam, Pakistan menewaskan Afrika Selatan 6-2.

Katrina gembira dalam duka

Posted:

Katrina gembira dalam duka

Katrina gembira dalam duka

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my


KATRINA (kiri) dan Lee Yhing Huey berjaya memenangi pingat emas dalam acara renang berirama pada Sukma 2013 di Pusat Akuatik Nasional, Bukit Jalil semalam.


ADA nada sedih diraut wajah atlet tumpuan Selangor, Katrina Ann Abdul Hadi meskipun berjaya menyumbang pingat emas pertama dalam acara renang seirama di kolam Pusat Akuatik Nasional, Bukit Jalil semalam.

Selepas bertanding sejak usia 15 tahun, edisi ke-16 pada Sukan Malaysia (Sukma) 2013 di Kuala Lumpur itu menjadi penampilan terakhir buat atlet kebangsaan itu.

Katrina meraih dua emas dalam acara itu pada 2004 dan 2010.

"Memang sedih sebab Sukma adalah temasya yang banyak mengajar saya mengenal kekuatan dan kelemahan teknik renangan saya.

"Jadi, untuk meninggalkan pentas Sukma, ia sangat sukar. Ia sangat sentimental," katanya yang meraih emas pertama buat Selangor dalam acara rutin teknikal solo semalam.

Bagaimanapun, Katrina akan menjadikan kemenangan ini sebagai pencetus semangat untuknya bertanding di pentas antarabangsa terutama selepas kembali beraksi secara aktif sejak April lalu.

"Saya sudah keluar dari zon kecederaan secara sepenuhnya sejak Februari lalu. Jadi, doa saya selama ini dimakbulkan dan saya akan melakukan yang terbaik untuk kembali pada prestasi dahulu," kata atlet berusia yang akan menginjak usia 21 tahun pada Ogos nanti.

Mengakui agak kecewa tidak dapat beraksi pada Kejohanan Renang Dunia yang akan berlangsung dari 19 Julai hingga 4 Ogos ini, Katrina akan menebusnya dengan menyertai Terbuka Hong Kong pada September serta Kejohanan Asia Pasifik menjelang November nanti.

"Agak kecewa sebab kecederaan saya sudah pulih dan saya berada pada tahap terbaik untuk beraksi di kejohanan dunia tetapi malangnya, pasangan duet saya, Emanuelle Mah pula mengalami kecederaan pada bahu.

"Apabila ia berlaku, saya ada meminta kepada Persatuan Renang Amatur Malaysia (ASUM) untuk membenarkan saya beraksi dalam rutin solo tetapi malangnya, mereka tidak membenarkan dan membuat keputusan untuk tidak menghantar pasukan renang berirama.

"Satu bahagian, memang bukan rezeki saya dan sebahagian lagi, agak terkilan. Terkilan kerana sekali lagi, renang berirama Malaysia tidak berpeluang beraksi pada kejohanan berprestij itu.

"Jika tiada penyertaan, saya bimbang imej pasukan renang berirama negara akan tercalar di hadapan juri kerana jarang-jarang menyertai kejohanan yang bertaraf lima bintang.

"Bukan itu sahaja, tanpa kejohanan besar dan ternama, bagaimana atlet renang berirama mahu membuktikan kredibiliti yang dimiliki mereka?" kata Katrina yang merupakan antara atlet senior pasukan kebangsaan.

Untuk itu, Katrina kini meletakkan sepenuh tumpuan kepada dua kejohanan tersebut dan mahu membuktikan renang berirama masih mampu menyumbang pingat di pentas antarabangsa.

"Saya cuma boleh berharap semuanya berjalan dengan lancar dan kami mampu mempersembahkan yang terbaik pada dua kejohanan tersebut kerana untuk tahun ini, hanya itu sahaja peluang kami beraksi dalam kejohanan antarabangsa walaupun ia bukan taraf Kejohanan Dunia," tambahnya yang merangkul lima emas pada Sukan SEA 2011 di Palembang, Indonesia.

Kedah lakar kejutan

Posted:

Kedah lakar kejutan

Kedah lakar kejutan

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my


PEMAIN Terengganu, Siti Aminah Ahmad (kanan) melakukan balingan pada aksi separuh akhir bola jaring menentang Kedah di Stadium Juara, Bukit Kiara semalam.


KEDAH melakar kejutan apabila menewaskan pasukan pilihan, Terengganu 42-37 pada aksi separuh akhir bola jaring Sukan Malaysia (Sukma) 2013 di Kuala Lumpur semalam.

Kedua-dua pasukan berbalas serangan sebelum terikat 11-11 pada set pertama di Stadium Juara, Bukit Kiara, namun Terengganu kembali mengatur strategi untuk mendahului Kedah dengan kelebihan 23-19.

Kedah menunjukkan kebangkitan pada set ketiga apabila memintas Terengganu dengan kelebihan dua mata untuk mendahului 30-28 sebelum mengekalkan konsistensi mereka, sekali gus menamatkan perlawanan 42-37 pada set terakhir.

Jurulatih Kedah, Huslina Mohd. Hussain yakin kemenangan itu hasil usaha anak-anak buahnya yang bertungkus-lumus sehingga tiupan wisel penamat.

"Saya tahu kami pasukan underdog. Jadi, kami beraksi hari ini (semalam) dengan lebih tenang, bukan tidak ada tekanan tetapi lebih rendah kerana kami tidak perlu risau apa-apa paling tinggi.

"Terengganu pula baru meraih Kejohanan Kebangsaan Bawah 21 pada April lepas, mungkin mereka lebih tertekan," kata Huslina sebaik sahaja tamat perlawanan itu.

Kedah akan bertemu Wilayah Persekutuan yang mudah mendominasi satu lagi aksi separuh akhir apabila menewaskan Selangor 57-29 yang berlangsung lebih awal.

Ditanya mengenai persiapan perlawanan akhir hari ini, Huslina berkata, beliau akan cuba memastikan pemain-pemain Kedah tampil dengan lebih baik untuk menewaskan juara bertahan tersebut.

"Kami tidak pernah menewaskan Wilayah Persekutuan tetapi saya percaya peluang untuk menang itu ada.

"Saya berharap mereka akan bermain bermati-matian. Bagi saya tidak menang tidak apa tetapi kalau menang ia satu bonus bagi Kedah," tambah Huslina.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved